ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dopsattest  (läst 1903 gånger)

2007-07-12, 19:45
läst 1903 gånger

Henning Kærbye

Hej 
Vi har en fråga, som Ni säkert kan hjälpa oss med:
 
Min frus farmors far, Ola Nilsson er født i St: Herrestad 16 dec.1845. Dette fremgår af hans dåbsattest, som vi ved at han anvendte, da han blev dansk statsborger i 1892. Desværre har vi ikke kunnet finde hans dåb i St: Herrestads kirkebog, og kan derfor ikke finde frem til hans forældre.
 
Vores spørgsmål er nu: Er der nogen som ved hvornår man fik sin dåbsattest udleveret i midten på 1800-tallet? Fik forældrene attesten ved dåben eller fik man den først når man fik brug for den?
 
Hvis han fik dåbsattesten i forbindele med sin emigration til Bornholm i 1866 må præsten have kunnet se fødsels- og/eller dåbsdatoen et sted.
 
Det vil glæde os meget om I kan hjælpe os.
På forhånd tak.
 
Med venlig hilsen
Lis & Henning Kærbye

2007-07-13, 09:15
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vi hade inte vad man normalt menar med dopattest. Alla födda och döpta skrevs in i födelse och dopboken. När man flyttade fick man ett flyttbetyg av prästen där det stod när man var född, ibland döpt och konfirmation och nattvardsgång. Detta tog man med sig till den nya församlingen. Jag kan heller inte se Olas födelse i Stora Herrestad 1845. Det finns en Ola som är oäkta barn till en piga och som finns noterad i slutet av november utan födelsedag. Kan det vara han?  
Om ni har attesten han använde vid sin ansökan om medborgarskap kan man kanske läsa på den var den är utskriven och vilken präst som skrivit den och därifrån försöka lösa gåtan. Den attesten är säkert från den sista församlingen han bodde i innan han flyttade. Jag kan dock inte se Ola Nilsson som utflyttad från Stora Herrestad 1866. När det gällde arbetsresor till Bornholm kanske man inte hade ett flyttbetyg första gången man reste. Jag kan heller inte hitta Ola i databasen Emibas, som bygger på husförhörslängderna.

2007-07-13, 09:43
Svar #2

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Henning, hoppas detta är rätt person och att det går att få fram fler uppgifter utifrån dessa...
 
 
Efternavn:  Nilsson Fornavn:  Ola 
Erhverv:  Indsidder 
Fødelokalitet:  Stora Herrestad 
Føderegion: Malmöhus Län 
Fødeland:  Sverige 
 
Fødselsår:  1845 I DK fra:  1869 
 
Bopøl, lokalitet: 
Sæby Sogn Amt, region:  Københavns Amt 
Lov af:  19 02 1892 Tillæg:  A 
Løbenr:  116 
 
 
mvh Hanne

2007-07-13, 10:02
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Men....jag hittade Ola Nilsson född 16 december 1845 som konfirmerad i Stora Herrestad 1861! Fadern anges till Husman Lars Olsson i Köpinge, han kan ju inte vara den riktige fadern eftersom han inte heter Nils. (Genline 1361.7.37800, husförhör 1855-61 näst sista sidan).
 
Ola ska enligt detta bo på nr 28, sidan 61. Där står han som tjenstgossen Ola Nilsson född i Stora Herrestad 16/12 1845, kommit från Stora Köpinge 1860, flyttar till Öja 1861. Han har fina karakterer i läsning och kristendom.
I utflyttade Stora Köpinge finner vi att han flyttade därifrån 6 december 1860 och att han är styvson till husmannen Lars Olsson (Agusson?) och född december 1845 (utan dag!). De ska bo på 5+8 L Köp (svårläst)som jag inte funnit.

2007-07-13, 12:43
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ola Nilssons mor heter Kjerstina Olsdotter, född 27/9 1824 i Stora Herrestad. Det är den kvinna som får det oäkta barnet Ola den 30 november 1845, döpt 1 december 1845. Man har alltså någonstans skrivit in fel datum! I husförhöret för Lilla Köpinge 5+8 står Ola som född 6/12 1845. Styvfader är Lars Olsson född i Everöd 12/7 1822, de flyttar till Lilla Köpinge 1858 från Stora Herrestad. Halvsyskon till Ola är: Johan, f i Stora Herrestad 20/12 1853, Anna 12/11 1856 och Ingar 10/4 1860 (Lilla Köpinge). Alla uppgifter från husförhör Stora Köpinge 1854-60 (GID 1362.25.27500).
År 1890 står Kerstina Olsdotter som änka och husägare i Lilla Köpinge 5+8. Inga barn hemma. Anna Larsdotter är gift med följande familj:
Persson, Anders 1860 Far
Larsd:r, Anna 1856 Mor
(Barn), Per 1883 Barn
(Barn), Bothilda 1885 Barn
(Barn), Ernst 1887 Barn
(Barn), Alfred 1890 Barn
 De bor i Asmåsa gård, Sövde.
 
Ingar är också gift:
 
Lindström, Anders 1862 Far
Larsson, Ingar 1860 Mor
(Barn), Kristina Beata 1886 Barn
(Barn), Anna Marie 1890 Barn
 De bor i Erikslund, Skårby (M).
 
Johan har jag inte funnit 1890.

2007-07-13, 17:48
Svar #5

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Födelse- och dopattester kunde ställas ut av särskilda orsaker, t.ex. på begäran av en församling man flyttade till. Det står då i böckerna hos den utställande församlingen - dopattest avsänd till xx församling datum. Detta kunde ske t.ex. för att det var otydliga eller felaktiga uppgifter på ett flyttbetyg, eller att flyttbetyg saknades.
Men det skall alltså poängteras att det var så ovanligt att födelse- och dopattester utställdes att det antecknades särskilt!
 
Troligen krävde väl den danska församlingen på Bornholm en dopattest för att Ola Nilsson skulle kunna skrivas in där. Efter vad jag minns infördes religionsfrihet tidigare i Danmark än i Sverige (den mycket begränsade religionsfrihet vi fick här runt 1860), och församlingen på Bornholm ville väl då försäkra sig om att Ola verkligen var en fullgod medlem av svenska kyrkan för att kunna bli medlem i danska kyrkan.
 
Ingela

2007-07-13, 22:08
Svar #6

Henning Kærbye

Hej alla!
Tusind tak for jeres store hjælp. 
 
Chris:
Det ser ud til at du kan have ret i at dette er den rigtige Ola Nilsson. Moderens navn kan også stemme med at Ola fik en datter, som blev døbt Kjersti. Det er ikke et dansk navn. To andre døtre fik bl. a. navnene Anna og Bothilde, så der er nok ingen tvivl om at du har fundet den rigtige Ola. Vi har desværre ikke hans dåbsattest, men den var vedlagt de officielle papirer, da han søgte om at blive dansk statsborger i 1892.
Det ser ud til at vi ikke finder Olas far, men tusind tak for din hjælp med hans mor og halvsøskende.
 
Hanne:
Tak for oplysningerne fra Sæby. Vi har alle de danske oplysninger, men er gået i stå med de svenske.
 
Ingela:
Ja, jeg tror at Ola har haft brug for en dåbsattest, da han rejste til Bornholm. Ihvertfald skulle han bruge den da han søgte om at blive dansk statsborger. Det tyder på at der er fejl i kirkebogen, da datoen i hans dåbsattest stemmer overens med husforhörslängden fra Lilla Köpinge. Det er bare lidt mærkværdigt at præsten har skrevet en anden dato i dåbsattesten end han gjorde i kirkebogen. Tak for din hjælp.
 
Mvh Henning

2007-07-13, 22:23
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hej Henning
 
Jag försökte följa Olas liv i Sverige för att säkerställa att det är rätt person men mitt bredband krånglande idag. Det är så man måste göra för att få fram bevis. Jag är dock övertygad om att det är han. Hans födelsedag blev fel redan från början åtminstone när han flyttade till Stora Köpinge. Vid dopet finns inga vitten antecknade så det var något mystiskt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna