ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sk = skatte-?  (läst 2217 gånger)

2001-01-11, 19:33
läst 2217 gånger

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
I Ortnamn i Västergötland står efter viss gård angivet t ex 1 sk, 1/2 sk, eller 1/8 sk. I förklaring står att sk betyder 'skatte-'. Men skattevad ? Jag antar det via beskattningen åsyftar viss storlek. Vad blir det i t ex kvm och är en gård på 1 sk, stor eller liten ?

2001-01-12, 06:02
Svar #1

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej John!
 
1 sk = 1 mantal skattejord (brukaren ägde jorden själv).
1/2 sk = 1/2 mantal skattejord osv.
1 kr = 1 mantal kronojord (brukaren arrenderade jorden av kronan).
1 fr = 1 mantal frälsejord (brukaren arrenderade jorden av någon adelsman).
 
Mvh
 
Gabriel

2001-01-12, 08:11
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej
 
    1 mantal var väl den storlek på ett hemmen, som skulle föda en familj, första gången det utmättes. Därför är 1 mt olika stort, beroende på  
om det var bra eller dåligt jord ???
 
frågar
rune

2001-01-12, 09:54
Svar #3

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Ja, mantalspenningen är en skatteteknisk historia, som räknades efter vad en gård gav i avkastning. Jag har för mig att det var Gustav Vasa som mantalssatte Sverige. I de sista husförhörslängderna mm, i senare hälften av 1800-talet anges det i skatteöre, där 1 helt mantal var lika med 960 öre.
 
Man var mycket noga med att det vid delningar blev rätt mantalspenningar på en gård, vilket kunde ge helt osannolika mantalsbeteckningar. Som exempelvis skattedelen av Mon i Töftedal(P) som var på 20526956857/22201634700 mantal.

2001-01-12, 12:43
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ordet mantal betydde ursprungligen antal män. I dessa sammanhang (mantalssättning av gårdar) var det, som Rune säger, ursprungligen så att en gård på ett mantal skulle kunna föda en man (bonde) med familj. Genom delning (oftast genom arvskifte) kunde en gård på 1 mantal komma att bestå av t ex två jordbruk på vardera 1/2 mantal.  
 
1 mantal går alltså inte att översätta till en viss areal.
 
Mantalspenningen är en personskatt som inte har något att göra med gårdens storlek.  
 
För den s k räntan m fl skatter som låg på gården gjordes det upp jordeböcker, och för mantalspenningen mantalslängder.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna