ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 september, 2008  (läst 1943 gånger)

2006-02-22, 19:00
läst 1943 gånger

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2006-11-23, 23:10
Svar #1

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! Hur har arbetet med Elgenstierna supplementband avancerat?

2006-11-24, 07:29
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Layouten är klar, men på grund av en hög procent formateringsfel utanför min kontroll har jag varit tvungen att i detalj gå igenom hela materialet igen. Det rör sig i alla fall om bortåt 1600 sidor där i princip varje tecken är betydelsebärande och måste vara så korrekt som möjligt.
 
Det lär inte vara klart före nyår men en förhoppning är i alla fall att böckerna går i tryck under första kvartalet.

2006-11-24, 22:55
Svar #3

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Tack, ser fram emot detta! Förstår ju att det är ett mastodontarbete!

2007-02-12, 21:41
Svar #4

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Nåt nytt att rapportera, första kvartalet har gått till hälften så jag antar att de är i tryck nu?!
 
Vi har väntat i 10 år!
 
Annika Lindqvist

2007-02-12, 21:55
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Rapporten är att för närvarande arbetar jag varje vaken stund med Sveriges dödbok ver 4 för att den ska kunna komma ut så snart som möjligt. Den tidigare tidsplanen för den har tidigarelagts med flera månader.
 
När den är klar återupptas arbetet med supplementen som visade sig behöva en betydligt hårdare detaljgranskning än vad jag tidigare trodde.

2007-02-13, 21:35
Svar #6

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Jaha, det ska bli spännande att se vad som ska  komma emellan nästa gång då?
Det är ju tydligen alltid något annat (nytt) som prioriteras!

2007-02-13, 22:09
Svar #7

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Jag är lika spänd som du Annika! Vad jag minns så kallades Elgenstierna supplementband för ett projekt i förbundets verksamhetsberättelse en gång i tiden. Jag förstår att det inte gör det längre (se Förbundsnytt, Projekt). Ett par av kriterierna för att kalla något för projekt är ju att det har tilldelats resurser och ett tidsatt mål. Men jag är lika nyfiken på resultatet ändå.

2007-02-14, 22:18
Svar #8

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Dessa ständiga och mångåriga förseningar måste bättre förklaras. I Kurt Modigs svar 19 sept 2005 sägs, att styrelsen beslutat att projektet ska ha högsta prioritet. Det nämns också, att projektledaren gjort andra prioriteringar, och att arbetet med supplementbanden därför legat nere. Detta tycks ju vara ett återkommande problem. Hur kan dessa omprioriteringar  motiveras, när styrelsen givit projektet högsta prioritet?

2007-06-21, 20:17
Svar #9

Utloggad Solveig Jolbäck

  • Solveig Jolbäck
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 14:25
    • Visa profil
    • www.lidkoping.org/sjolback
Har Supplementsbanden korrekturlästs?
Mvh
Solveig Jolbäck

2007-09-19, 12:07
Svar #10

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Bra att sign Grigoris påminner om Elgenstiernas supplementband.
 
Om några veckor är det exakt 10 (tio!) år sedan jag beställde nyutgåvan av Elgenstierna i  
 e l v a  band.
 
Ständiga nyutgåvor av Sveriges Dödbok anses tydligen viktigare än att komplettera standardverket om den svenska adeln.

2007-09-26, 20:50
Svar #11

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
I samband med dagens storstädning i pappershögarna hittade jag ett brev från Släktforskarförbundet daterat i Stockholm 1998-09-22. Budskapet var att facsimildelen, de nio banden, fanns att hämta i slutet av oktober. Supplementbanden skulle inte vara klara det närmaste halvåret. Det är således snart nio år sedan jag placerade böckerna i bokhyllan och lämnade lite plats för de två återstående banden. Sedan dess har jag både flyttat om i hyllorna och flyttat till ny adress. Så stora förseningar finns det inte ens i de stora IT-projekten som brukar tas upp som varnande exempel.

2007-09-27, 12:09
Svar #12

Christian Andersson

Bara lugn, Christer.
 
Supplementbanden kommer nog så fort förbundet är färdiga med sitt stora IT-projekt. Damma av lite i bokhyllan medan du väntar! Det har väl hunnit samlas en hel del genom åren?
 
Mvh Christian

2007-09-27, 16:46
Svar #13

Mats Larsson

Och vad har det ena med det andra att göra?

2007-09-27, 22:22
Svar #14

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Är det någon som kommer ihåg till vilket pris vi beställde de två supplementbanden?

2007-09-28, 00:21
Svar #15

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag har inte beställt några band, men jag har sett beloppet i en annan diskussion och lyckades faktiskt hitta den.  
 
Under Källor; Tryckta skrifter; Elgenstierna supplementband skrev Carl Szabad i slutet av 2004 i ett svar till någon som trodde sig ha förskottsbetalat hela verket, att ingen hade betalt mer än 4.500 kr för nio band. Pris: 500 kr per band.

2007-09-28, 01:39
Svar #16

Erik Grenholm

Varför vänta gott folk.
Riddarhuset har en CD med mycket bra info.
 
Naturligtvis inte alla rättelser.
Men den är bra i första hand.
Kostar 2500:- då får man alla Elgenstierna+ nya adelskalendrar.
 
Samt de rättelser de fått in.
Låter som en bra affär tycker jag, som är en amatör.
Erik

2007-09-28, 07:21
Svar #17

Carl Szabad (Carl)

Mats! Det har att göra med när det är samma person som ska köra flera olika projekt. Jag har fått koncentrera mig på projekt som skapar större intäkter.
 
Visst har Elgenstiernasupplementet dragit ut på tiden, det är odiskutabelt. Å andra sidan är det inget litet projekt. Det handlar om att uppdatera 3.000 introducerade adelsätter där 600 olika källor använts för att kunna uppdatera 65.000 personer i olika avseenden, för att nämna några siffror.
 
Jag arbetar dagligen med korrekturläsning nu, men tänker inte ge något mer datum för när det kan vara klart, eftersom tidsplanerna hittills spruckit. Det finns i alla fall inget akut databasprojekt som stör arbetet just nu.
 
Carl Szabad
Projektledare

2008-09-02, 09:25
Svar #18

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
När kommer Elgenstierna?
 
Har väntat länge på tillägsbanden. Är en av de som subskriberade på Elgenstiernas nyutgivning under 1990-talet då SSF hade sin storhetstid. Fascimilen av de gamla banden kom och dessa betalades. Inga tillägsband dök upp som skulle ingått i subskribtionserbjudandet. De skulle komma snart sades det. Åren gick och gick,,,,  men nu (2008), äntligen, skulle de vara på väg.
 
Igår (den 1 september) fick jag en faktura på Elgenstiernas tillägsband. Denna var utskriven den 18 augusti. Det har således tagit två veckor att distribuera denna faktura som ska vara BETALD den 8 SEPTEMBER. Snacka om snigelpost.  
 
Jag har ännu inte sett röken av tillägsbanden. Är tanken att man ska förskottsinbetala för att få sin leverans? I så fall borde detta ha angivits på fakturan. Dessutom är fakturadistributionen helt på tok för dålig.  
 
Var befinner sig mina tillägsband?
 
En på SSF mycket besviken släktforskare,
 Niclas Rosenbalck  
   Växjö

2008-09-02, 10:54
Svar #19

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Min faktura är daterad 2008-08-14 med sista betalningsdag 2008-09-03. Kuvertet stämplad 28.8.08.
 
Häromdagen läste jag meddelandet på Rötter, att du har 20 dagar på dig att betala när paketavin kommer i din brevlåda och att man inte skall bry sig om datumet på fakturan.
 
Paketen skulle distribueras denna vecka, men ännu ingen avi.
 
Intet är som väntans tider ...
 
Rune

2008-09-02, 13:14
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Då jag själv blir förvirrad av det som händer administrativt runt (även) denna sak, saxar jag in från Rötters förstasida
 
Du som väntar på Elgenstierna
 
■ Utskick pågår nu direkt från tryckeriet. Samtidigt skickar kansliet fakturan. Du har 20 dagar på dig att betala från det du fått böckerna oavsett vilket datum som står på fakturan. Av praktiska skäl är det ett och samma datum på alla fakturor. (26 aug)
 
Tillhör liksom Niclas subskribenterna från 90-talet, men vet inte vilket pris som gäller oss, vilket som gäller medlemmar i någon av de anslutna föreningarna och vilket som gäller övriga intressenter.
Kommer inte in i Rötterbokhandeln.
Är det någon som kan upplysa?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-09-03, 08:39
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kom in i Rötterbokhandeln från en annan dator. Där anges bl a följande:
Supplement till Svenska adelns ättartavlor  
Pris:  Medlemspris:  
 1950 kr 1750 kr  
 
så nu har jag fått svar på den frågan.
 
Eftersom jag själv inte sett banden ännu, vore det intressant att höra om de har samma utseende som den tidigare Förbundsversionen - blå? Man kan inte se det i Rötterbokhandeln.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-09-03, 08:48
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vi som subskriberade på 90-talet ska betala 1200 för supplementbanden, inte mer. Det har framgått av ett brevutskick undertecknat ordföranden och kassören som kom i juli, tror jag.
 
Därefter meddelade jag med epost att jag ville köpa dessa för 1200 och att jag ville hämta dem själv (och slippa frakt). Enligt epostsvar var det helt OK.  
 
Som de andra här har jag fått fakturan ändå hemskickad väldigt sent, med belopp på 1200 + frakt och emballage, hela 170 kronor för mycket. Har epostat igen för att få besked vad jag ska göra.
 
(Meddelandet ändrat av zzz den 03 september, 2008)

2008-09-03, 08:51
Svar #23

Utloggad Tommy Näzell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 12:41
    • Visa profil
    • www.genealogica.com
Olle,
 
supplementbanden är i blått klot precis som nytrycket i övrigt, passar ganska bra bredvid de moderna adelskalendrarna.
 
/T

2008-09-03, 11:05
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Tommy!
Då kan man vara säker på att de passar in  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-09-04, 21:35
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
När nu Supplement till Svenska adelns ättartavlor börjar distribueras - mina kom idag - borde det finnas ett intresse att kommentera dessa.
 
Jag erkänner direkt att jag först kollade vissa släkter; Dels sådana där jag sänt in kompletteringsmaterial (det är ju roligt och se hur det blir), dels sådana jag skrivet om i Släktforskarnas årsbok, och dels där jag varit aktiv i Anbytarforum.  
 
Det blev en blandad upplevelse. Jag inser att arbetet med verket varit ett mastodontarbete och att allt inte kan komma med/hinnas med. Men, hur min i SlfÅb´98 nyupptäckta anmoder till Johan Gudmundsson Brun, adlad Brunhielm, kunnat missas, har jag svårt att förstå. Det är ju ändå förbundets årsbok  och artikeln är på 30 sidor, även om omfånget på en artikel inte säger något.  
 
Nog med gnäll; Det intressanta är egentligen hur vi går vidare. Vad sägs om en rubrik [color=0000ff]Kompletteringar till Supplement till  Svenska adelns ättartavlor[/color]  
 
Adeln är väl inte mer intressant än någon annan släktgrupp, men när nu så mycket finns samlat och vi hela tiden gör framsteg, vore det intressant att gå vidare. Men kanske någon - någon organisation? - i så fall skulle ta på sig att hålla i ett sådant gärna nätbaserat projekt. Att det skulle utkomma några ytterligare tryckta Supplement har jag svårt att tro - i dagsläget.
 
Så - vore intressant att höra om fler synpunkter på Supplementbanden och om idéer om hur man kan fortsätta samla kompletteringar.
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-09-04, 22:06
Svar #26

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Skulle man inte ta efter det som fanns i Släkt och Hävd: Kompletteringar och rättelser till genealogiska arbeten. Gör en begränsning i ämnen till Elgenstierna, Herdaminnen och de olika universitetens nationers utgåvor. Utgåvor av släktföreningar borde ha egen rubrik.
 
Rune

2008-09-05, 07:41
Svar #27

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Mina reaktioner är lik Olles. Saknar även en hel del kritiska analyser (bl a ätten Rosenquist af Åkershult som mycket troligt även nu fått fel anfäder). Lade även märke till att namnformen Joen skrivs likt tidigare utan att man beaktat att det enbart är en variant av Jon (skriver någon Suen, Måens, Jöens ?). Nog om detta - Carl Szabad har lagt ner ett mastodontjobb att sammanställa uppgifterna och han ska inte bära något hundhuvud - hans insats under dessa tio år är enorm och jag sänder honom en mycket stor TACKSAM HÄLSNING att han rodde iland detta projekt och är glad att han orkade göra det.  
 
Nu undrar jag hur vi går vidare med fortsatta rättelser. Varför inte skapa en virtuell Elgenstierna under Rötter där man kontinuerligt kan lägga in rättelser som bilagor till stamtavlorna ? Denna databas kan då riktas som en förmån åt medlemmarna (den där 100-lappenklubben).  
 
mvh
Niclas

2008-09-05, 08:04
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I all hast: Hade liknande tankar som Niclas ang en virtuell Elgenstierna, men ett sådant projekt fordrar någon som håller i det. Förbundskansliet har idag 3 personer på 2,75 tjänster - från april 2009 endast 2 pers. på 1,75 tjänst (citat: Barbro Stålheim i Förbundsforum). Här måste till kvalificerade frivilliga krafter som får den behörighet som behövs för att ratta en sådan sida. Utrymmet/behörigheten bör bestämmas av styrelsen.
Vem skulle ha kunskap, kraft och lust att ta på sig en sådan uppgift på frivillig basis?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-09-05, 18:52
Svar #29

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Om någon har möjlighet att fästa på pränt kritiska analyser av en ätt, alltså inte bara enstaka kompletteringar, finns det alltid utrymme att publicera dem i Svensk Genealogisk Tidskrift.
//Michael Lundholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna