ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnavårdsnämnden  (läst 2775 gånger)

2008-06-30, 21:26
läst 2775 gånger

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej!
 
(Hittar ingen lämplig rubrik, anbytarvärden får gärna flytta inlägget till annan plats där det passar bättre)
 
I SCB-utdragen ur födelse-, vigsel- och dödböcker 1935 för Västmanland hittar jag min farbror (som för övrigt är avliden sedan ett par år). Fadern anges ej och i särskilda anteckningar står till barnavårdsnämnden 21/3-35.
 
Var hittar man egentligen arkivet till barnavårdsnämnden? Förlossningen ska ha skett på Norbergs lasarett i Västmanland. Kan fadern namn framkomma i arkivet?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-06-30, 21:57
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Du hittar det antagligen i moderns hemkommun (det har varit en del sammanslagningar sedan dess, så det nuvarande kommunarkivet). Man gjorde alltid en faderskapsutredning, för att den ansvarige skulle betala underhåll och inte det allmänna. Så det finns chans att du kan hitta faderns namn där. Sekretessgräns 70 år så det borde gå,

2008-07-01, 19:58
Svar #2

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej och tack Chris!
 
Jag vill minnas att jag för något år sedan kontaktade den som skulle vara ansvarig för kommunarkivet, men blev därifrån hänvisad till den lokala släktforskarrörelsen. Då kan man ju ställa sig frågande till vad för slags arkiv den arkivansvarige är ansvarig för - det runda må tro?  
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2014-09-03, 18:06
Svar #3

Utloggad Elinor Montiel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2016-05-19, 17:22
    • Visa profil
Hejsan,
Jag har en ana som 1930 uppges bli anmäld till barnavårdsnämnden. Detta noteras vid födelsen av hennes andra utomäktenskapliga barn. Jag har hört historier om att den första sonen blivit bortlämnad, och därför sökte jag i Dingtunas kommunarkiv i fattigvårdsverkets protokoll, som mellan 1927-1932 har registrerat barnavårdsfrågorna i sina protokoll.  
 
Där kammade jag dock noll. Min fråga är var jag kan finna uppgifter om detta? Eftersom det noterats att hon anmälts borde det väl finnas mer information? Kan det stå i senare böcker (efter 1932), eller ska man söka sig till domböcker? Barnen registreras hos henne vid alla husförhör så de tycks inte vara långvarigt bortlämnade. Oavsett borde ju anmälan tas upp någon annanstans också, inte bara i födelsenotisen.
 
Har lite ont om tid på hemmaplan så hoppas någon har några goda idéer så snabbt som möjligt!
 
På förhand tack!

2014-09-04, 04:10
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21986
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 17:27
    • Visa profil
Det var inte modern som anmäldes till barnavårdsnämnden utan födelsen av det utomäktenskapligt barnet. Enligt lag skulle nämligen alla uä barn (från och med 1918) ha en barnavårdsman som tillvaratog deras rätt, bland annat genom att försöka få faderskapet fastställt.  
 
För varje barn upprättades en barnavårdsmannaakt (det ska finnas en sådan även för det äldre barnet) som innehåller upplysningar om modern och fadern (om han är känd), hemförhållanden, ekonomiska förhållanden, barnets eventuella sjukdomar och sjukhusvistelser, eventuella barnhems-/fosterhemsplaceringar med mera.
 
Dingtuna kommunarkiv förvaras som du vet av Västerås stadsarkiv. Gör alltså ett nytt besök och be att få se de båda syskonens barnavårdsmannaakter (F1).
Hälsar vänligen
Maud

2014-09-04, 08:33
Svar #5

Utloggad Elinor Montiel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2016-05-19, 17:22
    • Visa profil
Tack Maud!
Vet du om det räcker det med namnen på barnen och födelsedatum för att kunna ta fram barnavårdsmannaakterna?

2014-09-04, 08:42
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21986
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 17:27
    • Visa profil
Ja, jag tror att barnavårdsmannaakterna är arkiverade i bokstavsordning (barnets/moderns efternamn), så det bör gå snabbt att plocka fram dem.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2014-09-04 08:49)
Hälsar vänligen
Maud

2014-09-04, 08:49
Svar #7

Utloggad Elinor Montiel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2016-05-19, 17:22
    • Visa profil
Tackar, då får det bli ett nytt försök!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna