ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avsaknad av källnoteringar i antavlor på webben  (läst 2493 gånger)

2009-11-17, 09:57
läst 2493 gånger

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Hej!
Jag visserligen nybörjare men har förstått att ange källan är ett måste
åtminstone i mitt eget material och givetvis skall källhänvisningar med om  
jag delar med mig av materialet, i pappersform eller om det läggs ut på annat media.
Om man följer en person, så får man uppgifterna någonstans ifrån, och, är inte detta källan?
Så vad är problemet?
Fel källa eller prästens slarv spelar ingen roll, en källa att hänvisa till är det.
//J

2009-11-17, 10:08
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den diskussion som Stefan länkar till börjar med ett inlägg innan det som länken leder till. Och att börja från början är oftast en god idé - det blir lättare att se vad diskussionen handlar om då...  
 
Alltså: Övriga ämnen » 18 Kvalitet inom släktforskningen » Register och tillförlitlighet.
 
PS!
 
Jag ser nu att några länkar i det inledande inlägget inte längre fungerar. En leder till ingenting, och den andra sidan har nu en helt annan text än tidigare. Men båda länkarna leder... ledde... till sidor inom Rötter, och över vad som sker med sådana råder inte inläggsförfattaren...
 
(Meddelandet ändrat av jts 2009-11-17 10:47)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-11-17, 11:04
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Naturligtvis har du rätt i detta Jörgen, men jag länkade i första hand till det inlägg som tog upp den skrift jag avsåg.  
 
Dessutom kände jag lite osäkerhet om vilket inlägg som skulle anses vara det första, särskilt med den korta tid jag just då la ner på detta. Det viktiga var väl ändå att fölk hittade diskussionen tänkte jag!  
 
Det finns för övrigt fler diskussioner i Anbytarforum där detta och liknande källproblem har diskuterats och de finner man väl lämpligast med Sök i Anbytarforum-funktionen i menyn till vänster.
 
(Nu måste jag fixa kinesiska pengar till min Pekingresa med Populär Historia och dess chefredaktör Magnus Bergsten fredag 20 nov - 27 nov. Få se hur många källor den svenska guiden kommer att hänvisa till under veckan!?)
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-11-17 11:21)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-11-17, 11:47
Svar #3

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Vid publicering av släktforskningsresultat, vare sig det är på Internet eller i form av en utskrift, tycker jag man måste ha klart för sig vem som är den tänkta läsaren.
 
Är det fråga om en rapport avsedd för andra släktforskare skall förstås källorna redovisas.
 
Om avsikten däremot är att ge vanliga vänner och bekanta en information om vad man kommit fram till måste presentationen vara så enkel som möjligt. Det innebär tex att källangivelser INTE bör tas med, då de bara förvillar dem som inte själva är forskare. (Dock bör en reservation med innebörden att brister och felaktigheter kan förekomma finnas med.)

2009-11-17, 16:52
Svar #4

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Länk till broschyren Bryggor och Bojar.

2009-11-18, 02:10
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-11-18, 08:37
Svar #6

Sten Magnusson

Angående Jimmys inlägg 17 november kommer här ett utdrag ur ovannämnda broschyr.
 
Som kunnig släktforskare skyndar du aldrig vidare till nästa generation. I stället följer du noggrant släktingarna genom livet och är noga med att finna de bryggor som binder samman bojarnas enstaka nedslag på ett tillförlitligt sätt.
 
Därmed inte sagt att jag ifrågasätter någons kunnighet och att man behöver göra exakt på samma vis som det jag citerat ovan, men det är väl fortfarande bättre att avvakta lite med sådant som är tveksamt istället för att få helt felaktiga an- resp. stamträd?
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-11-18, 09:32
Svar #7

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Som alla som besökt min hemsida förstår, består den av ett arbetsmaterial som aldrig blir färdigt. Då finns det två alternativ: publicera som den ser ut och hoppas att någon uppskattar den eller låta mina eventuella barnbarn färdigställa den i en oviss framtid. Jag har valt det första alternativet och har fått en viss uppskattning. Kvaliteten blir av naturliga skäl skiftande då jag valt att komplettera med material från andras hemsidor för att få ett så komplett släktträd som möjligt. Den som inte gillar detta har full frihet att avstå från att besöka min hemsida.

2009-11-18, 09:49
Svar #8

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag tycker nog inte alternativen ser ut så Jimmy framställer dem; snarare att lägga ut arbetsmaterial som aldrig blir färdigt eller att lägga ut/publicera avgränsat men ändå ganska genomarbetat och färdigt material. I det valet föredrar jag det senare.
 
Jag ställer mig själv frågan: vad kan jag bidra med till andra? Min egen kompletta antavla (så komplett den nu är) är enligt min mening skäligen ointressant för andra; i synnerhet till den delen den bygger på andras forskning som är tillgänglig på annat sätt. Det som jag kan bidra med som är intressant är möjligen det där jag kommer med något nytt.
 
Joel ställer den relevanta frågan vilka som är målgruppen. Självfallet kan man undvika att belasta framställningar avsedda för släkt och vänner (sas privat bruk) med en akademisk notapparat. Problemet med webpublicering är väl snarast att kretsen är mycket större än släkt och vänner; materialet blir ju allmänt tillgänglig.
 
Därmed också sagt att målgruppen för presentationen av forskningen kan och bör styra presentationens utformning och därmed också vilken ambitionsnivå man har på källredovisningen. En helt annan sak är ambitionsnivån på källdokumentationen i samband med att man dokumenterar själva forskningen. Om man inte har en hög ambitionsnivå där ställs man aldrig inför valet att välja ambitionsnivå på källredovisningen i samband med att forskning presenteras. Alltså en skillnad mellan dokumentation av  forskning och presentation av  forskning.
//Michael Lundholm

2009-11-18, 10:11
Svar #9

Sten Magnusson

Jimmy!
 
Du säger att det är ett arbetsmaterial som aldrig blir färdigt.  
 
Jo därom kan vi ju kanske enas men min poäng är (se mina föregående inlägg i denna diskussion) är att man ju inte får vilseleda någon läsare, släktforskare eller annan, utan det bör ju upplysas klart och tydligt att fel kan förekomma och att man vid en upptäckt av en felaktig ana då ska ta bort den med en förklaring till orsaken. Därför är det ju viktigt med att ta med sina källor i det som publiceras.  
 
I skriften Svenska Antavlor som ju numera tyvärr är nerlagd, kom det om jag inte minns fel vart femte år ut en upplaga Tillägg och rättelser där det förekom tillägg till en föregående antavla t.ex. nr 1 i serien men också rättelser där det förekom att flera generationer bakåt i tiden försvann p.g.a. att man kom fram till att det var fel personer i anträden.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-11-18, 10:26
Svar #10

Sten Magnusson

Vad gäller släkt och vänner finns det sannolikt många t.ex. som kanske läser ett anträd som helt plötsligt säger å sjutton, det är ju min släkt och har de då något intresse av denna antavla är det väl bra att de själva kan ta en titt i de källor som presenteras utan att först behöva begära ut dem av den som står för antavlan. Privat korrespondens är ju inte orimligt, men som Michael säger här ovan blir ju forskningen offentliggjord vid webbpublicering och då tycker åtminstone jag att man bör redovisa så klart som möjligt vad den grundar sig på.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-11-18, 18:22
Svar #11

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Den här debatten är verkligen en som upprör känslor. Jag har på annat ställe här skrivit att ansvaret inte bara ligger på den som publicerar materialet, utan kanske mer på den som LÄSER och STUDERAR materialet. Tänker vi kritiskt eller inte?
 
Även om det underlättar med källor så har livet och forskningen lärt mig att källor inte är allt. Auktoriteter och sådana som ofta ses som supersläktforskningsgurus med källor i sin förteckning i MASSOR kan ha gjort så hårresande fel att man nästan tappar hakan, medan en halvslarvig sida utan spår av källa kan vara mer korrekt.
 
Källor är oftast säkrare men inte alltid och det gör att vi som studerar antavlor och hembygdsforskning måste vara kritiska, ALLTID!
 
Men hur ofta har jag inte sett auktoriteternas uppgifter med alla fel (och källor) upprepas gång på gång.
 
(Att nån ses som auktoritet och guru betyder inte att personen själv såg sig som en. Ett exempel var den gamle forskaren Roslund i Höganäs med sina 250.000 namn i arkivet. Det som imponerade på mig som tonårig, finnig och nykläckt forskare var att han behandlade mig precis som alla andra. Alla kunde ha fångat en pusselbit som han ville ha!)
 
Den gyllene medelvägen är bäst. Ja, källor bör man rekommendera alla att ha med. Men det viktigaste är att varje forskares entusiasm tas till vara på. Att de blir SEDDA! Så, publicera hellre än att ligga och ruva på materialet är mitt råd, även om källförteckningen brister!
 
/Torbjörn

2009-11-20, 08:46
Svar #12

Sten Magnusson

Här kommer ytterligare ett par argument mot publicering innan uppgifter kollats som jag tycker visar ganska bra de argument jag tidigare framfört i denna diskussion rörande Avsaknad av källnoteringar i antavlor på webben.
 
Det ligger här:  
 
Misstag  Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >    
http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/1354/36172.shtml?1258236013
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-02-15, 10:05
Svar #13

Sten Magnusson

Jag reflekterade precis över Jarls inlägg från 17/11-2009.
 
Det han framför är ju precis det jag här och i andra sammanhang försökt framföra, dock utan att (som jag tyckt märka) få någon vidare respons från de som kallar sig erfarna forskare.
 
För min del tycker jag inte att man ska behöva ställa dessa två grupper mot varandra (erfarna resp. nybörjare) utan det gemensamma målet borde väl vara att kunna presentera sin forskning på ett sådant sätt att det är möjligt att kritiskt kunna granska vartenda steg i händelseförloppet från början till slut med minsta möjliga tidsspill.
 
Exempel från Släktforskarbundets egna utgåvor.
Angeläget 03-3.pdf (utdrag)
En särskilt viktig kvalitetsaspekt inom all forskning är givetvis förekomsten av källhänvisningar. Det skall vara möjligt att från en släktbok eller stamtavla gå direkt till respektive källor och kontrollera att forskaren har läst och tolkat rätt. (Min kommentar: Detta torde gälla även vid anbyten o.d. mellan forskare sinsemellan) och här på Frorumet, kanske även i samtliga sammanhang då man kommer med ett påstående.
 
Mvh/Sten Magnusson

2014-04-07, 18:55
Svar #14

Utloggad Moderator Språk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tre inlägg flyttades till , och tre inlägg raderades.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna