ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sveriges Handelskalender / Handelsregister  (läst 2179 gånger)

2015-09-25, 23:06
läst 2179 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Varifrån kommer uppgifterna i Sveriges Handelskalender?
Var det firma-ägaren själv som anmälde att hen ville vara med där eller kommer uppgifterna någon annanstans ifrån? Kan man lita på att alla firmor på en viss plats finns med?
 
I Porträttfynd finns exempelvis foton av två mycket tidiga fotografer - Hulda Johansson i Kongsbacka & Hanhals  
och Anna Söderquist i Kungsbacka. Ingen av dem finns med i handelskalendrarna för åren 1859-1882.
Ska kanske tillägga att alla årgångarna mellan dessa år inte finns hos UB Gbg eller GLA.  
Fotograferna kan ju finnas med något enstaka år i de årgångar som fattas. Jag ska försöka få tag i dem.
 
Hulda Johansson hittar jag inte ens i hfl. Men det finns en Anna Elisabet Söderquist, 1839-1919, i Kungsbacka  
vid denna tiden. Hon står dock aldrig nämnd som fotograf utan som kapitalägare (SvB 1880) och  lärarinna.
 
Finns det andra möjligheter att få reda på när dessa fotografer och andra näringsidkare var verksamma?  
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2015-09-26 09:44)
 
 
 
Jag har funderat över om det kan ha varit stadens högsta styrelse som var uppgiftslämnare eftersom det står  
mycket om själva staden i början samt vilka som hade olika kommunala befattningar od. Någon som vet?
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2015-09-26 12:52)

2015-10-01, 07:45
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
[color=0000ff]Marianne Elfström[/color], Jag har kollat i Bernhard Johansons fotografregister på dessa två fotografer, men där står inte mycket. Hulda Johansson finns inte med och om Anna Söderqvist står bara att det finns foton från 1870-talet från Kungsbacka av henne.
 
När det gäller Hulda Johansson, så är foto #128455 från tiden kring 1880 och foto #103557 från ca 1878, då den typen av klädsel och frisyrer var aktuella då.
 
Anna Söderqvists kort är från 1870-talet, även den typen av klädsel var aktuell vid den tiden.
 
Vad gäller ramarna, så den fyrkantiga linjen på en ram var från tiden 1869-1878 och med röd linje med rundad kant var från tiden 1870-1885 enligt Bernhard Johansons Fotografregister.
Ann-Mari Bäckman

2015-10-01, 21:25
Svar #2

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Eftersom ingen levererat något snabbsvar, vilket jag trodde, så kommer ett tips för att finna uppgifter om rörelseidkare. Gå igenom landskansliets handelsregister. För större ställen brukar det finnas upplagda särskilda register så inte hela länet behöver gås igenom. Visserligen startades inte det förrän frampå 1880-talet när det blev lag på det, men de som fortfarande var verksamma när det påbörjades var tvungna att anmäla sin pågående verksamhet.
 
1888 infördes handelsregistret och endast den som upphört innan dess slapp anmälan dit. Dessförinnan är Kronlänsman en möjlighet, Kommerskollegiet når det gäller hantverkare och fabriker samt handlande. Sista kategorin är från 1849 och framåt då fri etablering blev tillåten. Dessförinnan var det bara brukshandel. Landsfiskalen kan också ha uppgifter. Sen finns ju sockenstämmoprotokollen.
 
En sak väl värd att beakta är möjligheten att det inte står vilken verksamhet de ska bedriva. Har just gått igenom handelsregistersdiarium där alla ska bedriva handel, oavsett de ska syssla med tillverkning, taxi eller hotell. För en del stod det vilken annan verksamhet de skulle syssla med förutom handel, men de flesta, oavsett det var affär eller bilstation, så var det handel.
 
En variant är att söka i tidningarna på KB eller se direkt i någon lokaltidning. Församlingsböcker kan också ge en fingervisning, liksom lagfarter.
 
Slutligen, detta med uppgiftslämnare för handelskalendrarna. Frågan är om det inte är Landskansliet till stor del eftersom de skulle ju ha reda på allt som hände i länet.
 
Till sist, de möjliga källor som nämnts är mer att se som rubriker, därunder finns flera avdelningar att leta i.

2015-10-02, 23:26
Svar #3

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
TACK Ann-Mari och Ulf för mycket värdefull information!
 
Mvh
Marianne

2015-12-15, 12:48
Svar #4

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
När jag väl kom ner till Lund (LLA) så hänvisade de till de TRYCKTA handelsregistren, som jag inte  
visste fanns. De finns även på GLA och UB i Göteborg så jag hade inte behövt åka så långt för att få  
fram vissa av de uppgifter jag var ute efter - dvs senare i tiden än de exempel jag gav ovan.
 
De kallas Samling af anmälningar till handelsregistren 1888-1896, som sedan byter namn  
till Samling af anmälningar till aktiebolags-, förenings- och handelsregistren 1897-1957.
 
Men jag har en del frågor kring detta med handelsregistren.
Det fanns exempelvis en hantverkare som etablerade sig i Göteborg (O = GLA) 1914, men 1926 flyttade  
han till Kungsbacka (N = LLA). Jag hittar honom dock inte i det tryckta handelsregistret runt 1926.  
Behövde han inte registrera sig på nytt när han flyttade till ett annat län?  
(I Sveriges Handelskalender finns han däremot med som hantverkare i Kungsbacka från 1926.)
 
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2015-12-15 13:27)

2015-12-16, 10:26
Svar #5

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Detta med registrering är ett kapitel för sig. Kortfattat, nytt län = ny registering.
 
I praktiken kunde det vara lite si och så. Har sett åtskilliga exempel där de startat verksamhet på ett ställe innan de både starade officellt och fanns på orten.
 
En möjlighet är att gå igenom lokaltidningar, även om de inte är att betrakta som de säkraste källor så är de användbara. Den som startar verksamhet vill ju gärna ha kunder och annonserar.
 
Något annat är konkursdiarierna ifall något sådant kan vara orsak.
 
Det som gäller är en kombination av olika källor, församlingsböcker, tidningar, handelsdiarier, mantalslängder m m.
 
För att inte behöva gå igenom stora mängder så gäller det att få reda på ungefär när han flyttar. Den finns ju antecknad i församlingsböckerna. Sen är det bara att leta från den utgångpunkten.
 
Allt detta är under förutsättningen att han bedrev egen verksamhet. Sen kan det ju vara så att verksamheten stod på frun ifall det gått överstyr. Det var vanligt att hon tog över eller nystartade i sitt namn med maken som prokurist.
 
Grundtipset blir nog ändå att gå igenom lokaltidningarna. Annonser bör det finnas, om än kanske små. Med riktig tur kan det finnas något skrivet om att denne startar verksamhet på orten, har funnit mycket intressanta saker så, men det är inte alltid.

2015-12-16, 12:43
Svar #6

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack Ulf!
 
Jo jag har gått igenom både församlingsböcker och lokaltidningar så jag vet att personen flyttade in 1926 och  
via annonsering exakt när han öppnade sin firma på hösten samma år.  
På våren 1932 gick han i konkurs men de handlingarna kunde jag inte hitta på LLA.  
Jag vet vem som genom auktion övertog firman 1932. Det var en sedan länge etablerad firmaägare i Mölndal (O)  
som då fick en filial i Kungsbacka (som han hade i ca 12 år)(han ändrade namnet till sitt eget).
 
Jag försöker komma underfund med hur handelsregistret fungerade.
 
Alla firmaägarna som jag forskar om är inte lika lätthittade som ovanstående.  
(Jag forskar om en viss hantverksgrupp under drygt 100 år i Kungsbacka och det är mycket att leta i!)
 
Jag undrar också om registret gällde firmaägaren eller firman (om det blev en ny ägare).
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2015-12-16 13:35)
 
 
 
 
Landsarkivet i Lund har fått handelsregistret från Länsstyrelsen i Halland fram till ca 1974.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2015-12-16 15:17)

2015-12-16, 14:25
Svar #7

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Såg nu att Landsarkivet i Härnösand har lagt ut en pdf på nätet - Ingång till handelsregistren.
http://webbutik.riksarkivet.se/shop/25093/art5/21844005-05a404-hla_handelsregist er.pdf

2015-12-18, 16:48
Svar #8

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Kan tillägga som stalltips att man får leta igenom alla möjliga och icke möjliga källor. Med detta menas att man ibland finner uppgifter i källor som man aldrig skulle ha tänkt på.
 
En bra källa är ju församlingsböckerna som kan leda rätt i bouppteckningar, liksom lagfarter. Om personen ägt fastighet så är det en bra idé att ta reda på vad som hänt där. Lagfartsprotokoll kan innehålla mycket oväntat.
 
Det blir bara generellt detta, men det är för att det inte ska bli för mycket att ta till sig. Dessutom är det svårt eftersom detta med lagfarter egentligen är en tjock bok i sig, problematiken med jordregisterbeteckningat som blev stadsäga som blev tomtindelad och omregistrerat till nuvarande littera.

2015-12-19, 16:56
Svar #9

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack Ulf!
 
Tyvärr ägde inte mina firmaägare de hus där de hade sina verksamheter, utan var inhyrda hos andra.  
Men det är ju bra att veta rent generellt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna