ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hembygdslitteratur  (läst 1409 gånger)

1999-05-21, 07:17
läst 1409 gånger

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 12:15
    • Visa profil
Finns det någon ställe i rötter eller liknande för registrering/sökning av hembygdslitteratur?

1999-05-21, 11:12
Svar #1

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Gå till Sveriges hembygdsförbunds sidor så hittar Du nog förteckningar. http://www.hembygd.a.se
 
Hälsn Lena A L

1999-05-25, 09:25
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Efter att ha besökt Sveriges Hembygdsförbunds hemsida, som är under uppbyggnad, verkar det väl bättre om den som letar efter hembygdslitteratur, i stället använder sig av Libris, på Kunghliga bibliotekets hemsida: http://www.libris.kb.se/.
Den sida jag besökte hade adressen www.hembygd.se, kanske finns det mer på den sida Lena A nämnde.

1999-05-25, 11:25
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
När det gäller hembygdslitteratur i allmänhet söker man enklast och snabbast i Libris-katalogen (sök på socknens namn), som Elisabeth nämnde ovan. Den är dessutom så gott som heltäckande. Däremot försöker RÖTTER att omnämna viktigare lokal släktforskningslitterarur (exempelvis by- och sockenutredningar) under Tips&Råd. Dock saknas mycket fortfarande. Redaktionen emottar gärna tips om sådan litterarur.

1999-05-25, 21:25
Svar #4

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Håkan!
Varför inte lägga upp en särskild litteraturavdelning i Anbytarforum med indelning i landskap och socknar där var och en kan lägga in bidrag.

1999-05-25, 23:08
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Ett problem med Anbytarforum är beständigheten. Jag vet inte ännu om det är praktiskt möjligt att bygga ut informationen i Anbytarforum i det oändliga eller om man till slut måste börja ta bort inlägg för att forumet inte ska bli alltför ohanterligt. Nättidningen RÖTTER är däremot betydligt mer beständig till sin natur. Informationen där kan finns kvar så länge tidningen finns (åtminstone). Och det är ju lika enkelt att meddela uppgifterna i ett mejl till redaktören som att sända dem till Anbytarforum.

1999-05-26, 00:37
Svar #6

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Libris är nog bra... under förutsättning att skrifterna är registrerade där. När det gäller Hembygdslitteratur så är det inte alls säkert att den återfinns där oavsett hur intressant eller ointressant den är. Många Hembygdsföreningars medlemstidningar och årsskrifter finns inte med där. De går däremot bra att hitta på www.hembygd.a.se/Meny.htm - i alla fall vad gäller Sthlms län. Andra länsförbund har säkert liknande listor. Vill man alltså vara säker på att få med all hembygdslitteratur så är det nog till Hembygdsförbundet man skall vända sig.
 
Lena A L

1999-05-26, 01:06
Svar #7

Carl Szabad

Stig och Lena: Vi har inom släktforskarförbundet haft diskussioner med hembygdsförbundet och bland annat föreslagit att man där registrerar sitt fina bibliotek topografiskt på data. Det finns säkert litteratur där från de flesta socknar i Sverige och det skulle verkligen behöva datoriseras, och helst också göras sökbart på nätet. I dag föreligger det endast registrerat i pappersform.

1999-05-27, 00:42
Svar #8

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Några tips för Libris-sökning efter hembygdslitteratur:
 
Sök på ordet fornminnesförening (491 träffar).
fornminnesförening AND årsbok (29 träffar).
fornminnesförening AND register (9 träffar).
hembygdsförening AND årsbok (219 träffar).
 
UNDVIK sökordet hembygsförening. (2903 träffar).
 
Vet någon om man kan avgränsa dessa sökningar i Libris på ett landskap? 2903 träffar är lite mastigt.

1999-05-27, 08:46
Svar #9

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Mer om Libris-sökning efter hembygdslitteratur.
 
hembygdsförening gav som sagt 2903 träffar. museum AND register gav 46 träffar.
hembygdsförening AND register gav bara 24 träffar, men det bör finnas fler register över hembygds- och fornminnesföreningars årsböcker.
 
Kan det vara så att Kungliga biblioteket har årsböckerna, men saknar generalregistren?

1999-05-27, 12:32
Svar #10

Anders Andersson

Jovisst, man kan avgränsa sökningen till landskap; hembygdsförening AND medelpad ger t.ex. 25 träffar (resultatet blir detsamma om jag anger enbart hembygdsförening som valfritt sökord och medelpad som ämnesord). Det förutsätter förstås att landskapet finns inlagt som ämnesord i Libris, men det tror jag är regel när det gäller hembygdslitteraturen.
 
Vill man göra det enkelt för sig kan man ju börja med att lägga upp en lista över landskap med länkar direkt in i Libris, och så kan man efter hand sortera upp dessa per socken, göra kvalitetsurval osv.

1999-05-27, 15:45
Svar #11

Per-Anders Lundh

Vill bara tillägga en liten detalj. Eftersom jag har med en titel i Libris som rör hembygdslitteratur tittade jag lite närmare just på den titeln. Jag upptäckte då att man klassificerat den som geografi;Småland. Nu hör det till saken att min bok Mellan Liljeholmen och Somvik utspelar sig i Östergötland och inte Småland.
jag hoppas inte kvalitén på klassificeringen är på denna nivå generellt, utan att detta står som ett undantag i sammanhanget.

1999-05-27, 17:15
Svar #12

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Anders: Jag sökte i Libris på hembygdsförening AND södermanland och fick 163 träffar! Håkan har uppmärksammat mig på att Rötters avdelning Tips&Råd har ett magert innehåll vad gäller litteraturtips för Södermanland. Här skulle en länk vara bra, motsvarande den du gjorde för Medelpad ovan.
 
Per-Anders: Tack för påpekandet om geografimissen i Libris. Jag kollade motsvarande lista för Medelpad och där hade Gnarp kommit med, men denna ort ligger i Hälsingland. Vet du vart man skriver och påpekar felen i Libris?
 
Håkan: Vad tycker du om förslaget med länkar till Libris hembygdslitteratur, sorterade efter landskap (i takt med att geografimissarna rättats till)?

1999-05-28, 10:17
Svar #13

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Angående länkar till Libris: Jag tycker nog att det är enklare att var och en får söka efter eget huvud. Det finns instruktioner hos Libris som visar hur man bär sig åt för att söka.

1999-05-31, 23:13
Svar #14

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Carl: Har Släktforskarförbundet intresse för nätutgåvor av befintliga generalregister till hembygds- och fornminnesföreningars årsböcker?
 
Vilka tänkta målgrupper har relativt nya utgåvor av generalregister, som Västmanlands fornminnesförenings årsskrift Index. 1(1874)-50(1972)? Har man glömt släkt- och bygdeforskare? Jag undrar eftersom denna 40-sidiga skrift inte kan fjärrlånas från folkbiblioteken, utan endast beställas som kopior för ca 80 kronor. Det känns närmast meningslöst att söka efter (och än mindre tipsa om) artiklar i årsskrifterna om jag inte kan fjärrlåna generalregistren på normalt sätt.
 
Vet någon om folkbibliotekens egna söktjänst är tillgänglig för allmänheten? Det kan ju vara så att viss hembygdslitteratur finns att fjärrlåna från lokala bibliotek, men inte på Kungliga biblioteket.

1999-05-31, 23:58
Svar #15

Carl Szabad

Swen: När det gäller frågor som berör Rötter/Anbytarforum så är Håkan redaktör och avgör vad som kommer in där. Det har ju också i viss mån att göra med hur mycket hårddiskutrymme på Internetservrarna vi får tillgång till.
 
Vad gäller Kungliga biblioteket ska man också vara medveten om att inte allt som finns där är inlagt på Libris. Jag skulle tro att ungefär hälften av beståndet fortfarande måste sökas i de gamla kortlådorna.
 
Hur det är med kommunbibliotekens databaser vet jag inte, men det finns säkert någon annan läsare som kan svara på det.

2000-02-29, 12:23
Svar #16

Lise-Lotte Avén

Hej Kan någon tipsa mig om var jag kan hitta hembygdslitteratur om Södermanland. Socknen Härad ca 1800, Hammarby 1800 och framåt samt torp i Hammarby. Vidare litteratur över Vallby ca 1800.
Har sökt i Libris men hittar ingenting.
Mvh Lise-Lotte Avén

2000-03-01, 08:05
Svar #17

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Lise-Lotte!
 
Nu gräver jag i dunkla minnen och blir därför något svävande i mitt tips.
Ortnamnsarkivet i Uppsala har gett ut en serie böcker, skrivna av Metallarbetaren (osså hette han något... tror det var Gustavsson)..., som innehåller en enorm samling notiser om just trakterna kring Härad, Södermanland.
Jag tror att om du slår en signal till Ortnamnsarkivet, så vet de vilka böcker jag menar.
Eller snälla, om någon annan läser det här och vet vad jag svamlar om v.v. förtydliga mitt inlägg.
 
Ursäkta mitt svävande svar
 
 
Rolf L

2000-03-02, 15:09
Svar #18

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Lise-Lotte!
Förlåt mitt tidigare svamliga inlägg.
Här har du mera kött på benen:
Metallarbetare Gustav Eriksson har beskrivit trakterna kring Härad, Vansö, Åker m fl Södermanlandssocknar i fem volymer som är indelade i huvudsak i (taget ur slarviga anteckningar):
1. Arbete o redskap  
2. Livet i socknarna (eller ngt sådant)
3. Tro och vantro
4. Ordspråk o talesätt
5. Sockenbeskrivningar (huvudsakl fornlämningar)
 
Böckerna går att beställa från Dialekt o Folkminnesarkivet, (som också omfattar Ortnamnsarkivet, faktiskt) på tfn 018/652160.
 
Hälsningar
 
Rolf L

2000-03-09, 10:37
Svar #19

Lise-Lotte Avén

Hej Rolf
Tack för upplysningen. Boken heter visst Folklivet i Åkers & Rekarne Häranden. Jag har ringt till Dialekt och Folkminnes arkivet men dom lånar inte ut utan man får komma dit och läsa den/dom. Tyvärr har jag lite långt då jag bor  Skåne. Jag har ringt Länsbiblioteket i Eskilstuna och dom verkar ha böcker som innefattar Hammarby, Vallby mm, Södermanland. Så jag har vänt mig till biblioteket här i Osby för att se om dom kan skriva ut titlarna så jag kan fjärrlåna.
 
Mvh Lise-Lotte

2000-07-12, 18:06
Svar #20

Ingrid Månsson

Hej
En stilla undran från en bibliotekarie: Varför går ni inte in på ert lokala bibliotek och ber dem hjälpa er ta fram information om bra böcker som rör ert intresseområde. Idag har de flesta väl så pass mycket kunskap om databassökningar att det är en ganska lätt sak att hjälpa en intresserad släkt- och hembygdsforskare med litteraturtips. Dessutom har man på många bibliotek samlat ihop till bibliografier (förteckningar över litteratur) om bygden. I dessa förteckningar finns ofta inte enbart böcker utan även tidskriftsmaterial. Jag som arbetar på bibliotek och har så gjort i snart 25 år tycker att ni ska utnyttja vår yrkeskunskap mera. Vi är ju faktiskt proffs på det här med att hitta böcker och numera är vi även jätteduktiga på att söka i databaser.
Jag har personligen varit med och arbetat fram en bibliografi över Litteratur om Västernorrland, vilken tillsammans med Norrbotten och Västerbotten ligger ute på nätet och är sökbar. Den är stundom lite svår att söka i, pga uppläggningen som vi inte kunde råda över, men där går att hitta bra litteraturtips, vilka man sedan kan vända sig till sitt lokala bibliotek för att få låna, vare sig det är böcker eller artiklar (artiklar går oftast att få som kopior) Adressen till denna bibliografi är www.bothnica.nu
Vänligen
Ingrid Månsson, bibliotekarie i Timrå

2002-03-05, 19:19
Svar #21

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej,  
Jag har tidigare lånat en mycket trevlig bok som heter De obesuttna, torpare och backstugusittare i Wallsjö socken. Den beskriver boställena och dess innvånare både målande och sakligt. Rekommenderas varmt för Vallsjöforskare.  
Om någon vill sälja den så är jag intresserad.  
 
MVH  
Barbro Ärnhage

2002-03-06, 08:44
Svar #22

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Barbro,  jag har själv haft nytta av De obesuttna.... - men efterhand upptäckte jag att det vimlade av fel i boken vad gäller listorna på soldater och ryttare. Tydligen var författaren en glad amatör (tack o lov att det ibland finns sådana eldsjälar!) som dock slarvade med källornas tolkning och utelämnade en hel del soldater mm. Mitt tips är att man kollar generalmönsterrullorna och även husförhörslängderna för uppgifterna i De obesuttna....  
En annan bok som jag kan rekommendera och som behandlar trakten kring Vallsjö i ett historiskt perspektiv är Tre socknar - Sävsjö stad , del 1 och 2 (Sävsjö,1967-70; omfång: 2 vol. (115, 132 s.)).  
 
forskarhälsningar
Niclas Rosenbalck

2002-03-06, 18:57
Svar #23

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej Niclas,
Har du forskat mycket i Vallsjö?
 
Så klart jag har kollat det som jag har hittat på annat håll också.
 
Vad jag framför allt tyckte var skoj med boken var att jag fick lite utvidgning av faktauppgifter som jag redan hade.
Tack för tipset om Sävsjö-volymerna. Jag ska genast beställa dem på biblan.
 
Jättespännande
Barbro Ärnhage

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna