ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 27 augusti, 2013  (läst 2621 gånger)

2003-02-19, 10:16
läst 2621 gånger

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
DMS Södermanland 2:1 har nu, kraftigt försenad, utkommit. Boken är med sina 403 sidor den tjockaste DMS-volymen hittills och kommer förmodligen så att förbli pga nya produktionsförutsättningar. Den behandlar det medeltida Tören, d v s nuvarande Södertörn. Två härader ingår: Svartlösa (Övre Tör) och Sotholm (Yttre Tör). Det innebär att följande socknar är med:
 
SVARTLÖSA HÄRAD
 
Botkyrka
Brännkyrka
Ekerö
Grödinge
Huddinge
Nacka
Salem
Tälje (Östertälje)
 
SOTHOLMS HÄRAD
 
Dalarö
Muskö
Nämdö
Ornö
Sorunda
Torö
Tyresö
Utö
Ösmo
Västerhaninge
Österhaninge
 
Som vanlig ingår digra ort-, person- mm register.

2003-03-01, 12:12
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det finns, av inkommande e-post att döma, anledning att kort ta upp den fortsatta DMS-utgivningen. Sedan detta tidigare diskuterades i på annan plats i Anbytaforum har läget förändrats en hel del.
 
Aktuell information om vår databas finns under Ämnen-övriga ämnen-Medeltiden. Vad gäller de tryckta produkterna finns en principiell överenskommelse att vi i fortsättningen ska producera tryckfärdiga original själva, dels (och främst) av kostnadsskäl. Men till viss del även för att det visat sig att överlåtanden av manus till tryckerier som inte förstår sig på sakinnehållet leder till mängder av oväntade fel i korrektur och därav följande fördröjningar. Till min stora förvåning har det dessutom t ex visat sig att överförandet av de släkttavlor vi vanligen framställer med Microsoft PowerPoint till sidorna i en bok som skrivits med Microsoft Word är ett nästan oöverkomligt problem för våra tryckare.
 
Det kommer alltså att ske en del produktionstekniska ändringar och vi hoppas bl a att detta ska göra utgivningen mindre beroende av extern finansiering, vilket logiskt sett borde följa av att vi själva eliminerar den största delen av tryckningskostnaderna. Den planerade utgivningen av DMS 6 Dalsland har ifrågasatts även av andra skäl än att finansiering saknas; arbetet på den volymen har därför avstannat helt och kommer knappast att kunna återupptas inom överskådlig framtid.
 
Det jag i dag med säkerhet vet om den fortsatta utgivningen är att Sigge Rahmqvist kommer att återuppta sitt arbete med Upplandsvolymerna nu när Södertörn är utgivet. Vilket område det blir inom Uppland är däremot inte helt klart i skrivande stund. Själv kommer jag närmast att avsluta arbetet med DMS Södermanland 2:2 (Hölebo och Rönö härader), vilken beräknas vara tryckfärdig i början av nästa år.
 
Med tämligen stor säkerhet kan vi lova att DMS Småland 4:5 (Tjust) kommer ut någon gång under 2004-06. Den är dock till viss del beroende av externa faktorer, såsom gamla avtal etc. Denna volym blir också en historisk milstolpe i den meningen att vi i och med med den har täckt ett helt län. Kalmar län blir med tryckningen av 4:5 det första för vilken grundforskningen gällande länets medeltida bebyggelsehistoria är fullbordad.
 
Nu till det mer osäkra, nämligen vad som ska hända när redan pågående utgivning är avslutad. Utifrån tidigare interna diskussioner, tillgång på förarbeten etc, kan vissa områden betraktas som mer sannolika än andra. Uppland (vol 1) har redan nämnts. En inte alltför vågad gissning är att utgivningen av vol 4 (Småland) kommer att fortsätta även efter 4:5. Just nu pekar en hel del på Finnveden och Njudung som naturliga etappmål efter Tjust. Genom utgivningen av DMS 2:2 blir hela Sörmlandskusten mellan Stockholm och Nyköping täckt. Inga diskussioner har ännu förts med externa avnämare om Södermanlands inlandsdel. Gemensamt för Småland och Södermanland är en god tillgång på kvalificerade förarbeten av olika slag. En nackdel för Södermanland är bristen på 1500-talskällmaterial, då en stor del av de sörmländska jordeböckerna är förstörda eller mer eller mindre brandskadade. Sammantaget är det dock dessa tre områden som just nu ligger bäst till för fortsatt utgivning.
 
I en grupp inte långt efter kommer Hälsingland, Närke och Östergötland. I dessa tre fall är utgivningen mer beroende av externa faktorer än i de tidigare nämnda. Från samtliga har man dock visat ett aktivt intresse och i vissa fall har det även antytts möjligheten av externa stödinsatser av olika slag.
 
Västergötland är däremot, som det brukar heta i vissa andra sammanhang, iskallt. Det verkar inte finnas något intresse där för DMS överhuvudtaget. Det får vi väl rätta oss efter, om än motvilligt.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2004-01-18, 21:06
Svar #2

Per-Åke Svensson

I DMS del 4:2 för Handbörd och Stranda härader i Småland har jag för Strömsnäs i Högsby sn, Handbörds härad sid 135 en uppgift att:
 
1525 och 1528 får Birgitta Gustavsdotter på Strömsnäs brev på att hon får behålla allt det gods Nils Bosson (Grip) fråntog hennes make Lars Olofsson (sparre korsad av pil). Hon får dessutom Bråhults ägor i förläning (GR2 s 176, 5 s 200) Dessa omfattar på 1540-talet närmare 40 enheter i östra Småland, varav10 ligger i Handbörds och Stranda hdr (SmH 1545:10B).
 
I annat sammanhang, exv Elgenstierna VII sid 334 Tab 4 under Slatte anges att Lars Olofssons hustru heter Brita Nilsdotter (Slatte). (Eller kanske snarare omvänt: Brita är gift med en Lars Olofsson, som inte utreds  vidare.)  
 
Tittar man i referensen till GR i DMS, dvs Gustav Vasas registratur, så finner man att där talas bara om hustru Birgitta på Strömsnäs (med morderniserad stavning).
 
Så frågan är: varför kallas hon Gustavsdotter i DMS? Felskrivning eller finns något annat skäl?
 
Mvh/Per-åke

2004-01-19, 10:12
Svar #3

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Damen i fråga heter Birgitta Nilsdotter, dotter av Nils Slatte på Botorp, Ljungby sn, och Margareta Nilsdotter (Bagge av Botorp, om denna se Äldre svenska frälsesläkter 1 s 112). Hennes och maken Lasse Olssons ursprung finns redovisat i  Humlenäsboken s 179ff.
 
mvh
Roger AJ
Roger Axelsson

2004-01-19, 10:22
Svar #4

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Glömde orsaken till att hon kallas Gustavsdotter. Kvalificerad gissning: felskrivning.
 
/R
Roger Axelsson

2005-09-26, 21:55
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag är intresserad av svenska jordeböcker från medeltiden. Hur många jordeböcker finns kvar från medeltiden dvs är de många? Finns dessa tryckta på något sätt / mikrofilmade? Om inte innebär det en flera tiotals mil lång resa västerut. Jag är speciellt intresserad av dessa jordeböcker från 1400-talets Sverige som finns på Riksarkivet i Stockholm: C3-C4, C6-C8, C 12, C 24, C 50.

2005-10-02, 09:45
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ralf,
 
Förstår av din uppräkning att det är Karl Knutsson (Bonde) som spökar här. Jag tror inte att någon av de jordeböcker i C-serien som intresserar dig har utgivits i tryck, möjligen vissa utdrag. Det är vad jag tror, jag vet faktiskt inte. Men eftersom Riksarkivet kräver in ett exemplar av alla tryckta arbeten som bygger på forskning i RA:s material borde de rimligen kunna besvara din fråga med större säkerhet. Åtminstone C 29-34 (Lillie) och C 37 (Trolle) är utgivna i tryck.
 
Jag är också tämligen säker på att en stor del (eventuellt hela) av C-serien har mikrofilmats. Däremot minns jag inte när och av vem. Riksarkivet borde kunna lämna närmare besked även på denna punkt.
 
Det finns också ett och annat skrivet men otryckt som du kan tänkas ha nytta av.
 
Viktigast för dig är väl Robert Sandbergs proseminarieuppsats Arvet efter Karl Knutssons döttrar (1979). Den kan du säkert få en kopia av till en överkomlig kostnad genom att vända dig till Historiska institutionen vid Stockholms universitet.
 
Slutligen till din första fråga. Någon exakt siffra har jag inte i huvudet, men det är inte många. Det beror också på vad man menar med ”jordebok”. Ibland kallas korta godslistor på en eller ett par sidor för jordebok.

2007-02-01, 09:26
Svar #7

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
DMS Södermanland 2:2 har nu utkommit, i likhet med 2:1 kraftigt försenad. Två härader ingår: Hölebo och Rönö. I det förstnämnda häradet ingår också Trosa stad.
 
Följande sörmlandssocknar finns med:
Hölebo: Hölö, Mörkö, Trosa, Vagnhärad och  Västerljung
 
Rönö: Bogsta, Bälinge, Helgona, Lid, Ludgo, Lästringe, Ripsa, Runtuna, Råby, Spelvik, Svärta, Sättersta, Torsåker och Tystberga.
 
Boken är på 350 sidor med 20 kartor och fyra släkttabeller. Den har som brukligt också register över personer, orter, sätesgårdar och kyrkliga institutioners godsinnehav.
 
Riksantikvarieämbetets utgivning av DMS-häften upphör i och med denna volym. De två häften som är under arbete, DMS 1:9 Uppland (Trögden) och 4:5 Småland (Tjust) kommer, om jag förstått saken rätt, att utges med Upplandsmuseet och Länsstyrelsen i Kalmar län som huvudmän.
 
Detaljerade uppgifter om boken kan du finna i  LIBRIS

2007-02-01, 17:41
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Kommer den att finnas tillgänglig digitalt?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-02-01, 22:19
Svar #9

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ja, i sinom tid. Men det lär dröja minst ett år till. En ny version av DMS-databasen är under utveckling. I den nuvarande (där Rönö härad redan är sökbart) finns inga kartor, släkttavlor eller register. Allt detta ska finnas med i den nya versionen som dessutom ska kopplas till andra databaser (FMIS m fl) i en gemensam sökfunktion. Hur vi gör med härads- och sockenbeskrivningarna mm är inte löst ännu. På sikt blir de möjligen tillgängliga som pdf-filer.

2009-01-22, 15:11
Svar #10

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
DMS 4:5 Tjusts härad, Västerviks stad utkommer 5/2.
 
Volymen som är utgiven av undertecknad genom Kalmar Länsstyrelse omfattar de 15 socknar som ingick i det medeltida Tjusts härad: Hjorted, Gladhammar, Hallingeberg, Locknevi, Blackstad, Törnsfall, Gamleby, Lofta, Odensvi, Dalhem, Ed, Ukna, Gärdserum, Tryserum, Hannäs samt Yxnerums skate.
 
 
Boken omfattar 596 sidor och är illustrerad med översiktskarta samt detaljkartor över samtliga socknar. Den innehåller även 15 släkttabeller som i några fall redovisar tidigare okända genealogier över traktens frälse. Diverse andra illustrationer samt omfattande register över personer, orter, sätesgårdar och kyrkliga institutioners godsinnehav ingår också.
 
Som ovan framgår av denna tråd kan man inte beställa denna volym från RAÄ, som tagit sin hand från verkets utgivning. Istället görs det via Kalmar Länsstyrelse. Det är sagt att de ska lägga upp en beställningssida, men fram tills dess kan man kanske klicka sig in på http://www.h.lst.se/h/Kontakta/.
 
mvh
Roger A (som härmed gör sitt första inlägg sedan november 2006!)
Roger Axelsson

2009-01-22, 18:37
Svar #11

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Det är en bok som jag garanterat kommer köpa. Tackar för storartat arbete. Vad kommer den kosta, som om det spelade någon roll
 
Mvh
 
Birgitta

2009-01-22, 19:36
Svar #12

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Trevligt.
Pressavdelningen tippade på 200 kronor plus tillkommande fraktkostnad.
 
mvh
Roger A
Roger Axelsson

2009-01-22, 20:01
Svar #13

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Som hittat med andra ord. Tack för snabbt svar.
 
Mvh
 
Birgitta

2009-01-30, 13:57
Svar #14

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Nu har Länsstyrelsen i Kalmar fixat en beställningssida.
Den finns på denna länk. Inklusive porto kostar boken 248 kr.
mvh
Roger
Roger Axelsson

2009-01-30, 14:57
Svar #15

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Bra, då kilar jag in på sidan och beställer mig ett ex. Tack för informationen.
 
Mvh
 
Birgitta

2009-02-05, 19:43
Svar #16

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Roger  
 
Idag har jag fått boken DMS 4:5 Tjusts härad, Västerviks stad. Den är ju på nästan 600 sidor och verkligen värd sina 200 kr. Jag får nog ta kontakt med Länsstyrelsen för jag kunde inte hitta någon räkning i paketet? Återkommer säkerligen under någon annan rubrik med lite frågor längre fram.
 
Tack för ett strålande arbete.
 
Mvh
 
Birgitta

2009-02-06, 23:56
Svar #17

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hej Roger!
 
Hur är produktionsläget för framtida alster?
 
Skulle det gå för sig att publicera en innehållsförteckning från någon av böckerna för att få en känsla för vad som finns med? Jag har aldrig kikat i någon (men försöker råda bot med det i denna stund via Carolina Rediviva).
 
Mvh
 
Jonas
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_magnusson den 07 februari, 2009)
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_magnusson den 07 februari, 2009)

2009-02-08, 20:11
Svar #18

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag tar mig friheten att svara på frågan om produktionsläget som i nuläget är som följer:
 
DMS 1:9 Uppland (Trögden) utkommer troligen under 2009 genom Upplandsmuseet. Redaktör Sigge Rahmqvist.
DMS 2:3 Södermanland (Jönåkers härad, Nyköpings stad) är under arbete sedan 31 januari. Preliminärt utgivningsdatum är omkring årsskiftet 2010-11. Redaktör Kaj Janzon.

2009-03-06, 14:25
Svar #19

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Roger Axelsson
 
Jag skulle vilja komma i kontakt med dig angående lite frågor om uppgifter som finns i DMS 4:5
 
Mvh
 
Birgitta

2010-03-03, 07:36
Svar #20

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Två korta meddelanden:
 
1. Den DMS-utredning som jag tidigare har nämnt i en annan tråd under Medeltida släkter är nu offentlig. Intresserade kan ladda ner den som pdf-fil  här.
 
2. DMS Uppland 1:9 (Trögden) är enligt uppgift från redaktören (Sigge Rahmqvist) nu under tryckning.
 
(Meddelandet ändrat av kaj 2010-03-03 07:41)

2010-03-03, 08:13
Svar #21

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för informationen Kaj! Det ska bli spännande att ta del av!  
(Jag antar att det bara är en slump alla inlägg, utom två, i denna diskussion är skrivna i januari-mars!?)
 
(Meddelandet ändrat av simson 2010-03-03 08:16)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-03-03, 08:41
Svar #22

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st

2010-03-03, 17:01
Svar #23

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Skummade igenom fdf-filen som hastigast och det ser onekligen positivt ut för en fortsatt utgivning av DMS. Mycket bra och tack för informationen. Ser verkligen fram emot Södermanland 2:3 men jag antar att utgivningen inte sker 2010-11?

2010-03-03, 18:00
Svar #24

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Knappast 2010 men kanske 2011. Just den volymen är inte helt beroende av utredningens förslag. DMS 2:3 är nämligen ett gammalt åtagande från tiden före utredningen. Att det blev problem med finansieringen och därför en fördröjning berodde på mer övergripande beslut om hur vissa anslag fick och inte fick användas. Nu har de reglerna ändrats igen och det är därför möjligt att fortsätta arbetet med 2:3.

2010-03-04, 15:10
Svar #25

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Tack för klargörandet. Det gör inget att jag får vänta, den som väntar på något gott heter det ju

2010-09-22, 16:02
Svar #26

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Kaj, hur är läget på denna front? Har några nya projekt startats efter DMS 2:3?
 
Mvh

2010-09-22, 17:14
Svar #27

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Nej, inga nya projekt men arbetet med DMS 2:3 pågår för fullt. Jag jobbar sedan 2 augusti på heltid med Nyköpings stad och S:t Nikolai socken. DMS 1:9 (Trögden) borde komma från tryckeriet vilken dag som helst. Sist jag pratade med Sigge Rahmqvist hade han bara en del av registren kvar att göra.

2013-08-26, 20:31
Svar #28

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 20:53
    • Visa profil
Kaj,
 
Är mycket nyfiken på hur ni ligger till med DMS Södermanland 2:3 Jönåkers härad, Nyköpings stad.  
Du har tidigare i forumet nämnt att den är planerad att komma ut andra halvan av 2013. Jag är nu så nyfiken om denna plan fortfarande håller och i så fall om du har en någon mer exakt tid för utgivning?  
Kanske går det redan att göra en beställning?
 
Med vänliga hälsningar
Stellan Larsson

2013-08-27, 12:43
Svar #29

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Stellan!
 
Hittade detta på Kaj Janzons hemsida: Det medeltida Sverige, band 2:3, Södermanland, Jönåkers härad och Nyköpings stad, slutredigering och registerarbete pågår, tryckning i september 2013. Hoppas det stämmer och att information kommer om när den går att köpa.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna