ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 februari, 2011  (läst 2352 gånger)

2008-09-05, 20:00
läst 2352 gånger

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Förlåt en naiv fråga.  
Vad menas med rättelser i det här sammanhanget? Såvitt jag förstår innebär det, att det föreligger uppgifter i verket som ej stämmer med vad som idag är en allmänt vedertagen, dokumenterad sanning, och följaktligen borde korrigeras.  
Problemet, som jag ser det, måste vara att avgöra vad som är sant, d.v.s  var gränsen går mellan korrigering, och införande av nya hypoteser/kunskaper.  
Är det möjligt att hitta en enskild individ som klarar detta?

2008-09-05, 20:48
Svar #1

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Det är väl alltid en glidande skala. Å ena sidan finns det uppgifter som är uppenbart felaktiga och som kan korrigeras med hänvisning till en adekavat primärkälla. Å andra sidan finns det uppgifter för vars korrigering det krävs ett längre resonemang.  
 
Den första typen av uppgifter kan lätt föras in i en databas medan den andra kanske kräver en publicering av en artikel som redogör för resonemanget. Först då blir det väl en 'dokumenterad sanning'? Det var den senare typen av korrigeringar jag ahde i åtanke i mitt inlägg ovan där jag erbjöd SGT som forum.
 
(Meddelandet ändrat av milton den 05 september, 2008)
//Michael Lundholm

2008-09-05, 21:18
Svar #2

Leif R. Blom

Ännu en naiv fråga. Erfarna släktforskare, som jag talat med angående fel o brister i Elgenstierna, brukar säga att de skall anmälas till Riddarhuset.
Vad händer där, kommer dessa anmälningar att kontrolleras där och kommer
då de eventuella justeringarna även att nå Elgenstierna ?
Mvh Leif

2008-09-05, 21:25
Svar #3

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Mikael,jag delar din åsikt.  
Min fråga/kommentar riktade sig (liksom Olles) snarare till Niclas, vem skall avgöra vad som uppenbart är felaktigt, och vad som kräver ett längre resonemang - och är det möjligt för en enskild individ?!

2008-09-05, 22:17
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Uppenbara felaktigheter kan ibland upptäckas om man beaktar kronologiska förhållanden och tidigare rena gissningar på namn som avslöjar sig i rena orimligheterna (ss filiationen i fallet Rosenquist af Åkershult och påståendet att en Jonsson är son till en Jöns...). Annars är det faktiskt vanskligt att säga vem som har tolkningsföreträde. Det är som Michael anför ovan bättre att föra ett resonemang i en artikel eftersom de källtolkningar och nya fynd man då kan föra fram får en vetenskaplig grundbas att utgå ifrån - publikationen. Teorier och hypoteser som utvecklats i en tidskrift vinner mer gehör än vad som skrivits på ett internetforum, på gott och ont (Beerståhls artiklar i Släktforskarnas årsbok är ett strålande exempel - mycket vaga resonemang och stundvis gissningar om exempelvis utomäktenskaplig börd (ätten Rosendufva, Dufva), men intressant läsning, som kommit med i Elgenstiernas komplement). Det går inte säga att en forskare alltid har rätt i sina påståenden. En enskild individ kan omöjligt besitta all kunskap. Det är i att påvisa källbelägg och analys av uppgifter vi kan komma vidare. Adelsätters genealogier i Elgenstierna är inte några heliga kor som inte får beröras - en uppgift som inte går att verifiera direkt eller indirekt i källor har ett svagt bevisvärde även om den stått med i ättartavlorna i hundra år.

2008-09-05, 23:07
Svar #5

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Kan bara instämma med Niclas. Det finns ingen yttersta auktoritet i dessa frågor. Det finns ingen yttersta instans för att bestämma vad som är rätt och fel. Det är bärkraften  i forskarens resonemang som är avgörande. Ju mer komplicerad fråga desto större utrymme krävs självfallet. Iofs borde inte det forum där resonemanget framförs spela ngn roll (bara vad som framförs) men i praktiken gör det. Publikationens anseende är betydelsefullt.
//Michael Lundholm

2008-09-05, 23:17
Svar #6

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Niclas!
Köper ditt resonemang till 100%!  
Trots den boom vi upplever i intresset för släktforskning på senare tid, så är vi för få som engagerar oss på nätet vad gäller frälse-/adelssläkter. Det är då helt logiskt att hypoteser framförda på exempelvis Anforum inte vinner gehör, då de sällan, eller aldrig, utsätts för ngn kritisk granskning!
På typiskt svenskt manér, så tar vi däremot ofta för givet att det som publiceras på ngt sätt, har granskats källkritiskt, och därmed representerar sanningen!
Som alla släktforskare jobbar jag med ett antal olösta frågor, i mitt fall bl.a. släkten Stålhandskes (98) ursprung (där hypoteserna är lika många som författarna av böcker rörande frälset på senmedeltiden) och har försökt få kontakt med några nu levande författare, för att få bakgrunden till deras påståenden, utan att få ngt svar...
Ett första steg att komma närmare sanningen, kanske är att städa bort alla ogrundade påståenden i olika publikationer...

2008-09-07, 23:58
Svar #7

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Finnes oekta barn medtagit i supplementbandet?
 
Jag søker hjelp til å kolla(sjekke) om det har blitt registrert noen oekta barn på grevene Piper.  
 
Skicka mig gjerne svar til hp-en@online.no
 
mvh
Hans Petter Engh

2008-09-10, 16:11
Svar #8

Carl Szabad

Nej, det finns inga utomäktenskapliga barn upptagna under ätterna Piper.

2008-09-17, 17:55
Svar #9

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hei och takk for hjelpen Carl Szabad!
 
Jag regner med at de oekta barnen som har blitt registrert, er barn som den adelige personen har vedkjent seg?
 
En av mina anor fødd i Karlshamn i 1788 meddelte at hon var grev Pipers oekta dotter til sine barn. Saken er vanskelig(svor, men jag arbetar vidare ihåp om at hitta legarsmålsdomen til barmoren.

2008-09-17, 18:42
Svar #10

Carl Szabad

Vad har du för källa till att hon meddelat barnen den uppgiften? Finns det något brev bevarat? Dessutom ska du inte hoppas på att hitta en greve instämd för lägersmål i en vanlig tingsrätt.
 
De utomäktenskapliga barn som är medtagna i supplementet är alla styrkta på något vis.

2008-09-17, 21:02
Svar #11

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
En tredje Leif hoppar in här också...  Ang SGT som plats för rättelser till dessa supplementband har jag ett par funderingar. Såg att det första numret för 2008 kom ut nu i aug/sept, men när är nästa på gång, ifall man skulle göra ett försök att skicka in något? Kan inte den här relativt långsamma utgivningen (2nr/år läste jag också nånstans) göra att det blir väldigt utdraget om rättelser kommer i flera olika nummer och i olika artiklar? Eller kommer Samfundet att gå ut med någon info om öppen insamling för detta, som blir till en gemensam artikel i tidskriften?  
 
Att det annars kunde bli någon sorts digital samlingsplats för rättelser och tillägg i fortsättningen tycker jag är en bra idé, även om jag också förstår problemen med att bemanna en sån plats, liksom att kontrollera alla uppgifter...

2008-09-17, 21:48
Svar #12

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Produktionen av SGT 2008:2 har så smått påbörjats. Min ambition är att den skall finnas hos medlemmar och prenumeranter innan jul (så att vi kommer i fas med två nummer per kalenderår).  Det finns fn utrymme för fler artiklar.
 
Samfundet har fn inte diskuterat detta och har inget program i frågan. Det jag gjort är helt enkelt bara att som redaktör erbjudit SGT som forum om man i artikelns form vill publicera rättelser som är mer en korrigering av tex en enkel födelsuppgift och som kräver utrymme för ett resonemang.
//Michael Lundholm

2008-09-17, 23:11
Svar #13

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Til Carl Szabad!
 
Min kella er hva min farfar, født i 1885 och oldefar født i 1842 har fortalt(berettet). Den potensielle grev Pipers dotter var mormor til min oldefar.
Jag har ochså kontrollert om Piperhistorien var kjendt(kennt) i slekten i Sverige och fikk bekreftelse i Skee/Strømstad. Jag treffade et barnbarn til min oldefars systor i Skee for noen år siden, som kjendte til grevehistorien.
Min oldefars mor, født i 1816, ble gift med skolemestaren i Masslebergsfjerdingen i Skee fs..
Skolemestaren kjente ocshå godt til grevehistorien. Dersom han inte hadde tro på historiens sanning, så ville han sannsynlivis ikke ha deltagit i å fortelle historien videre til sine barn, som den kloke mannen han var.
 
Jag er 100% sikker på at Maria Charlotta, født den 28. mai 1788 i Karlshamn, selv var 100% sikker på at hon var grev Pipers dotter.
Hennes mor var imidlertid den som kjente 100% til om historien var sann.
Alternativet var at hennes mor diktet opp historien for å skjule en annen kjent person i Karlshamn for å unngå en skandale.  
Personen jag tenker på var øfverinspectør Pehr Borg vid Kronobrenneriet i Karlshamn, som var morens arbeidsgiver i september i 1787.(Hon var til nattverd den 16.9.1787 med notat hos H: Borg)
I en artikkel skrivit i Carlshamnia om kronobrenneriet ifrån 2006 så var greven och finansministeren Eric Ruuth och hans associerade aktive ved driften och anstellesen av personer vid Kronobrenneriet från 1777 och til och med 1784.
Eric Ruuth var en nær bekjent(bekant) av greven Carl Gustaf Piper, født i 1737.Två døttre til Eric Ruuth ble gift med Pipers søner.  
Min utmaning blir å finne ut om grev Piper var en av de associerade til Eric Ruuth vid driften av Kronobrenneriet och om hvem som anstellde jungfrun Anna Catharina Ekegren, født i 1753, hos Pehr Borg i 1787, som honoms jungfru nummer två. Jungfru nr. ett var Lovisa Conde, fødd i 1766, som ble anstelld i 1784 och hon var fadder i dopen til Maria Charlotta.

2008-09-19, 23:52
Svar #14

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Tilføyelse til mitt innlegg av 17. september.
 
Jag har stilt meg en frågo(spørsmål) hvorfor(varfør) Jungfrun Anna Catharina Ekegren døpte(dopade) sin uekte dotter for Maria Charlotta.  
 
Två av dottrene til friherren Eric Ruuth het Ebba Maria, født den 8.2.1786 och Elisabeth Charlotta, født den 26.4.1787.
 
Två av døttrene til øfverinseptør Pehr Borg het Sophia Maria, født den 1.10.1779 och Johanna Ulrica Charlotta, født den 22.4.1786
 
En tanke streifer på at Maria Charlotta kan fått sitt navn etter två av de nevnte personer.
Jungfrun Anna Catharinas mor het Catharina Nilsdotter och en systor het Helene Maria.
 
Jag håper(hoppas) på kommentarer til mine ubesvarte innlegg.

2008-09-20, 14:25
Svar #15

Carl Szabad

Hans Petter! Det är svårt att spekulera i varför någon döper sitt utomäktenskapliga barn till vissa namn, särskilt om de tillhör de vanligaste vid den tiden, vilket både Maria och Charlotta gör. Om man sedermera avser att gifta sig med barnafadern kan man namnge barnet efter svärmodern (om det är en flicka, förstås), det har jag sett exempel på med betydligt ovanligare namn. I det här fallet verkar det dock inte som om hon gift sig.
 
Jag har på grund av hög arbetsbelastning inte hunnit besvara ditt mejl, men det ringer alltid varningsklockor i mitt bakhuvud när någon vill hävda släktskap med kungahus eller högadel. Dessutom hände detta för 220 år sedan och en historia har en förmåga att förvanskas under tidens gång. Det är naturligtvis mer stärkande för det stackars barnet om modern hävdar att en greve är hennes far än om hon skulle erkänna att det var grannens dräng.
 
Man ska inte förakta muntlig tradering, men en sådan här historia (även om den vore sann) går aldrig att bevisa. Och bara att det finns en historia om en av dina anor är ju mer än vad många andra kan prestera om sina.

2008-09-20, 15:51
Svar #16

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Takk igjen for svar!
 
Jungfrun Anna Catharinas far var snickaremester Magnus Ekegren med eget burskap i Karlshamn.
Han var en tid oldermann i snickareembetet
Hennes mor Catharina Nilsdotter var dotter av bonden och nemndmannen Nils Ericsson ifrån Tørnåkra Mellandård i Kinnevald Herrad, Øja fs. i Kronobergs len.
 
I 1778 var jungfrun Anna Catharina Ekegren til tjenst hos riddaren och øfversten Hans Ehrenstråle på herregården Hallsnes i Ramkvilla sn i Småland. I husførhørslengden fremkommer at hun flyttet fra Hallsnes i 1779.  
Jag har ikke(inte) hittat spor etter hon ifrån 1779 i Ramkvilla och frem 16. september i 1787 i Karlshamn.
 
Anna Catharina var 35 år da hon født sin dotter.
I august i 1794 ble hon gift med enklingen, korporalen och skolemestaren Christian Thode, født i 1741. I august i 1795 fikk de sonen Christian Jacob Thode(Han ble ochså korporal och senere tractør i Kristianstad) som ble døpt i Åryd fs. i Blekinge.
Som 10-11 år gamal var han på Carlshamn Sjøcastell, anført som Kristen Trode No.5.
I følge mantall i 1810 i Kristianstad var han trommeslager i Kongl. Wendes Artilleriregemente.)
 
Anna Catharina var 42 år gamal da hon fødde sin son.
 
I mai 1795 ble Christian Thode ansteld som klockaresubstitut i Hellaryd och Åryd fs. under kyrckoherden Pehr Wanskif.
 
Anna Catharina døde den 19. januar i 1806 i byen Trensum i Hellaryd, som inhystes skolemester christian Thodes hustru.
 
Dette beviser på en måte at ikke var en lettlivet og løssluppen kvinne.
Jag besitter dokumentasjon hvor det tyder på at hon var en kvinne som kunne lese og skrive.
Hon deltok ochså i kyrckohandlingar sammen med sin mann på Ericsberg i Åryd fs. på 1790 tallet.
 
Jag har i disse dager anmodet Riksarkivet om å sjekke(kolla) etter jungfrun Ekegren och Piper i forbindelse med det Regala Cronobrenneriet i Karlshamn. Greven Eric Ruuth samarbeidet med sine associerade redan ifrån 1777 och frem il 1781 och grev Piper kan ha varit en av dom?
Jag har et håp om å finne informasjon om anstellselsetidpunkt m.v omrking Anna Catharina Ekegren.

2008-09-21, 00:20
Svar #17

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Til Carl Szabad
 
Jag er enig i at det nær sagt er umulig å kunne bevise farskapet, men jag kan hitta var(hvor) Anna Catharina Ekegren hadde tjenestested da hon ble gravid i ca. august i 1787. Det kan gi meg et annet perspektiv i saken.
Inntil tjeneststed er funnet har jag ochså øfverinspecktøren Pehr Borg vid Kronobrenneriet som en potensiell farskandidat. Han ble født i Karlscrona i 1746 och ans far var borgmestaren Anders Borgh. Hans svigerfar hans Unger var heradshøvding.
Pehr Borg fikk R.V.O(Ridder av Vasaordenen).
Hvorfor och når fikk han ordenen och av hvem. Det har mest sannsynlig skjedd i tiden han var vid kronobrenneriet ifrån 1784-1789. For meg er det interessant å se om han fikk ordenen i 1787 da Anna Catharina Ekegren ble anstelld? Kan det være mulig å finne ut av det?
 
Det er kun tre Piper grever som kan ha vært en potensiell far til Maria Charlotta:
 
   Carl Gustaf Piper, født i 1737
   Adolf Ludvig Piper, født i 1750(bror til Carl Gustaf)
   Gustaf Piper, født i 1771(sonen til Carl Gustaf)
 
Jag besitter dokumentasjon ifrån Krigsarkivet, som dokumenterer at Eric Piper, født i 1772 och broren Carl Claes Piper, født i 1770, var utrikes i 1777.(søner av Carl Gustaf Piper)
 
En siste potensiell farsperson er:
 
    Fredrik Magnus Piper, født i 1746
 
Han var ikke adelig, men Sveriges mest kjente hagearkitekt i sin tid.
Han utformet slottsparkene på Haga och Drottningsholm slott for Kong Gustav III
Han hadde en viss tilnytting til Karlshamn via sin fru Elisabeth Hacksson.
De fikk ingen barn.
 
Jag er selv ganske sikker på at en av de nevnte personer var Maria Charlottas far.

2008-09-25, 21:21
Svar #18

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Finnes det utenomektenskapliga barn under ætten Ruuth(Greven Eric Ruuth)?

2008-09-28, 15:57
Svar #19

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Angående diskusionen om kompletteringar en bit upp
 
Det finns ju tydligen ytterliggare en hemsida där det görs uppdateringar angående ätter, vilken är adelsvapen.com.
 
Det blir lite svåröverblickat, å ena sidan så kan det ju vara bra att meddela riddarhuset inför en ny skiva. Men den kostar ju en del (nu 2500kr). Att lägga det på adelsvapen.com känns heller inte helgjutet. Men Carls nu utgivna bok känns väldigt rätt. Problemet är att den kan ju inte komma ut så fort något ändrar sig. Det lättaste och snabbaste måste väl ändå vara detta forumet och att då lyckas övertyga alla att skicka in det här och då inom sinom tid kan nyutgivning ske utav rättelser. Självklart fortsätter man att även skicka till riddarhuset.
 
Själv vet jag att man missar att skicka upp saker man finner fel, det kanske skulle underlätta/motivera ifall man visste att det tas tag i direkt, inför nästa nyutgivning.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-10-24, 18:19
Svar #20

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Jag søker hjelp til uppslag i supplementbandet på Eric Ruuth.
Finnes det utenomektenskaplga barn?

2008-11-27, 16:21
Svar #21

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Det må vel finnes en eller annen i Sverige som kan hjelpe meg å slå opp på Eric Ruuth, som jag frågor om i innlegg av den 24.10.2008.

2008-11-27, 16:32
Svar #22

Carl Szabad

Om du förväntar dig ett svar bör du nog vara tydligare när du frågar. Det står exempelvis ingenting där om när Erik Ruuth ska ha levat. Det finns dessutom fem olika ätter Ruuth.

2008-11-27, 17:49
Svar #23

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Jag ble litt satt ut.
I mitt innlegg av 17. september 2008 skriver jag en del om greven Eric Ruuth, som er personen jag søker etter.
Eric Ruuth ble født i 1746 och døde i 1820.
 
Eric Ruuth var Hovman, greve, finanspolitiker och han hadde en nær forbindelse til grevene Piper, som svigerfar til två.
Jag arbetar så seriøst, som jag kan med min sak och holder på med å sjekke(kolla) dombøker i flere len i håp om å finne en legarsmålsdom.
Øvre- och nedre borgretten i Stockholm er redan sjekket

2008-11-27, 23:44
Svar #24

Carl Szabad

Nej, det finns inga utomäktenskapliga barn till Erik Ruuth.

2008-11-28, 08:58
Svar #25

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Nok en gang takk til Carl Szabad.
 
Jag arbetar videre och vil informere om nye funn(forhold) i saken.

2009-03-30, 23:50
Svar #26

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Två inlägg har flyttats till   Några inlägg rörande denna flyttning har tagits bort. Se epost-korrespondens om detta. Släkter - Introducerad adel - Ruuth.

2009-05-17, 20:04
Svar #27

Johan Brandt t. Grevnäs

Vill härmed göra en komplettering till uppgifterna i supplementbanden. Ser, att uppgiften om Alexander Oskar Lillström f. 9.8.1849 i Jorois som var gift med Augusta Wilhelmina von Schantz, saknar senare livsdata t.ex. dödsuppgiften. Han sägs vara vid liv år 1895. Enligt dödsannonsen och nekrologen dog han tisdagen den 13. januari 1909 i Lovisa kl. 8 på morgonen.
 
(Meddelandet ändrat av Grevnas 2009-05-17 20:19)

2009-05-18, 08:50
Svar #28

Carl Szabad

Tack för din uppgift! Egentligen passar den bäst under Släkter > Introducerad adel > Schantz, von, eftersom banden nu är tryckta och det mig veterligt inte finns några ambitioner att fortsätta verket.
 
Carl Szabad
Redaktör

2011-02-22, 14:00
Svar #29

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Undrar över förkortningen sjr. Under rättelserna (supplementband I, s 481), står det om flera medlemmar av släkten Ihre (Mattias, Anna Elisabet, två bröder Nils och en Carolus) att de sjr olika datum, t.ex. Mattias (Ihre), f 1697 8/6 i Lund, sjr 1710 22/4 i Lund.
 
Vad betyder sjr?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna