ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lokala böcker  (läst 1246 gånger)

1999-08-30, 20:42
läst 1246 gånger

Åsa Stenwall

Hej!
Här i norrland har bla de olika studieförbunden ordnat studiecirklar så att folk i byarna har skrivit böcker om just sin by.Är detta vanligt i de sydligare länen och finns det i så fall någon registrering av  dessa böcker.
Jag är i detta nu mest intresserad av samhällena  runt om i Örebro län
 
Hälsningar
ÅSA

1999-08-30, 22:40
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Åsa.
Så här snabbt kan jag bara komma på två socknar som arrangerat den typ av cirklar som du nämner.
Dels Medåker, som visserligen ligger utanför Örebro Län, men gränsar till länet.  
De har presterat åtminstone 3 inbundna böcker, Medåkersboken I, II, resp III. Arboga bibliotek, 0589/873 00 kan nog svara om antalet böcker och mer ändå.
Hembygdsföreningen i Ödeby, eller rättare sagt Kägleholms Bygdegårdsförening arbetade ut ett intressant häfte tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan för några år sedan.  
Adress o tfnnr f n utom räckhåll för mig, men jag kan tänka mig att SV i Örebro kan hjälpa dig.
 
Mvh
 
Rolf L

1999-08-31, 12:43
Svar #2

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Åsa!
 
Varför inte söka i biblioteksdatabasen Libris.
I byn där jag växt upp, Grantinge i Stoby församling, Hässleholms kommun, har några års studiecirklar resulterat i Grantingeboken I och II. De dök upp båda när jag sökte i Libris under Grantinge.
 
Mvh  
Torbjörn

2000-01-17, 12:15
Svar #3

Olov Fahlander

Jag saknar mycket just BYBÖCKER, en förteckning över vad som finns skrivet. Då jag reste i norrlands inland fann jag att ett stort antal sådana finns lite varstans. Vem känner t.ex. till Maj Linne's utmärkta bok 'Östernoret 300år'? Jag känner Maj personligen, och har häpnat inför hennes idoga slit att färdigställa denna bok, trots sjukdom och illojal konkurrens. Hon satsade sina sista pengar på tryckningen, före sjukdomskostnader och lyckades få tryckt ett stort antal böcker som hon gärna vill sälja. Men hur gör man det med små medel? Det vore fint om man kunde spåra folk fram till nutid, och tipsa dessa om att deras förfäder finns beskrivna i boken. Men där sätter personregistreringslagen käppar i hjulet!  
 
Vem är intresserad av att göra en förteckning på norrländska byböcker? Jag har för avsikt att resa norröver sommaren 2000, och vill gärna komma i kontakt med personer med liknande intresse.

2000-01-20, 22:34
Svar #4

Åsa Stenwall

Hejsan Olov
Jag har fått höra att länsmuseet i Umeå har visst en förteckning över de lokala böckerna som skall finnas. Du kan ju kolla med dem. Lycka till och är det så att du gör det så kan du ju höra av dig och säga hur det gick.
Hälsningar ÅSA

2000-01-20, 23:35
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det kan ju tänkas att en sökning i LIBRIS skulle kunna ge goda sökresultat om man söker på en by eller socken. Sen finns det en CD-skiva med en norrländsk bibliografisk databas på, som säkert Universitetsbiblioteket eller Länsbiblioteket i Umeå kan ge närmare upplysningar om denna. Det finns också en speciell databas, Bothnica, som man når på http://bifrost.nx24.se/bothnica/databasinfo.html
 
och som innehåller uppgifter om topografisk litteratur från de fyra nordligaste länen.

2000-01-21, 10:07
Svar #6

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Som jag skrev i går kväll i annan diskussion, så har vi ju i Sverige leveransplikt på allt tryckt material till Kungliga Biblioteket och de sex universitetsbiblioteken, och vartefter allt som ges ut väl hamnar på KB blir de ju också sökbara i LIBRIS. Och det borde väl räcka rätt bra. Sedan är det förstås delvis en annan sak om man vill efterlysa ett specifikt register över just byaböcker.
 
Det verkar inte som om riktigt alla som själva privat ger ut böcker är medvetna om saken, men enligt lagen om pliktexemplar (SFS 1993:1392 med ändring 1995:1375) har Kungliga Biblioteket och landets sex universitetsbibliotek rätt att utan kostnad få ett exemplar av varje publikation som är framställd i Sverige för spridning inom landet. Lagen gäller också publikationer som är framställda utomlands men har svensk anknytning, t ex svensk utgivare, och är avsedda att spridas i Sverige.

2000-01-21, 11:11
Svar #7

Rune Edström

En hypotetisk fråga: Så om jag ger bort min släktpärm till 30 st måste jag göra ytterligare 7 st som ska sändas till olika bibliotek??
mvh
rune

2000-01-21, 11:58
Svar #8

Lotta Johansson

Hej Olov!
 
Jag känner till Maj Linnés bok och den är utmärkt. Jag köpte den själv eftersom jag är släkt med Markussönerna. Men den verkar inte vara lätt att få tag i. På bokhandeln i Sundsvall där jag bad om hjälp hittade dom ingenting, varken förlag eller författare i sin databas. Däremot fick jag telefonnumret till bokhandeln i Lycksele, och där fanns boken. Tyvärr lite dyr, men vad gör man inte för släkten?! :-)
 
Bibliografier över lokal litteratur brukar väl biblioteken ha?! Det har åtminstone jag sett då jag varit på olika kommunbibliotek.
 
Mvh//
Lotta

2000-01-21, 12:00
Svar #9

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Rune: I princip skulle nog åtminstone jag tycka det, men här börjar vi väl närma oss alla rimliga gränser, naturligtvis. Så det ska kanske kollas direkt med KB.
 
Men betänk att de sju exemplaren på KB och universitetsbiblioteken ska kunna förutsättas GARANTERAT finnas kvar (i någon form) när en ättling till Dig släktforskar år 3000, och i LIBRIS upptäcker att hans anfader kring förra millennieskiftet höll på med samma sak. De övriga 30 exemplaren lär det förmodligen vara värre med. Se det som en klok åtgärd gentemot kommande forskare.

2000-01-21, 20:05
Svar #10

Bengt Nilsson

Hej!
 
När det gäller pliktexemplaren så har Kungliga Biblioteket (nationalexemplar) och Lunds UB (nationellt reservexemplar) skyldighet att bevara dem för eftervärlden. För övriga bibliotek gäller inte samma hårda regler. Se SFS 1993:1439 (Förordning om pliktexemplar av dokument)

2000-01-21, 23:29
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag vill minnas att det är tryckeriet som ska sköta leverans av pliktexemplaren, vilket nog ibland blir bortglömt.

2000-01-22, 00:12
Svar #12

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net

2000-01-22, 01:05
Svar #13

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Stämmer. Att tryckeriet har ansvaret, alltså. Hoppas inte det är ofta pliktexemplaren glöms bort.
 
Min största huvudvärk just nu rörande pliktexemplar är de som har gått in av min konkreta debut som utgiven författare, som en av de fyra medarbetarna bakom Huddinge Hockeys jubileumsbok (klubben fyllde 50 år nu den 8 januari, och löper avsevärd risk att få fira jubileet med att åka ur näst högsta serien efter tidernas längsta svit som topplag där).
 
Jag noterade ganska snabbt när jag för första gången fick se ett färdigt exemplar av boken att vi fyra som ingick i redaktionen är namngivna i boken, men inte på den titelsida, där mest fakta om boken och om klubben är upprabblat - en vänstersida, för övrigt!
 
Och när jag nu läste en del om LIBRIS och lurades igång att yla så mycket om pliktexemplarslagen tog jag en titt efter boken i LIBRIS, och då var den inkommen på KB, och på två av universitetsbiblioteken. Som medarbetare angavs - Huddinge ishockeyklubb...!
 
Jag har mailat om saken och hoppas att jag inom kort kan få credit för mina första tryckta, publicerade insatser (frånsett Pemer-artikeln i SSK 1989, förstås...). Eftersom jag har sammanställt statistikavsnittet på slutet är jag faktiskt ansvarig för drygt 25% av boken.

2000-01-22, 01:58
Svar #14

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Elisabeth! Tyvärr verkar det som om pliktexemplaren glöms bort ganska ofta :o(
 
Jag har dig att tacka för Bothnicalänken där jag hittade en hel del intressanta böcker som inte finns med på LIBRIS.
 
Anders Pemer: Ojdå...vi har tydligen mer gemensamt än släktforskning :o) Hockey är mitt så att säga andra stora intresse, då jag har en grabb, 85:a, i Vendelsö IK. Vi ses på läktar´n *ler*  
 
Mvh
Jill

2000-01-22, 17:11
Svar #15

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Rekommenderar att titta på informationen om pliktexemplar på Kungliga bibliotekets hemsida
http://www.kb.se/Tjanst_fr.htm Där finns information om ISBN-nummer samt även information om hur man anmäla sina alster så att informationen blir bättre än om biblioteken själva plockar ut standarddata.

2001-08-19, 14:49
Svar #16

Anders Andersson

En sen kommentar till Rune: Enligt 5 ? lagen (1993:1392) om pliktexemplar av dokument berörs endast skrifter som är avsedda för utgivning i Sverige, dvs att de saluförs i bokhandeln, via postorder, eller på annat sätt görs tillgängliga för allmänheten. Om skriften inte är framställd i tryckpress krävs att den är försedd med utgivningsbevis för att man skall vara skyldig att lämna pliktexemplar. En ringpärm med sidor utskrivna på laserskrivare, framställd i 30 exemplar för spridning inom släkten, berörs alltså inte av lagen. Det torde väl höra till ovanligheterna att man använder tryckpress för så små upplagor som det här är fråga om.

2004-01-29, 12:51
Svar #17

Utloggad Annastina Fauli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2011-08-08, 17:20
    • Visa profil
Kan någon ge mig lite ideer och tips hur jag skall så att säga börja dvs jag skriver på en släktbok som jag tänker låta trycka upp i ett antal exemplar och fördela till släkten. Jag är totalt okunnig om hur man lämnar in manus eller om man gör färdigt i sin egen dator eller hur man skall tackla den praktiska delen av den senare utgivningen. Tacksam för hjälp på vägen.

2004-01-29, 22:49
Svar #18

Alf Helin

Hej Anna-Stina!
 
Du kan e-posta ntill mig qyc574c@tninet.se så får Du reda på hur jag gjorde. Eller sök på Alf Helin på www.google.com/intl/sv/ då kommer Du direkt till ett print on demandtryckeri på internet. Där får Du nästan hur mycket hjälp som helst. Där finns mallar och prislistor. Och Du kan skriva i Word.
 
Med vänlig hälsning
 
alf helin

2011-09-17, 17:01
Svar #19

Kjell Engberg

 
Någon som har Hans Karlssons släktböcker att sälja?
 
Familjer i Svarteborg, Foss, Håby, Bärfendal och Mo socken
 
mvh
 
Kjell

2011-09-19, 08:02
Svar #20

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 21:48
    • Visa profil
Hej Kjell!
 
Jag har Familjer i Foss i gott skick om man står ut med åtskilliga antecknngar i maginalen.
Hälsningar Mats

2011-09-20, 19:27
Svar #21

Kjell Engberg

Skickar epost till dig Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna