ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänt stift  (läst 11511 gånger)

1999-06-22, 03:00
läst 11511 gånger

Kicki K.

Finns det någon som har sstött på namnet Grönvall?
Han var präst i Stockholmstrakten i början av 1800-talet,flyttade sedemera till Åbo eller Helsingfors församling.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

1999-07-28, 09:32
Svar #1

Christina Lindaryd

Min mmf hette Karl August Andersson. På 1870-talet bytte han ut namnet Andersson mot Nyhlén, ett namn som sedan levt vidare i släkten. Enligt min mormor tog hennes far namnet Nyhlén efter en präst som han beundrade mycket när han bodde i Linköping. Jag har letat i Herdaminnen men inte hittat någon präst som passar in på detta tids-, ort- och namnmässigt. Känner någon till en präst vid namn Nyhlén, verksam i Linköping med omnejd kring 1875-80?
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

1999-07-28, 23:03
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Christina,
den ende präst med detta namn som kan återfinnas i herdaminnet är Johannes Nylén, född 1847 18/7 i Nyed (Karlst.), efter erhållen infödingsrätt i Linköpings stift prv. 1874 26/6 till past.-adj. i Ljung, past.-adj. i Horn s.å., v. komminister i Virserum, past.-adj. Vallerstad och Rök samt v. komminister i Lommaryd 1876, past.-adj. i Fornåsa och v. komminister i Askeryd 1877, past.-adj. i Säby 1878, v. komminister i Linderås och past.-adj. i Frinnaryd 1881; v. komminister i Skällvik och past.-adj. och vice pastor i Hagebyhöga 1883, past.-ex. s.å. 6/6, v. komminister i Herrestad 1884, i Hjorted 1885, i Ekeby 1886, vice pastor i Adelöv 1888 (eljest tjänstl. för sjuklighet 1887-1891), past.-adj. i Norrköpings S:t Olai 1891; komminister i Lommaryd och Bälaryd s.å. och kyrkoherde i Frödinge från 1896 men tjänstledig och bosatt i Helsingborg från 1910; död 1918.  
 
Inte precis Linköpings närhet, men tidtals finns han på slätten västerut. Du får väl själv bedöma om denne Nylén är sannolik som förebild eller om namnbytesförklaringen är en efterrationalisering.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

1999-07-29, 09:31
Svar #3

Christina Lindaryd

Bo,
tack för hjälpen, jag tror du har hamnat rätt. 1874 bodde nämligen Karl August i Ljung, så han kan mycket väl ha träffat Johannes där.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

1999-10-03, 10:05
Svar #4

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Johannes Petri Högwall var komminister i Högs församling, Gävleborgs län. Född ca 1700, död 1759. Vilket stifts herdaminnen ska jag leta efter honom i?
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

1999-10-03, 13:39
Svar #5

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Du skall söka i Uppsala stifts herdaminne.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2000-03-30, 13:56
Svar #6

Utloggad Jan Erik Aas

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2009-12-21, 21:12
    • Visa profil
    • www.jeaas.com
Hvilken församling hadde en präst som het Da(h)lgren i 1857 ?  
Da fikk min ane nr 20, Karl Örnberg, attest fordi han skulle gifte seg i Hole Norge.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2000-11-30, 09:53
Svar #7

Monica Gustafsson

Är det någon som känner till Anders Petter Forss?n f 17890906 i Kalmar(H), timmermansson. Prästvigd i Skara 1813. Dog 18180717 i Lagmansholm, Hools socken.
Verkade han som präst? Familj? Var ligger Lagmansholm, Hools socken?
Mvh
Monica Gustafsson
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2000-11-30, 12:36
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det enda Lagmansholm jag känner till ligger i Västergötland, där också Hol sn ligger.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken
Vänligen,
Olle Elm

2000-11-30, 12:42
Svar #9

Carl Szabad (Carl)

Monica! Lagmansholm ligger i Fullestad, grannsocken till Hol, båda i Vårgårda kommun.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-04-11, 20:33
Svar #10

Georg Bellviken

Anders Jönsson i Yttre Ellebäckstorp i Ö Frölunda gifte sig 1796-06-24 med Jungfru Maja Lisa Lindman från Haga,vilket var boställe för komministern i Ö Frölunda.  
Var Maja Lisa prästdotter? Var kan jag söka?
 
Georg Bellviken
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-05-08, 21:05
Svar #11

Bellviken

Jungfru Maja Lisa Lindman boende i Haga(komministerboställe i Ö Frölunda) gifte sig 1795-06-24 i Ö Frölunda med Anders Jönsson i Yttre Ellebäckstorp Ö Frölunda.
Var Maja Lisa möjligen prästdotter?
Jag har sökt men inte kunnat spåra henne bakåt.
Tacksam för alla svar.
Georg Bellviken Arboga.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-07-18, 12:58
Svar #12

Waenerlund

Känner någon till Clarivallensis Olaus Simones  
Född 1560 Gift med Margareta Eriksdotter gift med ovanstående 1592.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2002-02-27, 12:13
Svar #13

Arne Franklin

Vem var regementspastor Salander 16-1700 talet?
Enligt uppgift skulle han varit med Karl XII under slaget i Pultava 1709. Min far, ex kontraktprost Sven Svensson Siljansnäs, hade en sak som ägts av Salander. Därför har jag blivit lite nyfiklen på historien bakom Salander.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M–R » Präst. /Moderator Yrken

2002-03-08, 15:40
Svar #14

Utloggad Kristian Dreij

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2023-11-13, 17:21
    • Visa profil
Hej  
söker uppgifter om Olof Linderholm verksam präst i Mariestad under första halvan av 1800-talet. Var/när han föddes/dog och vad man vet om hans föräldrar.  
Han skulle tydligen varit gift med en Vilhelmina Bratt, koppling till mig är deras dotter Kristina Linderholm (1811-1894) gift med prästen Per Adolf Fischer (1801-1870), vet inte om han oxå var verksam i Mariestad, men finns det fakta om honom så är det oxå välkommet.
 
/Kristian
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2002-03-09, 10:55
Svar #15

SE Svensson

Kristian!
De uppgifter Du söker torde finnas i herdaminnen.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2002-08-19, 22:50
Svar #16

Utloggad Tommi Rinne

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-09-09, 13:17
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle vara lättad över att få hjälp med en  
finsk prästätt och söker en förgrening från Finland till Sverige genom Israel Wallin Wallinus född ca 1687 död i Hattula Finland 16 05 1750.Han var prästi Finland och ingift i prästäten Michaelis Michael 1560-1607 i Finland via sin hustru Wallenius Maria Wallin. Hennes far var Wallenius Johannes Josefsson även han präst. Kan Israel Wallin varit bror med Georg  Wallin han var biskop i Göteborg död 1744? Det står att hans bror skulle ha dött i tidig ålder? Skriven av Hollander via boken reformationen Biskopar Supperintendenter i Sverige Finland Kan han ha haft fel?.
Jag har fått hjälp av Sari här via Rötter och blivit rådd att försöka få mer hjälp i mitt sökande.
Bästa hälsningar
 
Tommi Rinne (Wallin från mors sida)

2003-05-13, 18:09
Svar #17

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej alla!
 
  Jag har ett litet problem. Kanske någon kan hjälpa mig att lösa det!?
Jag försöker finna ut varifrån min ff, ff, ff, Erik Högberg, kom ifrån när han dyker upp i Sura församling 1754. I inflyttningslängden står det: fogden Erik Högberg vid Västsura gård av Battailonspr. A. Flodman. Vet någon vem denne A. Flodman var och var han tjänstgjorde?
Det jag vet om honom är att han, 1761 tror jag det var, blev Kyrkoherde i Nyköping, men det är också allt.
Vet någon ...?
Hoppas
Jerry
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2003-05-13, 21:35
Svar #18

Utloggad Jan Fredrik Kindstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2020-07-02, 13:09
    • Visa profil
Enligt J. Lagerholm, Södermanland-Närkes nation 1595 - 1900 (1933) sid. 211 var Andreas Flodman, som blev kyrkoherde i Nyköpings ö. 1763, son till kyrkoherden i Kumla Sven Flodman. Lagerholm har också uppgifter om hustru och barn. En del information bör väl finnas i de äldre herdaminnena för Strängnäs stift.
Jag följer med stort intresse Din jakt efter Erik Högbergs ursprung. Jag letar också efter ursprunget till en Högberg, frälseinspektoren Nils Högberg, som bör vara född 1723 - okänt var - och som dog i Torpa (E) 1800.
Mvh Jan Fredrik Kindstrand
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2003-05-13, 22:59
Svar #19

Utloggad Bo Elfsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 248
  • Senast inloggad: 2010-02-06, 00:52
    • Visa profil
Kunglig Hofpredikant, Kyrkoherde
Lindgren, Erik Hans f. 1755 och hh
Bourdillion, Sofia Elisabeth f. 1774
Känner någon till något om familjen.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2003-05-14, 18:35
Svar #20

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
HEJ Jan Fredrik!
 
   Tack för den informationen. Eftersom jag visste att han var kyrkoherde i Nyköping så har jag tittat i herdaminnena. Jag har inte hittat någon vidare uppgift där. Kanske dyker det upp något så småningom. Intressant att du letar efter en Högberg som också var frålseinspektor och som var född ungefär vid samma tid. Kanske ett rent sammanträffande, kanske mer än så??? man vet aldrig...
Mvh
Jerry
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2003-06-23, 18:22
Svar #21

Mogens Kragsig

Svenske præster! - Hvordan finder man en præst et-eller-andet sted i Sverige?  
 
En af mine aner Michel Lehrmann (eller Leermann) blev efterladt af de svenske tropper da de i 1658 var på Fyn i Danmark. Han opgav senere at han var SVENSK PRÆSTESØN. Michels ældste søn kaldtes Ananias, og faderens navn er sikkert ANANIAS LEHRMANN/LEERMANN. Ifl. Kungl. Bibl. findes ingen landsdækkende register over svenske præster, så hvordan finder jeg pastor Lehrmann uden at søge i blinde. Håber nogen har erfaring på området?  
 
Med venlig hilsen  
 
Mogens Kragsig  
Drewsensvej 1, 3  
5000 Odense C  
Danmark
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2003-06-23, 20:07
Svar #22

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Mogens!
Jag tror du bör leta också i Finland. (Som bekant var Finland en del av Sverige - således inte en union - i nästan 600 år.) I vart fall levde tydligen på 1600- och 1700-talet några Leerman i Finland och det förefaller också som att det fanns präster i denna släkt. Gå in på www.genealogia.fi/indexr.htm och använd sökfunktionen där.
Lycka till!
Lars
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2003-11-17, 15:41
Svar #23

sven johansson

Hej!
Är det någon som har uppgifter om Barbro Diupedias far? Har Inga fler uppgigter.
Enligt andra hands uppgifter skall Kapten Johan Bångs far vara Biskop Bång (Vyborg) eller Biskop Bångs bror rektor i Uppsala? Hoppas någon har upplysningar.
 
kapten Johan Bångh, troligtvis f i Stockholm år 1691 och d i Vänge, (C), 1765 24/5. Han var g 1:o m Barbro Diupoedia och g 2:o med ”Enkefru högädla fru” Christina Spole, f 1696, d 1761 18/4 i Vänge och begravd i Uppsala domkyrka.  
 
MVH Sven
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2003-11-22, 18:51
Svar #24

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag söker en Pastor Sundelin i Nora. Okänt vilket Nora det är. Initialerna är P. O. eller S. O.

2003-11-22, 21:09
Svar #25

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Jan,
Det fanns en Per Alfred Nicolaus Sundelin,f. 1838, komminister i Grundsunda (Y) som gifte sig 1868 med Helena Elisabeth Augusta Gavelius, f. 1845 i Graninge (Y), dtr till brukspatron Gavelius, Graninge bruk (Y)
 
Enl. Härnösands stifts herdaminne, Bygdén, var Sundelin verksam i Nora (Y).
Om det nu är rätt Sundelin, med tanke på initialerna.
 
Här finns herdaminnet på Nätet.
 
http://www.solace.mh.se/~blasta/herdamin/index.htm
 
Mvh / Berit

2003-11-22, 21:21
Svar #26

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Berit,
 
Jag glömde att tala om att han var verksam 1814. Han har skrivit ut en flyttattest och jag vet som sagt var inte vilket Nora det var.

2004-02-23, 22:12
Svar #27

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
Några frågor till ämne Brukspräster/Brukspredikanter/Brukspastorer.
 
Häromdagen lade jag märke på, att under 1700-talet fanns nånting sånt som brukspräster. Under Landskap/Västergötland/socknar Härja och Väne-Ryr har jag lagt in litet mera om det. Men förutom mitt intresse av enstaka prästpersoner skulla jag gärna vilja veta mera om själva yrket Brukspräst. (Jag är själv en pensionerad tysk präst, Uppsalastudent 1958/59, gift med svenskfödd Birgitta, släktforskar efter våra barnbarns svenska rötter. Bland Birgittas anor finns två präster: Sven Örtendahl (1714-1778), Kyrkoherde i Silbodal (Årjäng), och Per Johan Baecklund (1859-1930), Kyrkoherde i Stenkvista (Eskilstuna). Kanske är också Andrea Rhodin, fr.o.m 1683 kyrkoherde i Vänersborg, en förfader till Birgitta, i fall hennes fm mfm Katharina Charlotte Rhodin, född 1774-06-26  i Mariestad, gift med bruksförvaltaren Olof Örtendahl i Rådaneforsbruk, skulle härstamma från denne Andrea Rhodin. Men det har ingenting med mina frågor att göra; det är bara för att skryta litet. :-) )
 
Nu mina frågor:
- När och var började man med att installera brukspräster och hur länge höll man på med det? Fanns de överallt, där det fanns (större) bruk, eller var det en specialitet i enstaka stift?
- Var det en skillnad mellan de olika beteckningar jag hittade: brukspräst, - predikant, -pastor?  
- Var det eftersökda tjänster, eller ville man komma ifrån så fort som möjligt när man hade råkat att bli kallad på ett sånt ställe?
- Var bruksprästerna tilldelade till en kyrkoherde liksom en komminister e.d. eller var de omedelbart ansvariga till biskopen?
- Vem var ansvarig för deras alimentation? Kyrkan eller brukspatronerna?
- Vad var deras speciella uppdrag? Fanns det nåt sånt som bruksförsamlingar, liknande kanske militärförsamlingarna?
- Var det vanligt, att bruksprästfruarna blev dopvittne hos bruksfolket många gånger om året, utan var det en speciell ordning i Väne-Ryr. (Gabriel Carlboms fru Anna Margareta Borgenstierna t.ex. blev kallad som dopvittne 34 gånger inom 6 år och hade säkerligen kallats oftare, när hon inte samtidigt hade fött 4 barn.)
 
Kanske kan någon ge mig literaturhänvisningar, även om gammalt bruksliv överhuvudtagit.  
 
Tack i förväg!
 
Walter
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2004-02-26, 03:26
Svar #28

Utloggad Thomas Loo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-12-20, 01:58
    • Visa profil
Präst O.T. aktiv 1570 ?
 
Hejsan, jag tror jag stött på en i Härnösands stift, hitinills okänd kyrkoherde. Gället ifråga är Offerdal i Jämtland, med Alsen och Mattmar sn som annex. Denne har jämte tolvmännens bomärken och länsmannen satt sitt sigill lydandes O.T på dessa socknars mantalsregister för året 1570 och han har definitivt titeln kyrckieherre i vidsatt vidimering.
 
Bygdén i sitt herdaminne förtäljer att herr Niels Andersson innehade denna post perioden 1551-80 och detta stämmer alldeles säkert, då hans sigill med initialerna N.A. återfinns på kyrktiondelängderna för åren 1568 och 1570. Detta torde betyda att denne O[laui?].T. torde ha varit mycket tillfällig, möjligen under perioden nov/dec 1569 - jan 1570 då som möjlig ställföreträdare för en av någon anledning frånvarande herr Niels.
 
Eftersom Jämtland under åren 1564-71 var ockuperat av svensken, slår mig tanken att denne tillfälligt tillsatte var av svenskt ursprung, och kanske finns omnämnd i annat stift. Jag har efter idogt letande inte stött på någon passande kanditat i Härnösands stift. Någon med koll på herdaminnen omnämnandes en präst med initialerna O.T, som skulle kunna vara aktuell ?? Åtminstone 2:a initialen T, torde vara rätt ovanlig och således sålla rätt bra.
 
Jag har inte läst Carl Szabads artikel i Släktforskarnas Årsbok 2001 rörande kompletteringarna till HSH. Det är möjligt att detta redan är löst, hojta i sådana fall till.
 
mvh, Thomas

2004-02-26, 12:24
Svar #29

Carl Szabad (Carl)

Thomas! Jag känner inte igen någon med de initialerna och drar samma slutsats som du, att T är ovanligt som patronymikon. Det kan vara någon hittills okänd kaplan som beseglat längden. Spontant låter det också som om han är norrman. T är väl vanligare i Norge som begynnelsebokstav på mansnamn? Du kanske ska söka honom i norska herdaminnen.
 
Mitt supplement berör endast präster som varit verksamma i Ångermanland. Jag har kollat Bertil Hasselbergs supplement till herdaminnet som berör Jämtland och Härjedalen, men inte hittat något under Offerdal i alla fall.

2004-02-27, 00:40
Svar #30

Utloggad Thomas Loo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-12-20, 01:58
    • Visa profil
Carl,
 
norska herdaminnen, S.Tröndelagen torde bli mitt första val. Har du några referenser på publikationer i ämnet ?
 
Vad är din erfarenhet av prästsigill, var alltid initialen för efternamnet av typen patronymika, eller kunde även latinska tillnamn brukas här ?  Det fanns nämligen en senare komminister i Offerdal, Olaus Ol. Trangius (1680-88), vilken var sonson till Niels Andersson. Denne blir förenklat O.T., dock av fel datum men en idé om en koppling till någon lokal släkting av äldre dato kan ju inte förkastas. Trangius kommet ur namnet på byn Trång i Alsens sn, i vilken denne var född och uppväxt.
 
Jag är ändå för att bakom dessa initaler skönjas någon från ett icke norskt håll. Det låg nog i den styrande maktens intresse att tillsätta någon med lojalitet mot de egna leden i denna viktiga länk till allmogen. Bör kunna sättas i relation med att ett från danskt håll år 1585 utfärdat brev till biskopen i Trondheim och rikslänsman i Jämtland, där det beordras at naar nogen Prester, som nu er sammesteds, døde of afginge, at da udi deres Sted Danske og icke anden Nations Personer skulle skikkes og forordnes, da lade vi os den din Erindring og Betænkende naadigst vel befalde ...och vidare ... ikke at tilskikke eller tillstede Nogen at komme herefter til Presteembede udi formente Jemteland, uden det er vor egen indfødte Underdan, og hans Leilighed saa findes skikket, at han bør og kan vare betroet. (NRR b.2 s.638)
 
Alternativt kan det ju vara faktiskt vara så enkelt att det är kaplanen som satt sitt sigill i sin herres frånvaro. Det som talar emot detta är att han tituleras kyrckieherre, vilket enligt min uppfattning inte torde vara acceptabelt enligt samtidens sed.
 
/Thomas

2004-02-27, 06:52
Svar #31

Carl Szabad (Carl)

Thomas! Jag har vid något tillfälle sett att kaplanen använder den titeln. Men det är sällsynt.
 
Däremot är min erfarenhet från de ångermanländska sigillen att man undantagslöst använde initialerna på förnamn och patronymikon. Det är först in på 1600-talet när man började ta sig släktnamn som det kan förekomma tre initialer där den tredje är släktnamnets. Förekommer det något släktnamn tillsammans med patronymikon i herdaminnet innan dess är det således högst troligt att det är en efterkonstruktion som prästen själv aldrig använde.
 
Och norska herdaminnen har jag ingen erfarenhet av.

2004-03-03, 22:01
Svar #32

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Om det fanns särskilda brukspredikanter berodde väl huvudsakligen på om bruksägaren ansåg sig ha råd att avlöna en egen präst. Det berodde väl också på om bruket låg långt ifrån sockenkyrkan. Om det fanns i varje stift vet jag inte, men det finns ju brukstätare stift som Karlstad och Västerås. I Karlstads stift, som jag känner bäst, fanns det brukspredikanter vid Billingsfors bruk i Dalsland, och det fanns också en brukskyrka och en bruksförsamling med egen kyrkbokföring. Eftersom järnbruken ofta låg vid vattendrag som ibland kunde vara sockengränser och bruksfolket bodde på båda sidor så var det en praktiskt ordning - så var fallet i Billingsfors. Bruksförsamlingen bildades på 1700-talet och upplöstes på 1872. Då återfördes delarna till socknarna Laxarby och Steneby.
Brukspredikanten i Billingsfors hade det säkert bättre än många vanliga komministrar.  
Brukspredikanten var en av prästerna i pastoratet och hade således kyrkoherden som sin närmaste förman.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2004-03-24, 09:49
Svar #33

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej Carl-Johan!
 
När jag på vägen från Uddevallatrakten till Blomskog snart skall åka igenom Billingsfors kommer jag i tacksamhet att tänka på Dig och Dina uppgifter till bruksprästerna! Var eller är Du präst där?  
 
På min fråga om det var vanligt, att prästfruarna lät kalla sig som dopvittne många gånger om året vid församlingsboerna, eller om det var ett säreget bruk i Kollerö bruksförsamling, har jag hittills inte fått svar. Jag själv har inte hittat ett enda exempel i någon dopbok om prästfrun som dopvittne, när det inte rörde sig om personliga förbindelser mellan dopfamiljen och prästfamiljen.
 
Till sist: Kan Du eller någon annan forumläsare rekomendera en tillförlitlig bok om svenska järnbrukslivet under 1700- och tidiga 1800-talet?
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M–R » Präst. /Moderator Yrken

2004-04-03, 09:03
Svar #34

Utloggad Eija Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag försöker hjälpa en person i USA. Hon söker efter uppgifter om John Erickson. Enligt uppgift skall han varit pastor i Gryts kyrka i mitten på 1800-talet. Det enda hon vet är att han var gift med Ella Sunder. Paret emigrerade till USA.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2004-04-03, 09:24
Svar #35

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Walter!
Om du klickar på mitt namn här ovan så ser du mitt yrke. Jag är alltså inte präst men är intresserad av prästers person- och släkthistoria.
Eija!
Vilket Gryt menar du? Södermanland, Östergötland eller Skåne? Det verkar inte vara det sörmländska Gryt då det finns ingen kyrkoherde i socknen med något liknande namn i Hagströms herdaminne.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2004-04-03, 09:43
Svar #36

Utloggad Eija Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det är Gryt i Skåne som är den korrekta platsen!
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2004-04-03, 11:06
Svar #37

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det finns tyvärr ingen pastor i Gryt (L) med det namnet omnämnd i Lunds Stifts Herdaminne.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2004-04-03, 19:02
Svar #38

Utloggad Eija Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Anders! Det var ju synd! Jag fick hjälp med att identifiera kyrkan tidigare i veckan under rubriken Bildgåtan.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2004-04-07, 23:36
Svar #39

mats sundström

Hej!
Finns någon som känner till denne prästmans för-
äldrar och övrig bakgrund...?
Johan Adolf Wall (1815 9/2 ??-1861 16/1 Malma U)
var bl a vice pastor Sevalla U och sedermera
kommin. Malma (U)..gm 1854 7/6 Sthlm..Vilhelmina
Charlotta Weser (1818-97)..>..tre barn;
Kan möjligen ha tagit sig namnet Wall, och alltså
hetat något annat i registren ( ex herdaminne...)
Eller en förkortning av Wallin kan även tänkas.
Mannen är i vilket fall omöjlig att uppspåra..!!
Alla tips välkomnas.
Mvh
mats  s.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2004-05-18, 20:32
Svar #40

Utloggad Maude Westin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 17:45
    • Visa profil
Jag söker några blivande präster som (i väntan på prästtjänst?) arbetade som lärare i Malsta byskola i Uppland. De personer jag söker är: Samuel Carl Persson Boje, verksam i Malsta mellan åren 1746-53, Eric Welstadius omnämnd 1755, Jonas Wandin verksam 1767-1789 och Laurentius Malenius anställd i Malsta mellan 1789-92, därefter flyttade han till Forsmark. Jag har inga andra uppgifter om dessa män och är tacksam för minsta lilla ledtråd.
Mvh Maude

2004-10-06, 18:33
Svar #41

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej!
 
  Jag undrar om det är någon som vet var Bataillonspred. A. Flodman befann sig 1752 - 1753?
Det jag vet om honom är att han några år tidigare avslutade sina studier i Uppsala och prästvigdes för att bli greve Hamiltons huskaplan. Några år efter 1753 (jag minns inte riktigt när) sökte och fick han en kyrkoherdetjänst i Nyköping.
Anledningen till min fråga är att i november 1753 flyttar en Erik Högberg till Wästsura gård i Sura församling (nuvarande Surahammar)och i inflyttningslängden står det frälsefogden Erik Högberg vid Wästsura av Bataillonspred. A. Flodman. Således ingen uppgift om varifrån denne Högberg kom.
Alltså: vet någon något om honom - Flodman?
Jerry
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2004-12-03, 10:56
Svar #42

Eivor Canova (Pilady)

Hej.
Kan någon hjälpa mig att lokalisera denna prästen;
Andr.A. Backman. År 1796,Präst och Kyrkoherde har han skrivit under en flyttningsattest för Ebbe Johan Schough, men jag kan inte tolka var platsen är någonstans. Inflyttningsattesten finns under Varberg åren 1790-1799 om det kan hjälpa.
Har kontrollerat Lunds Nationsmatriklar men där finns han inte med.
 
Hälsar
Eivor

2004-12-03, 18:48
Svar #43

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Eivor!
I Skara stifts herdaminne hittade jag Anders Backman. Han tillträdde som kyrkoherde i Otterstad 1778, blev prost 1790, dog 1809. Tidsmässigt kan det vara han, men jag är tveksam. Han kallas ANDERS, inte Andreas. Dessutom heter hans far CARL Backman, var kommer då initialen A i ditt prästnamn från? Bland hans barn som står med i herdaminnet finns ingen Andreas.
 
Nån bättre kandidat i nåt annat stift?

2004-12-03, 18:58
Svar #44

Åke Järnpil

Eivor C:
I Skara stifts herdaminne finns en Backman, som tydligen fanns i Otterstad (R) på 1790-talet:
Mag Anders Backman, son af kyrkoh Carl B. i Bellefors, f. i Skara d. 16 dec 1737. stud i Ups. 1757; magister i Greifswald 1761; prestv samma år till adjunkt i Thun, komminister i Härlunda 1768; pastorsex 1773; och blef på riksrådet G. A. Hjärnes rekommendation utom förslag utn till kyrkoh i Otterstad 1777; tilltr 1778; v. kontr.-prost 1783; prost 1790; /- - -/ Död 4 mars 1809.
 
Åke Järnpil

2004-12-03, 21:32
Svar #45

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, i boken Västgöta nation  i Uppsala finns en Andreas Andreae Backman f.1689 i Uvered, han fick en son Anders f.1729-11-24, d.1811-07-23, kh i Båstad. Möjligen ska du söka i Båstad.
 
MvH Sari

2004-12-04, 15:02
Svar #46

Eivor Canova (Pilady)

Hej på Er
och ett hjärtligt tack för dessa uppgifterna som ni har tagit fram för mig.
Nu gäller det bara leta vidare med utgångspunkt från detta.
 
Hälsar
Eivor

2005-03-03, 18:17
Svar #47

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
 
För 15-20 år sedan besökte jag Hjo i Västergötland. Jag var på genomresa, men stannade till för att där var en marknad. Där köpte jag bl a en kartong med gamla vykort. Kortongen har sedan dess förvarats i mitt förråd. För några veckor sedan började jag gå igenom vykorten och hittar då ett fotografi av en präst som för mig är okänd. Fotografiet är av någon anledning klippt med en sax i vänstra kanten, men sedan restaurerat på ett enkelt sätt.
På fotografiets baksida står skrivet med blyerts, enligt min tolkning,
Törnblad, 21/9 1851
 
retur Fröken Elsa Törnblad, Nytorget 72, Stockholm
Fotografiet är av bra kvalité och jag är beredd att skicka det till någon forskare som är nära ättling. Men först vill jag ha hjälp med om prästen heter Törnblad och var han verkade.
 
Mvh Martin B
 
 

 

 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken MâEURR » Präst. /Moderator Yrken""

2005-03-03, 22:49
Svar #48

Utloggad Ingrid Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2015-01-18, 20:13
    • Visa profil
Ja, det är Johan LEVIN Törnblad, född 21 september 1851. Det finns två olika uppgifter om i vilken församling han var född, dels i Härna,  dels i Södra Ving, nära grannförsamlingar i Älvsborgs län. Student i Uppsala 1877, prästvigd 1880, därefter lärare i Vara 1883. Komminister i Hällstad från 1885 och kyrkoherde där från 1896. Kyrkoherde i Vara pastorat från 1919.
Källor: Svenskt porträttgalleri X.3, Stockholm 1897 och Svenska kyrkans prästerskap - porträttgalleri, Göteborg 1926. Båda har välliknande foton.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2005-03-03, 23:06
Svar #49

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Ingrid!
 
Tack för ditt svar. Vem kan Elsa ha varit - om jag läser rätt? Kan jag ha tolkat adressen fel? Finns det någon som forskar i hans släkt som du känner till? Det var många frågor på en gång - fotot kanske inte är av värde för någon. Som Du ser har han också en orden. Jag är inte så bra på dessa, vad kan det vara?
 
Mvh Martin B
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2005-03-04, 00:18
Svar #50

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Jag tror det står Nybrogatan 72 Sthlm
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2005-03-04, 09:57
Svar #51

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Per!
 
Jag håller med att det står Nybrogatan och en förkortning av Stockholm. Är det någon som kan avgöra vilken orden Törnblad bär?
 
Mvh Martin B
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2005-03-04, 17:25
Svar #52

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Vasaorden
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2005-03-04, 18:26
Svar #53

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Enligt Skara stifts herdaminne 1850-1930 av C. O. Friberg och L. A. Cederbom, del 1, sid. 153, så hade Johan Levin Törnblad hland andra barn dottern Elsa Gustava född 21/8 1889 i Möne, postassistent i Stockholm. Gissar att bilden blivit utlånad till någon bok och sedan återsänts till fröken Törnblad.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2005-04-17, 16:46
Svar #54

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej!
Kan nogen oplyse mig, hvilket stift Halland hørte under i sidste halvdel af 1600-tallet og begyndelsen af 1700-tallet?
På forhånd tak for hjælpen!
 
VH
 
Jacob

2005-04-17, 20:59
Svar #55

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Från och med 1646 (dvs som en konsekvens av freden i Brömsebro) lades Halland under det som nu är Göteborgs stift.
//Michael Lundholm

2005-04-18, 12:59
Svar #56

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Tak for det hurtige svar, Michael!
 
VH Jacob

2005-05-07, 19:33
Svar #57

Utloggad Lars Olov Sjöström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2015-05-17, 21:54
    • Visa profil
Angående prästen Hans Jakob (eller Jacob) Lundborg
 
Denne H.J. Lundborg var initiativtagare till Evangeliska Fosterlandsstiftelsen (EFS). Själv tjänstgjorde han som präst i en rad olika församlingar från 1850-talet och framåt, bl.a. i Grythyttan. En biografi har skrivits om honom av Nils Rodén, men jag tror att det finns mer intressanta uppgifter om honom. Kan någon hjälpa mig?
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2005-05-31, 23:33
Svar #58

Ingela Spångberg

Min förfader heter Johannes Dahlholm f 3 maj 1780.
Vet inte var han är född eller vad hans föräldrar heter. Det enda jag funnit är att Ed i Dalsland
har haft en präst som hette Dahlholm och han fick
många barn. Min Johannes skulle möjligen vara ett
barnbarn till honom.Fann Dahlholm i Herdaminnen
Tacksam för all hjälp.
Hälsningar Ingela
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2005-07-05, 19:36
Svar #59

Birgit Larsson

Hej
P? Bonnedal var pastorsadjunkt någonstans i Stockholm år 1790. Han har skrivit under ett intyg där han ber att två små flickor skall bli intagna på Stora Barnhuset.  
Någon som vet var han var placerad\.
 
Hälsningar
 
Birgit
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2005-10-17, 20:21
Svar #60

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Frågan om vad en kaplan är finns diskuterad här. En kaplan var underordnad kyrkoherden. Titeln byts under 1800-talet ut mot Komminister. Denna titel har också en egen rubrik under yrken.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2005-10-18, 11:25
Svar #61

Utloggad Susanne Boström Liedgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2012-12-04, 21:37
    • Visa profil
Carl-Johan, tack för hjälpen!
 
Mvh
Susanne
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2005-10-23, 19:21
Svar #62

staffan bonnedal

Birgit Larsson frågar den 5 juli ang. en P? Bonnedal som skulle vara pastorsadjunkt någonstans i Stockholm runt 1790.  
Jag har i mina anor en Daniel Bonnedal f 1755-04-07 d 1796-09-27 (min fffff). Han var enligt mina noteringar komminister i Katarina församling i Stockholm.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2005-12-05, 17:28
Svar #63

Stellan Jacobsson

Hej!.  
Jag söker en person som heter Abraham Olsson (f.1833-04-27 i Livetorp, Tegneby på Orust). Senare i livet skall Abraham ha tagit ett nytt efternam som påminner om Livetorp. Det finns några olika förslag på efternamnet: Liv?n, Lifver etc. Det påstås att Abraham ville bli präst och började studera Grekiska och Latin i Lund. I ett husförhör har prästen noterat studerar vid anteckningen om Abraham. Andra källor säger att han aldrig blev prästvigd, men att han hade venia. Ytterligare en källa säger att han var präst i Stockholm. Han skall ha dött när han var omkring 40 år och efterlämnade 3 barn. Dessa hette (troligen) Henning Abraham, Alrik Torgny Isidor och Sigrid Linnea. Hustruns namn okänt. Abrahams föräldrar hette Olle Andersson (f. 1801-08-05) respektive Johanna Andreasdotter (f. 1805-09-28) båda från Tegneby, Orust. Abraham var min morfars fars bror. Detta är allt som vi i släkten känner till om Abraham.
 
Tacksam för ALLA tips!
 
Stellan Jacobsson
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2005-12-05, 19:47
Svar #64

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Hejsan Stellan, några sökningar i olika register ger några tips.
 
Alrik Torgny Isidor Livén, född 1866 i Stockholm, finns 1890 som skom. arbetare på Annedal 120 Göteborg haga. (Sveriges befolkning 1890)
Han utvandrar 1892-02-17 från Lunds stadsförsamling till Köpenhamns amt, Danmark Anges född 1866-07-31 i Sockholms stad (Emibas)
 
1915-1916 finns han på Söder i Stockholm (anges född i Storkyrkoförsamlingen), anges som artist samt dövstum. Utflyttar 1916-10-14 till Liljeholms roten. (CDn Söder i våra hjärtan).
Han anges vid samtliga tillfällen som ogift.
 
Sigrid Linnea Livén finns 1890 som piga i Klara rote Stockholm, ogift. (SB 1890).
Även Sigrid Linnea finns periodvis på söder i Stockholm, anges född 1869-08-24 i Nicolai församling Stockholm, anges som uppasserska, emigrerar 1901-01-30 till Finland (Söder CD:n, samt Emibas)
Söder CD:n har även en Sigrid Linnea Liv?n 1869-09-03 i Nicolai fördsamling (sic!) som fosterbarn 1880 hos timmermansenkan Eleonara Lindblom, född 1817 i Karskrona. 1880 bor dessa på Tavastgatan, på Söder i Stockholm.
Inga träffar på de övriga som du nämner
Hoppas detta ger några trådar att gå vidare med.
Vänligen,
Calle
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2005-12-06, 23:02
Svar #65

Stellan Jacobsson

Tack för trådarna Calle!
/Stellan
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2006-02-07, 16:50
Svar #66

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej!
 
  Har inte tillgång till herdaminnena för tillfället. Jag undrar - vet någon vem pastor Kolbeckius är som skall ha levat 1755?
Jerry
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2006-02-08, 14:57
Svar #67

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Kan ju nämna att han inte finns med i Karlstads stift herdaminne av Edestam. Så behöver du inte kika i den.
 
MvH Sari
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2006-02-08, 19:50
Svar #68

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Tack Sari, då är det stiftet uteslutet i alla fall.
Jerry
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2006-02-12, 09:13
Svar #69

Gunilla Jonsson

Söker en präst, Söderberg, som skulle varit präst i Södertälje, tillhör det Strängnäs stift?
 
Tyvärr så har jag inget namn på prästen, utan vet bara att han var präst i Södertälje,kanske tiden 1780-1800, med namnet Söderberg.
 
Hans son hette Sven Christoffer Söderberg, gifte sig 1791-06-03, i Nedre Ullerud; Värmland med Christina Elisabeth (Lisa) Oden, född 1772.
Sven Christoffer ägde Letafors bruk, Värmland 1803
 
Sven Christoffer, fick i sin tur en son Jöns Christoffer Söderberg. född 1803-03-13, Nedre Ullerud, Värmland, som blev magister i historia, och sedan präst i Karlstad och Grava socken, Värmland.
 
Vänligen: Gunilla Jonsson
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2006-02-12, 12:39
Svar #70

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jerry
 
Har tittat i Skara Stifts Herdaminne av Warholm, du kan utesluta Kolbeckius från det stiftet, han finns inte med där heller.
 
Mvh  
Gunilla
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2006-02-12, 18:19
Svar #71

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Tack Gunilla för det.
Jerry
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2006-02-12, 22:16
Svar #72

Utloggad Mikael Tornberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2017-07-21, 16:19
    • Visa profil
Hej Jerry,
 
I Västerås stift finns präster med namnet Kolbeckius. Namnet efter Kolbäck i Västmanland. (Har dock bara delarna av herdaminnet för Västerås stift t om 1600-talet). Den Kolbeckius du söker är förmodlingen befryndad med någon av dem.  
 
Mvh
Mikael Tornberg
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2006-02-13, 00:09
Svar #73

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Tack Mikael
Jerry
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2006-02-18, 00:34
Svar #74

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jerry!
 
Av de fyra prästerna Kolbeckius i 1700-talsdelen av Västerås stifts herdaminne levde endast en 1755.
 
Det var Petrus Jonae K, d 1757, kyrkoherde i Svedvi.
Han var son till föregångaren Jonas Petri K., som i sin tur var son till kyrkoherden i Ramnäs Petrus Jonae K., som borde finnas med i det tidigare herdaminnet som Mikael har.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken
Ulf Berggren

2006-02-18, 15:47
Svar #75

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Tack Ulf! Det hjälper mig lite grand. Nu vet jag lite mer om var jag skall leta vidare.
Jerry
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2006-04-15, 21:55
Svar #76

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Håkan Nilsson född 1638 gift med Catharina Samuelsdotter Tollstadia.
 
Prästvigd 1663-04-10 och tog därefter namnet Haquinus Nicolai Hierstadius.
 
Han ska först ha varit komminister i St Åby, 1667 komminister i Ödeshög och slutligen kyrkoherde i Västra Tollstad?
 
Nu är jag väldigt dåligt insatt i herdaminnen, men finns det någonstans man kan få mer upplysningar om min farfars farmors morfars morfars far.
 
Är väldigt dåligt insatt i herdaminnen och uppgifter man kan få därifrån.
 
Håkan var ju far till borgmästaren i Vimmerby Peter Hiertstedt.
 
Tacksam för hjälp.

2006-04-15, 22:44
Svar #77

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Haquinus Nicolai var verksam i Linköpings stift, och hade fler barn, bl.a  en dotter Sara och en son Samuel Haquini Hierstadius, som efterträdde honom som kyrkoherde i Västra Tollstad (min anfader).  
 
Men jag har en annan hustru till Haquinus Nicolai, nämligen Elisabeth Samuelsdotter, men kanske var han gift flera gånger, jag har inte tillgång till herdaminnet just nu.

2006-04-15, 23:07
Svar #78

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Elisabeth,
 
Du har helt rätt,det ska vara Elisabeth Samuelsdotter, dotter till Samuel Johansson ( kyrkoherde ) och Ingegerd Kristoffersdotter.
 
På denna sida finns enligt författarna en bild på våran anfader Håkan Nilsson  Haquinus Nicolai  
Hierstadius .
 
 SläktenHejertstedt
 
Denna sida innehåller dock åtskilliga ( genealogiska ) felaktigheter och om bilden på sidan verkligen föreställer våran Haquinus kan jag ej gå i god för.
 
Elisabeth benäms ju Tollstadia i en del material jag har och även på den länkade sidan, vad kommer det namnet av ? en felaktighet som smygit sig in och kommer av namnet / orten Västra  Tollstad?
 
Som jag skrev tidigare så har jag ej hunnit bekräfta eller dementera något av ovanstående med kyrkböcker eller annat material.

2006-07-02, 21:44
Svar #79

Lasse Eklöf

Hej.
Jag fick ett mejl från en kompis som jag vidarebefodrar hit. Jag har satt punkter för bokens namn då jag inte har frågat om lov att uppge detta.
 
Hej Lasse! Klingsell här. Hoppas allt är bra! Håller på med en bok, (..........), som kommer ut till bokmässan i sept.-06 så det brinner i knutarna. Har hört om en präst som ska ha sadlat om till skarprättare. Enl. uppgift ska det ha varit uppe i Skellefteå men har inte hittat nå?t i t ex Herdaberättelserna. Vet du något? Peter
 
Om någon vet något om denna präst vore mycket intressant.
 
Mvh/Lasse
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2006-08-19, 21:58
Svar #80

Magnus Bergdahl

Hej!
 
Första gången på Rötter för mig!
 
Jag hittade min Farfar och gammel Farfar här:
Mårten Ludvig Ferdinand Bergdahl, född i Lekaryd 4 nov 1861, student vid Lunds Universitet 1881, prästvigd 1892, komminister i Svenarum 1893, kyrkoherde i Kulltorp 1908. Gift 1899 med Signe Hultman född 1871.  
 
Son till Mårten Ludvig Ferdinand:  
Berndt Ludvig Bergdahl, född i Svenarum 6 feb 1902, student vid Lunds Universitet 1920.  
 
Är det någon som har mer info ?
 
Mvh, Magnus
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2006-08-20, 10:23
Svar #81

Joakim Bång (Slethoegius)

Hej Magnus,
 
Mårten Ludvig Ferdinand Bergdahls föräldrar:
Mårten Daniel Bergdal, född 1812-12-11 i Aringsås.
Student i Lund 1833, prästvigd 1837, komminister i Ökna 1850,
i Aringsås 1853, kyrkoherde i Lekaryd 1859. Död 1897-12-07.
Gift i 1851 Lekaryd med Henritetta Rebecka Lovisa Hyllengren (1825-1902).
 
Mårten Daniel Bergdals föräldrar:
Daniel Bergdal, bondson, född 1765-09-26 i Kråxhult.
Student i Lund 1791, prästvigd 1792, komminister i Aringsås 1803,
kyrkoherde i Kvenneberga 1821. Död 1838-07-04.
Gift i 1806 Hjälmseryd med Anna Christina Agnér (1774-1849).
 
Henritetta Rebecka Lovisa Hyllengrens föräldrar:
Johan Zacharias Hyllengren, född 1787-06-03 i Tolg.
Student i Lund 1810, komminister i Aringsås 1822,
kyrkoherde i Lekaryd 1829, i Ryssby 1851. Död 1863-04-08.
Gift 1823 med Henriette Bergklint (f.1790), dotter till kyrkoherden
och skalden Olof Bergklint i Gladsax, Skåne.
 
Johan Zacharias Hyllengrens föräldrar:
Kronolänsman Carl David Hyllengren (1757-1818)
och Catharina Rebecka Duse (1759-1844). Hennes far,
kyrkoherden och prosten i Tolg Zacharias Duse (1717-1772)
skall ha tillhört adliga ätten Duse.
 
Källa: Smålands Nation i Lund 1668-1921 (Carl Sjöström, 1922).
 
Mvh
Joakim
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2006-08-20, 18:04
Svar #82

Magnus Bergdahl

Tack för din hjälp!
 
Uppskattar det verkligen...
 
Mvh, Magnus Bergdahl
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2006-08-20, 20:43
Svar #83

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Magnus!
 
Det finns säkert en minnesteckning över din farfar Berndt Bergdahl i Strängnäs stiftsbok Till Hembygden årgång 1963. Flera årgångar av stiftsboken finns som ref.ex. på biblioteket i Gnesta, jag är ganska säker på att hela 60-talet finns. Någon kväll i veckan ska jag nog hinna hem innan det stängs för dagen, och då ska jag be att få ta en kopia av minnesrunan och skanna fvb till dig per e-post.
 
Om Ludgo-Spelviks kulturdagar infaller en helg då jag kan åka dit (bara 2 mil och jag har egna intressen i bygden) kan jag också se i hembygdsföreningens pärmar med urklipp och annat om jag hittar något om din farfar.
 
Mvh
Ingegerd
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2006-08-23, 22:51
Svar #84

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Till Magnus Bergdahl:
 
Tyvärr finns det inte några minnesteckningar i Till hembygden 1963 utan bara foton och basfakta som födelsedatum, prästvigningsdatum, tjänstgöringsorter, dödsdatum och kanske någon mer upplysning.  
 
Det varierar från årgång till årgång vad som tas med om de avlidna. Ibland är det minnesteckningar på 2-3 sidor, ibland är det mycket kortfattat.
 
Mvh
Ingegerd
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2006-10-08, 19:53
Svar #85

Betina Högman

Utflyttade till U.S.A 1804!
 
Hur får jag tag på listor på utflyttade Baptistpastorer från Gislavedstrakten runt 1804? Den man jag söker uppgifter om är Bertil Andersson f. 1784 i Gislavedstrakten. Han utvandrade tillsammans med andra pastorer när han var i 20-årsåldern. Väl i U.S.A. bosatte han sig i Boston och jag har lyckats spåra hans levande ättlingar där. Men nu är jag intresserad av hans anor här i Sverige.
 
Mvh
Betina
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2007-05-26, 18:54
Svar #86

Carin Widbäck

HEJ !
Långt tillbaka i mina Småländska släktanor, har jag hittat en prost Sven Moberg f 1729. Bodde i Västra Torsås, Småland. Hans hustru hette Catharina Jönsdotter f 1735 o död 27/12 1812. De var vigda 1/3 1765.
Vet någon något mer om honom?

2007-05-26, 20:19
Svar #87

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Hejsan Carin, giftet 1765-03-01 i Västra Torsås är, enligt KGF:s databas, mellan profossen Sven Moberg och pigan Catharina Jönsdotter. Bägge från Hillandsgärde.  
Har inte kollat i originalkällan.
 
Vänligen,
Calle

2007-05-27, 12:50
Svar #88

Carin Widbäck

HEJ Calle!
Då måste jag ha läst fel! Tack för ditt snabba svar.
Carin

2007-06-05, 12:09
Svar #89

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej !
 
Jag håller på släktforska om Åkerman och Pettersson.
Nu undrar jag om det finns präst/ kyrkoherde eller pastor har namnet på Åkerman eller Pettersson?
 
För min mamma påstår att min farmors eller farfars släktningar var präst.Jag trodde inte så mycket men nu börjar jag tror det. För jag har försökt spåra men de verkar vara försvunnen någonstans i Sverige..
 
Undrar om det finns arkiv för präster bevarande någonstans i Sverige? Jag tänkte det borde finnas arkiv eftersom jag ser valloner, smeder osv. Inga om präster.. Märkigt!
 
Tacksam om att få svar..Jag skulle bli väldigt glad över om att få info.
 
Mvh
 
Susanne Lamby
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2007-06-05, 12:43
Svar #90

Eivor Andersson (Ema)

Hej Susanne,
Var i Sverige skulle denne Åkerman ha bott?
Det fans en Åkermansläkt i Lycke-Tofta-Boslän.
Ingift med bl.a. Stiernclou.
Devar befallningsmän och löjtnanter m.m.
 
När det gäller präster så finns det herdaminnen med uppgifter om olia präster.
 
Hälsn. Eivor
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2007-06-05, 13:20
Svar #91

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2017-12-26, 00:24
    • Visa profil
Hej Susanne!
 
Du skrev någonstans i Sverige...
 
I Gärdslövs församling i Skåne fanns i början på 1900 talet en präst som hette Viktor Åkerman. Hans far var präst i samma församling tidigare. Har tyvärr inga närmare uppgifter där jag befinner mig just nu.  
Viktor Åkerman skrev en bok som heter Minnen och anteckningar från Gärdslövs och Önnarps pastorat, denna bok kan man hitta på antkvariat.
 
Vänliga hälsningar och lycka till i sökandet!
 
Karin Andersson
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2007-06-05, 13:56
Svar #92

Eivor Andersson (Ema)

Jag får be om ursäkt för de konstiga stavningarna i mitt inlägg.
Det är min bärbara dator som tappar bokstäver.
 
Det finns Skarstedts herdaminne med många präster.
 
Eivor
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2007-06-05, 22:05
Svar #93

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Här är i alla fall en präst vid namn Åkerman, hämtad från Sv Bef 1890:
 
Post 433498
Åkerman, Adolf Fredrik
Kyrkoherde
f. 1810 i Funbo (Uppsala län, Uppland)
Änkling, far i familjen
Prestgården
Giresta (Uppsala län, Uppland)
Födelseort i källan: Funbo
 
och här en till:
 
Post 4125521
Åkerman, Johan Gustaf
Komminister
f. 1854 i Stavby (Uppsala län, Uppland)
Gift man, far i familjen
Häggestad
Bollnäs (Gävleborgs län, Hälsingland)
Födelseort i källan: Stafby Ups. l.
 
och ytterligare två:
 
Post 2130421
Åkerman, Karl Viktor
Kyrkoherde
f. 1858 i Halmstad (Malmöhus län, Skåne)
Gift man, far i familjen
Prestgården
Gärdslöv (Malmöhus län, Skåne)
Födelseort i källan: Halmstad Skåne
---
 
Post 3773455
Åkerman, Lars August
Komminister
f. 1845 i Saleby (Skaraborgs län, Västergötland)
Ogift man, ensam i familjen
Prestgården
Sura (Västmanlands län, Västmanland)
Födelseort i källan: Saleby, Skarab län
 
Mvh
Ingegerd
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2007-06-06, 00:09
Svar #94

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Tack Ingegerd..även ni andra som skrev också om Åkerman.
 
Det var verkligen upplyftade uppgifter om vilka var präster, dvs Åkerman eller Pettersson..
Jag ser  att Adolf Fredrik Åkerman (?) kan vara släkt till min farfar Johan Gustaf ..
 
 
Tusen tack..
 
Mvh Susanne Lamby
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M–R » Präst. /Moderator Yrken

2007-07-11, 20:01
Svar #95

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll
 
Jag undrar om någon kan se om det finns någon kyrkoherde Rehm i södra Sverige (Blekinge, Skåne) möjligtvis. Detta gäller 1600-1700 talet
Söker anorna till Cecilia Rehm d 1757 Röke församling. Hon var kyrkoherde Friks svärmor.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-07-11, 20:24
Svar #96

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Patrick !
Enligt Lunds stifts herdaminne 11:197 så var kyrkoherde Andreas Frick i Röke gift 1745 i Karlskrona med Helena Margareta Cullberg, dotter till likvidationskommissarien i Karlskrona Gilius Cullberg och Cecilia Rahm (död i Röke 1757 30/8).
Alltså Rahm och inte Rehm. Vad är det som får dig att tro att hon är kyrkoherdedotter ?
Niklas Hertzman

2007-07-11, 20:50
Svar #97

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Niklas
 
Tack för svar. Jo, 1737 så dör Jaen Huble i Nättraby och herr Rehm kastade jord på honom det tolkade jag som att han var kyrkoherde. Kan jag ha missförståt betydelsen?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-07-11, 20:56
Svar #98

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Niklas hann före, men då kan jag i alla fall berätta att kh Aron Reem fanns i Nättraby, och sedan i Ivö, död där 1764. Han har dock ingen dotter Cecilia.
 
Andreas Fricks svärmor hette nog också Rahm.

2007-07-11, 21:25
Svar #99

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Anders
 
Jaså det är Rahm jag är ute efter. Då stryker vi prästspåret. Tack till er för spårändringen.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-07-12, 20:53
Svar #100

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Patrick,
 
Jag ser att du också fått svar under . Jörgen Axelsson kan ju som sagt sitt Blekinge, och av hans uppgifter så tycks det alltså som att Lunds stifts herdaminne har fel som kallar Cecilia för Rahm!  
 
Aron Reem (Rehm) i Nättraby är för övrigt son till Evert Rehm (enligt herdaminnet), så Aron och Cecilia är tydligen syskon.

2007-07-12, 21:37
Svar #101

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Anders
 
Jo, jag började lägga ut under Rehm och sedan här. Då lyckades jag få in kyrkoherden i familjen ändå. Det är underbart med alla som hjälper en vidare när det kör fast, och det verkar det göra ofta nu.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-02-19, 14:30
Svar #102

Utloggad Fredrik Rosvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2009-01-12, 22:13
    • Visa profil
Hej, Jag letar efter en präst med efternamnet Wredmark som enligt uppgift skall ha verkat i Maria Magdalena församling (Stockholm). Han och hans fru skall ha dött i Spanska sjukan och deras 2 barn skall därefter ha adopterats bort. Sonen vet jag inte var han hamnade, men dottern Carolina Wredmark född 1838 död 1918 adopterades ner till Satserup i Skåne.
 
Tacksam om att få svar.. Jag skulle bli väldigt glad över att få info.  
 
Mvh
 
Fredrik
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-02-19, 17:43
Svar #103

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Fredrik,
 
Det verkar litet oklart när dessa personer levde. Finns inga med det namnet varken i registren till Stockholms mantalslängder eller på Söderskivan, och inte heller i Stockholms stads Herdaminne.
Spanska sjukan grasserade 1918-1919, så de bör ha dött i något annat.
Var har du fått dina uppgifter från?
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-02-19, 20:54
Svar #104

Utloggad Fredrik Rosvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2009-01-12, 22:13
    • Visa profil
Hej Elisabeth,
 
Jag har fått uppgifterna från en bok som heter Historia och minnen från Satserup med omnejd. Del 1, men jag är osäker på om författaren själv hittade dessa fakta, eller om hon fick dessa uppgifter från intervjuer med min gammelmormors syster som tyvärr gick bort för några år sedan.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-02-19, 22:05
Svar #105

Utloggad Anders Thorstensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2335
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:39
    • Visa profil
    • www.slaktforskning.thorstensson.se/index.htm
Är det någon som har koll på prästerna Siggonius.  
 
Jag har uppgifter om två:  
 
1. Magnus Siggonius Aurelius Siggesson, kyrkoherde i Skärstad (F), d 1652, samt hans bror  
 
2. Nils Siggonius Aurelius Siggesson, han var också kyrkoherde i Skärstad (F), d 1679.  
 
Nils var gift med Karin Larsdotter och hade ett antal barn, bl.a. Magnus Stiernmarck som var drottning Kristinas handsekreterare.  
 
Nu har det dykt upp en tredje Siggonius, nämnligen en theologic Stud Dom. Daniel Siggonius. Han är fadder vid ett dop 1746 i Hjälmseryd (F). Är det någon som vet något om denne Siggonius?  
 
mvh Anders
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-02-19, 22:38
Svar #106

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Carolina Vredmark finns i Satserup år 1900 och 1890:
Post 2050279
 
Vredmark, Carolina Amalia
Jordegarenka
 
f. 1838 i Stockholm (Stockholms stad)
 
Änka, mor i familjen
 
Satserup
Äspinge (Malmöhus län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Stockholm
 
Jag hittar ingen med det namnet i mantalsregistret i Stockholm. Kan det möjligen blivit förvrängt från Wretmark? det finns en Carolina Amalia Wretmark i Allmänna barnhusets register, tyvärr finns ingen scannad akt. Hon kom till Äspinge 1867 från Bosjökloster.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-02-19, 22:42
Svar #107

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Folkräkning 1900, men vi får inte någon exakt församling.  
 
Post 716305
 
Vredmark, Carolina Amalia
Hemmansägareänka
 
f. 1838 i (Stockholms stad, Uppland)
 
Änka, mor i familjen
 
Satserup
Äspinge (Malmöhus län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Stockholm
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-02-19, 23:11
Svar #108

Joakim Bång

Hej Anders,
 
Daniel Siggonius (1708-1761), komminister i Granhult. Gift med Catharina Odelin.
 
Far: Lars Larsson Siggonius (ca.1666-1739), kyrkoherde i Hovmantorp. Gift med Ingrid Hielm (död 1725).
 
Farfar: Laurentius Siggonius (död 1694), kryrkoherde i Agunnaryd. Han kom från Östergötland. Gift med Margareta Dusaea.
 
Källor: Smolandi Upsalienses III:863, IV:1271 (Wilstadius), Smålands Nation i Lund 1668-1921 (Carl Sjöström, 1922).
 
Nils Siggonius Aurelius bevistade Linköpings skola i 10 år (Sm Ups II:571) så han kom kanske också från Östergötland. Han och broderns ursprung står dock som okänd. Har mer information om Nils släkt på min hemsida.
 
mvh
Joakim
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-02-20, 00:19
Svar #109

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Om vi följer Carolina bakåt via flyttningar inom Äspinge, Bosjökloster, Västra Vram så hamnar vi så småningom åter i Äspinge.
 
Där finner vi henne som fosterdotter  hos Måns Jönsson och Kjerstin Torkilsdotter.  
 
Carolina Amal Wretmark född 1/3 1838 kommer 1841 från Stockholm, I kommentar står det Barnhusbarn under no 9.545(?)
 
Detta finns i Äspinge Husförhör 1840-1848, sid 82.  För de med genline är det GID 1425.7.85100
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-02-20, 07:54
Svar #110

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Då är det säkert samma barnhusbarn som finns i Stadsarkivets register. Akten är inte scannad men kan säkert fås från dem. Det finns också en annan flicka Wretmark 1843, Sophia Louisa.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-02-20, 15:21
Svar #111

Utloggad Fredrik Rosvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2009-01-12, 22:13
    • Visa profil
Tack allihopa!  
Mycket tyder alltså på att namnet har blivit förvrängt från Wretmark någonstans på vägen.  
Jag lyckades också hitta henne och hennes syster? i det av er omnämnda barnhusbarn registeret. jag lär mig nya saker varje dag här!
Tyvärr fanns det ju ingen inscannad bild tillgänglig, om jag lyckas få tag i en sådan från arkivet, vad för slags yttterliggare information kan jag förvänta mig? Föräldrar?
Är det förtroligt att namnet Wretmark kommer från hennes biologiska föräldrar, eller ändrades sådant på barnhuset?  
Kanske var hennes far trots allt präst i Maria Magdalena församling men under namnet Wretmark!?
 
Med vänliga hälsningar
 
Fredrik
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-02-20, 17:02
Svar #112

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Har du tur så får du hennes föräldrar i dokumentet. Det brukar också visa vart hon sänts och vilken ersättning som utbetalats.
Jag har inte sett någon präst vid namn Wretmark i mantalsregístret, det kan ju vara så att historien ändrats med tiden. Men börja med att maila stadsarkivet och få ut de 2 dokumenten - de borde ge mer information att utgå ifrån.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-02-20, 22:42
Svar #113

Utloggad Fredrik Rosvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2009-01-12, 22:13
    • Visa profil
Tack Chris,
 
Jag har precis mailat dem och bett om uppgifterna.
Nu blir det spännande och se om det går att komma vidare.
Hoppas dom inte tar för lång tid på sig...
 
Tack för hjälpen, Fredrik
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-10-09, 16:21
Svar #114

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Tacksam att få veta vad det står i herdaminnen om Kyrkoherde Olof Agorelius d.ä. född 10/3 1645 i Köping, U , död 18/6 1714 i Grythyttan, T,
Han var gift med Margareta Lybecker, född 1664, död i Grythyttan 10/4 1728
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-11-04, 15:14
Svar #115

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej !
 
Jag skulle bli väldigt glad över om någon som vet var jag kan få tag på när det gäller präster/ kyrkoherde någonstans eftersom jag har släkt som är präst under 1700-1800 talet. Namnet är Persson- Åkerman..
Tacksam om att få tips!Samt hade hört att det ska finnas speciellt typ listan över anställa inom pasatorattjänster i Sverige som har anställda inom kyrkor och pastorat. Var kan jag hitta då? Tacksam om att få svar.
 
mvh Susanne L född Åkerman
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-11-04, 20:13
Svar #116

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Hej Susanne! Det finns s k herdaminnen för resp stift. De är alltså uppställda utifrån geografiska kriterier, men nästan varje herdaminne har ett register längst bak avseende de biograferade prästerna. Gå alltså till det herdaminne som är tillämpligt för det stift där Dina förfäder verkat. Herdaminnena står alltid framme på exv Kungl biblioteket och Stockholms universitetsbiblioteket men troligen också på Stockholms stadsbibliotek.
Hälsningar/ Göran
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-11-05, 08:56
Svar #117

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Tack Göran.. Jag ska försöka kolla i den. Men har en ny fråga: Det går alltså inte ta reda på efternamnet Åkerman utan måste genomgå stiftena där mina förfäder verkat i. Om jag kanske misstänker denna Åkerman hade hetat före namnbyte i början av 1800 talet, kan det också stå i det nya efternmant där man söker jobb som präst, herdaminnena om varför man bytte namnet?
Mvh Susanne
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-11-05, 09:00
Svar #118

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Ja, Du måste först veta stiftet. Men å andra sidan är ju stiften inte så många, så Du kan väl gå igenom de herdaminnen som står framme. Herdaminnena brukar anses vara av skiftande kvalitet. För vissa stift finns t o m två olika herdaminnen och då väljer Du det senare.
Men försök alltså ringa in personen geografiskt.
Många hälsningar/ Göran
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-11-05, 09:02
Svar #119

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Betr namn så söker Du på hans senaste namn. Det var säkert det namnet han antog när han började studera till präst.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-11-05, 10:20
Svar #120

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Tusen tack, Göran..
Jag ska ta ordenligt reda på om denna Åkerman.  
 
Jag återkommer senare om jag lyckades hitta denna personen.
 
Mvh
Susanne
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2008-11-05, 18:14
Svar #121

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Det finns en präst som verkat i Göteborgs stift som heter Elias Åkerman,
född i Göteborg 1729, Läste teologi i Lund 1750, prästvigd 1758,
vice pastor 1768, komminister i Varberg 1770, ? 1792.
 
Kan det vara han...?
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2009-01-11, 17:21
Svar #122

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Sorry, inte han..
Min Åkerman heter Adolf Fredrik född 1810 död 1900 i Giresta. Har försökt ta reda på om när han blev präst och om han har barn osv.  
Jag vet min pappa har sagt att han har några som är präster och hade fått några saker efter arvet under 1960 talet..  
Jag har inte varit i Kungliga biblioteket ännu.. Ska göra det.  
 
Susanne
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2009-01-12, 10:25
Svar #123

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Susanne,
 
Här har du honom 1880
 

 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2009-01-12, 11:32
Svar #124

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Susanne!
 
Här har du en kort nekrolog/dödsruna över hans liv. Saxat från Kugelbergskivan.
Prästvigd år 1834.  
 
mvh Helene
 

 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2009-01-12, 14:10
Svar #125

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Åh, vad roligt för mig att få veta detta och då blir det mera komplett till min släktforskningen.. Jag har sökt honom överallt när han dog, där ser man.
Nu undrar jag om de vid pastorat/ ämbetet har papper på om han har barn ! Jag har försökt finna hans barn Det enda jag vet gm forskningen att han har styvson men egna barn då? och han har varit gift 2 ggr det visste jag.
 
Tusen tack tilll Jan Jutefors och Helena Jorsell..
 
Mvh Susanne
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2009-01-12, 14:22
Svar #126

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Du borde kunna hitta mera i Uppsala ärkestifts herdaminne. Dessa böcker bör finnas på stora bibliotek och innehåller biografier över präster
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2009-01-12, 14:53
Svar #127

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej !
 
Jag ska göra det här veckan, till Kungliga biblioteket, tror jag, att de har  dessa böckerna..Ett stort tack till dig också.. Jag är oändligt tacksam för all hjälp..
/Susanne
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2009-01-12, 15:02
Svar #128

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Susanne,
 
Jag har försökt följt honom bakåt i tiden där jag utgått från 1880 enligt Jan Jutefors uppgifter.
 
Hfl Giresta AI:8, sid 149, 1876-1880. Han och hustrun finns i Prästården. Inga barn noterade. Inflyttade från Giresta (by) 1869.
 
Hfl Giresta för perioden saknas. Finner honom dock i hfl för Gryta (lite osäker på hur uppdelningen Gryta och Giresta såg ut) och dess Prästgård (AI:14, sid 75, 1856-1860. Inga barn noterade. Inflyttade från Edebo 1856.  
Tyvärr finns inga böcker på SVAR avseende Edebo fs som täcker upp aktuell period.  
 
Dock framgår det av Nekrologen att han blev komminister i Malsta fs år 1852. Tyvärr saknas även Malstas hfl, för tiden före 1860, på SVAR.
 
Helene
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2009-01-12, 15:11
Svar #129

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej Helena,
Ja det var verkligen tråkigt att inte finna någon barn i båda Adolf Fredriks äktenskap. Jag har gjort samma sak som du gjorde och har inte hittat heller om barn. Men det står se Jan Jutefors bilaga att Adolf Fredrik har barn för det står far i familjen. Om det syftade på hans första fruns barn som inte är hans riktiga barn, vad jag förstått.
 
Men jag ska alla fall till Kungliga biblioteket i Sthlm och kollade det upp. Där borde det stå förhoppningsvis. Annars är det barnlöst äktenskap med sina fruar i så fall.
Men tack alla fall att du försökte hitta detta. Men hur som helst tror jag att jag kanske finner svar, om inte !
 
// Susanne
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2009-03-12, 19:08
Svar #130

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Karstorpssläkten från Bälaryd har genererat ett antal präster.
Av en begravningsnotis 1753 30/9 i Flisby framgår att änkan Kerstin Månsdotter i Lidhult som bör ha varit gift med Per Erlandsson i Karstorp hade 3 söner som var präster:
1 komminister i Höreda (Nils Karström) en prost i Lofta (Johannes Carlström) och en komminister i Vårdsberg (Magnus Carlström).
Kerstin uppges vara 95 år vid sin död 1753 och skulle då varit f c 1658.
Åldern troligen något överdriven.  
Flisby C:2 s 323.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2009-11-07, 11:56
Svar #131

Utloggad Anna Träskman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2017-08-20, 17:53
    • Visa profil
Präst G Sellman. född /död föräläldar var.
Hans dotter Mathilda gifte sig med Mikeal Ludvig Hirsch .
Flera barn?
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2010-02-11, 14:14
Svar #132

Utloggad Susanne Rådlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2018-08-03, 17:20
    • Visa profil
forskar om en komminister pehr östling f 1828 -02-16 i björke-hille gävleborgs län
om han studerade till komminister gjorde han det då i uppsala? finns han i nåt arkiv i SVAR i så fall. försöker hitta tiden för hans första äktenskap med en viss helena lovisa men har börjat fundera om han inte gifte sig under sin studerande period i livet då jag inte hittar nån fru någonstanns... han gifte sig senare med en anna igglund 1867 som han oxå skillde sig från.
 
någon som vet om det finns fotografier på komministrar någonstanns-vore kul att se en bild på honom.
mvh susanne
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2010-03-13, 17:37
Svar #133

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Försöker att hitta pastor Lindberg och hans familj från Ransbacka, Ransäter. Sista ledtråden jag har är Ransäter AI:5 sid.220. Någåt som förbryllar mig lite är att av en händelse, så råkar jag upptäcka att dottern Anna Carolina Johanna Lindberg är gift med sin kusin Fredrik Heerlog Stenberg. Och dessa finner jag i Göteborg 1865. Mellan åren 1822-1865 är det ett tomrum, där jag inte finner vart Pastor Lindberg och hans familj tagit vägen.
 
Någon som kan hjälpa mig?
 
/Tack på förhand
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2010-03-13, 19:09
Svar #134

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
P. A. Lindberg blev väl senare kyrkoherde, först i By och sedan i Arvika. Jag har ej Karlstads stifts herdaminne del III till hands men någon som har det kanske kan ge Mathias lite hjälp på traven.
Familjen finns också i t. ex. Arvika lfs AI:11 sid. 250 och AI:12 sid. 275.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2010-03-13, 21:43
Svar #135

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Tack för snabbt svar. Nu kan jag fortsätta göra egna efterforskningar.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2010-04-05, 21:12
Svar #136

Utloggad Lennart Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2013-06-04, 18:33
    • Visa profil
Hej!
Jag funderar på min Farmors broder, Erik Emanuel Furubo. Han flyttade till Edefors i Norrbotten och bodde i Harads vid sin död 1966. Han föddes i Valbo i Gävle 1909. Undrar om någon känner till honom, varty han utbildade sig till Präst och vilken han gifte sig med 21/12 1940.
 
 
Harads 1:7
 
Död 19/10 1966.
 
Kyrkobokförd i Edefors, Edefors kn (Norrbottens län, Norrbotten).
 
Född 28/12 1909 i Valbo (Gävleborgs län, Gästrikland).
 
Gift man (21/12 1940).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Edefors, Bodens kn (Norrbottens län, Norrbotten)
 
Födelseförsamling i källan:
Valbo (Gävleborgs län)
 
Källor:
DB, FS / DOR 66
 
 
MVH/Lennart Jonsson i Gävle
es i
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2010-04-05, 22:00
Svar #137

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1598
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:33
    • Visa profil
Hej Lennart! Hans fru lever fortfarande! Jag skickar ett mail till dig.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2011-07-26, 19:39
Svar #138

Nina Ringbom

Hur gör man om man vill hitta vad prästen hette som jobbade i Kumla, Västmanland åren 1928-1930?

2011-07-27, 06:21
Svar #139

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
Sök efter böckerna herdaminnen för det stift som han tillhör. Det brukar finnas ett litet sammandrag om varje präst som har jobbat i stiftet.

2012-04-29, 12:12
Svar #140

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,
 
Jag söker en präst Torchillus (Torkel) Petri (Pedersson) som var verksam från 1610-talet och möjligen senare. Eventuellt i Västerås, Uppsala eller Stockholms stift.
 
Känner någon till någon sådan, eller kan slå ett öga i dessa eller när liggande stifts herdaminne?
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-04-29 12:13)

2012-04-29, 13:34
Svar #141

Carl Szabad

Om du anger källan till dina antaganden är det lättare att bedöma var han var verksam.

2012-04-29, 13:58
Svar #142

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Carl,
 
Det är ett brev ifrån Växjö Stiftsbibliotek. Som källhänvisning har det tidigare benämnts Man. fol. nr 544 d, VSB. Det börjar med en avskrift av ett säljebrev där herr Bergerus Nicolai, kyrkoherde i Kalvsvik, fullmyndig för herr Peder Johannis i Tolgs arvingar säljer ett antal frälsegårdar till välborna Olof Stråle till Ekna år 1607.
 
Efter denna avskrift kommer ett antal anteckningar där det bland annat står: her Torchillius Petri [[color=0077aa]son till Peder Johannis i Tolg?[/color]] och Knut Nilsson [[color=0077aa]trol. son till biskop Nils Knutsson i Växjö[/color]] anammat i Stocholm åhr 1613 efter deras ...brefs _ 44 D jtem .... Torkilo petri ifrån westeråß efter hans bref åhr 1619 och ... hans fulmechtige Maatz Mickelsson Boendis i Stocholm att lösa wedåsa [[color=0077aa]en av gårdarna[/color]] igän ifrån Jäsper Masson
 
(Mina anteckningar i blått)
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-04-29 14:07)

2012-04-29, 22:31
Svar #143

Carl Szabad

Han finns i alla fall inte med i Stockholms stads eller Strängnäs stifts herdaminne. Han är inte heller omnämnd i Stockholms tänkeböcker, åtminstone under åren 1601-1621.

2012-04-30, 09:16
Svar #144

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Hejsan Martin, i Smolandi Upsalienses del I, nämns som Nr. 110 (sid 134)Torchillus Petri. Han anges av Molin som styvson till kh Birgerus Nicolai i Kalvsvik. Denne Torkel Persson anges 1615 studera i utlandet och vara svårt skuldsatt och vidare öden är okända. Ytterliggare släktskapsnotiser finns i boken.
 
Vänligen,
Calle

2012-04-30, 13:35
Svar #145

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Carl och Calle,
 
Tack för er hjälp. Calle, ja det bör ju vara han, då befann han sig i alla fall 1619 i Västerås.
 
Undrar om han fått nån tjänst där i traken...
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-04-30 13:37)

2012-06-19, 11:09
Svar #146

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Torkel Persson förekommer i Sunnerbo härads dombok 1635, står dock inte var han bor
 
/M

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna