ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Körkorts- och passregister  (läst 3245 gånger)

2005-07-01, 08:51
läst 3245 gånger

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som vet om uppgifter i körkorts- och passregistret är allmän handling och i så fall hur man går tillväga för att få ett utdrag.
 
Jag tror att jag sett något om förändrade regler eftersom missbruk skett.
 
I mitt fall skulle det kunna vara kanske det enda sättet att få en bild av min biologiska morfar (min mamma blev bortadopterad vid moderns bortgång).

2005-07-02, 00:56
Svar #1

Leif Persson

Jo, det stämmer. Från juli förra året ändrades sekretesslagen (1980:100, finns på nätet i helhet, notisum.se) Kap.7 15? till att gälla även fotografisk avbild av enskild, vilket även inkluderar de passfoton som finns. Riksarkivet har dessa passansökningar fram till 1993 och därefter har Rikspolisstyrelsen kvar dem fram till dags dato, men det är alltså 70 års sekretess på dessa och kan inte tas fram till vem som helst utan att syfte eller släktskap kan anges och intygas.

2005-07-02, 09:34
Svar #2

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Leif!
 
Tack för informationen. Det skall bli spännande att höra om släktskapet räcker ... Du nämner bara pass i dirtt inlägg men jag förutsätter samma regler för körkort.
 
Sommarhälsningar,
 
Olle

2005-07-02, 10:14
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Nej, på ett sätt inte, eftersom körkortsfotona inte sparas mer än den aktuella ansökan, enligt information jag fick från Vägverket när jag skrev mina artiklar om de olika källorna för den som släktforskar i 1900-talets material (Släkthistoriskt forum nr 3 och 4, 2003).
 
Hälsningar,
Eva  
 
PS. Alsterolle/Olle Andersson - ditt användarnamn fungerar inte alltid (sett det i emigrantfrågorna också, inte bara i detta fallet), kolla så du fyller i rätt, så att lösenordet alltid är ifyllt, inte bara användarnamnsrutan (själv har jag bett min profil spara det så jag slipper fylla i jämnt).
 
Hälsningar,
Eva

2005-07-02, 10:38
Svar #4

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Eva!
 
Tack för förtydligandet och påpekande ang. användarnamn. Har själv sett detta men har inte lyckats få till det rätta - provar en annan inmatning med detta inlägg.
 
Hälsningar från staden som just nu gör skäl för namnet.
 
Olle

2005-07-02, 21:46
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Olle, Om din morfar gjort militärtjänst så finns hans foto där.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2011-05-03, 14:48
Svar #6

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Kanske går att väcka liv i en gammal tråd?
Sitter själv med släktforskningsarbete inpå 1900-talets första halva. Att ha ett ansikte på personerna man aldrig mött skulle vara kul.
Någon som känner till något projekt där man försöker skapa en CD skiva med pass och körkortsfoton? Eller kanske rentav kan beskriva hur man får tillgång till dessa arkiv. Har tittat på Riksarkivets sida, men hittar inte någon direkt sida där man kan söka.
 
/Mathias

2011-05-04, 09:54
Svar #7

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Det finns passfoton i Rikspolisstyrelsen, passcentralens arkiv som förvaras i Riksarkivet, men dessa handlingar hamnar under sekretesslagen (OSL 2009:400), se 22 kap 1§:  
..Sekretess gäller i verksamhet som avses i första stycket 1 för uppgift i form av fotografisk bild av den enskilde, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men. För uppgift i en allmän handling gäller sekretessen i högst sjuttio år.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna