ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kungörelser  (läst 693 gånger)

2004-10-05, 12:34
läst 693 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Finns det något projekt inom statlig eller privat regi som håller på att göra de olika kungörelserna (landshövdingarnas, kungliga majestäts m fl allmänna kungörelser) tillgängliga digitalt över nätet?
I en kungörelse tas upp om nya påbud och skatter; efterlysningar och beskrivningar av personer mm nämns.  
 
Länskungörelserna utfärdades av varje länsstyrelses landskansli. De har inte kommit i tryck förrän andra hälften av 1700-talet. Äldre handskrivna kungörelser finns bevarade i länsstyrelsernas landskansli, i serier koncept till avgångna skrivelser och ligger kronologiskt, vilket försvårar sökningen.
 
Då dessa kungörelser innehåller mycket av värde för släktforskare och historiker så borde de bli fritt tillgängliga. Kanske något för Släktforskarförbundet att ta tag i med Riksarkivet?
 
I Släkthistoriskt forum 3/98 nämns en artikel om Lennart Jonssons hemsida, på vilken han lagt ut avskrifter på kungörelser från landshövdingen i Malmöhus län 1765. Denna hemsida kan jag ej nå numera. Vet någon adressen dit eller om den är stängd för gott ?

2004-10-05, 14:38
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Den hemsidan var nere redan före 1999 27/12, då jag fick ett mail om att min länk dit inte fungerade.. Tyvärr vet jag inget om vad som hänt med materialet. Enligt en notering jag gjort heter mannen Lennart Jönsson, inte Jonsson, om det kan vara någon hjälp för andra som vill bistå.
 
Hemsidan finns inte heller med i Internet Archive.

2004-10-17, 00:41
Svar #2

Anders Andersson

En del kungörelser utfärdade av Kungl. Maj:t har tryckts i Svensk författningssamling, och i den mån dessa kungörelser fortfarande är (eller tills nyligen har varit) aktuella, så bör de vara tillgängliga via Internet hos exempelvis Rixlex och Notisum. Det skulle vara intressant att få se dessa databaser successivt utökade med historiska författningar, men jag vet inte huruvida det pågår något arbete i den riktningen.
 
Kungörelser och författningar utfärdade av andra myndigheter, länsstyrelser och liknande tillhandahålls knappast elektroniskt i någon nämnvärd omfattning.

2005-05-04, 16:52
Svar #3

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Upplands-Bro Kulturhistoriska Forskningsinstitut publicerar avskrifter av kungörelser på sin hemsida i pdf-format.  
Det som finns för närvarande är:
Kungl. Maj:ts kungörelser 1800 - 1825
Landshövdingens (i Uppsala län) kungörelser 1816 - 1834
Dessutom finns Domkapitlets cirkulär till prästerskapet 1806 - 1815.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna