ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 december, 2013  (läst 3071 gånger)

2013-10-20, 17:57
läst 3071 gånger

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hittade denna information på Kaj Janzons sida: Det medeltida Sverige, band 2:3, Södermanland, Jönåkers härad och Nyköpings stad, Stockholm 2013, 296 sid (ISBN 978-91-87491-03-0). Verkar alltså som att boken är tryckt och borde gå att köpa men var köper man den? Någon som vet?

2013-10-20, 23:35
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Birgitta! Jag vet inte men vänd dig till Riksarkivet angående urkundsverket  Det medeltida Sverige (DMS). De bör veta var de kan köpas. Eller kontakta Kaj Janzon direkt. Mvh Leif

2013-10-21, 07:18
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
God morgon!
 
Jag gjorde sökningar överallt men finner den inte. Kan det inte vara så att den är så ny att den inte funnit ut till handlare än? Finner den inte på olika sökmotorer för böcker.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2013-10-21, 08:05
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Jag lyssnade på ett föredrag med Kaj Janzon och hans kollegor på De Svenska Historiedagarna 2013 för två veckor sedan, den 5 oktober, och då nämnde Kaj häfte 18. Han sa antingen att det just hade lämnats till tryck eller att det strax skulle gå till tryck. Jag har bara antecknat till tryck :-)
Hälsningar Eva

2013-10-21, 10:02
Svar #4

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej alla och tack för era svar. Min tanke var att eftersom boken redan fått ett ISBN-nummer borde den vara färdigtryckt och till försäljning? Hoppas Kaj själv har tid att svara. När det gäller DMS om Tjust såldes den via Länsstyrelsen i Kalmar så var detta band kommer säljas ifrån är oklart. Har för mig att Riksarkivet inte längre har något med försäljningen av böckerna att göra men är osäker på det?

2013-11-13, 13:28
Svar #5

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
DMS Södermanland 2:3 har nu utkommit. Sedan 2:2 har DMS bytt huvudman men det mesta är sig likt åtminstone innehållsligt. Utseendemässigt är boken dessvärre inte någon höjdare. Tryckeriet (Edita) har tyvärr levererat en bok där det i vissa fall är ca 1 cm från sidans överkant till texten i sidhuvudet medan andra sidor kan vara skurna ända ner till texten. Lite svaj får man tydligen räkna med när man anlitar lågpristryckerier. Om man står ut med sådant, vilket jag personligen har svårt för, är det bara att börja bläddra.
 
Volymen som är på 296 sidor, med sedvanliga kartor, tabeller, släkttavlor, ort- och personregister mm, omfattar:
 
JÖNÅKERS HÄRAD och NYKÖPINGS STAD
 
Följande socknar ingår:
 
Bergshammar
Björkvik (huvuddelen, en del av socknen låg i Oppunda härad).
Bärbo
Halla
Kila
Lunda
Nykyrka
S:t Nikolai
Stigtomta
Tuna (inkluderar Tunabergs socken som inte fanns på medeltiden).
 
Boken kommer inom kort att finnas här: http://webbutik.riksarkivet.se/se/http://webbutik.riksarkivet.se/se/
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2013-11-13, 13:44
Svar #6

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Tack för informationen. Kommer köpa boken i alla fall även om jag håller med dig

2013-11-13, 16:06
Svar #7

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Nej, finns det sidor som är skurna ända ner till texten är det ett så stort fel att man absolut ska reklamera (direkt). Man ska kunna kräva gör om - gör rätt eller en kraftig prisreducering, kanske 25%. Det gäller även för lågpristryckerier.

2013-11-13, 22:38
Svar #8

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Kraftig prisreducering är om jag förstått saken rätt den lösning man har förhandlat sig till. Edita anser nämligen bestämt att det inte föreligger någon grund för omtryckning.  
 
Jag kan bara konstatera att jag personligen inte delar den uppfattningen. Jag anser efter att ha granskat omkring 30-40 slumpmässigt utvalda exemplar att arbetet inte är fackmannamässigt utfört. Nästan alla exemplar jag kollat har så pass felskurna sidor att man kan se det med blotta ögat utan att behöva plocka fram linjalen. Närmare bestämt är det alltså bokbinderiets insats som är undermålig med så god marginal att kravet på omtryckning enligt min mening var väl grundat. Som författare blir man givetvis inte särskilt glad när två års heltidsarbete resulterar i ett antal böcker som man egentligen inte vill skicka till någon.
 
Nu blir det alltså inte någon omtryckning utan boken kommer att distribueras som den är. Jag ser för övrigt gärna att den som råkar få ett riktigt dåligt exemplar skickar foton på de aktuella sidorna till mig per e-post.
 
 
(Meddelandet ändrat av kaj 2013-11-13 22:43)

2013-11-14, 19:49
Svar #9

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 20:07
    • Visa profil
Hej Kaj!
 
Jag undrade i slutet av augusti hur det gick med utgivningen. Då jag fortsatt inte hörde eller kunde läsa något kontaktade jag Riksarkivet och fick ett mycket snabbt och klart besked av Claes Gejrot. Han svarade mig den 7 november och jag citerar: Dessvärre har vi haft problem med kvaliteten på den första leveransen från tryckeriet. Tryckningen måste därför göras om, och det kan dröja några veckor innan vi kan leverera beställningar.  
När jag läser dina två senaste inlägg får jag inte intrycket att det kommer att ske en andra tryckning  men så tolkade jag Claes Gejrots svar till mig.
 
Kaj, jag har full förståelse för din frustration. Lämna ifrån sig ett arbete efter flera års slit och det haltar i slutet på tryckkvaliteten för att spara några tjugor eller vad det kan röra sig om.  
 
Pinsamt är ordet!!.
 
Med vänliga hälsningar
Stellan
 
(Meddelandet ändrat av stellan 2013-11-14 19:50)
 
(Meddelandet ändrat av stellan 2013-11-14 19:58)

2013-11-14, 23:10
Svar #10

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Är de tidigare utgåvorna alla slutsålda? Såg ingenting där på Riksarkivet...

2013-11-17, 21:01
Svar #11

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Stellan och Tommy,
 
Jag slår ihop två negativa besked till ett svar. Nej, det blir ingen andra tryckning. I det avseendet blev förhandlingarna med Edita resultatlösa. Deras orubbliga ståndpunkt tycks vara att kunden borde begripa att låg kvalitet är en självklar konsekvens av ett lågt pris utan att det särskilt påpekas i förväg. Vilka konsekvenser en sådan i efterhand deklarerad ståndpunkt kan få för framtida upphandlingar återstår att se.  
 
 
Det andra negativa beskedet är egentligen positivt. Nej, alla tidigare volymer är inte slutsålda. Att de saknas i webbutiken beror på något missförstånd i kommunikationen mellan SVAR och boklagret i Tumba. Felet är anmält för åtgärd och böckerna bör åter dyka upp i webbutikens sortiment inom kort.

2013-11-18, 19:07
Svar #12

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 20:07
    • Visa profil
Kaj,
 
Tack för ditt besked.  
Jag och flera med mig har väntat många år....och kommer att beställa boken. Har du lyckats med att räta ut några frågetecken kommer jag inte bry mig om så Edita hade tryckt upp och ned!
Positivt med beskedet att tidigare böcker går att beställa kanske intresserad av några ytterligare alster.  
 
Jag tackar på förhand för nerlagt arbete!
Stellan

2013-11-19, 16:12
Svar #13

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Ja, tur att jag frågade - nu finns böckerna på webbsidan och jag beställde ett par av dem.

2013-11-20, 14:29
Svar #14

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag skickade i dag ett exemplar av nya boken till SVAR. Den ska finnas att beställa om ett par dagar.
 
Beställningen går alltså till SVAR i Ramsele men böckerna levereras från Tumba.  
 
 
(Meddelandet ändrat av kaj 2013-11-20 15:02)

2013-11-20, 22:35
Svar #15

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 20:07
    • Visa profil
Då får jag hålla ögonen öppna.  
Har gjort som Tommy beställt ett par tidigare utgåvor nämligen DMS Uppland 1:7 och Södermanland 2:1 idag.  
Längtar dock allra mest efter DMS Södermanland 2:3....

2013-11-21, 16:59
Svar #16

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil

2013-11-22, 09:33
Svar #17

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Har precis beställt DMS Södermanland 2:3

2013-11-22, 19:43
Svar #18

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 20:07
    • Visa profil
Då är den beställd även av mig!
 
Tack till alla som medverkat
 
Stellan

2013-11-29, 08:42
Svar #19

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Efter ytterligare ett kommunikationsförsök med Edita Västra Aros - numera internt omdöpt från Edita till Svajdita - har hela upplagan nu (igår) för andra gången ankommit till boklagret i Tumba och leveranserna till beställare kan påbörjas. En rent personlig fundering över det hela är att jag inte har en aning om vilket tryckeri som kommer att trycka min nästa bok men jag börjar bli rätt säker på vilket tryckeri som inte kommer att göra det. Beklagar än en gång förseningen som helt och hållet beror på att Edita betraktar uppfattningen att boksidor ska vara rakt skurna som ett orimligt krav.

2013-11-29, 14:58
Svar #20

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Det är förfärligt att läsa om denna vedervärdiga produktion av ett historiskt verk!  
 
Om jag har varit den som skrivit boken skulle jag detta ha blivit en rättssak.
 
Men det förutsätter ju då det finns en överenskommelse/avtal på papper hur utformningen ska se ut. Underförstått; hur boken efter tryckning inte får se ut.
 
Finns det inget avtal går det naturligtvis inte att stämma tryckeriet.  
 
Men man tycker ändå att det borde finnas ett kvalitetsmotto i ryggmärken hos dem som producerar historiska verk (och även andra tryckta publikationer för den delen).

2013-11-30, 14:47
Svar #21

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 20:07
    • Visa profil
Fick i onsdags mailsvar från Svar kundcenter att Det medeltida Sverige 2:3 återsänts till tryckeriet och finns inte inne just nu. Beställde förra fredagen efter det att du Birgitta sagt att det gick att beställa.
 
Birgita har du fått någon bok?  
 
Med vänliga hälsningar
Stellan

2013-12-01, 10:10
Svar #22

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Stellan,
 
Se mitt inlägg fredagen 29 november 2013 - 08:42 ovan.  
 
Beklagar än en gång den kraftiga förseningen men vi var tvungna att anlita Edita Västra Aros. Statliga regler tvingar DMS att anta det lägsta anbudet, vilket kan te sig en aning märkligt för den som vet att DMS verksamhet till endast ca 20 % finansieras med statliga medel. Inte en krona av tryckningspengarna kommer från skattebetalarna men eftersom Riksarkivet är huvudman för DMS är vi ändå tvungna att rätta oss efter statliga regler för upphandling och anta den billigaste offerten.  
 
Jag försöker konstruera en alternativ finansieringsmodell för tryckningen så att vi förhoppningsvis kan slippa anlita Edita i framtiden. Det är inte rimligt att viktiga forskningsresultat kan paketeras på ett vårdslöst sätt av företag som får jobbet enbart för att de är billigast. Det finns gott om seriösa konkurrenter som inte hade kostat många tusenlappar mer att anlita.
 
Men som sagt, nu finns böckerna mig veterligt tillgängliga i boklagret och leveranserna kan påbörjas.
 

2013-12-01, 12:50
Svar #23

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Stellan
Jag fick också mail från SVAR om att DMS 2:3 återsänts till tryckeriet. Jag beställde ytterligare ett par DMS som jag inte heller fått. Däremot fick jag en faktura på alla tre böckerna i fredags.

2013-12-01, 16:34
Svar #24

Utloggad Lasse Bergdahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2018-07-07, 19:05
    • Visa profil
Kaj,
 
den upphandlare som sagt Dig att Statliga regler tvingar DMS att anta det lägsta anbudet ..., och att effekten då blir att man kan få en undermålig kvalitet, pratar dumheter. Man skall anta det billigaste (eller ekonomiskt mest fördelaktiga, om man så önskar) anbudet, givet att de kvalitetskrav m m man ställer är uppfyllda.
Kritik kan naturligtvis riktas mot ett tryckeri som levererar en undermålig, icke fackmannamässigt framställd, produkt. Men kritik kan också riktas mot en oskicklig upphandlare som inte tycks ha specificerat några kvalitetskrav i upphandlingsunderlaget. Det är, som det verkar av diskussionen ovan, snarast upphandlaren som skall kritiseras.
 
Jag menar alltså att Du kanske inte behöver lägga så mycket möda på en alternativ finansieringsmodell, men i stället formulera de kvalitetskrav som DMS rimligen kan ställa. Och att begära att upphandlaren är professionell.
 
Bästa hälsningar,
Lasse Bergdahl

2013-12-01, 20:53
Svar #25

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Lasse, du har naturligtvis en poäng när det gäller att specificera kvalitetskrav.
 
Emellertid specificerar man sällan närmast självklara minimikrav. Om man beställer mönstertapeter med uppsättning av en målare så anger man vanligen inte särskilt att tapeterna helst ska mönsterpassas och sitta kvar på väggen över natten. Det är liksom självklart för en seriös och yrkeskunnig hantverkare. Och det är givetvis sådana leverantörer som en statlig upphandlare förväntar sig att hitta på den lista över godkända företag som Kammarkollegiet tillhandahåller. Under DMS över 40 års erfarenheter av tryckeribranschen har vi aldrig tidigare råkat ut för något som gett oss anledning att förutsätta annat, förrän nu när Edita lärt oss denna läxa. Upphandlaren gjorde exakt det vi bad honom göra.
 
I det här aktuella fallet begärde och fick Edita manuset som en tryckoptimerad PDF-fil. Det finns inget svaj i den. Avståndet mellan sidans överkant och texten i sidhuvudet är exakt lika stort på varje sida i pdf-filen. Vi har gjort likadant förr med andra tryckerier och aldrig fått problem som inte gått att lösa. Hela första tryckningen av DMS 2:1 kasserades, bl.a. för att tryckaren själv insisterade på att få trycka om upplagan just på grund av det som Edita menar är acceptabelt svaj och då var ändå problemet mindre än denna gång.
 
Jag menar att Edita inte kan ha varit okunniga om vilken kvalitet som kunden förväntade sig och de framhåller själva på sin hemsida att de i sina kundkontakter arbetar aktivt för att uppnå det förväntade resultatet. Så här skriver de bland annat:
 
Vi kanske verkar frågvisa ibland, men att planera noga och reda ut alla frågetecken tidigt sparar både tid och pengar - samtidigt som det hjälper oss att göra ett bra jobb. Det är också skonsammare mot miljön...Tillsammans går vi igenom dina behov, önskemål och förutsättningar i detalj, för att hitta en lösning som passar just dig. Vi kan prata om användningsområde, leveranssätt, miljöpåverkan och andra viktiga frågor. Med andra ord: vi hjälper dig hela vägen så att allt känns glasklart när det är dags att köra igång på allvar....För oss är helt enkelt din upplevelse det främsta måttet på kvalitet. Och vi är inte nöjda förrän du är nöjd med allt.
 
Följaktligen kan Edita inte vara nöjda i dag. Skillnaden mellan dem och kunden i det fallet är att kunden avser att göra något åt saken.
 
Vänligen  
Kaj

2013-12-02, 07:58
Svar #26

Carl Szabad

Kaj! Fanns det skärmärken angivna i pdf-filen? I så fall är det solklart att Edita missat och bör trycka om. Om det inte fanns kan det vara svårt att bevisa den dåliga kvalitén.

2013-12-02, 08:56
Svar #27

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Carl, Edita har fått exakt det material de har bett om. De har fått en fil med tryckfärdig inlaga, där sidorna har exakt den höjd och bredd de ska ha i den färdiga boken. Den person som framställt tryckoriginalet och skickat pdf-filen till tryckeriet har gjort samma sak flera gånger tidigare för Svenskt Diplomatariums räkning och då har mig veterligt aldrig några problem av det här slaget uppstått. Det är inte så att vi även internt anlitar folk som inte vet vad de håller på med.
 
Nu är det inte heller så att Edita förnekar att det har blivit fel denna gång. Det vore rätt svårt när avståndet från sidans överkant till texten kan variera med upp till ca 8-9 mm i ett och samma ex.
 
Edita medger alltså att det har blivit fel och i detta fall har felet uppstått hos en underleverantör (bokbinderiet). Edita har också gått med på en kraftig prisreducering. Men det löste inte problemet i detta fall. Problemet är nämligen att kunden inte ville ha en upplaga defekta böcker till halva priset. Kunden ville ha en upplaga böcker enligt beställning och till fullt pris.
 
Nu är läget som det är. Diskussionen mellan parterna är avslutad. Edita har vägrat trycka om och i stället levererat en upplaga defekta DMS-böcker till extra lågt lågpris. Det är möjligt att de lever i föreställningen att deras agerande inte kommer att få några konsekvenser för framtida upphandlingar men jag är helt övertygad om att de i så fall har fel.
 

2013-12-02, 10:54
Svar #28

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Fick just reda på att underleverantören, Bengt Perssons bokbinderi AB, har försatts i konkurs och att det verkar ha skett ungefär samtidigt som DMS 2:3 levererades (14/10). Detta tror jag bestämt att Edita har glömt att nämna.
 
http://vlt.se/pengarjobb/1.2257415-anrikt-bokbinderi-har-gatt-i-konkurs

2013-12-02, 11:40
Svar #29

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Tråkigt att det har hänt för alla inblandade! Också ledsamt att inte de som gjort fel får ta kostnaden och rätta till. Men det är väl så här en sund marknad fungerar; håller man inte rätt kvalitet i sina jobb så försvinner man från marknaden! För att inte Edita ska riskera att kunder lämnar även dem så kan de välja att själva ta över kostnaden och hålla kunderna skadeslösa. Vi får se vad de väljer att göra...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna