ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lagfartsprotokoll  (läst 530 gånger)

2013-10-22, 13:44
läst 530 gånger

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Min forskning har, under det senaste året, varit särskilt koncentrerad till vårt grannland i väster, och i norsk släktforskning är inte bara tingbøkene, som motsvarar våra domböcker, utan också pantebøkene, viktiga källor när det, exempelvis, gäller husköp. De sistnämnda har ofta förts parallellt med de norska domböckerna.
 
Till dessa norska böcker finns ofta ett register över alla gårdar i en socken, med kortare beskrivningar över vilka som har hyrt, köpt och sålt, samt sidhänvisningar till själva böckerna, som, å andra sidan, inte alltid tycks ha förts kronologiskt. Nu är jag emellertid tillbaka över gränsen igen, med förhoppningen att motsvarande lagfartsprotokoll med tillhörande register finns här, men jag vet fortfarande inte, trots att jag har sökt, var jag finner dem.
 
De förhållanden jag vill undersöka gäller dels ett gårdsköp, och dels det förfarande som innebar att en torpare fick hyra ett hus mot det arbete han utförde på gården, och jag är således tacksam mot den som kan erbjuda mig hjälp och vägledning i frågan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna