ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Biskop Hans Brasks släktbok  (läst 1317 gånger)

2011-11-25, 12:15
läst 1317 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Öppnar en diskussion om Biskop Hans Brasks släktbok / utgiven av Personhistoriska samfundet genom Hans Gillingstam och Göran Setterkrans (1970).
Jag äger inte boken utan får hålla till godo med studier på biblioteken. Jag missade att läsa inledningen igår och sitter nu med recensionen i SoH 1971:3 skriven av Jan Liedgren, som vad jag ser inte ger svar, på det jag frågar mig.
 
En första fråga till de kunnige:
 
När skrevs denna släktbok?
Då den utgivna är en avskrift för Per Brahe d ä (väl 1502-1590?) - Ser man tillägg redan i denna avskrift?
Ser man vilka som är de yngsta angivna i skriften?
 
Vänligen,
Olle Elm
.............................................
PS. Vill nu meddela att jag genom Bo Peter Persson fått ta del av inledningen - för vilket jag tackar!
Skall försöka att själv ge ett svar på min fråga senare - om fler än intresserade. DS
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-11-25 16:54)
Vänligen,
Olle Elm

2011-11-26, 10:02
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Stämmer det att Hans Brask skänkte hela sitt bibliotek till ryske tsaren. Biblioteket skulle då finnas i dåvarande Sankt Petersburg. Skälet var att Brask skulle ha blivit så illa behandlad av Sverige.
 
Jag har ett svagt minne av att jag har läst en artikel i en äldre ågång av Historisk Tidskrift.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna