ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Joh. Ax. Almquist, Handlingar rörande Sveriges historia  (läst 1091 gånger)

2005-05-06, 07:41
läst 1091 gånger

Sten Høyendahl

I boken Silbodal er det henvist til et brev av 7. mars 1555 (Vadstena) fra Gustav Vasa til Christian III av Danmark om en borgerhustru Ingeborg Jonsdotter i Oslo som vägrats utfå landgille av fire gårder i Nordmarken (Värmland). Brevet er et svar på Christian III's brev av 17. oktober 1554.
 
Ingen av disse brevene har jeg funnet lagt ut på nettet, men jeg har latt meg fortelle at Gustav Vasas brev foreligger i trykt versjon. Er det noen som kan gi meg henvisning til boken hvor brevet av 7. mars 1555 er gjengitt? Og er brevet fra Christian III også tatt med her?

2005-05-09, 19:15
Svar #1

Björn Edman

Hej Sten!
 
Som ett brev på posten kommer här Gustaf Vasas skrivelse från Vadstena 7 mars 1555:
 

 
Texten finns i Handlingar rörande Sveriges historia, serie I: Joh. Ax. Almquist: Konung Gustaf den förstes registratur, band 25 (Stockholm 1910), s 66f.
 
Vänlig hälsning
Björn

2005-05-11, 08:59
Svar #2

Sten Høyendahl

Hei Björn!
 
Takk for oversendelsen av brevet; det sparte meg for mange anstrengelser.  Det er ikke helt uproblematisk å sitte i Oslo og forske på svenske forhold.
 
med vennlig hilsen
Sten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna