ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skolarkiv och sockenarkiv  (läst 1517 gånger)

2006-01-24, 19:14
läst 1517 gånger

Utloggad Leif Essefjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:23
    • Visa profil
Får jag som relativ nybörjare inom släktforskningen efterlysa kunskap om huruvida det finns några arkiv inom skolväsendet och i så fall vart man vänder sig för att få uppgifter därifrån. Kan det däri möjligen finnas uppgifter om elevens bostadsadress och familjeförhållanden?
 
Likaså undrar jag i vilket arkiv man kan söka sockenstämmeprotokoll. Finns de kanske kvar i kommunerna. Om det är så och en socken bytt kommuntillhörighet följde sockenstäämoprotokollen med till den nya kommunen eller blev de kvar i den gamla?
 
Vill någon reda ut begreppen åt mig är jag väldigt tacksam.

2006-01-24, 21:34
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Skolväsendet hörde till den kyrkliga kommunen fram till 1932, då den överfördes till den borgerliga kommunen. Detta innebär att äldre handlingar från tiden före 1932 bör finnas i församlingens kyrkoarkiv (om det inte är inlämnat till landsarkiv). Därefter bör de finnas inom kommunens arkiv. Till en del kan material vara överfört till kommunens arkiv. Därutöver finns enm hel del kyrkligt material på villovägar genom t.ex. försålda skolhus kan betygskataloger ha blivit i privat ägo.
Modernt material kan vara skyddat genom sekretess, men som kan finnas i elevkalendrar som i så fall är offentlig handling.
Sockenstämmoprotokoll ska finns kvar i församlingens kyrkoarkiv om de inte inlämnade till landsarkiv.
Vid hopslagning av församlingar ska materialet överföras till det nya församlingsarkivet eller till landsarkivet.    
 
Hälsningar
Björn Engström

2006-01-25, 16:41
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6977
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:42
    • Visa profil
Skoldistriktens administrativa handlingar hör tidigast till kyrkoarkiven. I städerna övertogs skolans ledning av borgerlig kommun 1910. På landet gäller följande. 1930 års skolstyrelselag föreskrev att det skulle finnas borgerlig skolstyrelse i de skoldistrikt där kommunalfullmäktige fanns (sådana skulle väljas om kommunen hade mer än 1.500 invånare), varvid den borgerliga kommunen alltså övertog skolans ledning från kyrkan. Detta betyder att det finns borgerlig skolstyrelse i ett stort antal landskommuner fr.o.m. 1932. Ett flertal landskommuner hade dock färre invånare än 1.500, varför de saknar borgerlig skolstyrelse före storkommunernas bildande (1 jan. 1952). Det kyrkliga skolrådet svarade för skolans ledning, matrikelföringen över elever, anställande av lärare, byggnader m.m. och dessa handlingar finns alltså i kyrkoarkiven (merparten av detta material finns i dag i landsarkiven). Alla undervisningshandlingar har emellertid alltid betraktats som tillhöriga borgerlig kommun, varför dessa förvaras i de kommunala arkivinstitutionerna.

2006-01-31, 20:49
Svar #3

Utloggad Leif Essefjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:23
    • Visa profil
T A C K! Björn och Bo. Nu vet jag vart jag skall börja leta.
 
Leif Essefjord

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna