ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 08 oktober, 2007  (läst 3255 gånger)

1999-02-25, 19:43
läst 3255 gånger

Ida Enberg

Hej!!
Jag söker efter prästen Johannes Jonae Tornaeus och Ericus Petri Noraeus Angermannus. Enligt Härnösands herdaminne så föddes Johannes i Torneå coh dog 1681-07-16 Piteå.Johannes reste dessutom på orienten och vart kommenderad till Kykroherde i Nedertorneå. Ericus Petri var född omkring 1618 i Nora socken och var död i februari 1697 och var kyrkoherde i Silbojock enligt Härnösands herdaminne. Är det någon som vet något om dessa, vart de kom ifrån, vilka föräldrarna var o.s.v?
Tack på förhand,
/Ida Enberg
Tack på
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

1999-08-01, 10:06
Svar #1

Malin Leijon

Jag söker uppgifter om dessa personer.
Jonas Olai Medelpadis Kyrkoherde i Gudmundrå ,gift med okänd. Hade två barn så vitt jag vet Brita f.1626 i Gudmundrå och Anna f.? död 1648 i Gudmundrå.
 
Samt Johan Widmark komminister i Vibyggerå ,vigd före 1733 med Brita Johansdotter de fick 7 barn alla födda i Vibyggerå mellan 1733-1751.
 
Alla uppgifter mottages tacksamt
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

1999-08-01, 23:35
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Malin: I Hernösands stifts herdaminne finns utredning om den förstnämnde.
 
Därutöver kan nämnas att hans hustru hette Brita Isaksdotter och förutom de i herdaminnet nämnda hade barnen Karin, gift med kyrkoherden i Boteå Olaus Erici Anthelius, och en dotter till gift med fiskalen Ragvald Pålsson i Härnösand.
 
Johan Widmark (1708-1778) var ingen komminister i Vibyggerå, han var sockenskrivare. Han gifte sig 1732 med Brita Johansdotter.
 
Källa är Thord Bylunds databas över ångermanlänningar, någon närmare primärkälla har jag inte.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

1999-08-02, 10:38
Svar #3

Malin Leijon

Tack Carl ännu en gång ,Komminister uppgiften om Johan Widmark hade jag fått via Glimtens födelseregister för Vibyggerå. Ska ta och kolla orginalet vid nästa tillfälle.
 
Mde vänliga hälsningar /Malin
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

1999-12-07, 12:45
Svar #4

Gun-Britt Engström

Svartkonstprästen Tegnander, finns det nåt nedskrivet om denne präst som hette Daniel Tegnander född i Teng, Ås sn Jämtland. Han dog 1838-06-09 och ligger begravd på Ragunda kyrkogård. Det påstås att han inte var någon vanlig präst utan sysslade med det okulta. Jag har bara hörsägen att gå efter. Hans sondotter Sigrid gifte sig med George Amcoff och födde sonen Daniel 1874, som är min farmors fader.
Mvh Gun-Britt
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

1999-12-07, 13:24
Svar #5

Carl Szabad

Gun-Britt! Enligt Bygdén - Hernösands stifts herdaminne, band III, sid. 117 så var han en helt vanlig kyrkoherde i Ragunda (1815-1838). Hade något annat varit känt om honom hade det säkert även framgått i Bygdén, exempelvis om det fanns skrivelser tilll domkapitlet i frågan. Han fick titeln honorärprost 1818 vilket var en hederstitel som knappast skulle tilldelats någon som hade dåligt rykte på sig.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

1999-12-15, 08:55
Svar #6

Gun-Britt Engström

Tack Carl!
 
Jag har försökt fått tag i boken som du rekommenderade,tyvärr så finns den bara som referensupplaga och kan inte lånas ut. Därför får jag väl försöka få tag på uppgifterna om Tegnander på annat sätt. Jag har fått lite info om hans förehavande från folk boende i Ragunda/Hammarstrand, när jag fått materialet kanske det är nån annan som är intresserad och då kan jag gärna dela av mig.  
Mvh Gun-Britt
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-01-03, 17:21
Svar #7

Eva Leksell

Carl Samuel Hellman, kyrkoherde i Mo (Y), var bara 39 år då han dog där 1885 26/11. I dödboken står Själssjukdom? som dödsorsak. Om jag vill veta mera, var söker jag då? Kan det finnas något i andra kyrkliga källor (protokoll, brev till exempel)?
 
Dödsattest måste väl ha skrivits. Var hittar man den, om den finns kvar? Och sjukhusjournal, om han nu varit inlagd på sjukhus (i Örnsköldsvik till exempel)?
 
I Bygd?ns herdaminne för Härnösands stift står att han var sjuklig. Där står också att det var med kunglig fullmakt han hade utnämnts (1779, tror jag) till tjänsten i Mo. I vilka fall behövdes en sådan fullmakt? Var han kanske för ung? Eller hade bristande meriter?
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-01-04, 10:55
Svar #8

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Om prästen hade en så pass allvarlig själssjukdom att den inverkade på hans tjänst, antingen så att han behövde vård på hospital eller behövde prästerligt biträde i form av en adjunkt för att klara den prästerliga tjänstgöringen kan det mycket väl finnas anteckningar i domkapitlets protokoll, som förvaras i Landsarkivet i Härnösand. Har församlingen framfört klagomål kan Du se detta i domkapitlets arkiv, avdelningen för inkommande skrivelser.
 
Annars kan det tänkas att prästen klarade av att sköta sitt arbete, trots en depression eller vad det nu skulle kunna handla om.
 
Vad gäller den kungliga fullmakten på tjänsten, tillsattes alla ordinarie prästtjänster (komministrar och kyrkoherdar) med sådan åtminstone fram till 1970-talet. Det fanns vid förra årsskiftet fortfarande en hel del präster som har sådana fullmaktstjänster.
 
Sjukhusjournaler däremot vet jag ingenting om, så dem överlämnar jag åt någon annan.
 
Vänliga hälsningar Matts Sandström
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-01-14, 17:36
Svar #9

Eva Kuly

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å spore opp slekten eventuelt opplysninger om foredrene til Anders Erikson (Kvernes) f. ca 1575 - d. ca. 1661. Han var fra Jemtland og kom til Kvernes, Averøy, Norge først på 1600-tallet og ble prost i Nordmøre prosti i 1621. Han var sønn av sogneprest til Ragunda i Jemtland, Erik Jonson og en datter av Mogens Jonson i Faxnälden.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-01-14, 22:31
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Eva! Du har fler uppgifter än vad som framgår av Bygd?n - Hernösands stifts herdaminne. Har du även undersökt Bertil Hasselbergs supplement för Jämtland, se Rötter > Innehåll > 5 Tips och råd > Om forskning kring olika yrken > Präster > 10 Härnösands stift?
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-01-15, 11:45
Svar #11

Eva Kuly

Hei Carl og takk for gode råd.
 
Siden jeg befinner meg i Norge, så vet jeg ikke hvordan jeg skal gå fram for å forske på min slekt i Sverige. Hvordan kan en nordmann få tak i disse b?kene? Anders Erikson giftet seg for?vrig rikt, med Lisbet Eriksdotter fra Aspa slekta. Anene fra henne kan spores tilbake til 1200-tallet. Anders Erikson var en av de mektigste jordeierene på Nordm?re på 1600 tallet, og var en driftig kar. Det hadde derfor v?rt morsomt å vite hva slags bakgrunn han kom ifra.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-01-15, 12:15
Svar #12

Carl Szabad (Carl)

Eva! Vad har du för källor till dina uppgifter?
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-01-15, 21:20
Svar #13

Eva Kuly

Hei Karl!
 
Her er noen av mine kilder:
 
Aver?y Bygdabok, bind I,  
Jubileumsboka for Kvernes Prestegjeld  
 
 http://home.sol.no/~larssh/biografier.html
 
Bygdehistorie for Tingvoll og Straumsnes - noko om Aspaslekta
 
Veidholmen i Gammel og Ny tid, s. 29, Aspa-?tten.
 
For?vrig har jeg sett Anders Eriksons navn stavet Erickson eller Ericson.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-01-16, 00:16
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Eva! Den internetadress du angav fanns inte. De övriga källorna är alla tryckta. Har de anvisningar till primärmaterial?
 
Anledningen att jag frågar är för att Härnösands stifts herdaminne av Leonard Bygd?n är ett mycket utförligt verk, men för kyrkoherden Erik Jonsson i Ragunda (1570-1592) nämns varken hustru eller barn. Det hindrar ju inte att nyare forskning kommit längre.
 
Vad gäller stavning av patronymika, åtminstone för tiden före 1800-talet, använder man normerad stavning eftersom det inte fanns några absoluta stavningsnormer på den tiden. Det blir således Anders Eriksson med svensk normering.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-01-16, 12:22
Svar #15

Lotta Johansson (Lotta)

Hej Carl!
 
Om du tar bort det sista i adressen, biografier.html, så fungerar sidan utmärkt.
 
Mvh//
Lotta
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-01-16, 13:26
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

Internetadressen fungerar tydligen inte om biografier stavas med litet b men däremot med stort B.
 
Men inga källhänvisningar finns på den sidan förståss!
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-01-16, 17:47
Svar #17

Per Kinneryd

Hej Carl och Eva
 
Visst har ovannämde Hasselberg med Anders Eriksson i sitt supplement till herdaminnet (s.166).
Enligt honom är han född i ett andra gifte med N.N.
Han hänvisar bl.a. till Räfsten med Jämtarna 1613,ransakningsprotokollen efter Baltzarfejden(utg. av Jämtlands läns fornskriftssällskap. årg. XI (1959))s. 135-136.
 
Roger de Robelin hävdar i boken Skanke ätten(R?ros 1995) att Erik Jonsson var gift med en dotter till Mogens Jonsson i Faxnälden och hänvisar bl.a. både till Räfsten och en annan skrift av Hasselberg Bjärmeätten i Jämtland (Norsk Slektshistorisk Tidskrift III (1940) s. 249 ff.). Artikeln handlar till stor del om arvstvisten om gården Åkeräng, kyrkoherden i Sunne
Erik Jenssens gård.
För säkerhets skull är släktskapen dock försedd med frågetecken.
Det är möjligt att någon av de andra hänvisningarna verkligen visar att Erik Jonssons hustru var dotter till Mogens Jonsson (Jag har inte tillgång till de andra artiklarna).Hans Eriksson kan då räkna släktskap med de båda kända jämtlandssläkterna Skanke och Blix.
 
Sollied nämner ,så vitt jag kan se, inget om saken i sin stora artikel Blix?erne av Jämtland (Norsk Slektshistorisk Tidsift årg. III(1930))
 
 
Hälsningar  
Per Kinneryd
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-01-16, 18:18
Svar #18

eva

Hei Per og Carl!
 
Jeg tror opplysningene om Anders Eriksen kommer fra en bok Joh. E. Brodahl utga i 1935. I f?lge internett siden var det (sitat): to små b?ker med tittel Tr?ndersk personalhistorie. De inneholder avskrifter av kirkeregnskapene for Vår Frue kirke og Domkirken.  
 
Saken er at ministerialb?kene for Trondheim f?rst begynner i det 18. århundre; for Domkirken i 1729 og for Vår Frue kirke i 1732. Men kirkeregnskapene er for Domkirkens vedkommende bevart fra 1679 og for Vår Frue kirke fra 1653 - om enn noe hullet. Mesteparten av materialet består av innf?rsler om betaling for begravelser.
 
Om Eriksen finner jeg: Anders Erichsen, 1682 s. 49, 1773 s. 62. Dette er muligens Anders Eriksen som er nevnt som sokneprest for Kvernes Kirke.
 
For?vrig eksisterer det to minnetavler om Anders Eriksen i Kvernes stavkirke. Den ene er fra 1671 og er om presten og hans d?de barn. Tavlen er kostet på av hans hustru matrone Lisbeth Eriksdatter til Aspen.
 
Jeg har sendt mail til vedkommene som har skrevet biografien på internettsiden, og spurt han om kildene. Venter fortsatt på svar.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-01-16, 18:58
Svar #19

Per Kinneryd

Hej Eva
 
I de Robelins bok finns faktiskt ett avsnitt om den s.k. Kvernesgrenen av Faxnäldenlinjen.
Där sägs Anders ha varit gift första gången med Anna Hansdotter Bernhoft och andra gången med Lisbeth Eriksdotter i Fred?y (levde 1697).
Som källa anges Annalistiske og andre optegnelser. 7 stambok,Hr. Lars Holgersen-Hr.Sthen Wirthmann.I NST II (1930), s. 185
Släkten följs sedan till slutet av 1700-talet.
Den kallar sig förövrigt Schanke
 
Men det vore nog klokt att kolla upp bl.a  Räfsten, det har flera gånger visat sig att källorna eller hänvisningarna har varit mer än tveksamma i Skankeätten, särskilt när det gäller dess äldre delar.
 
hälsningar
Per Kinneryd
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2001-01-17, 11:13
Svar #20

Eva Kuly

Hei Per!
 
Jeg fikk svar på mailen jeg sendte om kildene og disse var f?lgende:
 
Roger de Robelin: Skanke ätten. R?ros 1995
Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind III s. 82
Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind XXVIII s. 179.
Emilie Bernhoft: Stamtavle over sl?gten Bernhoft. Chra. 1885
Svein Tore Dahl: Geistigheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-
1700. Trondheim 2000
Edvard Bull: Jemtland og Norge. ?stersund 1970. (Opprinnelig Oslo 1927)
 
Lisbeth Eriksdatter kom fra Kvalvåg på Frei (Frei?ya) hvor hennes far var stiftskriver. To av d?trene hans var prestefruer. Lisbeth og Anders Erikson hadde også en l?rd son, Petrus Andre? Qu?rnesius, som etterlot seg et trykt disputasskrift fra 1660. Kanskje han også var prest?
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2003-05-18, 17:55
Svar #21

Birgitta Lundqvist

Hej!
 
Är det någon som vet var jag kan köpa  
boken  Ångermanlands präster i äldre tider  ?
Jag är släkt med några präster med namnen Ask och Trast. Kanske någon har uppgifter om dessa?
 
Hälsningar
 
Birgitta
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M–R » Präst. /Moderator Yrken

2003-05-18, 18:34
Svar #22

Michaël Lehman (Philippos)

Ångermanlands präster i äldre tider : ett supplement till Bygdéns herdaminne; är ingen bok, utan en artikel ingående i Släktforskarnas årsbok 2001 (ss. 183-264). Årsboken såväl som Leonard Bygdéns Hernösands stifts herdaminne : bidrag till kännedomen om prästerskap och kyrkliga förhållanden till tiden omkring Luleå stifts utbrytning kan köpas från förbundet.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2003-05-21, 15:17
Svar #23

Birgitta Lundqvist

Tack Michael för hjälpen med tips om var jag kan läsa om  Ångermanlands prester i äldre tider  
 
Hälsningar
 
Birgitta
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2003-08-10, 01:54
Svar #24

Utloggad Eva Barchas

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Engelbertus Olai Helsingus lär vara född ca 1520 i Hälsingetuna eller Rogsta by. Han var senare präst i Leksand. Har någon mer information om hans föräldrar? Övrig familj i Hälsingland?
Mvh
Eva

2003-08-10, 07:17
Svar #25

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Bygd?n och Elgenstierna (om ätten Terserus) påstår att fadern skall ha varit bonde och hetat Olof Jönsson. Engelbertus uppges dessutom vara född i Tuna socken och Rocksta by. Ekströms herdaminne över Västerås stift har väl också någon uppgift om honom. Thomas Sverker (Släkt och Hävd 1993:3-4, sid 437-458, fotnot 33) har framfört viss kritik mot dessa uppgifter.
//Michael Lundholm

2003-08-10, 21:58
Svar #26

Eva Barchas.com

Tack Michael,  Skall titta i Thomas Sverkers bok.  Har läst en hel del av Västerås Herdaminne. Har två olika yrken för Engelbertus far.  Har sett att fadern var kyrkoherde i Hälsingetuna och på annat håll att han var bonde.  Har inte lyckats finna några dokument från Hälsingland, herdaminne eller dylikt.

2003-08-11, 19:52
Svar #27

Ellert Peterson

Hälsingland tillhör i kyrkligt hänseende Uppsala (ärke)stift.

2003-08-11, 20:47
Svar #28

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Eftersom Engelbert Olai var vicepastor i Umeå och kyrkoherde i Luleå innan han kom till Leksand (Västerås stift) verkade han i det dåtida Härnösands stift och finns följdaktligen med i Bygd?ns herdaminne.
//Michael Lundholm

2003-08-12, 09:59
Svar #29

Carl Szabad (Carl)

Engelbert Olai var även kyrkoherde eller ev bara nådårspredikant i Nätra 1560. Se Släktforskarnas årsbok 2001 sid 230.

2004-04-20, 06:00
Svar #30

Utloggad Thomas Loo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-12-20, 01:58
    • Visa profil
Är det någon som känner till om det framkommit något mer stoff kring herr Peder i Ramsele (1528-55) sen Bygd?n och Herdaminnets tid.

2004-04-20, 20:48
Svar #31

Carl Szabad (Carl)

Thomas! Jag sitter nu på en plats där jag inte har tillgång till litteraturen, men tidigare i dag var jag just i Ramsele. I min uppsats i Släktforskarnas årsbok 2001 rörande kompletteringar till herdaminnet vill jag minnas att jag kunnat förlänga hans verksamhetstid åtminstone till 1560 och att han heter Jonsson i efternamn. Det var en uppgift jag hittade i en silverskattelängd från det året (tror jag!).

2004-04-22, 01:16
Svar #32

Utloggad Thomas Loo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-12-20, 01:58
    • Visa profil
Carl,
 
intressant. Skall ta mig en titt i årsboken då jag besöker biblioteket under morgondagen.
 
Finns det fö. något artikelregister till Släktforskarnas årsbok tillgängligt någonstans ?

2004-04-22, 16:23
Svar #33

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Artikelregister vet jag inte om det finns i digital form - men RÖTTER har ju numera ett Årsbok-Sök med personregister som kanske kan vara användbart..

2004-04-23, 10:24
Svar #34

Carl Szabad (Carl)

Förteckningar över artiklar som ingår finns för varje årsbok i Rötter-bokhandeln.

2004-08-23, 11:13
Svar #35

Tommy Andersson

Skulle vilja veta lite mer om det nya supplementbandet. Innehåller det endast tillägg beträffande Ångermanland (Szabad) och Jämtland-Härjedalen (Hasselberg) eller finns det även tillägg beträffande övriga delar av stiftet?

2004-08-23, 11:40
Svar #36

Carl Szabad (Carl)

Du kan läsa mer om supplementet i Rötter-Bokhandeln. Personregistret på ca 20.000 namn är den största avdelningen i övrigt. Bygd?ns eget register i originalutgåvan är synnerligen summariskt. Enbart präster ingår där och då bara med initialer för förnamnen.
 
Någon samlad uppdatering av övriga delar av stiftet har inte gjorts och ingår därför inte. Thord Bylund har länge arbetat med en sammanställning av de obefordrade prästerna i stiftet men har inte kommit så långt att det fanns ett färdigt manus att ta med.

2004-08-23, 11:55
Svar #37

Tommy Andersson

Jag läste ju det som fanns att läsa i Rötter-Bokhandeln och ställde frågan utifrån det.  
 
Hade det inte varit id? att invänta bl a Thord Bylunds inventering innan man tryckte supplementet?  
 
För övrigt tycker jag det är positivt att utgåvan kommer till stånd, alla har ju inte tillgång till originalet, även om jag tror att de flesta biblioteken i Övre Norrland torde ha ett ex.

2004-08-23, 14:32
Svar #38

Carl Szabad (Carl)

Det finns ingen tidsplan för när Thord Bylund kommer med sin komplettering, annars hade vi gärna väntat in den. Fast den utgåvan är dessutom avsedd att publiceras i Härnösands stiftshistoriska sällskaps årsbok.

2004-08-23, 15:59
Svar #39

Tommy Andersson

Då känns det genast bättre.
 
Finns det några planer från förbundets sida att presentera ytterligare supplementband ifall det dyker upp kompletterande forskning från t ex Norrbotten, Västerbotten eller Medelpad?

2004-08-23, 16:09
Svar #40

Carl Szabad (Carl)

Det torde knappast vara aktuellt med utgåvor av fristående supplement. Däremot kan ju en sådan uppsats passa bra i Släktforskarnas årsbok.

2005-05-13, 18:43
Svar #41

Joan Svahn

Hej!
Jag är ättling till släkten Norell i Norrala. Jag efterlyser uppgifter om adjunkt Sven Norell född 1809-01-30 i Hudiksvall, son till Kyrkoherde Sven Norell född 1769-05-10, Kungsården nr 2 i Norrala och hh Brita Katarina Örn född 1781-04-17. Var gifte sig adjunkt Sven Norell och med vem. Vilka barn föddes i äktenskapet? Är det någon som kan hjälpa mig med denna uppgift. Stort tack sänder jag Urban Sikeborg som tagit fram mycket om släkten Norell på Kungsgården nr 2  
Med vänlig hälsning
Joan Norell-Svahn
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken M-R » Präst. /Moderator Yrken

2005-08-12, 10:33
Svar #42

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Min farfar och farmor vigdes 1911 antingen i Hörnefors eller ute på Norrbyskär, tillhörande Nordmaling, Ångermanland av Sundelin.
 
Vilken Sundelin var präst där 1911? Det verkar krylla av Sundelinare och antagligen två eller flera med namnet Sundelin under den här tidsperioden. Jag läste om någons anfader som var präst i Hörnefors från 1914 tror jag. Hans namn var också Sundelin, men vem vigde då mina farföräldrar.
 
Som en parentes kan nämnas att på kyrkogården i Hörnefors är en präst med namnet Sundelin begravd och en väg uppkallad efter prästen. Jag kommer inte ihåg några mer uppgifter än så.
 
Jag vet inte om den här frågan skulle ha ställts under Efternamn, Sundelin.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-08-12, 13:32
Svar #43

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har funnit svaret på egen hand.
 
Klas Immanuel Sundelin var född 1873 och dog 1949. Hans far var Per Alfred Nikolaus Sundelin f.1838 död 1914, finns på foto #49546.
 
Klas Immanuel hade minst tre bröder till som var präster.
 
Den 1/1 1908 blev han kallad som brukspredikant i Hörnefors och 9/8 1913 blev han Hörnefors förste kyrkoherde.
 
Alltså det var han som vigde mina farföräldrar.
Ann-Mari Bäckman

2007-01-21, 13:38
Svar #44

gunnel malmlund

Söker efter Lars-Olof och Gustava Lindman med fosterdottern Johanna Josephina Eriksson född 10/1 1973 i Karlsborg. Dessa ska enligt uppgift ha flyttat till Luleå 21/5 1875. Eftersom Johanna Josephina var biologisk syster till min mormor är jag nyfiken på hennes livsöde. Maila mig gärna på:smultron45@hotmail.com
 
Gunnel i Gävle

2007-05-17, 08:18
Svar #45

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Vad kostar Herdaminnet fram till måndag?
Det står 700:- men på slutet har det stigit till 900:-! Vad gäller?
Jan-Christer

2007-05-17, 12:50
Svar #46

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil

2007-05-17, 16:38
Svar #47

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
...vilket är ordinarie pris! Dock bjuder Förbundet på frakten...
 
(Läs mer under Övriga ämnen: Webbpublicering: En stilla undran den 17/5 kl. 16.27.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-05-17, 19:03
Svar #48

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Suppelementbandet, som kostar 200 kr utöver det ordinarie priset 700 kr för fyra band, ingår. Så rabatt på 200 kr är det i alla fall.

2007-05-17, 21:40
Svar #49

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Fel av mig! Supplementbandet ingår i de 700 kronorna för hela verket Hernösands stifts herdaminne. Det upptäckte jag i diskussionen under Webbpublicering, En stilla undran. Tittar man lite närmare i presentationen i bokhandeln, dvs klickar på länken och inte bara läser de två titelrubrikerna var för sig, ser man att det är så.

2007-10-07, 23:09
Svar #50

Utloggad Lars Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 10:36
    • Visa profil
    • www.fn-yxa.se (vilande)
Hej,  
tidigare fanns Härnösands stifts herdaminne utlagt på nätet på en webbsida, men nu lyckas jag inte få upp sidan längre. Tror adressen var denna:  
www.solace.se/~blasta/  
Och jag tror det var en Johnny Blästa som hade sidan.
Nån som vet om den har flyttats nånannanstans?

2007-10-07, 23:48
Svar #51

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Hej Lars,
Jag googlade på Herdaminne och kom direkt till Härnösands stifts herdaminne.
Med vänlig hälsning,
Sylvia

2007-10-08, 00:50
Svar #52

Utloggad Lars Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 10:36
    • Visa profil
    • www.fn-yxa.se (vilande)
Sylvia> Aha, testade du klicka på länken också?
Ifall du hittade en fungerande länk till Härnösands stifts herdaminne så får du gärna posta den här.

2007-10-08, 09:32
Svar #53

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
Fann också att min gamla länk till Härnösands Stifts Herdaminne inte längre fungerade. Nu finns det  här. Fast sidan verkar krångla ibland.
 
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna