ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gravationsbrev  (läst 1647 gånger)

2004-03-11, 19:33
läst 1647 gånger

Mikael.Andersson

Jag har en hel bunte med Gravitationsbrev (vad det nu är) Lagfarter, överträdelser, köpekontrakt och massa grejer som kommer från min farfar, jag har tänkt att gå igenom allt detta och se vad man kan få fram. Vad jag undrar är om någon kan ge en förklaring av vad allt är för något, vad det är som Faktiskt händer i ett sådant dokument, som Gravitationsbrev.. Och om någon vet vad som är det viktiga (dvs har egna erfarenheter)
 
Skriver nedan ord som förekommer som jag inte vet vad det är: (ursäkta om vissa av dem är självklara men jag har aldrig hållit på med sådant här)
 
Lagfartsbevis  
Inteckningsrevers
Gravationsbevis

2004-03-11, 20:53
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Mikael
Lagfartsbevis= Bevisar att du är ägare av fast egendom
 
Graviationsbevis= Alla inteckningar och vilka summor dom är på som finns för den aktuella fastigheten, när graviationsbeviset utfärdas. Om det finns servitut= om någon annan har rätt till något på fastigheten. T ex utfartsväg, rätt att ta vatten ur kallkällan, tovtäkt.
 
Inteckningsrevers är jag osäker på men det måste ju vara en skuld som har antecknats hos rätten.
 
Någon som kan förklara dessa frågor bättre hoppas jag har synpunkter.
mvh
rune

2004-03-11, 21:12
Svar #2

Mikael.Andersson

Ah, så logiskt sett, om jag skriver ner på datorn eller något, sammanfattar alla Lagfarter, vem som har signerat dem så att säga, så vet jag vilka egendomar de hade (om detta nu är alla papper)
 
Om jag går igenom alla Gravitationsbevis får jag fram skulder ??? Och kan få fram vad det är för sorts mark man talar om (dvs den och den har rätt till att utnyttja skogen) så vet jag ju att det är skogsmark.
 
Är det någon som vet om man kan, och i så fall vart och hur,  få reda på vart dessa nummer ligger idag, det står ju itne adressor, det står ju Egendom 23:12 och sådant.

2004-03-11, 22:04
Svar #3

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Gravationsbevis ger ett visst belåningsutrymme, vilket inte behöver betyda att det var den faktiska skulden.
 
Egendom 23:12, verkar vara moderna  
fastighetsbeteckningar med bynamnet före och bör finnas utmärkta på ekonomiska kartan (grönsaksbladet). Enklast kontrolleras det på det lokala lantmäterikontoret.
 
Hälsningar
Björn Engström

2004-03-12, 09:10
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Jag vill nog påstå att graviationsbeviset i sig INTE ger rätt att belåna. Det är bara en förteckning av alla inteckningar som finns på egendomen.
Det är inteckningen som ger säkerhet för belåningen.
Vid köp SKA köparen se till att få ALLA inteckningar som finns där. Har säljaren inte alla kan han ju ha lånat på nåt ställe och efter köpet är den som köpt ansvarig för skulden. Har den förkommit ska den dödas (görs hos rätten). Finns den nånstans kommer den nog fram då, för efter den är dödad är den värdelös.
En gammal inteckning gäller kanske 2000.-, som ju inte är så mycket att förlora i dag, men en nutida gäller ju avsevärt högre siffror. Den behöver ju inte vara belånd till mer än 25%, så är det alldeles för mycket att betala förutom egendomen.
mvh
rune

2004-03-12, 17:11
Svar #5

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
För att inte någon ska bli förvirrad av graviationsbevis så bör det påpekas att det heter gravationsbevis.
Hans

2004-03-12, 18:41
Svar #6

Mikael.Andersson

Tack för all hjälp, nu har jag gått igenom alla papprena och fått fram en del intressant. Bland annat namn på den gruvan han ägde som vår släkt antagligen har brukat från 1600talet (är nere på 1700-talets början, och de bor på samma ställe och är bergsmän) jag har namnet, men kan man ta reda på mer om gruvan, hur stor den var och sådant vet jag itne : men jag skall höra mig för.
 
Tack för all hjälp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna