ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Odén, K. G., Östgötars minne  (läst 1194 gånger)

2004-09-03, 22:12
läst 1194 gånger

Göran Johansson

Hur tillförlitlig anses K.G. Od?ns biografiska anteckningar i Östgötars minne vara. Jag har dåliga erfarenheter.  
 
Ett exempel:  
I första delen s. 323 hävdar Od?n att lektorn Magnus Leverin f. i Lefverstad 1673-111-28 skulle ha varit son till frälseinspektorn i Kimstad Olof Jonsson och dennes hustru Christina Uhr. Enligt mina egna noteringar, som bygger på bevarade kyrkoböcker, föddes Olof Jonsson omkring 1669 och hustrun Christina Uhr 1680 - dvs sju år efter Magnus Leverins födelse (se också mitt inlägg under släkterna Uhr). I Linköpings stifts herdaminne har patronyikon medtagits - Magnus Olavi Leverin - medan uppgift om faderns och moderns namn saknas. Där nämns endast att fadern var frälseinspektör. Vilka var då Magnus Leverins föräldrar och hur var han släkt med Olof Jonsson Leverin?
 
Jag har också andra exempel på uppenbara felaktigheter.  
 
Finns det anledning att utfärda en allmän varning för skriften ifråga?

2004-09-04, 08:22
Svar #1

Göran Johansson

Beklagar! Lyckades vända på steken. Min fråga avser tillförlitligheten i Linköpings stifts herdaminne och in andra hand också Östgötars minne. Uppgifterna om att Olof Jonsson och Christina Uhr skulle vara föräldrar till Magnus Leverin är hämtade ur herdaminnet.

2004-09-04, 13:27
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
Od?ns Östgötars minne motsvarar givetvis inte fordringarna på en modern, vetenskaplig framställning, och håller en för sin tid knappt någorlunda hygglig kvalitet. Alldeles oanvändbart är väl att gå för långt, men varningar bör utfärdas. Od?ns eget förord bör studeras. Axel Setterdahl, som var den verklige huvudarbetaren i herdaminnet, har sett igenom, kompletterat och korrigerat Östgötars minne.
 
Herdaminnet är också fullt av brister och ofullkomligheter. Redan i PHT 1926 skrev Gerhard Hafström i sin uppsats Prästerskapet i Tjusts kontrakt före 1630 (utan vilken del 4:1 i herdaminnet absolut inte kan användas) följande (s. 156): Gärna skulle man också vilja tillmötesgå de bägge utgivarnas, kyrkoherde J.A. Vesterlunds och den kände personhistorikern, komminister J.A. Setterdahls önskan om ett överseende bedömande av detta deras verk. Om nu detta ens med de minsta fordringar vore möjligt (kurs. här). Hafström fortsätter vidare (s. 157): Redan i förordet ha utgivarna av det nya herdaminnet deklarerat sitt avståndstagande från en kritisk forsknings fundamentalpunkter. Med den anmärkningsvärda motiveringen, att källorna voro alltför mångskiftande och olikartade, förklarades där, att inga källhänvisningar skulle komma att meddelas.
 
Efter Setterdahls död övertog Erik Meurling utgivandet. Han var dels noggrannare (märk dock att han ofta nog i alla fall högg i sten), dels tog han åt sig av Hafströms kritik. Han började göra egna resor till landsarkivet i Vadstena för att gå igenom domböcker och andra handlingar som Setterdahl ignorerat. Tyvärr ledde detta till att hela utgivningen havererade, eftersom Meurling försökte förena detta med att vara kyrkoherde i Kristdala, en dygnet-runt- och året-runt-tjänst utan pardon (så blir det när man s.a.s. varit kyrkoherde sedan 1582).

2004-09-04, 16:36
Svar #3

Göran Johansson

Tack Bo!
En viss (ganska stor) föriktighet rekommenderas förstår jag ifråga om herdaminnet och Od?ns skrift. Känner du möjligen till någon som f.n. bedriver forskning om släkten Uhr i Kimstad och Västerkulla eller är väl förtrogen med Memmings h:ds domböcker?

2004-09-04, 19:38
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
I SoH 1984-1985 s. 157-166 finns en ganska ofullständig redogörelse av Hans E. Sköld, Folkessönerna (Uhr) från Kimstad. En östgötsk storbondesläkt. Någon nu pågående forskning känner jag inte till.
 
Det kan, med anledning av sidospåret Udelius, påpekas att det i Skölds tab. 9 redovisas en Olof, som dock, vilket Sköld påpekar, inte är son utan måg till Jonas Folkesson i Udderna och är identisk med länsmannen Olof Torsson, som är far till bl.a. den Petter Udelius som du frågat efter, gift med Anna Uhr (född omkr. 1678, död 14 dagar före jul 1727, begr. 1728 7/1), vilkas sonson var skönfärgaren Nils Udelius i Linköping (1746-1781). Uppgifter om länsmännen finns i Appelgrens landstatsmatrikel för Östergötland (i VaLA; det fanns en kopia i Stiftsbibliotekets Östgötarum, men den brann upp 1996, så jag kan inte kontrollera den nu). I Genealogisk tidskrift 6:2 finns en redogörelse för släkten Udelius av doktor Nils Hoffstedt.

2011-10-16, 10:15
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Boken finns nu tillgänglig att bläddra i på www.archive.org. Gå in i View the book.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna