ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-06  (läst 2270 gånger)

2001-07-30, 13:48
läst 2270 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har för mig att det funnits en diskussion om Svenska Antavlor och dess upplägg tidigare här i Anbytarforum, men kunde ej hitta den igen så jag startar ånyo en.  
Tänkte påtala, vad jag tidigare nämnt, att det kunde vara bra om man i Svenska Antavlors tabellupplägg markerade en person vars föräldrar ej är kända med exempelvis en asterix vid numret till vänster. Detta skulle underlätta för släktforskaren att se om man har något att tillägga eller om det finns nya anuppgifter som tillkommit utöver de man själv känner till. Som det är nu är det ganska jobbigt att räkna på anorna om föräldrarna är kända eller ej. Har redaktionen för Svenska Antavlor något att säga om detta förslag?
 
Mvh  Niclas R.

2001-07-30, 20:39
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Förstår inte riktigt vad det är som du tycker är jobbigt... SvA använder som bekant ett vedertaget system att numrera anorna, nämligen Kekules, och det framgår tydligt i detta system vem som är barn till vem osv. I det fall en äldre generation inte redovisats i SvA, fast den är känd för forskningen, brukar detta framgå i en fotnot.
 
M v h
Torsten Berglund
redaktionskommitt?n för SvA

2001-07-31, 00:09
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Torsten mfl!
 
Vill tillrättalägga en sak i mitt ovannämnda inlägg:  jag avser ingen galler asterix utan menar asterisk (*). Sommarvärmen gjorde sitt
i all hast  
 
Det är inte så, Torsten, att jag finner SvA  jobbigt i sig utan jag är mycket väl insatt i hur Kekules system fungerar. Det jag vill framföra är att man rent praktiskt kunde införa en asterisk (*) vid de personer vars anlinjer bakåt inte är kända. Personligen läser jag inte SvA som någon skönlitteratur utan jag läser dem för att se om jag kan  ge tillägg till vissa där redovisade anor. För att veta om en persons föräldrar är kända eller ej måste man utifrån Kekules system multiplicera med två för att få fram fadern till anan (+ ett vad gäller modern). Detta kan vara jobbigt (läs hellre omständligt)för personer som ej räknar så bra och dessutom kan många kända anpersoner i en generation göra att man får leta efter de sökta ett tag. Jag tänkte som så med mitt förslag att man införde en asterisk vid de personer som anlinjerna bakåt slutar, då skulle man direkt kunna se om man hade mer uppgifter att tillägga.  
Kanske är det vedertagna systemet för SvA en helig ko, men jag skulle gärna vilja höra andras synpunkter på denna min fundering.
Vänligen i sommarvärmen
Niclas R.

2001-07-31, 09:32
Svar #3

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Niclas* förslag tycker jag verkar bra. Åtminstone om anlinjen slutar tidigare än de övriga. Men hur det kommer att se ut med asterisker efter alla anor i sluttampen tål kanske att undersökas. Men man måste väl vara konsekvent.
 
Skall i så fall asterisken sättas efter kekule-numret?

2001-07-31, 16:09
Svar #4

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag kan förstå att man gärna vill veta ifall den som skrivit antavlan känner till föräldrarna till en viss person, men förstår kanske inte riktigt varför det måste visas med en asterisk.
 
Har man själv uppgifter vidare bakåt på personen vill man ju ändå titta efter vilka uppgifter som kan finnas om föräldrarna och då är asterisken meningslös - såvida man inte är lagt åt att skicka in tillägg och rättelser till SvA, vilket naturligtvis är ett mycket lovvärt personlighetsdrag. Jag får väl här påpeka att jag kan förstå känslan av blandad förtjusning och besvikelse man kan uppleva efter att, med mängder av egna uppgifter om föräldrar till en person i antavlan, upptäcka att den som skrivit antavlan inte själv vet något alls. Här hade naturligtvis en asterisk hjälp till att lättare hitta föremål för denna känsla.
 
Har man själv inga uppgifter vidare bakåt letar man väl själv efter föräldrarna i antavlan och hoppas finna några sådana. Jag förstår att det är detta letande som kan kännas besvärligt.
 
Mer meningsfullt än en asterisk vore väl i så fall att efter varje person i antavlan notera nummer på föräldrarna, men det är något som jag och övriga redaktionskommitt?n får fundera på. Det känns kanske lite onödigt att ta upp alltför mycket plats med dylika hänvisningar, men det är möjligt att det kan vara värt det.
 
Kanske är id?n med någon form av markering för antingen att personen i antavlan har fortsättning bakåt, eller att den saknar detsamma en önskad funktion. Själv skulle jag då hellre markera att personen saknar fortsättning bakåt - eftersom det skulle ta mindre plats, och alltså mer plats för själva antavlorna, men det är klart att en asterisk inte är så våldsamt skrymmande får jag väl erkänna. Frågan är om den är estetiskt tilltalande? Kanske finns det någon annan symbol som Svenska Antavlors läsare gärna vill se på pränt?
 
Jag skulle uppskatta ifall fler gav sin syn på det här förslaget, som jag nog ändå tycker har sina förtjänster. Är det något som många saknat och önskar borde finnas, så är det naturligtvis något som bör prioriteras som del i Svenska Antavlors utveckling som tidskrift.
 
Mvh, Henrik Mos?n
Redaktör för SvA
Henrik Mosén

2001-07-31, 16:51
Svar #5

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Istället för en asterisk kanske en högerparentes. Exempelvis skulle då raden börja med 1748) vilket blir som en liten stiliserad vägg efter annumret.
I antavlorna som publiceras i VärmlandsAnor finns ett liknande system, där antavlan omges av en lite fetare ram, men har en tunnare linje i ramen där det finns ytterligare uppgifter bakåt.

2001-07-31, 20:01
Svar #6

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil
Jag tycker Niclas förslag är mycket bra. Om markeringen bäst sker med en asterisk, parentes, fetstil, ram eller dylikt är dock svårare att bedömma. Instämmer med Henrik att det skall vara estetiskt snyggt och inte ta för stor plats. En möjlighet är att prova är en liten pil efter Kekulesnumret för de vars föräldrar finns längre ner i antavlan:  
 
8769> Elna Jonsdotter
eller
8769? Elna Jonsdotter
 
Vad som blir bäst är dock lättast för redaktionkomiten att bedömma, genom att testa lite olika varianter.

2001-08-01, 08:50
Svar #7

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Man skulle kunna få samma hjälp att hitta om man i varje nummer av tidskriften presenterar en tom antavla med Kelules system-nummer angivet i varje ruta . Då kan man se grafiskt vad man letar efter. Jag har också känt behov av att få någon typ av hjälp när jag läser tabellerna. En * kan bli väldigt många när man är långt tillbaka i tiden. För problemet är ju det att man måste räkna sig fram och enklast då är väl ändå att se en grafisk bild av det hela!!
MVH/Marianne

2001-08-01, 09:16
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Henrik Mos?ns tanke med att föräldrarna, om de är kända, anges med nummer är en mycket bra id?, likaså att man som jag ovan framfört kunde markera de personer där anorna bakåt slutar med något tecken (eller underförstått med att om föräldranummerna står tex längs till höger så slutar inte anorna bakåt!).  Hur detta skall se ut är som Henrik nämner en estetisk och stilistisk fråga.  
 
Mvh Niclas R.

2001-08-01, 10:55
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om man skriver ut antavlorna via Disgen, så får man automatiskt på varje person med uppgifter om barns och föräldrars nummer. Kanske kan vi fundera på att använda den funktionen även i SvA? Sedan kan de ju föras över i Word för snyggare lay-out.

2001-08-01, 12:22
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-08-04, 18:12
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Register till Svenska Antavlor
 
Som bekant finns register till varje band i ett speciellt häfte, som inte ingår i medlemsförmånen utan får köpas separat. Band I-III har hittills kommit ut.
 
Mina frågor:
 
1) Är det på gång ett register till band IV också?
 
2) Finns dessa register framtagna också i något dataformat eller är de gjorda helt manuellt? Det skulle vara en oerhörd hjälp om dessa register kunde göras tillgängliga för sökning t ex på Rötter, eller genom att köpa registerhäftet på CD eller liknande.
 
Jag skulle gärna köpa de tidigare registerna en gång till om jag bara fick dem på en fil i stället för på papper. Eftersom det rör sig om antavlor vet man aldrig var och om man ska leta i dessa register, och därför blir häftena oftast stående i bokhyllan och samlar damm.

2002-08-04, 19:09
Svar #12

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Som redaktör för SvA borde jag kanske veta svaret på dina frågor... men eftersom jag inte är involverad i registerupprättandet så har jag nog inte helt fullständiga svar.
 
1) Enligt vad jag för länge sedan (kanske snart ett år) fick veta så var registreringen på gång, men status för detta arbete är för mig i dagsläget okänt.
 
2) Förut tror jag inte att registren gjorts i datormedium, men denna gång antar jag att det görs i något modernare form.
 
Jag tycker själv att det hade varit bra med någon form av datoriserat generalregister, men det är kanske något som kan planeras/diskuteras - t ex efter band V... Det hade onekligen gjort antavlorna mer lätta att hitta i.
Henrik Mosén

2002-08-04, 21:38
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Eftersom jag under våren arbetat med registret till Band IV, så kan jag berätta att det kommer att finnas i sedvanlig tryckt form i Borlänge, om tryckeriet håller vad de lovar.
 
Om det kommer i någon data-form vet jag inte.
 
Föregående register (band III) finns nog i form av en Pagemakerfil, men som sagt, jag vet inget om ev. planer att lägga ut något av detta på Rötter.

2002-08-04, 23:30
Svar #14

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag publicerar gärna Svenska antavle-registren i RÖTTER om jag får dem i digital form. Vem som kan fatta beslut om att det är okej vet jag inte, men förbundsstyrelsen bör väl i alla fall kunna. Registren till band I-II tror jag inte finns i digital form, så för dem blir en publicering på nätet mer arbetskrävande.

2002-08-04, 23:52
Svar #15

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Finns inte registren digitalt kan man ju skanna och göra pdf-filer...Är det många sidor kan det vara tidsödande?
Pagemaker, Word (eg alla utskrivbara filer) går också utmärkt att skrivas ut som pdf.  
Pdf-filer kan laddas hem och läsas/skrivas ut hemma hos klienten. De flesta har Acrobat Reader installerat (gratisprogram). Man slipper då tryckkostnaden.
Kanske det är dags att distribuera både Släkthistoriskt Forum, Svenska Antavlor mm som pdf-filer till hugade medlemmar. Kanske billigare medlemsskap för billigare tryck/distribution? Bilder och annan grafik kan ju skrivas ut hemma i färg.

2002-08-05, 11:07
Svar #16

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Rent allmänt sett så bör de väl finnas i digital form: Någon (eller något program) har ju skapat den fil som sedan har tryckts. Jag tror nämligen inte att tryckeriet har fått ett handskrivet manus som de sedan har matat in och tryckt, för att slutligen slänga den fil som sättningsmaskinen har använt!
I värsta fall kan man spara registerfilen --i ordbehandlingsformat av något slag-- i textformat och sedan läsa in den i Excel. Från Excel är det sedan inga nämnvärda problem med att få in alla uppgifterna i en databas. Men jag kan mycket väl tänka mig att man kan göra det på ett enklare sätt.
 
Hälsningar
Mikael

2002-08-05, 11:20
Svar #17

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Mikael, man får komma ihåg att datatekniken och tryckeriteknik utvecklats mycket sedan tidigt 1990-tal när Register 90 gjordes.  
 
Detta och det föregående Register 85 skrevs rent på skrivmaskin, varifrån sedan tryckeriet gjorde sina filmer, som de tryckte ifrån. Alltså har varken det ena eller det andra funnits i digital form. Och det som tryckerierna, i alla fall förut, sparade var just filmerna.
 
Ett bokförlag, som jag känner till, har inga filer sparade från böcker som trycktes 1993, utan inför en kommande omarbetning måste de scanna en bok för att få fram arbetsfiler.
 
Detta går förstås också att göra med SvA-registren, men det blir ett rätt omfattande jobb, med mycket korrekturläsning. Men om SvA-läsarna uttrycker starka önskemål om detta, så kanske det blir gjort.

2002-08-05, 12:17
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag bläddrade lite i registret till band II och en eventuell skanning borde vara det minsta problemet. Det är endast ca 70 sidor, och formatet möjliggör skanning av ett uppslag, alltså endast 35 bilder. Med ett gott OCR-program borde också det mesta bli rätt, och korrekturläsningen inte bli alltför betungande. Kanske är det mest komplicerade att konvertera resultatet till en sökbar fil som kan användas på Rötter?  
 
Sökning på Rötter vore en trevlig möjlighet. Att få träffar ur Svenska Antavlors register på samma sätt som man nu får träffar ur Rötter, Anbytarforum, Tillfällighetsfynd, Barnhus-Sök osv skulle bli en perfekt ingång i detta faktaspäckade men lite svåröverskådliga material som Svenska Antavlor utgör.
 
Jag tror också att rent ekonomiskt så är det gynnsamt att förvisso kanske sälja några färre ex av pappersregistret men att istället få upp köparnas ögon för vad som finns i grundmaterialet.  
 
Hoppas att något går att ordna. Jag ställer gärna upp med t ex korrekturläsning.

2002-08-05, 12:46
Svar #19

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Anders!
 
Om du kan ta dig några kilometer norr ut, så stoppar vi in registret i min A4-scanner och testar, jag tror inte att det blir några större problem...
 
Att konvertera denna fil till html-format, torde inte heller vara något större problem...
 
Det är faktiskt märkligt vilket motstånd det verkar finnas mot att använda modern teknik...

2002-08-05, 14:21
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har redan testat detta. Typsnittet är lite skrivmaskinsmässigt och bokstäverna ligger tätt, så inläsningen kräver ett program som klarar sådant. Att lägga ut det som html är förstås inga problem, men om Håkan vill göra en databas av det så vet jag inte riktigt hur man ska gå tillväga. Html duger annars gott!

2002-08-05, 22:34
Svar #21

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det går bra om registret kommer i form av en vanlig Word-fil. Jag skulle tro att den kan läggas upp som en enda html-sida, i annat fall får man dela upp den på lämpligt antal. Filen blir automatiskt sökbar i RÖTTERs globala sökfunktion, precis som Anders vill, och den som fixar scanningen blir självfallet vederbörligen hyllad (omnämnd i uppskattande ordalag) vid en eventuell publicering.
 
Men eftersom det är Sveriges Släktforskarförbund och inte RÖTTER som förfogar över dessa register vill jag ha ett okej från höga vederbörande innan jag publicerar registren. Som RÖTTER-redaktör besstämmer jag inte över hur registren till Svenska antavlor ska publiceras, utan det är en sak för någon av de 'samordnande instanserna' i förbundet (kanslichefen, planeringsutskottet eller styrelsen).

2002-09-01, 17:48
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Som den som gjorde registret till band IV, vill jag påpeka att det står fel på omslaget!  
 
I sommarens hetta eller något, kom det att stå att häftet även innehåller rättelser och tillägg, och det gör det INTE. De var med redan i häfte 10.
 
Jag visste detta, men ändå blev det fel.
 
I säck och aska
Elisabeth

2002-09-30, 21:40
Svar #23

Anna- Lisa Göransson

Torsten Berglund!
Hur gör man om man upptäcker att ngt har blivit fel i en antavla i skriften Svenska antavlor?
I detta fall gäller det 1995 nr 2 sida 56 och antavlans nummer är 210. Kan man på ngt sätt komma i kontakt med den som skickat in uppgifterna. Har lite frågor att ställa om det nu är möjligt.
Anna-Lisa

2002-09-30, 22:04
Svar #24

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Hej Anna-Lisa!
Adresser till författarna av antavlorna finns i innehållsförteckningen på omslagets insida i varje häfte av Svenska Antavlor. Den adress som meddelas i SvA 2/95 för författaren av antavla 210 gäller fortfarande enligt telefonkatalogen.  
 
Den som har rättelser eller tillägg till antavlor publicerade i SvA, ombeds skicka dem till redaktionen, som tacksamt mottar dessa för införande i avdelningen rättelser och tillägg i häfte 10/2004. Skicka dem i så fall till nuvarande redaktören Henrik Mos?n, Sveriges Släktforskarförbund, Box 30222, 104 25 Stockholm, eller e-post: genealog@genealogi.se  
 
M v h
Torsten Berglund

2003-06-05, 18:31
Svar #25

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Är det någon mer än jag som fått feltrycket av Svenska Antavlor nummer 7? Istället för sidorna 289-296 så finns 305-312 med två gånger.
Om det är ett allmänt förekommande feltryck borde väl Förbundet kunna göra reklamation hos tryckeriet och sända korrekta versioner till prenumeranterna.

2003-06-05, 22:00
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Mitt exemplar är korrekt. Du borde definitivt få en korrekt version med ett så allvarligt fel.

2003-06-05, 23:40
Svar #27

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Carl-Johan
 
Mitt ex är också riktigt. Även mitt råd är att du ska kontakta förbundet för att få ett felfritt ex. Vad sedan förbundet gör gentemot tryckeriet  är ju en sak mellan dessa parter. Som prenumerant skall du dock hållas skadeslös.

2003-06-06, 11:04
Svar #28

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Carl-Johan,
 
Inte ens maskiner är ofelbara. Det är mycket lätt att det uppstår trassel vid falsning och häftning av arken. Men som de andra har påpekat så får du säkert ett nytt ex om du kontaktar förbundet.

2003-06-06, 15:08
Svar #29

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Jovisst Jan, jag vet också att det bli fel när man trycker. Orsaken till att jag gav mig till känna här var att jag trodde att det möjligen kunde fler än jag som fått felaktiga exemplar.
Fast jag har mejlat förbundet nu också, förstås.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna