Forum > Källkritik

Fel förnamn på bruden, kunde sådant ske?

(1/4) > >>

Birgitta Olsson:
Hej
Jag undrar om någon har någon erfarenhet av att prästen skrivit fel förnamn på bruden vid en vigsel? Jag tror att jag hittat mina anors vigselnotis i Källa C:1 s. 209 men är inte säker eftersom förnamnet på bruden inte stämmer.  
Mvh
Birgitta

Daniel Berglund:
Det kan ju hända men varje gång jag har gissat på något sådant själv så har jag haft fel, känns det som. Är det felaktiga och det rätta förnamnet besläktade?

Ingegerd Johansson:
Något sådant skrivfel har jag inte hört talas om. Men jag har faktiskt ett exempel på en felsägning i själva vigselakten från mindre än 40 år tillbaka i tiden. Två makar berättade för mig att när de sammanvigdes sa prästen fel på mannens förnamn, så han frågade bruden: Tager du denne Sune M...... till din äkta make .... osv. Men mannen heter Rune!
 
Mvh
Ingegerd

Eva Dahlberg:
Om de skriver fel på födelsedatum i födelsenotiser, fel på namn i födelsenotiser och i dödsnotiser, så borde de väl kunna skriva fel även i vigselnotiser?
 
Det beror väl på vilka andra belägg för att det är rätt fru och äktenskap i det här fallet, så att den hustru du söker inte är i ett senare gifte? Ett äktenskap kunde ju bli kort (t.ex. död i barnsäng med första barnet).
 
Hälsningar,
Eva

Birgitta Olsson:
Nej förnamnen är så långt från varandra den kan bli, min ana hette Ingegerd eller Ingrid och bruden i notisen hette Kerstin. Att jag misstänker att det kan vara rätt vigselnotis är att hennes make hette Jon Elofsson från Knisa, Persnäs precis som i notisen. När detta pars 3 äldsta barn döps finns alltid en eller flera personer med som vittnen från Nyby, Källa där bruden i notisen kommer ifrån. Elof Jonsson blev tidigt änkling eftersom Ingegerd/Ingrid Andersdotter dör redan 34 år gammal 1705. Han gifter om sig med en Ingrid Svensdotter från Trosnäs, Persnäs 1713, som jag tror är samma person som var gift med Per Olofsson i Trosnäs som dog endast 44 år gammal 1707. Stämmer detta hade båda barn i sina första äktenskap som jag misstänker senare gifter sig med varandra.  En fråga: Var detta tillåtet? De var ju faktiskt endast styvsyskon och inte biologiskt släkt.
Mvh
Birgitta

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion