ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skinnarebygd  (läst 646 gånger)

2013-11-29, 16:35
läst 646 gånger

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Skinnarebygd är en årsskrift som ges ut av Malungs Hembygdsförening, ofta en gång per år, men ibland har det varit mer sällan så en del volymer kallas t ex Skinnarebygd 1969-1973 och 2002-2008. Nu tog jag de två mest extrema exemplen, båda utkomna efter att Niss Hjalmar respektive Kajsa Bondpä gick bort. När Täpp John-Erik avled fanns Kajsa som snabbt kunde ta över rodret för årstidskriften.  
 
Korrekturen på Skinnarebygd är inte idag vad den har varit om man ser hur det var på redaktörerna Niss Hjalmars Matssons, Täpp John-Erik Petterssons och Kajsa Bondpäs tid. dvs fram till omkring år 2000. Och det är lite synd, med tanke på att de nya krafterna har lyckats få ihop fler sidor och en snygg layout på första sidan. Men en bra  faktabok skall faktiskt i första hand ha djup och inte yta. Nu finns det en del författare som har käll- och litteraturförteckning ordentligt redovisat, men inte alla. De ovannämnda redaktörerna hade med sin noggrannhet, klokskap, kunnat sätta stopp där det förekommer uppenbara fel eller text som är delvis obegriplig och behållningen blir därmed sämre utav boken. T ex Han bor bl.a. i Ålands socken i Uppsala län under ett Efter två år gifter Snickar Anders om sig med Christina Johansdotter från Hjälsta utanför Enköping. [slut citat på sidan 76]. På samma sida nämns arkivet efter järnbruket Molnbo finnas i Morgongåva utan att ge någon närmare angivelse trots att där finns förstahandsuppgifter, alltså källor! På sidan 81 finns en störande text Kristi hängande i luften mellan två stycken. Tyvärr har jag kunnat se att redaktörerna även i tidigare utgåvor, då och då under 2000-talet har släppt igenom liknande fadäser. Jag hade hoppats att amn hade blivit mer stringent och tuff gentemot författarna, men icke! Synd, för Skinnarebygds rykte som mycket vederhäftig källa är lite i fara iadag!  
 
Jag hoppas jag kan skriva om något år; att nu har korrekturen blivit bättre igen. Jag väntar och väntar på det - och längtar förstås! Jag är sådan, jag avskyr dåligt redigerad text, särskilt när det är tryckt för stora pengar!
 
Mvh Björn Sonesson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna