ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-23  (läst 1632 gånger)

2003-10-24, 09:14
läst 1632 gånger

Carl Szabad (Carl)

Alla som är prenumeranter på Släkthistoriskt Forum har rätt att subskribera (förhandsbetala) årsboken för efterföljande år till ett lägre pris, 165:- inkl portokostnad, än det normala listpriset. Detta måste dock ske före den 30 november innevarande år.
 
Tidigare år har vi skickat ut en påminnelse om den möjligheten till alla nyblivna stödjande medlemmar (numera prenumeranter) och de som tidigare subskriberat årsböcker.
 
I somras byttes det gamla centralregistret ut mot ett nytt, som ännu inte har möjligheten att selektera olika prenumerantkategorier. Därför uppmanar jag de som är prenumeranter och intresserade av att få årsboken nästa år billigare att själva betala in 165:- till förbundets postgiro 15 86 22-1 senast den 30 november och ange att det avser Årsbok 2004. För att underlätta administrationen, ange också ditt prenumerantnummer som står på baksidan av tidningen ovanför adressen.
 
Carl Szabad
Sveriges Släktforskarförbund

2003-10-24, 17:36
Svar #1

Yvonne Korn (Yvonnek)

Hur påverkas nu detta reducerade pris av det faktum att boken kanske i framtiden ska ingå i medlemskap i GF - se den pågående debatten längre ner om nedläggning av Släkt och Hävd och ev GF? Vore bra att det reddes ut innan ev inbetalningar behövs göras åt någondera hållet kanske?

2003-10-24, 22:22
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Vad som eventuellt händer i framtiden berör inte priset på denna årsbok. Det är bestämt sedan ett år tillbaka.

2003-10-25, 17:58
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tack Carl!  Satt precis i dagarna och funderade på vad som hänt med subskriptionserbjudandet ifrån Släktforskarförbundet  - ni brukar vara punktliga och bra på information i god tid. Det här var inte alls likt er.  Jag har nämligen inte fått någon påminnelseinfomation om subskription av årsboken trots att jag är stödjande medlem (och dessutom tidigare köpt årsboken av er). Kanske gäller detta även fler personer än mig och då är det lite magstarkt att gå ut enbart här på nätet med information. Detta bör ni snarast kolla upp.
Det här känns faktiskt lite olustigt, måste jag säga,  med tanke på det nu aktuella kaosförslaget mellan GF:s och Släktforskarförbundets styrelse om att omorganisera Släkt och Hävd som en del av årsboken.  
Jag kommer troligen inte att förnya mitt medlemsskap i Genealogiska föreningen om Släkt och Hävd övergår till årsboken i framtiden utan det blir ju faktiskt både billigare och smidigare för mig  att enbart anta subskriptionserbjudandet ifrån Släktforskarförbundet. Känner inte längre något större förtroende för de personer av GF:s styrelse (undantagandes Jonas Kuschner) som uttalat sig i den andra debatten om flaggskeppet Släkt och Hävd (se här) och hoppas verkligen att detta i mitt tycke rena idiotförslaget ej klubbas igenom vid medlemsmötet.  
 
Vad kommer att ske nästa år med utgivningen av Släkt och Hävd om man på GF:s möte den 8 november, mot allt förnuft, beslutar att tidskriften ska uppgå i Släktforskarförbundets årsbok? Är årets SoH den sista årgången och kommer namnbyte och innehåll av årsboken att ske from 2004 ?  
 
mvh  
Niclas Rosenbalck , Växjö

2003-10-26, 09:02
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Niclas! Det här är egentligen inte mitt bord längre, men jag ville ändå lägga in den här brasklappen om inte det nya registerprogrammet hinner få in den funktionen i tid.
 
Vad som händer med Släkt och Hävd ligger i första hand i GF:s medlemmars händer.

2003-10-26, 10:35
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Carl!
 
Förstår att SoH främst är GF:s ensak, men när Släktforskarförbundets styrelse på allvar diskuterat ett avtal om SoH och förbundets årsbok så bör ni väl redan nu ha planerat och fått information om vad som sker nästa år ifall Släkt och Hävd mot allt förnuft försvinner?
 
Min fråga är alltså om ni redan med årsbok 2004 har planerat namnbytet eller om det först blir med år 2005, ifall nu det diskuterade förslaget går igenom ? Likaså om det redan nästa år är tänkt att medlemmarna i GF ska erhålla förbundets årsbok som ersättning för en eventuell förlust av SoH. Vilken framförhållning rent tidsmässigt har egentligen diskuterats i det föreslagna avtalet ?
 
mvh Niclas Rosenbalck

2003-10-26, 12:18
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Niclas! Det här är en styrelsefråga, men distributionen av årsboken till de som subskriberat den ska rimligtvis ske enligt tidigare besked. Vad årsboken 2004 sedan får för titel är oväsentligt, åtminstone vad gäller förhandsbetalning i år.
 
Sen tillkommer naturligtvis andra frågor, som om SlfÅb i SoH:s skepnad kan betraktas som en periodisk tidskrift (som ska komma ut med minst fyra nr/år) och även fortsättningsvis åtnjuta de förmånligare skattereglerna. Eftersom årsboken för närvarande samtidigt är nr 6 av föregående års Släkthistoriskt Forum har skattereglerna för periodiska tidskrifter hittills kunnat tillämpas även på den. Men det är frågor som ligger på de respektive styrelsernas bord.

2003-11-12, 18:55
Svar #7

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej
i vilken månad kommer årsboken ut?
/Nina

2003-11-12, 19:00
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Nina! Den brukar distribueras i juni.

2003-11-12, 19:06
Svar #9

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Då är ju frågan varför jag inte har fått den?
Jag betalade in pengar redan förra hösten - 02 eller tidigt våren -03? Och det var för årsboken 2004 står det här.?  
Vart skall jag vända mig? Den måste ju ha kommit bort på posten!
/Nina

2003-11-12, 19:43
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Nina! Du blev prenumerant den 3 mars i år och betalade då även för årsboken 2004. Den kommer således i juni nästa år.

2003-11-12, 20:20
Svar #11

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Oj det var en lååång väntan! ;-)
/mvh Nina

2003-11-12, 20:49
Svar #12

Carl Szabad (Carl)

Nina! Du kan ju köpa årets årsbok redan nu om du vill, men då blir det till ett helt annat pris. Poängen med subskriptionen är att den på det viset kan köpas till ett mycket lägre pris.

2003-11-26, 13:03
Svar #13

Michaël Lehman (Philippos)

Beträffande årsboken har jag ett önskemål, som inte enbart gäller årsboken 2004. Då mitt brevinkast sitter alldeles för högt upp, vore det bra, om årsboken kunde emballeras ordentligt. När Släktforskarnas Årsbok 2003 ankom hit, ramlade den ned i golvet med en ordentlig duns och skadades i ryggen.
 
Egentligen borde jag naturligtvis ha krävt Posten på ersättning, då de borde ha skickat mig en avi på boken i stället. Lustigt nog brukar jag alltid få avier, när jämfört med Årsboken betydligt mindre och lättare CD- och DVD-skivor ankommer...

2003-11-27, 12:30
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Carl Szabat!
 
Kommer vi att få subskriptionsmeddelande och inbetalningskort för årsboken i brevlådan eller ej?  
 
Alla medlemmar som vill köpa årsboken har inte internet och det är väl också en rättvisefråga att alla ska ha rätt att subskribera om nu möjligheten finns?
 
November månad är snart slut,,,, eller har ni förlängt subskriptionstiden året ut ?
 
 
mvh Niclas Rosenbalck

2003-11-27, 12:50
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tjena Niclas,
Jag heter ju inte Carl  , men skulle vi fått ett särskilt inbetalningskort för detta?
 
Jag hade i alla fall sparat mitt vanliga inbetalningskort eftersom jag betalar över internet - alltså det med avgiften. Där stod subskriptionserbjudandet med. (Jag rödmärkte årsbokspriset samt det datum jag skulle betala och har därefter använt det som kom-i-håg lapp ...)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-11-27, 12:52
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

Niclas! Det här är inte längre mitt bord utan det får någon i förbundsstyrelsen svara på. Jag har i alla fall informerat dem om vilka rutiner som gällt tidigare år.
 
Michael! Pröva att sätta upp en korg på insidan av dörren under brevlådan.

2003-11-27, 15:59
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 12:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Alla som har sett hur det går till under postsorteringen vet att det är där och inte när försändelsen dimper ned genom brevinkastet som den stora risken för skador finns. Och mot detta hjälper ingen korg eller ens en kudde innanför dörren... Så självklart ska boken emballeras ordentligt för att tåla denna normala hantering - annars är Posten helt enkelt inte ersättningsskyldig vid skador, utan Förbundet får självt stå kostnaderna för reklamerade böcker.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-11-27, 17:08
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

Jörgen! Mitt tips till Michael är direkt relaterat till det beskrivna händelseförloppet. Jag har inte spekulerat i någon annan orsak.

2003-11-27, 18:49
Svar #19

Kurt Modig

Som Carl några gånger påpekat har överföringen av det gamla adressregistret till ett nytt inte varit helt problemfitt.
Ett subskriptionserbjudande likt tidigare kommer att skickas ut. Teckningstiden har förlängts till den sista januari 2004.

2003-11-27, 20:43
Svar #20

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 12:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Carl, vad jag menade var naturligtvis att om boken är emballerad tillräckligt väl för att tåla den normala posthanteringen, så klarar den fallet genom brevinkastet även utan korg. Klarar den inte det fallet utan korg, så är den alltså inte tillräckligt emballerad - och då kan skador lika gärna uppstå någon annanstans under transporten.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-11-27, 22:41
Svar #21

Carl Szabad (Carl)

Under tidigare år har årsboken vanligtvis förpackats i vadderade Jiffypåsar, i fjol av misstag i en tunnare påse med luftblåsor och i år i en rejäl kartong.
 
Antalet skadade böcker som fått ersättas har varit i stort sett konstant oavsett packmaterialet, mellan fem och tio varje år av ett totalt utskick på ca 4.000.

2003-11-28, 00:45
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 12:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En rejäl kartong låter rejält. Det är det normala för bokklubbs- och postorderböcker - och det brukar vara tillräckligt för att de ska komma fram levande...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-01-07, 11:14
Svar #23

Michaël Lehman (Philippos)

I frågan om Postens hantering av försändelser har jag från en av min sambos vänninor, som har arbetat vid Posten, fått Jörgens uppgifter bekräftade. Försändelser hanteras ovarsamt och får skoningslöst ramla ned i golvet efter ett fall på flera meter. Månne är detta ett överdrivet skräckscenario, men det förefaller alltså vara så, att värdefulla och omtåliga saker icke skall befordras via Posten, utan via andra mer varsamma budfirmor. Går det möjligen bra att personligen komma till kansliet och hämta sin årsbok?

2004-01-08, 10:56
Svar #24

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
[från 27 nov 2003]: ....Ett subskriptionserbjudande likt tidigare kommer att skickas ut. Teckningstiden har förlängts till den sista januari 2004.
 
Avser detta årsboken och gäller det fortfarande? Vi som är vana att få färdiga och förtyckta inbetalningskort är ju lite tagna på sängen av den nya situationen. Nu när man ju inte längre kan vara direktansluten medlem till förbundet, får man ju inget inbetalningskort. Och som indirekt medlem via något av medlemsförbunden får man ju inte årsboken. Vad göra? Och hur ska man bära sig åt om man vill fortsätta att vara med i Rötters vänner? Sådant medlemskap är väl fortfarande förutsättning för användarkonto i Anbytarforum?
 
Sådana saker är kanske inget större problem att hålla reda på för dem som är med i en förening, men för oss som är med i sådär 10-15 (jag har tappat räkningen på hur många jag egentligen är med i), och vid denna tid på året översköljs av inbetalningskort på medlemsavgifter till den grad att man är osäker på vilka man har betalat eller inte. Och alltid brukar det ju vara något inbetalningskort som vid betalningstillfället gömmer sig under en pappershög så man får efterkrav på det..... (eller också får man inte ens det, varför man [ovetandes] utesluts som medlem, vilket man inte märker förrän resp. tidskrift slutar att komma....)
 
Och ännu svårare blir det ju att hålla reda på avgifter som man inte ens har fått inbetalningskort på.....
 
Ska man alltså ta ett tomt inbetalningskort och samtidigt betala årsboken och Rötters vänner, eller vart och ett för sig? Och till vilket pris?
 
Suck! Ibland önskar man att man hade en kanslist eller en kamrer..... eller varför inte bådadera?

2004-01-08, 11:54
Svar #25

Utloggad Anna Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2022-05-29, 13:21
    • Visa profil
Hej
 
Om jag inte tänker helt i kors fick jag ett erbjudande igår komplett med inbetalningskort för släktforskarnas årsbok.
 
/Anna

2004-01-08, 12:51
Svar #26

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det stämmer bra att en väldans massa kuvert med detta innehåll lämnar förbundet dessa dagar..!

2004-01-08, 14:16
Svar #27

Börje jansson

Ska kostnaderna verkligen täcka teckningar..? Teckningstiden har förlängts till den sista januari 2004

2004-06-22, 12:31
Svar #28

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
hej
undrar om någon vet vilket datum årsboken 2004 kommer? Den skall ju komma nu i juni 2004.
 
Jag har väntat sedan i mars 2003 :-)
/Nina

2004-06-23, 12:27
Svar #29

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Skall försöka finna ett exakt besked på detta..!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna