Forum > Herdaminnen

Norge

(1/1)

Emil Stenhammar:
Vet någon något om norska herdaminnen? Åtminstone för Bergens stift vet jag att det finns. Min fm mm f var sognepräst i Tune i Sarpsborg (Borgs stift, utbrutet 1969 ur Oslo).
Mvh
Emil Stenhammar, Uppsala
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M–R » Präst. /Moderator Yrken

Torbjörn Norman:
Hej Emil
Jag vet inget om herdaminnen men jag sammanställde en artikel om Norges stift i vår föreningstidskrift Genealogica Betuliensis nr 2 1999. Jag bifogar artikeln:
 
Norges bispedömmen
 
Vi besökte Norsk Skogsbruksmuseum i Elverum. Och bland de utställda föremålen fanns kopia på en gammal handling undertecknad av biskopen i Hamar. I Sverige har vi 13 stift och minst 16 domkyrkor men hur är det ordnat i Norge? Långt tillbaka lydde Norge under Danmark och ärkebiskopen i Lund. 1152 upprättades ett ärkestift i Trondheim, 12 år innan Uppsala.  
 
Nidarosdomen i Trondheim har jag tidigare hört talas om och nu också en biskop i Hamar. På en riktig loppmarknad i Svärdsjö i Dalarna hittade jag en skolatlas från 1926 som av utseendet legat ute i flera regnväder. I denna fann jag en liten karta omfattande stiftsindelningen i Sverige och Norge. De 7 bispedömmena i Norge hette i varje fall på 1920-talet från norr: Halogaland och Nidaros i Nordenfjeldske Norge; Björgvin och Stavanger i Västlandet samt Hamar, Oslo och Agder i Östlandet.
 
Därifrån hoppar jag över till Svensk Uppslagsbok 1934-36 där Hålogaland omfattar Nordland, Troms och Finnmark fylken samt består av 15 prosterier. Invånarantalet 337.695 (1930) och stiftstaden är Tromsö.
 
Nidaros omfattar Nord- och Sör-Tröndelag samt Romsdal och Nordmöre av Möre fylke. 359.441 invånare och stiftstaden givetvis Trondheim.
 
Björgvin är det fornnorska namnet på Bergen. Bispedömmet omfattar Hordaland, Bergen, Sogn og Fjordane fylken, samt N. och S. Sunnmöre domsaga av Möre Fylke. 410.268 invånare samt består av 1 domprosteri och 14 prosterier. Och Stiftstaden Bergen.
 
Stavanger bispedöme upprättades på 1100-talet, upphävdes 1682 samt återupprättades 1925. Det omfattar Rogaland fylke med 6 prosterier, 32 prästegjeld, 60 socknar och 9 kapelldistrikt. Tillhörde Kristansands stift 1682-1925.
 
Hamar bispedöme omfattar Hedmark och Opland fylken samt består av 12 prosterier. 295.652 invånare. Hamar var biskopssäte 1152-1537. Hamar brändes 1567 av svenskarna. Ruinerna av domkyrkan finns ännu kvar väster om den nuvarande staden, som anlades 1848.
 
Oslo bispedöme, tidigare Kristiania stift, om-fattar Östfold, Akershus, Buskerud, Vestfold och Oslo fylken. 934.273 inv och består av 14 prosterier (kontrakt) och 100 prestegjeld (pas-torat) samt Oslo prosteri med 19 menigheter (församlingar).
 
Agder bispedöme omfattar Telemark, Aust-Agder och Vest-Agder fylken. 282.752 inv. Hette till 1919 Kristiansand stift omfattande 13 kontrakt. Hette intill 1797 Agdesiden. Med Kristiansand som biskopsäte.
 
Historisk atlas ca 1945 anger ca 1450 att följande orter är biskopssäten: Nidaros, Hamar, Oslo, Bergen och Stavanger.
 
Vad som hänt med denna indelning under senare år har ej studerats.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

Emil Stenhammar:
Om du är intresserad av norska kyrkans nuvarande indelning kan du gå in på dess hemsida www.kirken.no där kan man klicka sig vidare till respektive stift och församlingar med kartor etc.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion