ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brev  (läst 1649 gånger)

2003-08-31, 21:14
läst 1649 gånger

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Jag hittar ingen lämplig rubrik så jag skapar en ny.
 
Många gamla brev finns i privat ägo och dessa kan ofta innehålla intressanta uppgifter. Jag lade själv in en bild på ett brev för några dagar sedan under Släkter: Övriga släkter J-L: Landeberg.
 
Jag har ytterligare ett brev, som är stämplat Arboga 23-2-1855. Adressat är Brukpatron Gustaf Wahlund i Kristinehamn. Avsändaren är litet svår att tyda, men ser ut som S Mannerstedt i Arboga. Det är slutet av namnet som jag är osäker på. Brevet är på 3 sidor och handlar om diverse affärsuppgörelser.
 
Finns det någon som är intresserad av denna typ av brev? Framsidan ser ut så här:

 
Jag kan scanna in resten av brevet, men under vilken rubrik ska jag lägga bilderna? Det finns ju inget Brevforum.
 
Mvh, Kjell

2003-09-01, 16:38
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kjell Croné, Säkerligen finns många som är intresserade av det här brevet, men av olika orsaker: 1) Brevet har en förfilatelistisk stämpel, är i gott skick och komplett. Det betingar därför ett visst värde. Nu har jag ingen aktuell katalog, men fann en liknande stämpel från 1850 som bjuds ut för 100 kr. (Lite kul att stämplen är från 1855. Det är samma år som det första svenska frimärket ges ut - troligen fungerade dessa stämplar och märken parallellt under några år, men det är jag inte säker på.)  2) Det kan ha ett släktvärde - någon kan vara relaterad till skrivarna.  Själv tycker jag Du skall ta kontakt med det landsarkiv som hanterar handlingar från det bruk där den Högädle brukspatronen Gustaf Wahlund höll hus. Där hör brevet enligt min mening hemma och kan bidra till forskningen om bruket, dess affärer och individer. Vänligen, Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-01, 18:56
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Stämpeln är s.k. förfilatelistisk och en normalstämpel 7. Originalmåttet på stämpeln bör vara 23x18,5 mm; en sådan stämpel användes i Arboga 1850-1860, är mindre vanlig men knappast sällsynt. Se Handbok över svenska post- och makuleringsstämplar 1685-1951 (1952), s. 33. På s. 6 i samma bok kan man inhämta, att de äldre, raka stämplarna 1830 ersattes av s.k. bågstämplar, vilka i sin tur med början strax efter mitten av 30-talet ersattes av fyrkant- och cirkelstämplar; samtliga tre stämpeltyper voro i bruk vid frimärkenas införande, då de kommo att tjänstgöra som makuleringsstämplar.
 
Brukspatron Gustaf Wahlund återfinnes hos Örnberg, del 8 (1892), s. 457. Han var far till professor Carl Wahlund i Uppsala (död ogift) samt ytterligare två tidigt som ogifta bortgångna söner och en dotter, gift med kaptenen Halvar Tisell.

2003-09-01, 20:49
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Kjell!
Det är så intressant med dessa gamla brev och tänk vilken vidare information om människorna som kan finnas i dom. Vore det inte en id? att göra som du gjort tidigare, men att du inte behöver lägga ut en bild. Kanske bara lämna en kortare beskrivning av adressaten/adress och ev. avsändare, årtal m.m. Sedan kanske det blir fullträff ifrån någon och då kan man ju lägga ut en bild här eller skicka med mail.
Det finns ju t.ex en släkt Wahlund som diskuteras under släkter.
Sedan kan man ju fundera på om det inte vore värt att lägga upp som en egen rubrik, där även andra kan lägga in gamla brev av intresse. Möjligen med samma kriterier som ovan, då jag förstått att stora texter tar för stor plats i forumet, men detta kan väl Håkan Skogsjö eller Peter Karlsson Anbytarvärd bäst svara på.
Jag för min del kan tänka mig att läsa dessa gamla brev, det är ju görspännande som man säger i st?n. Jättebra initiativ.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2011-01-26, 14:06
Svar #4

Utloggad Lisbeth Kvillegård

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2015-05-30, 09:58
    • Visa profil
Hej! Jag har i min ägo ett brev skrivet i Braås den 2/4 1969 till  Kära vän och släkting Helga . Undertecknat Esther, Margareta och Albin. Brevet är en kopia.I brevet står det bl.a att Peter Nilsson f. 1830-05-27 i Sjösås ( min fm ff ) och brevskrivarens far, Johan Nilsson, är bröder. Det berättas också om ett brev från denne Johans bror i Amerika.Det är många fler namn uppräknade i brevet, troligtvis är alla släkt på något sätt.
Finns det någon som har originalet eller vet något om vem som har skrivit brevet?
Mvh Lisbeth Kvillegård

2011-01-26, 15:25
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Lisbeth, jag tror att det är följande familj som bor i Braås i Sveriges Befolkning 1970:
 
Virdhall, Birgit Sofia Margareta   19360409 född i Växjö
Virdhall, Ester Margareta   18970720 född i Växjö
Virdhall, Eva Valborg Birgitta   19391129 född i Växjö
Virdhall, Per Albin Herbert   18990622 född i Sjösås (kollad i SCB)
 
De bor på Göths väg 18 i Braås, och här har du Ester, Margareta och Albin.
 
Det har nog blivit fel på en generation, för denne Albin är son till Frans August Johansson, f 1869 29/1 i Sjösås (kollad i SCB), som i sin tur är son till Johan Magnus Nilsson, brukare i Västeränga, Sjösås. Denne är född 1839 i Sjösås, enligt Sveriges befolkning 1880.

2011-01-26, 18:12
Svar #6

Utloggad Lisbeth Kvillegård

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2015-05-30, 09:58
    • Visa profil
Ett stort tack för snabbt svar. Generationerna stämmer, min farmor Linneá Pettersson f. 1894 i Galtabäck, Nottebäck och Albin är sysslingar.
Hälsn. Lisbeth

2014-02-18, 12:54
Svar #7

Utloggad Antonio Palm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2020-09-15, 21:52
    • Visa profil
Hejsan, har hittat på vissa ställen att personer på medeltiden (och neråt)bevittnade och så, nu är min fråga, finns sådana brev att titta på i arkiven i stockholm eller ?

2014-02-18, 17:49
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Du hittar medeltida brev hos Svenskt Diplomatarium: http://riksarkivet.se/diplomatariet

2022-12-03, 17:57
Svar #9

Utloggad Ebbe Wahlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-12-04, 13:20
    • Visa profil
    • www.wahlund.org
Hej
Gustaf Wahlund var broder till min farfars far Johan Wahlund f 1758 d 1836. Det vore väldigt roligt om du kunde scanna in brevet. Och f.ö. förstås en mycket bra ide med en sektion för brev. Själv har jag en låda med en ansenlig mängd brev från och till Elias Wahlund f 1842 d 1903, sonson till den Gustaf du nämner.


Hälsningar
Ebbe Wahlund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna