ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 25 januari, 2010  (läst 2120 gånger)

2009-08-16, 16:32
läst 2120 gånger

Carl Szabad

Det där är förmodligen den detaljerade beskrivning jag nämnde tidigare. När jag har tittat i beståndsförteckningen i RAs expedition avseende Ångermanland så har det varit maskinskrivet, men det du visar upp ser ju ut att vara en tryckt bok. Det var Christer Danielson som höll i Riksarkivets beståndsöversikt del 4, Kammararkivet, men den är bara en detaljerad beskrivning av de olika serierna, inte förteckning över varje enskild volym.
 
I Västmanlands handlingar finns det 1.866 olika längder, se träffbilden här under. Men gör man en sökning på Västmanland som geografiskt område i databasen får man träff på ytterligare åtskilliga hundra längder i Dalarnas, Hälsinglands, Närkes, Södermanlands, Upplands och Östergötlands handlingar.
 

2009-08-18, 00:31
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ja Carl, det är en bok i så motto att det är maskinskrivna blad som inbundits:
 

Och nu förstår jag vad du menar beståndsöversikt. Jag har ju den du refererar till i min ägo!  Och den är, som du också påpekar, inte alls så detaljerad som de förteckningar på RA som jag visar exempel på.  
 
Om jag förstått det rätt, måste alltså registret baseras på de tryckta, maskinskrivna förteckningarna. Då är jag med på noterna. För därmed bör CD-registret täcka in det som finns tillgängligt enligt dessa förteckningar.
 
Och ja, jag vet att det finns en hel del landskapskapshandlingar för Västmanland i andra läns handlingar. Och det får man en god överblick av och uppfattning om genom besök på RA.  
 
Men det är bra att du instruerar hur sökning på detta går till i databasen.
 
Vänlig hälsning
Leif

2009-10-01, 20:10
Svar #2

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Idag har jag kontaktat SVAR's produktionsavdelning för att höra mig för angående digitalisering av Landskapshandlingar som jag är intresserad av samt om det var något nytt register, istället för statsarkivets gamla CD, till dessa handlingar på gång. Svaret jag fick (se nedan) tycker jag var riktigt trevligt och jag tror att 2010 kan bli ett riktigt bra forskarår!
 
____
 
Det är helt riktigt att vi är på gång att digitalisera Landskapshandlingarna. De är dock inte helt färdigförtecknade i Arkis2(Statens arkivs gemensamma arkivredovisningssystem) vilket är en förutsättning för att vi skall kunna publicera materialet. Det har dock aldrig varit närmare start än nu! I går provkörde vi - med gottresultat - en förteckning som registrerats in till testservern.Jag kan inte lova något bestämt men jag har gott hopp om att vi skall ha kommit igång inom en månad. Småland kommer tidigt i ordningen och jag bedömer att hela beståndet skall ta ca: 4 månader att skanna. Angående sökbarheten i materialet så har vi en ambition att indexera materialet ned till socken samt återvinna så mycket som möjligt av uppgifterna som finns på CD-skivan. Till att börja med har uppgiften om Område(geografiskt) lästs in till Anmärkningsfältet i Arkis2..
 
Med vänliga hälsningar,Jonas
Jonas MoströmRiksarkivet/SVAR Produktion
______
 
Mvh Jonas

2009-10-02, 19:01
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Jonas för dessa uppgifter! Fick Du någon uppfattning om vad digitalisera Landskapshandlingarna betyder mer konkret? Är det en ny fotning digitalt, eller handlar det om att digitalisera de gamla rullarna?  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-10-02, 19:18
Svar #4

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Digitalisera de gamla rullarna.
 
Jonas

2009-10-07, 08:06
Svar #5

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Olle, anledningen till att du frågar är det den att du är orolig för att det finns risk för att kvalitén på det nya digitala materialet kommer att vara undermåligt?

2009-10-07, 18:33
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nja, det hade givetvis varit bättre med en nyfotografering, men detta blir säkert intressant och kanske t o m mer lätthanterligt än rullarna. Vad som också är ytterst intressant är hur man kommer att lyckas med att ta vara på uppgifterna på CD:skivan och verkligen hitta alla detaljer i denna myrstack. Du har kanske sett att det förekommer avvikelser och att man kan finna saker och ting, där man inte förväntar sig att de skall finnas. Jag citerar mig själv:
För den som vill låna mikrokort över Älvsborgs lösen 1613-1619 (ÄL II) finns uppgifter i SVAR-katalogen i Nationella arkivdatabasen, NAD, på Internet och i SVAR-pärmen på närmaste bibliotek. Den information som ges om mikrokortens innehåll är knapphändig och leder i värsta fall till slutsatsen att något material för ett visst härad inte existerar.  Jmfr vidare http://www.genealogi.se/smalreg1.htm som ett exempel. Det behöver ju inte vara samma läge med Landskapshandlingarna, men jag undrar om inte chansen finns.
 
Meddela oss gärna om Du får mer information efterhand vad gäller detta projekt.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-10-07, 19:38
Svar #7

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej!
 
Ett litet experiement med nydigitalisering (i färg) av denna synnerligen viktiga och intressanta källtyp, inte bara för släktforskning, utan även för andra typer av historisk forskning finns här.
 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel

2009-10-07, 20:08
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Gabriel!
 
Naturligtvis vore det utomordentligt bra om Arkiv Digital tar sig an digitalisering av denna källserie. Ingen tvekan om det.
 
Men det gäller då att få RA med på noterna. (I alla fall vad avser landskapen i Svealand. Känner inte till om dito Götaland förvaras på RA eller LA i Göteborg). Vanligtvis plockar de inte fram dessa volymer för gemene forskare. Och det beror oftast på att volymerna är sköra och måste hanteras med särskild försiktighet. Jag hoppas AD är mer lyckosam.  
 
Å andra sidan är digitalisering av Svea hovrätts domboksserier en minst lika viktig uppgift enligt mitt förmenande.
 
Prioritering är ordet.
 
Med vänlig hälsning
Leif

2009-10-07, 22:04
Svar #9

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Samtliga landskapshandlingar förvaras så vitt jag vet på Riksarkivet (KA). Jag och Niklas Hertzman hade ett möte i juni med Tomas Lidman och Anna-Karin Hermodsson och givet vissa försiktighetsvillkor så har vi tillstånd att fotografera originalhandlingarna på nytt.
 
Angående prioritering så har vi fler variabler att ta hänsyn till eftersom vi måste ha personal på plats, rent geografiskt. Beroende på vem du frågar så kommer det mest prioriterade materialet att variera efter vem du frågar...  
 
Mvh
 
Gabriel

2009-10-08, 00:30
Svar #10

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej igen Gabriel!
Det var ett positivt besked tycker jag!  För det måste ju innebära att även domböckerna är tillgängliga enligt samma villkor.
 
I begreppet prioritering lägger vi måhända olika faktorer beroende på vem man frågar. Men nu har frågan riktad till Arkiv Digital. Jag förstår att arbetet i mångt och mycket hänger på personaltillgång. Och därav följer att vissa källserier kan tillgängliggöras olika snabbt.
 
Men jag tycker att tre(3) faktorer ska ligga till grund för en prioriteringsordning: 1/ tidiga och ofta svårlästa dokument, 2/ ej fotograferat och 3/ stort och allmänt värde som källa. Och då hamnar vi t ex på domböcker; bergstings-, härads- och lagmansrätt, militaria; rullor och roteringslängder och landskapshandlingar. Därom torde rätt stor enighet råda bland släktforskare.
 
Att prioritera t ex mantalslängder före dessa källor kan inte vara särskilt angeläget.
 
Bara några tankar i all välmening...
 
Vänligen,
 
Leif

2009-11-19, 20:41
Svar #11

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag noterade nyss att det dykt upp en rubrik Landskapshandlingar i SVAR's rullgardin! Jag har ingen koll på hur länge de funnit där, men det verkar uppenbarligen vara något på gång.
 
Bara material ifrån norra Sverige hittills.
 
Mvh

2009-12-21, 23:28
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har nu undersökt förekomsten av material under Landskapshandlingar. Vad jag kan se har man kommit långt med att lägga in Småland. Utan abbo får man dock inte en endaste liten chans att se hur det tar sig ut. Någon som provat?
................................................
Återkommer själv efter att ha slaget till. Det går alldeles utmärkt att arbeta med detta ... men jag är ännu inte sams med läsprogrammet.
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-12-22 09:33)
Vänligen,
Olle Elm

2009-12-30, 11:29
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Är det någon som kommit på några genvägar för att ta sig fram bland de inlagda landskapshandlingarna. Just nu har jag inte kommit på någon annan modell än att trycka mig fram på   [color=0000ff]Nästa sida » [/color] som finns längst ner i förteckningen. Detta betyder att jag varje gång jag skall kontrollera något, få gå igenom hela förteckningen fram till den källa jag vill arbeta med.  
Längst upp finns en väljare:

Som jag fattar det kan jag endast gå en sida framåt/bakåt resp till början resp slutet av hela förteckningen.
Alla idéer mottages tacksamt.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-12-30, 11:46
Svar #14

Utloggad Robert Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2018-05-14, 14:47
    • Visa profil
Olle, klicka längst ner till höger på 'Visa Källa' eller något liknande. Du får då en länk som går direkt till sidan du står på.
Uppe till höger finns också en rullgardinsmeny för att gå direkt till bildnummer.
 
PS. Detta är alltså för att få en link direkt till handlingen. Om det är en link till en speciell sida i listan av handlingar du söker så kan du högerklicka Nästa sida-linken (på sidan före den du ska linka till) och kopiera den.
 
 
(Meddelandet ändrat av robtm 2009-12-30 12:11)

2009-12-30, 13:13
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Robert!
Det där med källan hade jag inte prövat - det medges. Nu kan jag kanske lägga in en länk i mina baser, men är inte säker på hur Excel reagerar för ett sådant påfund...
 
Den andra och viktigare frågan kvarstår; Finns det något annat sätt att ta sig till ett - låt oss säga - år av landskapshandlingarna för Småland. Det är fr a där jag har problem med att behöva använda  Nästa sida » - länken och bläddra mig fram - eller bak - till det år jag vill arbeta med. Med den nedladdningshastighet som Svar nu har blir det mycket väntan .... (men å andra sidan har jag väntat i 40 år på detta ...)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-12-30, 13:54
Svar #16

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
(Olle, det var liknande bekymmer med SCB's längder när de kom och det löstes sedemera med att de indexerades av frivilliga krafter. Jag känner inte till något knep i dagsläget.)
 
Jag tror jag missuppfattade din fråga. Hur man letar sig fram snabbt i SVARS register över handlingarna vet jag inte (det heller).
 
Mvh
 
Jonas
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2009-12-30 14:01)

2009-12-30, 14:16
Svar #17

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag tror jag kommit på ett sätt i som kan underlätta! Det kräver dock lite arbete initialt.
 
Om vi tar ditt exempel så gör så här:
 
1. Öppna Landskapshandlingar Smålands handlingar
 
2. Skrolla ned till slutet på listan och högerklicka på Nästa sida och välj Lägg till bokmärke för länkmål och döp sedan det bokmärket till exempelvis 1533:1A-1546:5.
 
3. Gör sedan så för vart och ett av de fönster som listan över arkivet består av. Då får du ett index i form av bokmärken i din webbläsare!
 
Mvh
 
PS! Om det är någon som tycker detta verkar användbart och tar sig tid att göra det kanske man kan ta och ladda upp de indexen i denna tråd med hjälp av taggen `attach{Text}
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2009-12-30 14:21)

2009-12-30, 14:26
Svar #18

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Börja inte göra detta för Småland nu, jag gör ett försök och lägger upp filerna när jag är klar!  
 

2009-12-30, 14:51
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Härligt Jonas! Då avvaktar jag med egna experiment. Kanske fler än jag behöver lite vägledning också för att använda registret.
Vänligen,
Olle med en
Vänligen,
Olle Elm

2009-12-30, 15:13
Svar #20

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Här kommer ett försök! Jag lyckades inte exportera bokmärken som bokmärken men dock som en HTML-sida, det kanske till och med funkar bättre!
 
Sidan är simpel, det ni ser är namnet på den första arkivvolymen på det uppslaget.
 
Smålands Handlingar.html
 (6.9 k)

 
Mvh

2009-12-30, 16:38
Svar #21

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag överväger att skapa ett gemensamt HTML-dokument för alla Landskapshandlingar likt det här ovan. Men innan jag gör det vill jag försäkra mig om att det går att använda för andra användare än jag själv, så det inteär kopplat till mitt login på SVAR.
 
Mvh

2009-12-30, 16:50
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Jonas! Nu har jag provat funktionen och det ser ut att fungera utmärkt. Gjorde följande modell för att underlätta för mig själv. Kanske det kan hjälpa någon:
 
Lade in dokumentet  som en ikon/genväg på mitt skrivbord. (Använde kommandot Skapa genväg som jag får när jag högerklickar.)
 
När jag sedan vill använda min nya funktion gör jag så här:
 
- loggar in hos svar.  
- går till min ikon/genväg och väljer tidsmässigt vad jag vill se på.
- listan kommer då upp i samma fönster som jag klickade i - alltså i Smålands Handlingar bokmärken.
- trycker på den volym (bild) jag vill undersöka - som öppnar sig i ett eget fönster.
- när jag vill byta objekt jag vill se på, går jag bara till min genväg på skrivbordet - klickar på den - och gör på samma sätt igen.
 
Om någon mera kunnig kan hitta ytterligare en förfining av detta hjälpmedel är alla välkomna att hjälpa till - eller hur Jonas?
När det ser klart ut kan vi väl be Rötter-ansvarig att lägga in ett dokument under http://www.genealogi.se/smaland.htm#hja och HJÄLPMEDEL, där det borde höra hemma.
 
Tack igen Jonas för Din insats!
Vänligen,
Olle
 
PS: Skrev ovanstående innan jag läst Ditt senaste Jonas. Man måste vara inloggad. Det har jag kollat. DS
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-12-30 16:52)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-12-30 16:52)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-12-30 16:55)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2009-12-30 20:08)
Vänligen,
Olle Elm

2009-12-31, 06:32
Svar #23

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
SVARS system funkar så att man kan ange länkar och komma rätt, så ditt initiativ funkar.  
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2009-12-31 06:34)

2009-12-31, 12:15
Svar #24

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Jonas,
Tack för ditt fina arbete! Ja, det fungerar bra om man är inloggad. Det går också utmärkt att rakt av importera din html-fil till favoriterna i IE. Skapa först en separat mapp i favoriterna, t ex Landskapshandlingar - Småland  och välj denna vid importen så har du alla bokmärkena till hands direkt i webläsaren. Smidigt!
/MVH
Hans Rosenlund

2010-01-01, 16:27
Svar #25

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Det visade sig att det var bara Småland som hade så många arkivobjekt så att det tjänar något till att göra bokmärkessidor, än så länge.
 
Mvh

2010-01-22, 17:28
Svar #26

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Svar har jobbat på ordentligt med längderna. Nu finns Smålands handlingar fram till 1616 inlagda. Finner mängder med trevliga brev i materialet; T ex:

Här ovan har vi ett från 1603 och från hövitsmannen över en fännika Smålandsknektar som jag funderat på om han verkligen bodde i Lekarebo i Skärstad socken. Här har vi honom. Tänk vad roligt det hade varit att också se sigillet ... Möjligheter öppnar sig och man kan ställa forskningsfrågor som man inte gjort tidigare....
 
För övrigt kan meddelas att:
- Jonas länk är till stor nytta. Tack igen! Har meddelat Svar förekomsten av den.
- Har också bett dem att passar på att lägga in Äl 1613-1619 på en gång, samt det fina registret till dem från RA varav en bit kan skådas under länken ovan.
 
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-01-22 17:52)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-01-22 22:18)
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-25, 11:38
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Varning!  Lita inte på innehållsresultatet man får när man trycker på Smålands handlingar!

Under 1600: 8   Volym     Jönköpings slott, ladugård och stad döljer sig t ex Årliga räntan för tex Skärstad socken i Vista härad.
Ett indexarbete är av nöden och förmodligen finns en hel del av detta gjort i RA:s register till Landskapshandlingarna (vilket fanns på CD).
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-25, 12:12
Svar #28

Carl Szabad

Olle! Är du säker på att räntan från Skärstad inte låg under Jönköpings slott på den tiden? Enligt CDn var Mo och Vista härader samt Skärstad och Ölmstad i Vista härad förlänad till Axel Stensson [Lewenhaupt].
 
Databasen på CDn ligger som underlag till SVARs sajt med landskapshandlingarna och importerades rakt in i Arkissystemet, en rutin som annars hade fått göras manuellt. Därför har också publiceringen gått så fort som den har gjort.

2010-01-25, 12:55
Svar #29

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Och just det - att det gått så fort är helt superbt!  
Är inte kritisk - även om jag kanske formulerade mig så, utan vill bara att andra skall se att det kan finnas mer material.
 
Nej jag är inte helt säker på särskilt mycket när det gäller vad som hörde hit eller dit vid denna tid . Är bara säker på att det går att finna mer material än vad det ser ut när man kikar in under fliken ovan.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-01-25 16:03)
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna