ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elgenstierna 1 och 2?  (läst 2971 gånger)

2001-03-08, 19:16
läst 2971 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Enl Nyhetsbrev från GF framgår att Riddarhuset har framställt en CD-ROM med den svenska adelns stamtavlor. Till att börja med innehåller innehåller den hela texten i Elgenstiernas ättartavlor, med ändringar, tillägg och rättelser. Sedan har genealogierna uppdaterats, långt in på 1990-talet, för nu levande ätter.
En del i meddelandet har fått mig att fundera - meningen lyder: Man har använt bildläsarteknik (scanning med OCR-tolkning) vilket ju medför vissa kvalitetsproblem. Särskilt årtal får därför kontrolleras en extra gång om man använder skivan.
Om detta nu stämmer - villet jag inte betvivlar - medför det att vi plötsligt har två (EÄ) som källor när vi refererar till Elgenstierna, Ättartavlor. Skall vi kalla referensen (EÄ1) = Elgenstierna i bokform, original resp faksimil, resp (EÄ2) = CD versionen? Annars blir det väl ogörligt för den som vill kontrollera ....
Vänligen,
Olle Elm

2001-03-08, 21:35
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
CD-skivan som Riddarhuset låtit framställa bör inte blandas ihop med Elgenstierna. Det hela rör sig i stället om en digitaliserad version av de aktuella riddarhusstamtavlorna, vilket är något annat. Visserligen utgår dessa från Elgenstiernas edition av riddarhusstamtavlorna, utgiven under titeln Den introducerade svenska adelns ättartavlor (1925-1936), men dessa har sedan kompletterats med efterkommande generationer och nya forskningsrön. För övrigt byggde ju Elgenstierna, i likhet med föregångaren Anrep, i sin tur på tidigare (otryckta) versioner av riddarhusstamtavlorna.
 
En lämplig källhänvisning är således Riddarhusets stamtavlor, CD-versionen (2001), eller ännu bättre CD-skivans exakta titel (har den ej till hands f.n.).  
 
Om riddarhusstamtavlorna, se t.ex. Folke Wernstedt, Ur riddarhusgenealogiernas historia, Genealogiska samfundets i Finland årsskrift 1937, och densamme, Arbetet på den svenska adelns släkthistoria och Riddarhusets stamtavlor, Släkt och hävd 1960:3, samt Pontus Möller, Riddarhuset i tiden, Släkthistoriskt forum 1982:4.  
 
M v h
Torsten Berglund

2001-03-09, 17:11
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Komplettering till ovanstående inlägg:  
Enligt Riddarhuset heter CD:n Stamtavlor på CD-ROM utgivna av Riddarhusdirektionen (2001).

2001-03-09, 18:06
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bra Torsten Berglund att detta blev klartgjort så snabbt. Den del av GF:s skrivning ovan som lyder: hela texten i Elgenstiernas ättartavlor, med ändringar, tillägg och rättelser - fick mig att undra om Riddarhuset på detta sätt producerat ett billigare alternativ till faksimilupplagan, och att detta ex dessutom kan vara behäftat med de med OCR-teknik vanligen inträffande läsfelen.
Vänligen,
Olle Elm

2001-03-09, 23:55
Svar #4

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Olle! I och för sig har du rätt i att man kan se CD:n som ett slags billigare alternativ till faksimilupplagan av Elgenstierna, eftersom Elgenstiernas tabelluppställningar ingår i stamtavlorna. Dessa består nämligen av ark med uppklistrade tryckta släkttabeller för respektive släkt tagna direkt ur Elgenstierna, som sedan rättats och dessutom påförts nya generationer de senaste 60 åren. Tyvärr finns säkert en hel del fel som uppstått i scanningen av stamtavlorna.

2005-11-29, 23:26
Svar #5

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Jag undrar om det är någon här på anbytarforum som köpt cd-skivan ( Stamtavlor på CD-rom) och om det är värt 2500 kr att lägga på den?.
 
Har redan SBL (CD) och ÄSF alla band.
 
Ni som ev har skivan får gärna höra av er.

2006-05-06, 07:50
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Visst finns många släkter och personer på den här skivan, men några 2,500 kr är den ju inte värd.
Dessutom så finns inte några som helst källhänvisningar i materialet. På många personer står att de är födda i Stockholm (Sic!), man har inte ens brytt sig om att ta reda på i vilken församling.

2007-10-02, 21:41
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har funderat på om det skulle vara bättre att skaffa Gustaf Elgenstiernas Den introducerade svenska adelns ättartavlor som utgavs på 1920- och 1930-talen från en antikvariebokhandel eller det svenska Riddarhusets senaste bidrag Stamtavlor på CD-rom. Vilken skulle ni rekommendera och varför?
 
Vad jag har förstått av tidigare inlägg ovan så består Stamtavlor på CD-rom av en elektronisk version av det gamla genealogiska standardverket och klassikern inom svensk adlig släktforskning Gustaf Elgenstiernas Den introducerade svenska adelns ättartavlor från 1920- och 1930-talen med ändringar, tillägg och rättelser. Dessutom är Stamtavlor på CD-rom tydligen uppdaterad fram till 2002. Är den således Riddarhusets nuvarande ställning till Stamtavlorna och den svenska adliga genealogin? Åtminstone verkar det vara som så. Med andra ord det senaste bidraget till följden av genealogiska standardverk som Anrep och Elgenstierna...? Det som då skiljer är att Stamtavlor på CD-rom är i elektronisk form på en CD skiva.

2009-06-03, 22:23
Svar #8

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Hej!
 
Kan en eller annan scanne sidor, från grevliga ætten Ruuth(Eric Ruuth,1746-1820) och hans etterkommere til meg ifrån Elgenstierna.
Mange tack for hjälp.

2009-06-04, 19:55
Svar #9

Kjell Swebilius

Hej Hans Petter
 
Jag skickar Ruuth till din e-mailadress

2010-05-23, 19:01
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Angående vad den här källan skall heta anger Libris numera följande om de två versionerna:
Riddarhusets stamtavlor [Elektronisk resurs] / [utgivna av Riddarhusdirektionen] Version 2.0 [Stockholm : Riddarhuset], [2000]
Riddarhusets stamtavlor [Elektronisk resurs] Riddarhusdirektionen (utgivare)Version 3.0 Stockholm : Riddarhusdirektionen, 2002
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-07-31, 00:55
Svar #11

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Någon som kan installera skivan? Lånade 2002-versionen på biblioteket och för att kunna söka igenom alla de olika små PDF-filerna ska man ange att man ska användaen indexfil .pdx i Acrobat Reader. Något sådant menyval finns inte i min Acrobat Reader, ochhögerklick på .pdx-filen med öppning i Acrobat Reader ger som resultat som upplysning att det inte är en användbar indexfil...

2012-07-31, 12:30
Svar #12

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag har denna skiva. Jag har också haft problem med just sökfunktionen genom åren. Efter olika ominstallationer så har jag inte fått det att fungera med sök. Däremot installation fungerar. Om jag kommer ihåg rätt så var jag tvungen att installera den reader som är på skivan för den som jag hade på datorn (en senare) fungerade det inte med när det gällde sökning. Det var några år sedan jag använde skivan.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2012-07-31, 13:22
Svar #13

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Tack.
 
Någon annan installation av skivan än att använda PDX-filen nämns inte, utom möjligen att man kan kopiera in datat till hårddisken för att arbetet ska gå snabbare.
 
Hittade idag lite generell info om Acrobat & .PDX, ska testa det när jag kommer hem.
 
 
 
http://forums.adobe.com/message/2548573http://forums.adobe.com/message/2548573
 
To access the desired PDX file you are opening a PDF where you are trying to link to the PDX.
Instead, use the designed feature provided within Acrobat.
Go into the PDF's Document Properties. Select the Advanced tab.
In the dialog's first (top) pane, for Search Index, use the Browse button. Locate and select the desired PDX.
Close the Document Properties dialog. Save the PDF.
Now, when the PDF is opened the Catalog index is automatically mounted and available for Search.
As Bill@VT mentioned, the relative locations of all files and Catalog indices must be maintained when relocating to another location.
 
 
 
http://forums.adobe.com/thread/772205http://forums.adobe.com/thread/772205
How to search with regular expression
Jan 2, 2011 8:21 AM
 
I make pdx files so that I can search text quickly. But Acrobat doesn't provide a way to search with regular expression. I'm wondering if there is a way that I don't know to search for regular expression in Acrobat Pro 9?
 
 
1. CtDave,
 
First, Acrobat must mount the PDX.
As Find does not use the cataloged index, use Shift+Ctrl+F to open the advanced search dialog.
It may be helpful to first enter Acrobat Preferences and for the Search category tick Always use advanced search options.
Back to the Search dialog - use the drop down menu for Look In to pick Select Index then, if no PDXs show, click the Add button.
In the Open Index File dialog, browse to the location of the desired PDX and select it.
OK out and use Return results containing to pick a Match ... requirement or Boolean.
 
 
To become familiar with query syntax, for Acrobat, it is good to review Acrobat Help.
 
http://help.adobe.com/en_US/Acrobat/9.0/Professional/WS58a04a822e3e501 02bd615109794195ff-7c4b.w.htmlhttp://help.adobe.com/en_US/Acrobat/9.0/Professional/WS58a04a822e3e501 02bd615109794195ff-7c4b.w.html

2012-07-31, 13:41
Svar #14

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag körde en hårddiskinstallation. Prova det.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2012-08-01, 17:00
Svar #15

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Kom på att jag kan ta skivan till jbbet och göra ett eget index, vi har Acrobat Pro där. Så slipper man köra med en gammal version av Acrobat.
 
Torsten Berglund skriver tidigare:
Olle! I och för sig har du rätt i att man kan se CD:n som ett slags billigare alternativ till faksimilupplagan av Elgenstierna, eftersom Elgenstiernas tabelluppställningar ingår i stamtavlorna. Dessa består nämligen av ark med uppklistrade tryckta släkttabeller för respektive släkt tagna direkt ur Elgenstierna, som sedan rättats och dessutom påförts nya generationer de senaste 60 åren. Tyvärr finns säkert en hel del fel som uppstått i scanningen av stamtavlorna.
 
Förstår inte riktigt detta. På (den rätt uselt producerade) skivan finns ju normalt bara TAB 1 av varje släkts ofta många tabeller, tabeller som man dessutom hela tiden hänvisar till i texten. Tydligen anser man att Elgenstiernas originalböcker är ett nödvändigt komplement till skivan... Men av Torstens inlägg verkar det som om det skulle följa med tabeller på papper med skivan?
 
När man tänker efter har ju skivan rätt många år på nacken, för att vara en CD, och Acrobat kanske inte hade sådana funktioner tillgängliga som man saknar i materialet, som till exempel hypertextlänkar. Men lite fjuttig verkar skivan även med 10års-perspektivet medräknat.
 
(Meddelandet ändrat av tommypeters 2012-08-01 17:11)

2012-08-01, 17:34
Svar #16

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Innan exempelvis en Tab 1, börjar så finns det ibland lite text. Dessa innehåller då genealogier som inte startar med Tab 1, utan det är anorna till Tab 1. Hoppas du förstår!
 
Själv har jag stött en sådan som inte kan stämma. Vilken det nu var, men det ger som om man sätter sig in i genealogierna.
 
Inga papperstabeller medföljer.  
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2012-08-01, 18:59
Svar #17

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Jo, det jag menade var att man (som du skriver) har text, sedan TAB 1, sedan ny text, sedan står det  - men ingen tabell. Man skriver ju också att man inte har lagt in dessa tabeller från böckerna.
 
Vilket verkar lite underligt, det är ju mindre jobb att lägga in ett antal inscannade bilder än att OCR-tolka inscannad text och (förhoppningsvis) korrekturläsa den.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna