ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fel datum i kyrkboken?  (läst 1034 gånger)

1999-07-30, 16:45
läst 1034 gånger

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Maria Persdotter i Karlskoga:
Bo Lindwall berättar i släktforskarnas årsbok 1995 om många felaktiga och förväxlade födelsedatum i kyrkböckerna i Kisa. Man kan bli illa till mods av att läsa detta; kan man lita på några anor med vanliga namn, som hunnit flytta hemifrån före giftermålet?  
Jag skulle vilja ha hjälp med att bedöma troligheten i följande: Trädgårdsmästaränkan Maria Persdotter, gift Sjögren, ska vara född 15/1 1767 i Karlskoga. Om datumet är rätt är saken klar. Hon är dotter till bergsmannen Per Ersson i Brickegården, och det är lätt att hitta åtminstone en generation till. Tyvärr visar det sig att som nygift är hon född 1772. När hon får sina barn har hon en ålder, som passar med detta. De flyttar till tre olika socknar, och hon är hela tiden född 1772. Som änka 1806 flyttar hon tillbaka till Karlskoga. Då får hon årtalet 1767. I hfl 1816 kommer det bestämda datumet första gången. Per Ersson dör 1789. Sista gången man ser hans dotter Maria(1767) är i hfl 1788-92, när hon är skriven som syster i Brickegården. Den som gifter sig med Sjögren ska vara bergsmansdotter vid Vahlåsen. Där finns en piga Maria Persdotter född 1772.  
Föds det någon Maria Persdotter i Karlskoga 1772? Den enda är dotter till Per Björsson, som senare bor i Björstorp. Per Björsson dör 1793 och hans dotter borde troligast vara den piga Maria Persdotter(1772) i Björstorp, som gifter sig med sockenskräddaren Lars Larsson 1795, samma år som Sjögrens. Både pigan vid Vahlåsen(1772) och pigan i Björstorp(1772) finns i hfl 1793-97 och har båda en förhörsanteckning 1794, ingen 1795.  
Vart tar Maria Persdotter(1767) vägen? Hon finns inte i hfl 1793-97, inte heller i flyttboken eller dödboken åren däromkring. Det finns också en bergsman Per Olsson vid Bricketorp som tillhör Vahlåsen. Han har en dotter Maria född 1765. Hon finns i hemmet i hfl 1793-97, har flyttat in 93, men har inga anteckningar för förhör eller nattvard. Tyvärr är också denna Maria senare lika försvunnen som Maria(1767). Eftersom Per Olsson lever till 1808 hade jag hoppats att hans bouppteckning kunde berätta något. Tyvärr hittar jag ingen varken för honom eller hans hustru. Kan det bero på att sonen övertagit gården redan tidigare?
Ingen kan väl tala om vad som är rätt, men hur skulle ni göra? Låta antavlan stanna där, bättre ingen ana är flera felaktiga, eller är det troligast att ett datum i kyrkboken är rätt?
Olof och Ingrid Bergström

1999-07-31, 09:10
Svar #1

Utloggad Tomas Alriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 796
  • Senast inloggad: 2018-10-04, 12:54
    • Visa profil
I Torsås socken (H) i Småland där jag forskar är det inte ovanligt att felaktiga födelsedata sätts på personer i husförhörslängderna i början på 1800-talet.
Antagligen har prästen eller någon skrivare han haft till hjälp letat upp födelsedatum i födelseboken, att det sen blivit en redan avliden persons födelseuppgifter eller en helt annan person. Några gånger finns det flera personer med samma födelseuppgifter, dvs man har använt samma födelseuppgift flera gånger när man senare fört in födelsedatum i födelseböckerna.
För att få rätt personer i sin antavla får man istället se på vilka faddrar som finns till barnen, i Torsås var det nästan undantagslöst nära släktingar. Man kan också titta på vilka namn barnen får och jämföra med namnen på tilltänkta syskons barn.
Det hade naturligtvis varit bättre att födelsedatumen hade utelämnats i födelseboken när de inte var kända, eller kunde prästen som han i en del fall ha gjort skrivit in faderns namn på personerna (troligen har han gjort det för att senare leta upp födelsedatumet). Problem uppstår då i alla fall när det finns t.ex två Jon Nilsson i samma by (svågrar) som får varsin son Nils.

1999-07-31, 11:25
Svar #2

Carl Szabad

Ingrid: Nästa steg, efter den noggranna genomgång du uppenbarligen redan gjort, torde vara att jämföra faddrarna för de barn som förhoppningsvis föds i nästa generation, gärna efter alla Mariorna för jämförelsens skull.
 
En annan ytterligare kontroll man kan göra är att följa mantalslängderna för perioden år för år och notera hur familjen ser ut. Jag känner inte till längderna för det området, men skriver man för varje år ner uppgifterna för den gård det gäller kan det vara till stor hjälp senare.
 
I mantalslängden framgår också när gården överlåtits till sonen, och då kan det också varit uppe på tinget vid den tiden, varvid det kan finnas noteringar i domboken.
 
Så ge inte upp, det finns många källor kvar att använda.

1999-08-07, 16:39
Svar #3

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Tack för tipsen! men tyvärr ser sjögrensbarnens faddrar inte ut att vara släktingar utan mera att höra ihop med trädgårdsmästarens arbetsplatser på olika herrgårdar. Endast det första barnet föds i hemsocknen. Deras namn är dubbelnamn, som man ännu inte i allmänhet börjat använda i Karlskoga, Karl Gustav, Johan Ludvig, Per August.
 En Maria har försvunnit, Maria 1765. Maria 1772 hade ju tillfälligt blivit två, men en blev kvar, henne har jag nu följt, hon var gift med skräddaren, de fick inga barn. Hennes troliga moder dör utan bouppteckning. Maria 1772 får också ett bestämt datum i hfl 1816, och ska då vara Per Björssons dotter. När hon dör har hon en inte namngiven bror i Nysunds sn. Det skulle kanske gå att hitta honom, men det bevisar ju inte vem som är min rätta Maria, möjligen vem som inte är det.
Jag förstår inte riktigt vad jag skulle kunna hitta i mantalslängderna när det gäller att identifiera pigor och hustrur? Problemet i det här fallet är att allt intressant har hänt före bröllopet 1795: fäders död (för Maria 1767 även moderns) eller gårdens överlåtande.  
Men att man inte behöver ge upp har jag nyss märkt: Marias make Petter Sjögren var ett än större mysterium, jag hade inget förslag att vara kritisk mot, alla fyra Petter med hans årtal kunde sorteras bort. Så fick jag se i en bouppteckning, mera tur än skicklighet, för jag var inriktad på att titta efter arvingar, inte skulder, att en bergsman Erik Ersson hade en skuld till brodern Petter Sjögren. Han var alltså inte så utan släktingar som han såg ut: Erik Nilssons son Per hade blivit trädgårdsdrängen Petter Sjögren.
Jag tror att jag först ska intressera mig för Marias (1767) syskon, om de går lättare att hålla reda på än henne själv.
Olof och Ingrid Bergström

2000-04-19, 17:30
Svar #4

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Denna debatt handlade väl inte om 1900-talet, men rubriken passar bra för detta inlägg:
I min närmaste släkt har jag tre exempel (3!) på personer som fått fel datum i födelseboken och därmed i folkbokföringen. I två fall: min morfars mor, som föddes 19060318 men i fbf 0319, samt min farfars brors hustru, född 19280128, men i fbf 0129, rör det sig bara om en dags förskjutning, men i det tredje fallet, som är min fasters make, född 19360817, har det blivit fel på fyra dagar! Han har därför officiellt födelsedatum 360821.  
I debatten om Vilken ort ska anges? finns ett inlägg som något berör detta. Den som skrev inlägget förordade att skriva kyrkoboksdatumet i släktforskningssammanhang. Jag tycker att det är fel, eftersom en mor vanligtvis håller god koll på när hennes barn verkligen är fött.  
Jag har dock själv ett motexempel: min mormors morfar, som påstod/trodde sig vara född 18610726 (vilket också står i andra kyrkliga källor) medan han visade sig vara född 0626 i födelseboken. Där tror jag faktiskt på kyrkoboken.  
För att nu återgå till min ståndpunkt: vid forskning förr i tiden kan vi inte veta huruvida prästen skrev rätt eller fel, men så länge människorna lever och firar sina födelsedagar på rätt dag, tycker jag att vi kan frångå de officiella källorna och skriva det datum vi med största sannolikhet vet är korrekt.
En annan fråga är hur vanligt detta slarv från prästernas sida egentligen är? Har ni andra ytterligare exempel att anföra?

2000-04-19, 17:53
Svar #5

Carl Szabad

Sven! Vet du om det finns några födelseattester bevarade för dessa personer? Det vore intressant att se vad det står där. Och är de födda på BB eller i hemmet?

2000-04-19, 18:10
Svar #6

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Carl! Jag har inte tittat i födelseböckerna för dessa personer, men däremot har jag fått utsagorna om felen bekräftade med hjälp av allmänhetens terminal på skattekontoret. Jag har inte undersökt eventuella attester. Om dessa är bevarade innehas de väl av personerna själva (antar jag...?). Jag vet inte om personerna föddes hemma eller annorstädes, men jag skulle tro att nedkomsterna skedde i hemmet. Min mfm föddes i staden Ålesund i Norge, min fasters man i byn Los i Hälsingland och vad gäller min farfars svägerska, vet jag inte var hon är född.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna