ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkthistoriskt Forum  (läst 1472 gånger)

2009-07-17, 17:44
läst 1472 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Finns det någon som känner till om det finns något register till Släkthistoriskt Forum? Jag skulle behöva veta när - i vilket nummer - min uppsats Backstugan Nybygget och dess innevånare publicerades; Jag fick ett utdrag 2004-11-23 från Hans Egeskog.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-07-17, 19:56
Svar #1

Yvonne Korn

Ja det finns ett register, och din uppsats finns med i Släkthistoriskt Forum nr 5 2004, sid 41.
Hälsningar,
Yvonne

2009-07-17, 20:41
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Yvonne! Var fann Du registret?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-07-21, 06:43
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
http://www.abc.se/~m225/litteratur/artslekthistforum.html
 
http://libris.kb.se/hitlist?q=zamn:%22%5ENybygget%5E%22&p=1&m=10&d=libris&f=brow se
 
från Googlesökningar innan jag kom på att detta finns i Bokhandeln i Rötter:
 
Släkthistoriskt Forum 1982-2007  
 
 Beskrivning:  Författare:  
Antal sid: Bindning: DVD-ROM
Förlag: Sveriges Släktforskarförbund  
Publiceringsår: 2008 ISBN:  
Utgåva: Tryckning: CD
Vikt: 99g
 
De 26 första årgångarna av den ledande svenska släktforskartidningen Släkthistoriskt Forum samt årgångarna 1977-1981 av Genealogisk Ungdoms Tidskrift, skannade och presenterade som en pdf-fil på 1,3 GB. 4.864 sidor med släktartiklar som kan sökas i via fritextsökning.  
 
 
Vikt: 110 g  
 
 
Artikelnr: 10022
 
 
Pris: 195,00 sek
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-04-12, 17:22
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Någon mer som inte fått Släkthistoriskt Forum 2/2011 ännu?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-04-22, 04:40
Svar #5

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 13:28
    • Visa profil
    • JG Genealogy
En artikel i Släkthistoriskt Forum 2012:2, om ätten Eketräs förste medlem Sven Månsson, får mig att undra över kvalitetskontrollen av artiklar som publiceras i ShF. Artikeln tycks göra ett försök på att återuppliva föreställningen om att den adlade Sven Månsson skulle ha varit utomäktenskaplig son till Hertig Johan, sedermera Johan III. I diskussion om ätten Eketrä har Niclas Rosenbalck ifrågasatt några av artikelns påståenden, samt kommit med några ytterligare faktaupplysningar. Men det är inte det som jag undrar över här. Utan det jag undrar över är om artiklar som publiceras i ShF på något vis kvalitetskontrolleras innan de publiceras?

2012-04-27, 10:34
Svar #6

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 566
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:15
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
I en tid när kungliga snedsprång på intet vis var något märkvärdigt fanns det ju ingen anledning att kalla en son till Johan III för Månsson, och ge honom en falsk fader. Jag begriper inte över huvud taget att man för en diskussion om Johan III som far, ännu mindre att man ger någon sorts legitimitet åt tanken genom publicering i Släkthistoriskt Forum.
 
Denna förhäxning av kungliga anor! Jag gläder mig lite åt Jan Bernadottes försäljning av det kungliga DNA:t, så att så många som möjligt av alla aspiranter på kungligt blod kan bli avförda från diskussion. Korrekta, väl belagda anfäder och -mödrar är de bästa anorna!
 
Mvh, Maud
mlind

2012-04-27, 11:18
Svar #7

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Maud, jag delar din uppfattning i de flesta avseenden. Men jag förstår också den frustration som forskare känner över en i kyrkobok angiven vanlig fader och rykten kring att fadern faktiskt var en annan. Det är klart att man inte vill ha denna osäkerhet i sitt släktträd även om det är en i födelsebok belagd ana och då inriktas forskningen mot att just förkasta/belägga den ovanliga/kända anan. Det är ju svårt att få belägg på annat sätt än genom DNA-jämförelser.
 
Själv har jag inga belägg för kända anor men har också nyfiket tagit del av en diskussion kring Marina Holstensdotter som ligger begravd framme vid koret i St:a Maria kyrka i Risinge. Varför tillmättes hon denna oerhört fina plats för sin sista vila? Hon är dessutom huvudpersonen i graven där också hennes make      Mat(tia)s Larsson som blev över 100 år gammal och sonen, riksdagsmannen Holsten Matsson vilar. Även här kan Johan III vara inblandad (hans son om jag minns rätt). Spännande, men jag har inte ritat in Johan III i släktträdet ännu. Jag ser dock fram emot den dagen jag kan göra det!
 
Vänliga forskarhälsningar från Mats i Örebro

2012-04-27, 13:22
Svar #8

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 566
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:15
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej Mats!
 
Jag tror det är samma historia där som med Sven Månsson - ett patronymikon som inte stämmer med den angivna fina faderns namn. Det är nog bara att glömma.
 
Mvh, Maud
mlind

2015-02-21, 21:06
Svar #9

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Finns det någon möjlighet att få till en DNA-analys av Marinas och kanske även Mattias Larssons kvarlevor?
 
Vore hemskt intressant att kunna verifiera skrönan och få en tänkbar förklaring till varför Marina som huvudfigur begravs framme vid koret i St Maria kyrka! Någon som håller med?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna