ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-14  (läst 2561 gånger)

2004-10-04, 23:20
läst 2561 gånger

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:05
    • Visa profil
Hej!
 
Hustruarna skulle dock betala skatt om de inte var befriade p.g.a. sjukdom, funktionshinder, fattigdom eller ålder.  
 
Om soldaten var gift och hustrun ej var befriad från skatten går det alltså att finna honom i mantalslängderna. I t.ex. Skaraborgsläns mantalslängder (där jag forskar) finns även ganska ofta skattbefriade också uppräcknade t.ex. inhyses soldat Sven.
Här i Skaraborg i början av 1700-talet verkar det som soldatens hustru är mantalsskriven på den gård familjen var bosatt.    
 
I Älvsborgsläns mantalslängder har jag sett att de även skriver upp ogifta soldaters namn.
 
Vad som står med i mantalslängderna för ditt område vet jag inte, men även om soldaterna var mantalsbefriade nämns de i en del mantalslängder. Pröva, har du tur finns din soldat med!
 
Mvh Marita

2004-10-09, 15:19
Svar #1

Mats Johansson

Hej!  
 
Tack för svaren.  
 
Jag har studerat alla mantalslängder som gäller aktuell socken i Värmland från 1680 till 1750. Där finner jag min soldat nästan varje år under 1680- och -90-talen. Först i en strörote där han var bonde och från 1696 i stamroten, men enligt födelselängderna föds hans barn i ströroten.  
 
Hans efterträdare är mantalsskriven på stamroten först efter Karl XII:s död. Sedan är det mestadels soldatens hustru som nämns i mantalslängderna. Det är dock sällsynt att ingen av dem står angiven i längden.  
 
Min fråga grundar sig i jag för ett par soldater inte funnit någon notering om barn som fötts. Trots att det varit under perioder av fred. Visst förekom barnlösa familjer även då, men det verkar inte varit så vanligt.  
 
Hälsningar  
Mats Johansson, Kil

2004-11-09, 19:29
Svar #2

Utloggad Birgitta Tomasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2018-11-06, 16:45
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om man kan hitta en familj om man inte har några födelsetider på någon.Det gäller en familj med man, hustru och fyra barn där jag har namnen på alla utom på mannen, och ett årtal på ett av barnen.
Det gäller åren 1920-1925 med adress Rensgatan 20 i Stockholm.
Är det då man kan leta på mantalslängder? är nybörjare på det här, kanske kan någon ge mig lite tips. Tack alla ni som hjälper till.
Mvh
Birgitta

2004-11-10, 17:36
Svar #3

Anita Stolt

Ja, Birgitta, de kan du hitta i mantalslängden. Jag hittade 3 familjer i dag där jag bara hade namnet på en person i varje familj, plus adressen där de bodde ett visst år enligt en bouppteckning.

2004-11-16, 07:50
Svar #4

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Hej,
 
I några mantalslängder har jag upptäckt följande uttryck: Fadern i ett bröd eller Svärfader i ett bröd. Jag förstår att det måste betyda att fadern är födorådstagare hos angiven person, men finns det någon förklaring till detta uttryck?
 
Tack på förhand
Magnus

2005-03-15, 19:46
Svar #5

Bengt Ode

Hej!
Vad jag har förstått stod man med i mantalslängderna mellan 15 och 63 år. Men kom man med det året man fyllde 15 år eller kom man med året efter man fyllt 15? Motsvarande vid 63 år. Ströks man det året man fyllde 63 eller var det året efter?
Mvh Bengt

2005-03-16, 23:22
Svar #6

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
För Jönköpings län finns mantalslängder från 1643 och framåt enligt www.nad.ra.se.
Men det står också: Mantalsuppgifter finns fr.o.m 1810.
Exakt vad syftar de på?
Saknar längderna före 1810 helt personuppgifter, eller är det bara summeringen av antalet personer som saknas i längder före 1810?

2005-03-17, 11:29
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Mantalsuppgifter är i allmänhet tryckta formulär, som den mantalsskyldige fyllde i och lämnade in vid mantalsskrivningen. Dessa uppgifter fördes sedan in i mantalslängden.
 
Mantalsuppgifter är sällsynta ute i landet, där folk inte förväntades vara skrivkunniga, men i Stockholm är de ett viktigt källmaterial.

2005-03-17, 21:08
Svar #8

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Okej.
Så vad kan jag vänta mig att det finns för uppgifter i mantalslängder där det saknas mantalsuppgifter?

2005-03-17, 23:57
Svar #9

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Timmy!
Mantalslängderna för Jönköpings län innehåller antagligen samma uppgifter som för Kronobergs län, i varje fall när det gäller mitten av 1600-talet,  eftersom de utgjorde ett gemensamt län några år.
För mig har mantalslängderna för Kronobergs län varit en riktig guldgruva, särskilt för åren 1640 - 1668, då det för varje gård och varje år (nästan) finns namn på bonden, hans hustru, vuxna söner och döttrar, inhyses, salpetersjudare och ibland också namn på tjänstefolk. Oftast nämns bara förnamnet, men någon gång kan man hitta ett patronymikon  Särskilt intressanta är några år omkring 1650, då det finns bilängder, där sockenprästen har förklarat varför den och den inte har betalat någon skatt. Där kan man få veta vem som dött, flyttat till en annan socken eller går och tigger.
Senare blir mantalslängderna betydligt torftigare, ofta bara med uppgifter som Per och hustru eller änkan Elin. Jag tror att längderna blir fylligare igen från mitten av 1700-talet, men dem har jag inte använt.
MVH
Ingegärd

2005-03-18, 07:33
Svar #10

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Tack!
Husförhörslängderna för min socken börjar 1751.
Den äldsta släkting jag känner till föddes 1718. Hade tänkt göra ett försök att hitta några generationer till via mantalslängderna.
Hoppas bara att Husqvarnas vapensmeder inte var undantagna från skatten.

2005-03-23, 22:00
Svar #11

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Jag har beställt hem fyra mantalslängder (1755, 1749, 1745, 1740) över Jönköpings län.
 
Tänkte börja med att leta rätt på personerna (Göran Brolin & Lisa Lundberg) i mantalslängden för 1755, eftersom jag har dom i en husförhörslängd det året.
Men det gick ju inte så bra. Kan vara så att jag inte klarar av handstilen riktigt, men jag har gått över de tre sidorna som ska innehålla rätt socken (Järstorp) flera gånger och jag hittar dom inte.
 
Jag vet från en notering i en lantmäterikarta att de bodde på Augmentshemmanet Kortebo, vilket om jag förstått saken rätt innebär att deras skatt istället gick direkt till att bekosta en soldat/ryttare?
Är det kanske så att de av den anledningen ej finns med i någon mantalslängd? Om så är fallet, är det helt kört att hitta äldre information än HFL om dom?

2005-03-23, 23:21
Svar #12

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
En snabb gissning - var inte han faktorismed? Då är det ju inte säkert att han som varande militär står i mantalslängden.
 
Han står ju med i generalmönsterrullan för gevärsfaktoriet 1753 ser jag ( http://apollo.oderland.com/~jbgf/socknar/hakarp/foretag/smeder/langder/gmr1753.htm) men det har du kanske redan sett.

2005-03-24, 07:49
Svar #13

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Jodå, jag har sett den rullan. (Hans födelseår är förresten fel där).
 
Då kanske jag får ta och ge upp med mantalslängderna och använda de militära rullorna istället.

2005-06-29, 20:35
Svar #14

Birgitta Ohlsson

Jag blir inte klok på uppgifterna i mantalslängderna. Under Kalmar län 1730, Räpplinge s. 287 nämns en hantlangare Sven Berg, detta är det enda år han nämns sedan försvinner han igen. Jag vet att han bodde och fick barn i Räpplinge mellan åren 1721-34 så borde han inte åtminstone funnits med 1730-33 de årgångar som finns på SVAR? När barnen föds står han ibland som hantlangare och ibland som artillerikarl båda på Borgholms slott. Jag har även sett en förmodad bror till denne Sven som hette Anders Berg och var fänrik. Anders Berg står med som ”föravskedad fenrick” mellan åren 1733-39. Första året nämns även ”des Fruu” som jag förstått hette Barbro Regina Eick, Eik eller Ek och att fänriken inte bedriver någon näring det året? Vad betyder det? Åren efter detta står endast fänriken nämnd som sjuklig och utfattig, ingen maka eller några andra boende på gården eller bostället , kan jag då anta att hustrun var död eller? Kallades man fänrik även efter avslutad militär karriär? Nu har jag nämligen sett i en sockenbok som handlar om Räpplinge att det fanns en fänrik Anders Berg som tillsammans med sin hustru Margaretha Christina Elisabeth Paeman 1755 skänkte en brudkrona, 1762  skänkte predikstolen i Räpplinge kyrka. 1766 skänkte makan en ljuskrona i testamente efter sin make. Tyvärr finns inget av dessa år bland mantalslängderna hos SVAR så jag kan inte kontrollera om Anders Berg och MCE Paeman finns antecknade något år. Mina funderingar går ut på att den ”föravskedad fenrickens” maka Barbro Regina Eick dog och att han gifte om sig med MCE Paeman som kanske var av förmögen släkt, därav de många gåvorna till kyrkan som väl inte kunde varit billiga? Kanske tillfrisknade fänriken så att det var en anledning till att prisa kyrkan? Finns det någon som har någon erfarenhet av att en ”föravskedad” officer blivit återinsatt i tjänst eller kan jag räkna med att det fanns två samtida Anders Berg i Räpplinge som båda var fänrikar? Kan tillägga att jag inte hitta några som helst spår av dessa människor bland vigda eller döda på mikrokorten för Räpplinge.  
 
Mvh
 
Birgitta

2005-06-29, 22:24
Svar #15

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Birgitta
Kan det tänkas att din Sven Berg tjänstgjorde i Karlskrona. Han bör i så fall återfinnas i Flottans handlingar. Var han soldat under Kalmar regemente bör han finnas där. Troligtvis var han utkommenderad till Borgholms slott. Ev var han då bosatt i dess närhet. Mitt tips kan vara att ta en koll med Krigsarkivets material. Mkt lite är filmat av mormonerna när det gäller MTL. Jag har själv fotat det mesta under 1700-talet som fattas för södra Möre härad. Hjälper nog inte dig med Räpplinge. Orginalen förvaras i Vadstena LA och är mkt läsbara.
Jan-Christer

2005-06-30, 17:49
Svar #16

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Krigsfolk var vid den här tiden befriade från erläggande av mantalspenning, så länge de var i tjänst och inte hade inkomst av annan sysselsättning. Soldater som avskedades p.g.a. sjukdom eller handikapp, som hindrade dem att försörja sig på jordbruk, kunde också befrias.
Mantakslängden är ju ingen fullständig förteckning på befolkningen, utan ett underlag för infordrande av mantalspenning m.fl. skatter och avgifter. De befriade personerna kan därför saknas i dessa längder.
Christer Kalin

2005-06-30, 21:53
Svar #17

Birgitta Ohlsson

Hej Jan-Christer och Christer.
 
Tack för era svar jag skall notera era tips för nu verkar det som om den ana jag trodde kunde vara min troligen inte är det.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-12-09, 21:52
Svar #18

Utloggad Anders Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 14:38
    • Visa profil
Hej!
Jag har inte följt den tidigare diskussionen men söker svar på en fråga: Vid vilken tidpunkt på året upprättades mantalsuppgifterna i början på 1900-talet. Det gäller min morfar som gifte sig i England i mars 1905, i mantalsuppgiften för 1905 bor han på en adress i Stockholm där också hans föräldrar bor. (Jag har inte noterat mantalsuppgiftens datum.) Året därpå gäller mantalsuppgiften en annan adress och där bor han tillsammans med hustru. Det är ju rimligt att anta att han flyttade ut från föräldrahemmet i och med giftermålet, men kan jag säkert dra den slutsatsen? Mantalsuppgiften 1906 är undertecknad med 2/1 1906
Andes Nyman

2006-01-01, 05:54
Svar #19

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Anders: Mantalslängder är väl inte riktigt aktuellt för händelser på 1900-talet?
Finns det inga hfl/församlingsbok, vigselbok, och in/ut-flyttningslängder?

2006-01-01, 23:44
Svar #20

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Timmy
Allt källmaterial är väl relevant för att få fram faktum exaktum, även mtl-längder. Sedan finns det ju församlingsböcker som kan klarlägga en del saker.
 
Anders
Jag är inte säker på tidpunkten när mtl-längderna upprättades, men jag tror? utan att vara helt säker att de skulle återspegla de faktiska förhållandena den sista oktober innevarande år. Sedan kanske de kunde undertecknas kommande år i januari eller så nära som möjligt sista oktober. Således bör en längd undertecknad 2/1 1906 gälla förhållandet 31/10 1905.
Jan-Christer

2006-02-18, 22:51
Svar #21

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Jag undrar vid vilken ålder man blev gammal nog att mantalsskrivas? Jag går igenom längder för Veddige sn, Halland, för sent 1600- och 1700-tal. Det finns inga kyrkböcker att jämföra med förrän runt 1800. Om man t ex har en dotter Hilla som förtecknas år 1700 - hur gammal kan hon tänkas vara? Fem år tidigare är hon inte nämnd, och fem år senare är hon borta, troligen gift och därmed icke mera nämnd än som en stapel i kolumen efter sin make.
Var det efter konfirmation, eller när man var tjugo, var det lika för söner och döttrar, tro? Någon som vet?
Britt

2006-02-19, 22:56
Svar #22

Ingärd Johansson

Hej Britt!
 
Vid 15 års ålder var man skattepliktig och skulle därmed vara upptagen i skattelängden, dvs mantalslängden. Det gällde lika för flickor och pojkar.
Men jag tror att man ofta fuskade lite med barnens ålder. Om man följer mantalslängden år efter år, kan man se att familjens ungdomar blir giftasvuxna väldigt plötsligt.
 
Mvh
Ingegärd

2006-02-20, 10:54
Svar #23

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Tack! Nu kan jag i alla fall konstruera ett född omkring för en förfader och en förmoder. På köpet fick jag en förklaring till varför en pojke, som var på sitt sextonde år och vistades hos släktingar i en annan socken påstods vara 14 i husförhörslängden.
Sparat är tjänat.
Hälsningar
Britt

2006-02-23, 20:52
Svar #24

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Mantalspliktig ålder har varierat från 14 år till 16 och även upp till 18 år under olika tider. Vanligen tjänstgjorde barnen ett antal år som dräng eller piga innan de gifte sig. Under 1600-talet var giftermålsåldern oftast omkring 25 år eller mera.
Det verkar inte som det har varit någon större fusk med mantalsåldern. Det är ovanligt få tingsmål, där man har fuskat med åldern för mantalsskrivningarna. Däremot kan man i avkortningslängderna ibland hitta personer som blivit mantalsbefriade genom svaghet och armod.
Mycket tyder på att många barn är piga eller dräng på någon gård när de kommer upp i mantalspliktig ålder.
Att förändra åldern har inte varit ovanligt och har säkert förekommit vanligt när det behövdes. Men för mantalsskrivningen var det höga straff för fadern eller husbonden om han angav för låg ålder på drängen eller pigan. Kyrkbokföreningen var mycket noggrannare än vi kan föreställa oss under gångna tider. Tyvärr har dessa handlingar förkommit under årens lopp.
 
Hälsningar
Björn Engström

2006-05-01, 21:07
Svar #25

Mats Johansson

Hej!
Jag undrar om det förekom att en person blev införd i mantalslängden innan han uppnådde mantalsvuxen ålder?
Jag forskar om en man som senare i livet blev indelt soldat, och som i en generalmönstringsrulla anges vara född 1666. Han dyker dock upp i mantalslängden redan 1678 - alltså bara tolv år gammal. Mantalsvuxen ålder var ju femton. Kan det spela in att hans far avlider 1677 och att han då ärver gården?
Tacksam för svar från någon som vet lite mer.
 
Hälsningar
Mats Johansson

2006-05-07, 16:56
Svar #26

Rigmor Andersson

Hej!
Undrar om någon vet hur jag hittar denna adress som står i Stockholms mantalsregister Uppfostrings inr barn Maria södra 1855 1935:47:Tacksam för hjälp.PS Prins Cars inrättning har 1855 1935:22 har jag sett.
Mvh Rigmor

2006-06-14, 00:39
Svar #27

Utloggad Anders Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-05-08, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Kan någon upplysa om när på året mantalslängden upprättades, det borde ju vara vid en viss given tidpunkt för att undvika skatteflykt. Perioden är 1700-tal om det har ngn betydelse.
 
/andersE

2006-06-14, 01:19
Svar #28

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Är inte 100% men jag tror att det gjordes antingen på hösten eller våren. Om inte annat när stora flyttarveckan slutet av oktober/början av november, var över. Det skedde knappast under sådd eller skördetid.
 
Nu är jag inte säker att det var så just på 1700 talet.
 
Jag håller just nu på med en avskrift av mantalslängd för en Värmlandskommun, farfar var med och bokförde mantalsavgiften. Tyvärr är den inte daterad, men med pappas hjälp har vi kommit fram till att längden upprättades tidigast 1948 och senast 1951.
 
Nu är det sent och jag kan ha snurrat till uppgifterna.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-06-14, 08:08
Svar #29

Carl Szabad (Carl)

Längderna upprättades någon gång under vintern, vanligtvis januari eller februari. Datumet brukar framgå i slutet av längden där prästen skrivit under. Oftast flyttade man inte den tiden så risken för skatteflykt var nog rätt liten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna