ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Domkapitlets i Lund arkiv  (läst 5258 gånger)

2001-06-05, 17:52
läst 5258 gånger

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Jag undrar om det finns någon som har utarbetat något slags register till äktenskapsmålen (1550-1937) ifrån Domkapitlet i Lund?
 
Hälsningar
Mikael

2001-06-05, 20:00
Svar #1

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-01-30, 22:13
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u41014270/
Någon sådant register har inte jag (ej heller Niklas Hertzman) påträffat, vi har studerat dessa
 ganska mycket och det är verkligen en udda källa som kan ge mycket för släktforskare.
 Endast för någon vecka sedan påträffade jag av en slump en trädgårdsmästare Smith på
 Bälteberga som påstås härstamma från Skottland, vilket jag avfärdade då jag tolkade
 katekismilängden att hans födelseort var Tyskland och inte en liten ort i Skottland som en
 släkturedare hade gjort, detta fick jag svart på vitt då detta målet jag hittade gav svaret. Han
 var nämligen katolik, men född av lutherska föräldrar, men i sin barndom blev föräldralös
 och kom till en herre som var katolik och övertalade honom av övergå till katolisismen, i
 alla fall så stod det i handlingen att han var född vid staden Breslau i Schlesien. Så ett
 register å dessa handlingar voro toppen, men ett digert arbete  
 
 Mvh  
 Gert Påhlsson

2001-06-05, 22:19
Svar #2

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil
Var kan man läsa äktenskapsmålen? Jag tror att jag eventuellt kan hitta något där.
 
Keth
Glad pensionär

2001-06-05, 23:33
Svar #3

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-01-30, 22:13
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u41014270/
Handlingarna ligger under Lunds Domkapitel i en särskild serie, det är även mirkofilmat och finns på Malmö stadsbibilotek.

2001-06-06, 09:07
Svar #4

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Finns dessa mikrokort även tillgängliga att köpa?
 
Mikael

2001-06-06, 14:17
Svar #5

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil

2001-06-06, 18:18
Svar #6

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Mikael !
Du borde kunna låna mikrofilmerna via ditt bibliotek från biblioteket i Malmö. Jag har lånat bouppteckningsrullar från biblioteket i Kristianstad. Det tog ett tag, men det var inga problem. Du kanske måste ha filmnummerna och om du inte får tag på dem så hör av dig, för jag kan kolla.
 
Jag måste hålla med om att äktenskapshandlingarna är en otrolig källa om man hur tur, för jag har hittat mycket intressanta saker. Framför allt finns det mycket handlingar från 1710-20-talet då många soldater antogs vara stupade och hustrun hemma ville gifta om sig. Men innan hon fick göra det så var hon tvungen att lägga fram bevis för att så var fallet, t.ex. vittnade hemvändande soldater att de hade varit med där och där och då hade de sett att han stupade osv.
Niklas Hertzman

2001-06-07, 11:13
Svar #7

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Niklas!
Tack, jag vet. Det lilla problemet är bara det att jag aldrig tycks hinna med att läsa så mycket i rullen innan den ska lämnas tillbaka ...
Men det går ju alldeles utmärkt att låna dem flera gånger och så slutligen ha klarat av hela. Och nu då jag bor i Malmö så går det ju hyfsat lätt att ta sig till biblioteket själv. (Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med några snabbkollningar i Kristianstad längre.)
 
Hälsningar
Mikael

2001-06-07, 12:36
Svar #8

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Det här låter intressant och jag kan tänka mig att delta i ett projekt för att registrera dessa poster. Tyvärr har jag ingen läsapparat hemma, så papperskopior vore ett måste.

2001-08-23, 13:16
Svar #9

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Här följer några namn ur Lunds Domkapitels Äktenskapsmål, åren 1589 och 1590
(beklagar att jag inte hunnit mer på 2 veckor, men jag har ett litet barn...)
 
p2. 15891013   Anne, Chritoffersdotter, Rondeby, äkta husbonde: Jens Pederss
 
p2v-3v. 15891013   (måndag) Rasmus Pederss Brygger, Praestö, fd borgare i Malmö, äkta hu: Else Hansedotter, Malmö (hade flera barn tillsammans)
 
p4, 4v. 15891013   Inger, Per Mölleris på Trelouborg, för 4 år sedan förlovad m murmästare Lauritz N 'där i byen'
 
p5, 5v. 15891013   Tosten Andersen, Naes, äkta hu: Magnil Lauritsdotter, systers man: Per Kiöbmand, Lund. ML barn m Anders Krock
 
p6, 6v. 15891013   Kirstine Keldzdotter, Landtzkrune, äkta husbonde: Lauritz Olssön, barnfödd i Kiöge, rymt efter 1 år tillsammans, nu varit borta på det 4 året. Trygge Pedss, Löderop, Dn Matthiae Trugilli, Löderop sn
 
p7. 15891103   Ingeborg Jensdotter, Landtzkrune, äkta husbonde: Niels Christentzen Bödker (g midfasten 1583), övergett henne i 6 år (från Bodelsmässa). sockenpräst Hr Jacob Jonss, Landtzkrune. Michel Suendss och Anders Buse, borgare ibid
 
p7v-8v. 15891219   Marine Nielsdotter, Kiöge, äkta husbonde: Rasmus Pederss, ibid, rymt efter 1/4 år, nu ihop m kvinnfolket Marina Rasmus Piltzdotter. Vittnen: Eline, Niels Kremmeres och Hans Snidker
 
p9, 9v. månd 15900720+   Beincte Nielssdotter, Vandstatorp, trolovad fästman: Niels Andss, wandstad. sockenpräst Hr Braseng? Jensen, Wandsta och Tohelange snr. Morten Jensen, vandstatorp, Lauritz Pedss, vandstad
 
p10. 1590 die Lamiar   Anders Mogenss, giörsslöff NorenAa, hu: Magdalene Jensdotter, hor med deras dräng Aage hanssön
 
p10v. 15891119?   (på latin) Johannes Canutus (i marg: Jens Knudss), Wibbre, hu: Catharina Trugilli (i marg: Karine Tröelsdotter)
 
p11. 15891219   (fredag) Jens Knudsön, Wibbre, hu: Karine Trölsdotter, rymt strax efter bröllopet. Hr Bruncher Jacobsen, Wibbre
 
p11v-12v.   Truind Tostensdotter, äkta husbonde: Suend Jenss ('Johnss' i överskriften), sckiberslöff, övergett henne på hösten för 10 år sedan, vigda strax innan, vid pingst. Efter 7 av dessa år: lägersmål och barnavlande med Hans Johnss, fremmenneRöd, Göinge härad
 
p13. 15900123   Swend Jenssön, Skibersslöuff, Truind Tostensdotter, Hans Johnss, Fremmenneröd
 
p13v. månd 1590(0720)+   Ole Pedss, Söndre Willihe, äkta hu: Boild Mogensdotter, Blentarp (5 barn tillsammans), rymt för 5 år sedan, har en annan karl, och har barn med honom. Anders Bilde, Söufde. Hr Jacob Spandemager
 
p14, 14v. 15900511   Agda Anderssedotter, Norre Vram, man: Önder Aagess, Westre gaard, Eegby sn, äktenskapsbrott efter 1 år, skilda för 8 år sedan. (Han omgift för länge sedan.) Vill gifta sig med Schielm Mortenssön (ung). Hr Christoffer Pallesen, Nörre Wram
 
p15, 15v. 15900119   Citze Bentsdotter, 'hindz fuldmyndige hederlig mand' Hr Oluff Nielssön, Mielby; 'hindis Echte husbonde' Lauritz Olss Baad, Löffuerbij, Miolby sn, begått mandråp för länge sedan, och rymt för 11 år sedan. Bent Jenss, Hosebij, tingfogit thil Liister herritz ting. Otte Otssen, Landtzdommere i Bleginge. Peder Jenss Tingschriffuere
 
p16. 15900119   Haagen Nielssön, Hasle, Stödhaff sn, hu: Giertrud pedrsdotter. Anklagad för hor med en ung man strax före jul senast. Sockenpräst Hr Hans
 
p16v. 15900119   Nille Tulisdotter, fullmyndig: Eijler Anderss, Axill Gyldenstierns fogde; äkta husbonde: Peder Suendssön, wandbierre, rymt för nu vid pingst 6 år sedan
 
p17, 17v. 15900227   Poffuell F-/Holmerssön, Thorn, vid Lund, äkta hustru: Elline N.d., rymt efter ? års äktenskap, för 9 år sedan. Pouels farbror: welacht mand Christopher, Torn
 
p18. 15900429   Hans Nielssön, Maglerop, tidigare g m Boild Nielsdotter, skilda för 6 år sedan (lägersmål med en piga), efter 2 år lägersmål med en annan kvinna, som också hette Boild Nielsdotter, vill nu gifta sig. Hr Niels Pederss, sockenpräst i Treleuborg
 
p18v-19v. 15900529   Morten Aruidss, Magleheem, äkta hustru: Tyre Pedersdotter, rymt, vid nästa Laurentij för 7 år sedan. Hr Lauritz Olssen, sockenpräst i Höryd och Magleheem. Anders Buck, Munsslunde, sakhörare i Albo häradsting. Anders Pederss, S. Oluff. MA vill g m Pernille Tröelsdotter, kvinnfolk
 
p20. 15900605   (på latin) Achonis Sunonis ('Aage Sönnessön' i överskriften), Mod?ra Wilhelmica ('Moder Willomsdot.' i överskriften)
 
p20v, 20. 15900504   Beinct Jenssön, Hellistad, äkta hustru: Elne Hellisdotter, Raebinge, libberlaug med en skougiemmer i Söllagre, Gunner; rymt till hollumbij på Machabaej gods. Välb Gabriel Suale till Biellerop. BJs själasörjare: Hr Lauritz Anderss, Dalby. Hr Peder Jenss, Guds Ords tjänare, Sylagre
 
p21v, 22. 15900504   Tosten Tostess, f i Lund, äkta hustru: Christentze Simensdotter. Hr Niels Jörgenss, Aussaas och Ströbelstorp. Doctor Pouuel Matzön, superintendent y Sieland och Verdige Rector vdi Kiöbenhaffns Collegio. Professor Mester Jörgen Dybuad
 
p22v-23v. 15900629   Margreta Jacobsdotter, Ystad, fästman: Johann van welfeld, skilda. Hr Morten Albritss, sockenpräst i Ystad
 
p23v. 15900218   Anders Knudss, Landtzkrune, guldsmedssven, friat till: Marine Willomsdotter, ibid, fullmäktig: Hr ped. Lauritze, sockenpräst i Tyellse. MW förlovad med en annan, lyst för dem. Mester Hans Christentzö, sockenherre i Malmö
 
p24. 1590 (måndagen efter Dionysius)   Mette Christensdotter, Elsskilstorp i Oxiherrit, äkta husbonde: p Möller, ibid, stulit för 4 år sedan och rymt med en piga
 
p24v. 1590 (måndagen efter Dionysius)   Anders Bentss, Kgl Majts båtsman, äkta hu: Kirstine Ibsdotter, lägersmål med borgare p holst, Coruitzis boder, Lund
 
p25. 15891114   Beinte pedsdotter, biellerup, belägrad av: Niels pss, Waessn (?)
 
p25v-29. 15901012 (måndagen efter Dionysius)   Joen Nielss, Horne, bad för 9 år sedan om till äkta: Birgitta Boesdotter, far: Bo Jenss, Rinckeby (?), gift. Inger Oluffsdotter, kvinnfolk, nära släkt m BB, hade styvfader. JNs husbonde: Peder Brahe. Matz Hiort, Rinckeby, sakhörare vid Villands häradsting, Bertill Matzön, Aahus, häradsskrivare. Henrich Thomessön, fogde på Haimes gaard, peder Nielss, Rinckeby, Rasmus Ollss, Steen Toess och Michel pederss, sammastädes, Anders pederss, Rinckeby, Christen Lund Niellsissön, ridefogde över Aaus laen, Peder Christoffer, hade son. JNs far: Niels Henrichssen. Jens Christenss. BJs husbonde: Hendrick Ramel til Beckeskouff, domprost her sammestedtz
 
(Dessa mål finns mikrofilmade, KL5710)
 
Hälsningar
Mikael Persson

2001-08-23, 16:13
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Mikael Persson,
Vill bara tacka Dig för avskriften, även om jag inte fann någon anknytning. Får dock en tanke om att dylika avskrifter borde ligga mer ordnat, här i Anbytarforum, Rötter eller på en sökbar hemsida. Risken är att den här avskriften (och kommande?) försvinner. Vet av egen erfarenhet, att det tar mycket tid att åstadkomma en dylik.
Vänligen,
Olle Elm

2001-08-24, 08:56
Svar #11

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Olle!
Tanken är väl att det ska bli ett lite mer ordnat upplägg, men jag vet inte riktigt hur. I slutändan skulle jag vilja ha hela serien (!) avskriven, men det inser jag är tämligen utopiskt. Personligen är jag på jakt efter ett specifikt mål som jag vet finns med, och jag får se om jag fortsätter efter det.  
Det jag har gjort är att leta efter bekanta namn/orter. Hittills har jag inte funnit något av specifikt intresse för mig, men jag passar ändå på att skriva upp de namn och andra biografiska detaljer som jag finner. Dels skapar det ett litet avbrott i själva läsandet --så att jag håller mig vaken lättare!-- och dels så hoppas och tror jag att det blir till nytta för någon annan.
Det mål jag är intresserad av ligger i en annan, tidigare volym som jag har beställt och väntar otåligt på. Den är på 107 sidor, dvs. 4 ggr så lång som det jag hittills har hunnit med.
Så något mer i fråga om liknande namnlister kommer säkert, men hur mycket det blir kan jag inte säga nu.
 
Hälsningar
Mikael

2001-08-24, 15:37
Svar #12

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Det du är på jakt efter - är det målet som gäller folk ifrån Åbrolla eller Hönjarum?
 
I så fall, om du skulle få napp, så vore jag intresserad av att få ett tips. Är det OK?

2001-08-24, 17:43
Svar #13

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Torbjörn!
Jo, det stämmer bra. Jag har beställt mikrofilm på de åren. Och visst ska du få tips
 
Hälsningar
Mikael

2001-09-10, 09:30
Svar #14

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej alla!
Här kommer en omgång till från Äktenskapsmålen i Lunds Domkapitel. Det rör sig om ingresserna till målen som avhandlades 1577-1579, d.v.s. lite annorlunda upplagt än i det förra inskicket. Dessa finns i K. 6, Ekeströmska samlingen (?), Uppsala Universitetsbibliotek.
Synpunkter på den latinska texten mottages tacksamt. Vissa bokstäver är väldigt lika varandra, men eftersom jag inte kan latin så kan jag inte använda uteslutningsmetoden i tveksamma fall. Lite hjälp har jag haft av att jag kan spanska flytande, men det finns säkert en hel del fel kvar.
Torbjörn: Målet som jag var säker på skulle finnas i den här volymen verkar inte finnas med. Så jag får fortsätta med en genomgång av resten av serien för att försöka finna det.
 
Anno a Christo nato 1577.
Feria sexta ante Reminiscere.
Præsidentes. Biörn, Episcopus, Archidiaco=
nus, Cantor, Johannes Thomæ, Clemens,
Magnus [??]
Apelonie peders datther i Malmöe,  
decepta ab eo quj antè habuit vxorem, alio loco Superstitem .
 
Aage Niellsönn i Clagstorp  
ab uxore impotente deceptus.
 
Feria sexta ante Oculj.
Præsidentes ut supra .
Vnge Hans Badsker aff Aahus
desertus ab uxorefurace & adultera, liberat.
 
Gerthrud Jenße datth Effuerlöff
desponsata cuidam apud se detinentj alterius virj uxorem & de adulterio accusato, ab rodem libentur, facto repudio .
 
Lauritz Ibsönn i Lundt
à sponsa repudiatus ob nescio quas offensiones, reconciliatione frustra tentata .
 
Hogenn Hansönn i Örsöe,
Repudium factum ob imperfecta sponsalia, Sponsa interim ab alio Compressa.
 
Boeld Mortens Datth i östrethorn
defecta post imperfecta sponsalia ab eo quj dicebatur homicidium patrasse, & aliam Coniugem alibj habuisse superstitem .
 
Eline peders datther i Östrethorn,
deserta à marito adultero notorio .
 
Feria secunda post Misericordia Dnj ÷ 22 Aprilis .
Præsidentes. Episcop. Arch. Cant. Joan. Th. Cle. Magn. Christiernus, Holst, porss: Tÿch. Machab. Pet. Isaac.
Mauritzs Niellsönn i Mallmö
Adulter ab adultera separatus .
 
Marine Jörgens Datther i Malmö .
 
Olluff Niellsönn i Arendall,
à manifesta adultera separatus.
 
Her Morthenn Jörgensönn
desertus ab Adultera,
 
Feria sexta ante pentecosten 24 Maij
Præsidentes. Arch. Cant. Joan. Th. pont. Cle. Magnus. Christ. Christoph. Tÿch.
Birgitte Lass möllers datther,
deserta ab adultero alibj habente Coniugem supstitem.
 
Feria secunda post Johannis Bapt. ÷1 Julij
Præsidentes: Episc. Archid. Cant. Joh. Th. Pont. Cle. Mag. Christier. Otth. Tÿch. Lau. Machab. Georg. Isa:
Jens Hemmingsönn i Lÿrendbÿ
desertus ab vxore sexennium.
 
Thomis Kock wdj Borebÿ
sponsæ sororem duxit, ab alia quam t[emere?] per ebrietatem sibj interim desponsarat separatus.
 
Inger peder Böckers datther aff whæ.
Repudium propter temeraria & imperfecta sponsalia.
 
Anne Frands datther
Sponsalia [tris?] confirmata, [alledente?] copula [iu?] [dilantur?] [ram?].
 
Agnes Nielse Datther i Hissholt i Hallandt
Mandatum excommunicandj.
Till her Hans i hissholltt .
 
Ingeborg Truidtz Datther
Separatio facta post Concubitum promissione Coniugij .
 
Jens Nielsönn i Biernekulle
 
Sÿmenn Toerdsönn i Trelleborgh
Separatio facta propter desertionem & adulterium .
 
Feria sexta ante Margarete ÷ 19 Lulij.
    Præsidentes.
Episco. Archid. & reliquj.
Hans Suendsönn i Fossie.
Coniugium adultero Concessam post seriam pœnitentiam
 
Nille Bondes Dotther i hobÿe
Liberata à desertore furace post decimum annum
 
Feria Secunda post Dionÿsij ÷ 14 Octobris
Præsidentes. Episc. Archid. Cant. Johan. Tho. Pont. Clemens, Mag. Christ. Cell. Holst. porss. Tÿch. Laurent. Macab. pet.
Karine Anderse datther i hidsager
ab adultero incestuoso & profugo liberata,
 
Elline Jennße Datther
Sponsalia dicempta, quod imperfecta, profugiente Sponso ob suspicionem male administrata, præfectura & diutius emanente.
 
Niells Gyding
Adulter & Adultera reconciliatj .
 
Niells Gudmundsönn i Giemsiö,
Sententia lata pro Coniugio, post Consuetudinem 14 septimanarum, à solennj Copulatione, facta prius desponsatione in ætate sponsæ immatura, & quibusdam Consanguineis non plenè tum Consentientibus .
överst på vänstersida
Feria sexta post Martinj, id est 15 Nouembris .
Præsidentes. Archid. Cant. Joan. Tho. Clemens. Mag= Christier. Christoph. Porss. Thÿch. Laur. Georg. Pet. Isac .
Jens Jepss paa Brödegaardt ,
Diuortium propter adulterium & desertionem .
 
Ellne Jep Toerdtz i Lumdbÿ
Diuortium factum ob adulterium .
 
Feria sexta ante natiuitatem Dominj, id est 20 Decembris .
Præsidentes, Archid, Cant. Jo. Tho. Pont. Mag. Christier. Christop. Tÿch. Laurent. Georg. pot. Isac.
Sara Suends Datther.
Coniugium repudiater Concessum Cum stupra tore (sed alio in loco) potissimum ob prolem legiitimandam.
 
Sententia lata in Causa eiusdem Sara Suenonis, Cùm repudiaretur à Sponso, ob violatam à se datam sidem, archa simul reddita .
Feria secunda post Misericordia dnj . 77 .
 
Die 23 Decembris .
Ellne Suends dotther i Neffnitzhöy
Repudium factum, sponso suspecto de furto aliorsum recedente & iumto alij, sponsa similiter ab alio Compressa, à qua ducitur.
 
Anno [??] 1578.
Feria Secunda post octauam Epiph. dnj .  
    id est 20 Januarij.
Præsidentes . Biörn . Episcop. Archid . Cant . Joan. Tho. Mag. Christier. Cell. Host. Ottho. Tÿch. Laur. Georg. Pet. Isac
Per Lassenn i Fengsolt
Sponsalia dinulsa propter adulterium à sponso perpetratum , & tamen videm Cum Compressa , post triennium permissum Coniugium .
 
Marette Iffuers Datther.
 
Sander Aroch i ÿdstedt,
Separatio Coniugum , post diu frustra tentatam reconciliationem , vtrinqz existente granj suspicione de adulterio vxore tamen magis suspecta.
 
Elsebe Otthis Datther.
 
Jehanne Bonde Hiortzs i Aabÿ Norre ,
Separatio adrempus quoad thorum & mensam ob senitiem [?]
 
Inger Hansse Datther i Norrebyringe
Coniugium Concessum incestuosæ post poenitentianj marito prius defuncto , & similiter incestuoso .
 
Kirsthine Anderse datther i öffuede,
Sponsalia dissoluta , marito sen sponso suspecto ob Consuetudinem Cum alia muliere.
 
Mette Söffrens datther i Hÿlltebierg i Skurup sognn .
Mulier deserta à fure manifesto absolutine Vita interim non satis integra .
 
Anders Mattzsen Sognedegnn i quærestedt,
Delatio Caussæ & suspensio .
 
Feria Sexta ante Inuocauit, id est, 14 Februarij.
Præsidentes. Archid. Cantor & pleriqz Capitulares .
Niells Lautitzss i Giislöff,
De Legitimatione .
 
Feria Sexta ante Oculj,
Præsidentes, Archid. Cant. & pleriqz Capitulares .
Hans Schomagere i Buckeboo i Gersherrit,
Coniugium Contessum Cum ea, quæ viuente vxore adultera Cogerita fuit .
 
Feria sexta ante Lætare, id est 7 Martij
Præsidentes . Archid. Cant. Jo. Tho. pont. Clem. Mag. Christier. Christo. Ottho , Tych. Macab. Georg . pet. Isaac . Nicol .
Bente Per Mogensis i Nannæss.
Separatio propter manifestum adulterium .
 
Feria Secunda post Misericordia dnj, id est 14 Aprilis
Præsidentes . Biörn , Albinus, Archid. Cant. Joh. Th. Lago, Pontanus, Clem. Mag, And. Christoph. Tych. Laur. petrus.
Hogenn Jensönn i Raabÿ i Frosteherridt, noe filij.
De tertio & quarto gradu .Consanguinitatis
 
Iffuer Nellsönn i Hobÿ ,
diuortium propter desertionem & adulterium
 
Boo pedersönn i Frenninge ,
Separatio quoad toruin & mensam.
 
Niells Haagennsönn i Suansödt
Desertio & adulterium occasio diuortij.
 
Peder Pedersönn i Gessie,
Compressa separatur à s[tu?]pratore numerata pecunia.
 
Gudtzar Rasmussenn,
Causa dilata & suspensa ad tempus
 
Feria Sexta ante Cantate id est, 25 Aprilis .
Beritte Clemeds dotther
Separatio propter Coartionem & Contu[nt?]aciam.
 
Feria Sexta ante Bernabæ ·(>)· 6 Junij,
Præsidentes, Albinus, Archid. Cant. & reliquj.
Niells Rasmuss Oc Beritte Jeppis datther i Skanör,
De tertio & quarto gradu Affinitatis.
 
Peder Laucke i Bleginge,
desertio Coniuncta Cum Contumacia diuortij Causa.
 
Feria sexta post Baptistæ, id est, 27 Junij.
Præsidentes. Alb. Archid. Cant. & reliquj .
Morthenn Stiissenn i Falsterboe,
Separatio ob adulterium & desertionem,
 
Feria secunda post Johan: Baptistæ id est 30 Junij.
Præsidentes. Biörn, Albinus, Archid. Cant. Joan. Tho. pont. Clem. Magnus. Christoph. Otto, Tÿch. Laur. Georg. pet. Isaac . Nic:
Erland Ipssenn i Maglerup,
Sententia de legitimatione.
 
Aage Oelsönn paa Iffueöö,
Coniugium Concessum Cuidam ob vxoris insaniam immedicabilem, & desperatam.
 
Margrette Nielsedatther i Aahuss,
Sponsalia facta inuita sponsa in ætate huius immatura, dirimuntur, ea no Consentiente & fit amica partium reconciliatio .
 
Anne Strickersdotther i Törestorp
Sponsalia imperfecta dirimuntur , facta partium reconciliatione.
 
Per Jonssenn i Villandtsherrit ,
diuortium ob suspicionem adulterij , & desertionem post frustra tentatam aliquoties reconciliationem .
 
Boeld Andersedatther i Werbÿ,
Deserta & post sponsalia & Copulam ab alio Compressa , à desertore liberatur.
 
Peder Oellsenn i Hobÿe,
Insimulatus premissj Coniugij, liberatur ab accusat[ione?] non Comparente, etsi Compressa, sed quo famæ fuerit parum integræ .
 
Feria sexta post Canutj Regis id est 11 Julij.
Simen Anderss Oc Jehanne Anderse Datther i Wallderom.
De tertio & quarto gradu Affinitatis
 
Feria Secunda post Johannis Baptist.
Tröels Jenssen i Örmæle.
Maritus innocens liberatur ab vxore furace & adultera Conuicta de vtroqz Crimine & simul fatente propriam turpitudinem .
 
Margrette Jensedatter i Grentinge.
Vxor deserta ab homicida profugo lata in hunc sine exceptione sentencia Condemnationis per quindecimuiros liberatur post temporis non nihil nouo Connubio ridem Concesso.
 
Feria secunda post Laurentij id est 11 Augustj .
Præsidentes Biörn, Alb . Archid . Cant. Joh. Th. Pont . Clem. Mag. holst. pors. Tych. Laur. pet Nic
Ellse Jense Datther i Fridzhöÿ,
Liberatur ab eo quj per Capitulj sententiam alij est adiudicatus ante Contracta sponsalia
 
Ellsebe Jörgenns Datther i ÿstedt ,
deserta sextum annum liberatur,
 
Töre Niellsedotther i Kraagerup,
Sponsalia solemnora præseruntur minus solemnibus Conditionalib & imperfectis .
 
Hans Madsönn Madts Lundssön i Malmö
Sententia de Legitimatione .
 
Feria Sexta post Bartholomej ·(>)· 29 Augustj,
Herman popelow.
Accusatus de stupro & promisso Coniugio absoluitur nulla prolata sufficientj promissionis probatione, & ne stupro quidem plane aginto .
 
Feria secuda post Dionÿsij, id est, 13 Octobris.
Præsidentes . Alb. Archid. Cant. Joh. Th. Pont. Cle. Mag. Christier. And. Christop. Ottho , Tÿch. Machab. Laur. Georg. pet. Isa . Nicol.
Bent Bentss i Raabelöff,
Sponsa alterius Compressa, ducitur à Stupratore non intercedente Cum priore Copula.
 
Niells Bram i Hammerbÿ i Jemgiödesognn,
desertus liberatur post triennium ab vxore furace & inhonesta.
 
Niells Lauriss wdj Nöbölle i Gersherrit,
desertus ab vxore adultera , & ab eadem post qua driennium liberatus.
 
Schipper Lauritzs Ebbess Borgere wdj Kiöbenhaffnn
Diuortium ob adulterium, non seruata obligatione.
 
Estred GundersDatther i Vissinge i Vedinge Sognn ,
Incestuosæ Concessum Coniugium, acta pænitentia .
 
Knud Gunderssenn i Ornarp i Snestrup sognn .
Matrimonium Conditionale dissoluitur, no seruata Conditione, accusatore non Comparente iuxta Condictum .
 
Niells Ollss i Skartoffte paa hans Datther Marines vegnne ,
Sponsalia dirempta ob non seruatam Conditionem, intercedente etiam Cuori alia Copula.
 
Mette Lauritze Datther i Örsiö,
desertio decemnalis .
 
Ellne Jensedatther i Effuerlöff,
Repudiate ob adulterium , acta pænitentia, nouum Concessum Coniugium .
 
Henrick Ollssenn i Vestretorp,
Imperfecta sponsalia dirimuntur ac cedunt solennioribus per Copulam Confirmatis .
 
Kiisthine Michell Lauritzes effterleffuerske wdj Trelleborg.,
Sponsalia Confirmata Cohabitatione & Copula iudicantur eata.
 
Ellne pedersdatther i Lund ,
Quidam relicta propria vxore , aliam alibj procatur & Cognoscit per adulterium , à quo ob id prior Coniunx legitima per sententiam liberatur.
 
Kiisthine Lauritzs Hansis effterleffuerske. wdj Trelleborgh.
Hæc à priorj adultero, à quo seducta fuerat, facta desponsatione, liberatur.
 
Gudzar Rasmussenn,
Separatio quoad mensam & thoram.
 
Pernille Bendts Datther,
Desertio nouvm armorum & adulterium diuortij Causæ ,
 
Niells Anderss aff Mallmö.
Desertus ab adultera per quinquennium liberatur.
 
Rasmus Laurissenn i Tatterup .
Sponsalia imperfecta & minus solennia pronunciantur irrita, prælatis solennioribus.
 
Vltimo Octobris in profesto omnium Sctoru
Præsidentes . Baltazar . Vedzelus ctcn.
Hans Bendtßenn i Andelöff
Sponsus liberatur à Sponsa quam alius Compressit.
 
Primo Decembris, id est postridie Andreæ,
Præsidentes . Albinus . Archid. Cant. ctcn
Jens Erickssenn i Trönninge i Norre Halland
Desertus liberatur à desertrice adultera post 12 anj.
 
Feria Sexta post Andreæ ·(>)· 5 Decembris.
Præsidentes . Alb. Archid. Cant. ctcn .
Boeld Rasmusse Datther aff Fosie .
Desertio nouenalis & Adulterium diuortij Causa
 
Feria Sexta post Luciæ, id est, 19 Decembris
Præsidentes . Alb. Archid. Cant.
Jens munck i Jelstorp .
Acta poenitentia adultero permittitur nouum Coniugium.
 
Feria Secunda post Octauam Epiph., id est,  
   19 Januarij. Anno . 79.
Præsidentes . Archid . Cantor
Inger Joensdatther i Fieldelunde i Halland
Desertio decamnalis vxorem liberat à desertore, sed quam postea alius per diutinam maritj absentiam Compressa.
 
Gudnild Jensedatther i Suedstorp i Halland.
Deserta liberatur à desertore poct Octennium, ipsa famæ integreinna etiam ante questionem in foro vtroqz habitam, sed cum Conditione habendie questionis .
 
Anne Suends Datther i Maarup Munckegaard
Coarta Sponsalia etiam post Copulacionem facta in Coecu Ecclesiæ, sed sine præuia intimatione, dirimuntur .
 
Jens Lauritzenn i Eluffstorp.
Liberatur à quadam Aÿde Torckelsdotthr post suscepias proles nomillas , sed non probata promissione Coniugij , & re non satis intrgra, numerata tamen pecunia, Cum Conditione non recidiuandj .
 
Bolle Mogense i Aaröd
Imperfecta sponsalia dirimuntur
 
Feria Sexta ante Inuocauit, id est, 6 Martij.
Præsidentes. Albinus . Archid. Cant .
Elline Nielsedatther i Hölmbÿ.
Casus non multum dissimilis præcedentj.
 
Feria Sexta ante Oculj ·(>)· XX Martij.
Præsidentes Archid Cantor
Tue Jensönn i Kulbertorp.
Maritus innocens liberatur ab vxore desertrice & adultera superioribus sceleribus addente Contumaciam.
 
Feria Sexta ante Oculj ·(>)· 20 Martij.
Præsidentes. Epis. Archid . Cantor ctcn .
Tröls Erichsönn i Ingelstorp.
Hic despondit sibj alterius vxorem Cum qua maritus diuortium fecerat priuatim, non intercedente Ordinarij iudicis sententia, & pronuntiatur desponsatio irrita, & diuortium factum illegitimum.
 
Hälsningar
Mikael

2001-09-14, 10:02
Svar #15

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
För den händelse någon blev skrämd, så kan jag meddela att det bara är ingresserna som är skrivna på latin. Resten är på dåtidens lokala språk.
 
Hälsningar
Mikael

2003-08-29, 18:55
Svar #16

Maria Wijk

Gert Påhlsson!
Blev väldigt nyfiken på denna trädgårdsmästare Smidt du skrev om för dryga 2 år sedan! Nedan följer lite ur mina anteckningar om en namne (samme person?) till denne. Jag undrar om detta kan vara samma person!
 
Har i mina anteckningar en trädgårdsmästare Bengt Jörgen Schmidt som i Slimminge AI:2 anges vara 69 år och från ett ställe som jag inte fått ihop till något för mig känt ställe men första bokstaven är iaf B! Hans fru Sissa kommer från N. Åby och i S. Åby C:2 återfinns 1780 01 28 vigselnotis för Betienten Bengt Jörgen Schmidt från Jordberga herrgård med pigan Sissa Mårtensdotter. I mars 1780 föds deras dotter Kerstin (dör 3 v senare). 1784 föds dottern Johanna i Källstorp och i födelsenotisen står att familjen flyttade till Brodda vid denna tid.
I Everlöv AI:1 Brodda återfinns familjen med fler barn. Familjen återfinns också i Everlöv AI:2
Enligt mina uppskattningar bör denne trädgårdsmästare Schmidt vara född runt 1740. Hans ålder varierar lite mellan olika böcker. Har dock ingen födelseort på honom utan har kört fast.
 Funderar också på, om det nu är samme man, om vad som står i äktenskapmålen. Finns dessa att låna någonstans eller är dom bara tillgängliga på plats i Lund?  
Hälsningar
 
Maria Wijk

2013-08-15, 07:09
Svar #17

Björn-Åke Petersson

Skilsmässa
 
Söker en skilsmässa för ett par i Fridlevstad 1816-1820.
Finns det några register i domkapitlet som
gör det lättare att söka dem
Paret hette Samuel Olsson och Rebecka Carlsdotter
 
Björn-Åke

2013-08-15, 07:26
Svar #18

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Björn-Åke!
 
Du har sån tur att den troliga skilsmässan inträffade under den period då det faktiskt finns personregister till äktenskapsmålen vid Lunds domkapitel (i Lunds domkapitels protokoll, ca 1794-1857, med vissa luckor). Dock upptar detta register varken Samuel Olsson eller Rebecka Carlsdotter, vad jag kan se, under åren 1816-1822 (tyvärr saknas register 1815). Vilken är ledtråden till att det ska ha skett en skilsmässa, finns det en anteckning i någon husförhörslängd?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-08-15, 11:55
Svar #19

Björn-Åke Petersson

Tack Markus
 
Hustrun återvänder till sina föräldrar 1818 i Långasjö
1822 får hon ett oäkta barn i Häljanäs, Långasjö
och 1827 gifter Samuel Olsson om sig.
Kan det ha behandlats i Domkapitlet i Växjö
 
Björn-Åke
 
(Meddelandet ändrat av Kallinge 2013-08-15 11:56)

2013-08-16, 17:47
Svar #20

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej igen Björn-Åke!
 
Där har vi en tänkbar förklaring, då är det nog i Växjö domkapitel som ärendet har behandlats. För säkerhets skull kontrollerade jag även personregistret till Lunds domkapitels äktenskapsmål 1823-27, men inte någon Samuel Olsson där heller.  
 
Jag har forskat en del kring tvegiften (och andra äktenskapsrelaterade brott) under 1700-talet, och min erfarenhet är att samma äktenskapsmål kunde behandlas i instanser i olika län. Uppenbara brott, såsom hor, behandlades i regel i det härad där gärningen skett, men i vissa fall har jag sett hur ärenden behandlats vid häradsrätter etc. i upp emot tre olika län.  
 
Om vi t.ex. föreställer oss att Rebecka Carlsdotter har övergivit maken och rymt till Småland kan ärendet utan problem ha behandlats vid en småländsk häradsrätt under Växjö domkapitel. Jag gissar att Samuel Olsson stannade kvar i Blekinge? I vilken församling gifte han om sig 1827?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-09-03, 19:52
Svar #21

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Markus,
 
Finns personregistren till äktenskapsmålen inskannade? Jag letar efter skilsmässan mellan muraren Anders Ljungberg i Anderslöv och hans hustru Karna Björkman. Det skall finnas i äktenskapshandlingarna 1805.
 
Mvh,
Nils-Yngve

2013-09-04, 14:05
Svar #22

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Nils-Yngve!
 
Vad jag vet finns ännu inget register till äktenskapshandlingarna, däremot tillhör ju dessa handlingar specifika ärenden som behandlats vid domkapitlet och införts i domkapitlets protokoll. Principen brukar vara att om man hittar ett ärende i protokollen, så hittar man enkelt ärendets handlingar, eftersom det i regel står t.ex. Exhib. 1743 3/12 §. 11 högst upp på handlingen (alltså det datum då man uppvisade handlingen vid domkapitlet i samband med förhandlingarna, och ärendets nummer i protokollet)
 
Vice versa kan man ju lika gärna börja med handlingarna och det datum / ärendenummer som står där, och sedan leta upp motsvarande ärende i domkapitlets protokoll. Min erfarenhet är dock att handlingar ibland saknas, trots att de nämns i protokollen, och därför tror jag att det mest givande skulle vara om man skapade ett personregister baserat på själva ärendena i protokollen, inte baserat på äktenskapshandlingarna (även om man självklart skulle kunna skapa ett personregister över dessa också; t.ex. saknas hela domkapitlets protokoll 1720-29, och således är äktenskapshandlingarna det enda som finns bevarat).  
 
Jag upprättar själv sedan flera år tillbaka ett personregister till samtliga äktenskapsmål i Lunds domkapitels protokoll, och har hittills kommit till 1761. Dock vet jag att en av domkapitlets konsistorienotarier på 1840-talet började upprätta ett ärende- och personregister till dessa protokoll, som sedermera har kommit att tänka perioden 1796-1857.  Dessa register infördes i början eller slutet av varje volym. För de flesta av dessa år finns även ett personregister till äktenskapsmålen, uppställt på makens för- eller efternamn, men vissa år saknas ett sådant register. Tyvärr är just 1805 ett sådant år; för säkerhets skull kikade jag även under åren 1804 och 1806, där det finns personregister till äktenskapsmålen, men där fanns inte Anders Ljungberg och Karna Björkman med.
 
Varifrån kommer uppgiften att de ska finnas nämnda i äktenskapshandlingarna 1805, är det i själva handlingarna du har hittat dem? Genom handlingarna skulle man ju i så fall kunna se vilket datum handlingarna uppvisades vid domkapitlet, och således hitta ärendet i protokollen, och få fram datumet för skilsmässan.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-09-04, 14:45
Svar #23

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Markus, tack för ett utförligt svar! Jag har fått uppgiften från en annan forskare som har hittat uppgifter i äktenskapshandlingarna från Domkapitlet år 1805. Anders Ljungberg var hennes ana. Efter skilsmässan gifte han om sig med 1806-04-30 min ana Karna Jeppsdotter och när jag i Svedala husförhörslängd 1806 hittade prästens kommentar om Anders och Karna J. att Socknen och Församl. förlorade icke på desse Personers afflyttning blev jag intresserad av att se originalhandlingarna i Domkapitlet om Anders skilsmässa.  
 
Anders och Karna J. fyttade till Anderslöv redan i oktober 1806. De fick 2 barn och förblev gifta.
 
Mvh,
Nils-Yngve

2013-09-07, 22:59
Svar #24

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej igen!
 
Detta var lite märkligt; jag har nu kikat igenom äktenskapshandlingarna för Lunds domkapitel 1805, men där finns inga handlingar som omnämner Anders Ljungberg och Karna Björkman, vad jag kan se. Finns det en möjlighet att den andre forskaren har skrivit av handlingen, så att man därigenom kan få någon ledtråd till vidare uppslag? Det kan ju vara så att det bara är en kortfattad handling, och att jag därför missat den i farten (det flesta av äktenskapsmålen omfattar ett flertal sammanfogade skrivelser).
 
Formuleringen Socknen och Församl. förlorade icke på desse Personers afflyttning låter ju väldigt spännande, så nu blev jag själv nyfiken på detta par.  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-09-08, 18:06
Svar #25

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Det bör väl handla om de handlingar som inleds på: Domkapitlet i Lund FIIf:92 (1805-1806) Bild 1170 (AID: v282207.b1170, NAD: SE/LLA/13550).  
 
Själva beslutet återfinns i Domkapitlets i Lund arkiv, Protokoll Huvudserie, SE/LLA/13550/A I/83 (1805), bildid C0074397_00194  
 
(Meddelandet ändrat av Benoi 2013-09-08 18:16)
 
(Meddelandet ändrat av Benoi 2013-09-08 18:17)

2013-09-08, 18:24
Svar #26

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Ja, där har vi ju handlingen, jag måste ha missat den eftersom hustrun där anges heta Månsdotter, inte Björkman. Det är dock lite tråkigt att det bara handlar om en förrymd hustru - i vanliga fall brukar både domböcker och domkapitlets protokoll ge mycket i samband med skilsmässor, men när det handlar om en förrymd maka brukade man bara kort konstatera att denne inte dykt upp, och dömer således till skilsmässa utifrån kyrkolagen. Kanske det finns mer i Skytts häradsrätts dombok, men i Lunds domkapitels protokoll finns bara följande korta notis:
Consistorii ecclesiastici protokoll 1805 3/7, §. 10; Domkapitlets i Lund arkiv, vol. AI:83, s. 345.
Skrifteligen anhåller murmästaren Anders Ljungberg från Klörup, om upplösande af äkta förbindelsen med Karna Måns dotter, hwilken enligt Skytts Härads Lofl: TingsRättnu företedda utslag af den 28 sistledne Maji, efter skedd efterlysning blifwit förklarad sin giftorätt förlustig; i anseende hwartill Consistorium
 
Resolverade
att skilljobref skulle för Anders Ljungberg utfärdas.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-09-21, 15:02
Svar #27

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Bengt och Markus!
 
Tack för hjälpen med att hitta protokollet. Tyvärr är inte domböckerna för Skytts häradsrätt skannade än.
 
Känner någon av er till var man skulle kunna hitta mer information om vad som hände med Anders Ljungberg och hans tredje hustru Karna Jeppsdotter i Svedala?  
 
Mvh,
Nils-Yngve

2013-09-22, 18:16
Svar #28

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Nils-Yngve!
 
Ja, att Svedala förlorade icke på desse Personers afflyttning låter riktigt spännande, särskilt med tanke på att de väl inte ens hann bo där i ett år?  
 
Jag har funderat kring i vilken källa man skulle kunna hitta mer information om Anders och Karna J. Med tanke på att det ju är prästens ord så borde det finnas någon koppling till Lunds domkapitel, vare sig paret var inbördes osams, uppförde sig illa gentemot de andra församlingsborna, eller hade allmänt dåliga kunskaper i kristendomen. I samtliga dessa fall bör ärendet alltså ha hänvisats till domkapitlet, men jag har förstått att det i princip fanns tre varningsgrader: 1) församlingens kyrkoherde tillrättavisade paret, 2) om inte detta hjälpte sändes ärendet vidare till häradsprosten, som tillrättavisade dem, 3) men om inte heller detta hjälpte förvisades ärendet till domkapitlet och biskopen.
 
Om nu paret bara hann bo i Svedala i mindre än ett år hann man kanske aldrig komma till den tredje varningsgraden, för jag kan inte hitta Ljungberg i domkapitlets personregister 1806. Däremot har ju kyrkoherden (och häradsprosten?) säkerligen hunnit uppröras över parets eventuella dåliga leverne, men då är det nog tyvärr tveksamt ifall det lämnat några spår efter sig.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-09-23, 11:53
Svar #29

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
Nils-Yngve.
 
Sockenstämman i Svedala kan ha haft ett och annat att säga om  
Anders och Karna. Protokoll och handlingar finns tillgängliga på Landsarkivet i Lund
liksom Skytts härads dombok från sommartinget 1805.
 
MVH
Eva Dalin

2013-09-24, 16:07
Svar #30

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Eva och Markus,
 
Tack för era svar! Det får bli ett besök på ACS.
 
Mvh
Nils-Yngve

2015-03-21, 17:14
Svar #31

Utloggad Petra Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-29, 11:13
    • Visa profil
Hej,
det var kanske mig du hänvisar till Nils-Yngve Herrström. Anders Ljungberg är min farfars farfars morfar och det var intressant att få reda på prästens notering om parets vandel! Anders Ljungberg måste vara ganska unik för det tidiga 1800-talets landsbygdsbefolkning. Han skilde sig nämligen två gånger!
Första gången 1799 från min ana Inger Olsdotter Grönskog och andra gången 1805 som ni skriver från Karna Månsdotter Björkman. Hon var änka efter Matts Björkman i Domme.
Hustru nr 3, Karna Jeppsdotter, var dock fortfarande gift med Anders när han dog i Anderslöv 1817. De hade en dotter, Catrina, som föddes 1808 och dog 1829 i Lilla Isie (vattensot). De fick också en son Pål som föddes 1806 och dog 1807.
Var Karna Jeppsdotter gift innan? Det måste hon ju ha varit förstås eftersom hon är din ana Nils Yngve Herrström.
 
(Meddelandet ändrat av petran 2015-03-21 17:15)

2015-03-22, 05:49
Svar #32

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
En fråga; hamnade trolovningsskillnads- ärenden också bland äktenskapsskillnaderna eller har de en bok för sig själva?
May the Force be with you.

2015-03-22, 10:02
Svar #33

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I alla fall i Linköpings och Växjö domkapitels arkiv (de två jag tittat på) så är skilsmässor, både för trolovade och gifta, behandlade i samma bok.

2015-03-22, 10:19
Svar #34

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
May the Force be with you.

2015-03-22, 11:17
Svar #35

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Petra!
 
Tack för informationen. Det var ganska precis 10 år sen vi diskuterade Anders Ljungberg. Karna Jeppsdotter var inte gift tidigare men fick 2 utomäktenskapliga barn, Jeppa f 1794 i Arrie, d 1796 i Arrie och min ana Carl Mårtensson Borg (fm fm f), f 1798 i Stora Slågarp, d 1840 i Lilla Isie. Han var dragon mellan 1821 och 1840. Vem Mårten var har jag inte hittat (än).
 
Känner du till vad som hände Inger Olsdotter Grönskog och Karna Månsdotter efte deras skilsmässor?
 
Mvh,
Nils-Yngve

2015-03-22, 14:18
Svar #36

Utloggad Petra Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-29, 11:13
    • Visa profil
Tyvärr har jag inte hittat några uppgifter om vad som hände Inger Olsdotter Grönskog och Karna Månsdotter efter deras skilsmässor. Jag har inte letat jättemycket heller (men ska). I protokollet från Skytts häradsrätt i samband med Inger och Anders skilsmässa står det att hon vistas i Danmark men man vet ju inte om det är sant. Hennes föräldrar dog båda innan hennes skilsmässa annars hade man ju kunnat se om hon var närvarande vid bouppteckningen. Tycker det är märkligt att Anders Ljungberg hade två hustrur som båda rymde. Inger verkar ha haft bra kontakt med sin familj i Klörup för det är uteslutande hennes släktingar som är faddrar vid dopen av hennes barn (utom det första där det istället är prästen i Anderslövs söner som är faddrar).
Letade du något i sockenstämmoprotokollet från Svedala som du fick tips om ovan?

2015-03-22, 14:46
Svar #37

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Jag har inte ännu kollat om det finns något i Svedalas sockenstämmoprotokoll men det ska bli mycket intressant. Stämmer det att Matts Björkman var ryttare och avled 1790? I så fall är det hans bouppteckning som är bevarad i Skytts Häradsrätt F II a:26, sid 443-448. Matts och Karna hade då 4 barn födda 1779-1787. Det  kan vara deras vigsel 1778-10-18 i Dalköpinge.
 
Mvh,
Nils-Yngve

2015-03-22, 14:54
Svar #38

Utloggad Petra Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-29, 11:13
    • Visa profil
Ja, de uppgifterna har jag också. Jag funderar på vart Karna skulle rymt och om hon hade barnen med sig. Det yngsta borde vara ca 13 år.  
Mvh
Petra

2015-03-22, 14:55
Svar #39

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Vet du var barnen var födda?
Mvh,
Nils-Yngve

2015-03-22, 15:09
Svar #40

Utloggad Petra Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-29, 11:13
    • Visa profil
Nej, det vet jag inte men de bodde i Domme när mannen dog.  
Mvh
Petra

2015-04-18, 16:35
Svar #41

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Petra!
 
Känner du till var Anders Ljungberg var mantalsskrivna 1800-1805?
 
Mvh,
Nils-Yngve

2015-04-24, 09:38
Svar #42

Utloggad Petra Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-29, 11:13
    • Visa profil
Hej Nils-Yngve! Förlåt att jag dröjt med att svara, var tvungen att kolla upp saken.
Anders Ljungberg och Karna Björkman gifter sig i Anderslöv 1800. De är sedan båda, mest Karna, faddrar vid dop i Anderslöv under hela perioden 1800-1805 så antagligen var de bosatta där. En märklig sak är att Karna är fadder vid ett dop i Anderslöv och står som Karna Ljungbergs i juli 1805. Anders ansökte ju om skilsmässa i juni 1805 och angav att hustrun var förrymd. Här ligger en hund begraven...!

2015-09-03, 11:41
Svar #43

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
I Lunds domkapitels arkiv finns förteckningar över utfärdade skiljobrev (serie D I). Materialet finns på Arkiv Digital men finns inte med i NAD-förteckningen (?). Men min fråga är: var kan man hitta själva skiljobreven? Serie D I innehåller enbart förteckningar.
Mvh Ylva

2015-09-03, 11:52
Svar #44

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Ylva!
 
I Lunds domkapitels arkiv kan det nog finnas något i serien BI, ”Brevkoncept (registratur)”. I NAD kan man i varje fall läsa att volymerna i denna serie fr.o.m. 1842 är uppdelade i fyra delar: 1) domkapitlets koncept, 2) biskops- och eforusämbetets koncept, 3) fullmaktskoncept samt 4) koncept till skiljobrev.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-09-03, 23:52
Svar #45

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Tack Markus!
Mitt fall är från 1861; hoppas det kan finnas med där. Men jag är lite konfunderad: när jag går in på SVAR på NAD och Lunds domkapitels arkiv så finns där ingenting mellan serieerna A och F. Hur kommer detta sig? Och var har du hittat övriga serier? Finns de på LLA? Och om det nu finns Koncept till skiljobrev, var finns de riktiga skiljobreven? Många frågor - hoppas få svar på några!
Mvh Ylva

2015-09-04, 08:41
Svar #46

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Då borde skiljobrevet absolut finnas bland 1861 års brevkoncept, för jag har tidigare kikat lite på denna serie och redan under 1700-talet tycks den vara både välordnad och komplett. När det gäller NAD så blir jag dock inte klok på vad som kan ha hänt, för när jag kikar där får jag även upp serierna B (koncept), C (diarier), D (liggare och register) samt E (inkomna handlingar) i Lunds domkapitels arkiv. Serierna finns i varje fall på LLA, så frågan är varför de inte syns när du går in i NAD?
 
I 1800-talets sena husförhörslängder har jag sett att frånskilda personer har anmärkningen ”Erhållit Lunds domkapitels skiljobref 1883 13/5” eller liknande, och detta tolkar jag som att de ”riktiga” skiljobreven sändes till den aktuelle kyrkoherden som förde in uppgifterna i husförhörslängderna. Man skulle ju därför kunna tänka sig att skiljobreven förvaras i det aktuella kyrkoarkivet, men å andra sidan ser man emellanåt i vigselböckerna att frånskilda personer ”uppvisat domkapitlets skiljobrev 1883 13/5” eller liknande, så det verkar som att prästen har vidarebefordrat skiljobrevet till det frånskilda paret? Men kanske behöll han en avskrift i kyrkoarkivet?
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-09-04, 14:28
Svar #47

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Stort tack Markus för ditt utförliga svar!
Nu har jag gott hopp att hitta det jag söker. Det här med NADen var verkligen konstigt, för när jag nu går in igen så ser jag alla serierna.
Mvh Ylva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna