ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16 augusti, 2009  (läst 2286 gånger)

2005-06-21, 17:53
läst 2286 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Sliter nu med landskapshandlingar och förekomsten av Gränna sn i dessa under tiden 1570-1600. Besvärligt!
I Ett solvarv i Gränna 1998 uppger Olof Fong i en artikel uppgifter på gårdsinnehavare i Uppgränna från 1586.
När jag kontrollerar i Register CD:n till landskapshandlingar finner jag ingen uppgift som tyder på att någon längd skulle finnas - utan endast räkenskaper. Däremot har jag av en mycket vänlig forskare fått ta del av det manuella registret. Där anges för både 1586:17 - CD 2236 och 1587:2 - CD 2274 förekomsten av Per Brahes förläning i Vista hd och Gårdsmantalslängd och förmedlinsgrannsakning.
Min fråga blir; Kan en gårdsmantalslängd innehålla sådana personuppgifter som Fong citerar?
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-09-18, 10:30
Svar #1

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Finns det någon som vet om samtliga Sveriges landskapshandlingar kommer att bli tillgängliga på internet. Såsom det nu fungerar förutsätts att man är bosatt i Stockholm om man för sin forskning har behov av att läsa landskapshandlingar från flera olika landskap samtidigt. Att låna genom SVAR är ruinerande! En demokratifråga?

2007-09-19, 01:33
Svar #2

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej!  
 
Har frågat SVAR om det tidigare i år och svaret var att det inte var aktuellt. Således får vi vänta på det ett okänt antal år. Som medborgare har vi enligt lag rätt att ta del av dessa handlingar. Fråga närmaste landsarkiv om det kan få låna landskapshandlingar i original ifrån Stockholm. Ibland kan t.o.m. kommunbiblioteket ha in inlåningsrätt från Riksarkivet. Låntagaren får då läsa i biblioteket (läsesalslån), men inte ta hem handlingen.  
 
Brasklapp: Ibland finns det fuktskadade volymer, av arkivarier kallade för rödmärkta. Dessa är i så dåligt skick att de inte ens går att konservera, återställas. Och när inte det går, kan man inte heller skanna av den och inte heller lägga ut på nätet. Och det tar också tid att skanna blad större än A1 i hög upplösning!  
 
SVAR tjänar nu rätt mycket pengar på sin internettjänst tror jag - billigare än Genline och mikrokortvereksamheten går numera med förlust. Tydligem så pumpar de inte över pengar från den ena verksamheten till den andra utan funderar på att lägga ned. Jag skulle önska att pengarna användes för att få ned avgifterna på mikrokortlån och -köp. Och det borde ändå gå, eftersom mikrokortsidan krympt kraftigt, då kyrkböckerna finns skannade på nätet av flera aktörer. Men vi forskare som är intresserade av andra källor än kyrkböcker får vänta på vår tur. Det är marknaden, efterfrågan som styr. Det är därför SVAR och Genline ska digitalisera kyrkböckerna först. Tokigt bara att de båda företagen skannar av kopiorna av originalen, d.v.s. rullfilmerna. Rullfilmerna gjordes med idag föråldrad teknik. Företaget Arkiv Digital/ Digital Arkiv fotograferar direkt eller skannar direkt på originalen och lägger ut på sin hemsida. Det blir otrolig skillnad. Svartvitt skanning mot modern färgskanner.    
 
Det är riksdagens fel att SVAR tar betalt. Riksdagsmännen har genom direktiv inte tillåtit att vi betalar skatt till SVAR:s verksamhet, utan kräver att SVAR helt och fullt ska vila på intäkter. Ojämlikt är det, då boklån subventioneras oftast. Den summa på 10 kr motsvarar ofta inte fraktkostnaden som kan vara t.ex. uppe i 70 kr. Men när folk ska bedriva en aktiv kulturgärning, som att dokumentera sin släkt eller ännu bättre, sin bygd, då ska man betala för något som en gång filmats med hjälp av statliga skattepengar. Alla ska ha rätt att utöva sin kultur, d.v.s. sin kulturella aktivitet. Om man blir hindrad att göra detta p.g.a. bristande ekonomiska resurser så blir det en rättighetsfråga och därigenom en demokratifråga! Rättem till det kulturella arvet riskerar att urholkas. Se på Norge, Danmark och Estland! Där tillgängligörs kyrkböckerna gratis. Och i Finland har man HisKi-projektet, där liknande material finns.  
 
I Norge har man från ledande håll förstått sig på att samarbeta med seriösa forskare. Där finns på nätet många längder liknande våra landskapshandlingar tillgängliga. Något för Sveriges Släktforskarförbund att sätta i rullning och ta initiativ till?
 
mvh Björn

2007-09-19, 09:12
Svar #3

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Tack för Ditt uttömmande svar Björn. Eftersom jag bor i Lund ska jag faktiskt försöka att låna landskapshandlingarna i original.
 
För att fortsätta på detta tema. Under den senaste tiden har jag noterat att Riksarkivet skärpt sina krav på betalning för diverse tjänster. Eftersom jag i något fall vet vilka socknar i en volym landskapshandlingar som är önskas så kan jag ev. beställa scannade kopior av vissa sidor. Det skulle inte förvåna mig om svaret då blir att deras insats för att finna de aktuella sidorna i volymerna kräver forskning från riksarkivets sida till en kostnad av 100 kronor per påbörjad kvart!  
 
Till yttermera visso. Senast när jag beställde mikrokort från SVAR sökte jag efter volymer med många kort eftersom det exakta årtalet inte var avgörande. Allt i hopp om att korten skulle vara mer omfattande än de tunnare åren och kanske något mer substantiella. När jag fick hem beställda volymer kunde jag bara konstatera att anledning till de flera korten var att SVAR sände dubbelkopior av samma kort trots att läsbarheten på båda var fullt o.k.! Det vill säga - när jag trott att volymen innehöll 6 olika kort så fick jag egentligen 3 kort men i två omgångar. Snudd på bedrägeri!?
 
Vänlig hälsning
Göran Johansson

2007-09-19, 11:13
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Björn och Göran,
Med tanke på hur snabbt det går med utveckling av digitaliseringen; Är det troligt att man fortsätter med produktion av mikrokort för ovan omnämnda källor? Kommer det inte vara mer inkomstbringande att skapa en abonnemangssituation liknande den med mtl?
 
För egen del, som väl liksom ni, varit med om utvecklingen från forskning i originalböcker i arkiven, forskning i rullfilmer i en skrubb på biblioteket, forskning med egen läsapparat i hemlånade filmer och fische - på det ställe/den tid jag själv väljer - till Genline och därefter uppståndna fantastiskheter som t ex ÄL digitalt, Arkiv Digital m m m m, tror jag mikrokortens tid är förbi ... om  än att döden kommer att vara utdragen ..
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-09-19, 14:57
Svar #5

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:42
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Planerar inte Genline att fortsätta med övriga arkiv? De lär bli tvungna till att komma med något extra om de ska kunna konkurrera med SVAR. Visst har vi rätt enligt lag att kunna ta del av handlingarna men på vilket vis är väl inte lagstadgat?
 
Man får givetvis tycka vad man vill men i slutändan är det faktiskt så enkelt att man måste prioritera vad skattepengarna ska användas till och som alla inser finns det betydligt viktigare saker att lägga de pengarna på i Sverige och övriga världen än just detta. Att kunna studera sin släkt eller hembygd på 1500-talet får väl ändå ses som en lyxvara som man rimligtvis bör betala för.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-09-19, 18:25
Svar #6

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Visst har Du rätt Vincent. Det finns viktigare saker att lägga pengarna på i Sverige och världen. Oavsett vilket så har huvudstadens invånare långt bättre tillgång till den här typen av offentliga handlingar än vi andra ute i landsorten.  
 
Vincent, för många seriösa forskare handlar det ganske lite om att studera släkt och hembygd. Synfältet är vidare än så.  Du kan inte heller bortse från att denna lite märkliga hobby kan ha sociala som mentala värden - särskilt för många äldre. Att hålla hjärnan igång lär vara vitaliserande och hälsosamt. Därför tycker jag Du har fel när kategorsikt betraktar släktforskning  som en lyxvara som man rimligtvis bör betala för.  
 
Landskapshandlingarna (för att ta ett intressant exempel) finns redan som mikrofische på SVAR i Ramsele. Det torde således inte handla om stora pengar att åtminstone förse de olika landsarkiven med en rikstäckande omgång för läsesalsstudier.  
 
Forskningsbiblioteket i Umeå har landskapshandlingar för hela Norrland. Ett bra initiativ. Historiska institutionen vid Lunds Universitet har enstaka årgångar av Smålands- och Östergötlands handlingar på mikrofilm, inget mer. Dick Harrisson m.fl. tycks inte anse att dessa dokument är intressanta - det förvånar. Hur det är i Uppsala vet jag inte men Umeå är på god väg att bli ett föredöme för många andra statliga institutioner.

2007-09-19, 19:35
Svar #7

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:42
    • Visa profil
    • Släktingar.se
På sätt och vis håller jag med dig men innan vår digitala tidsålder så har det helt enkelt inte funnits praktiska eller ekonomiska möjligheter att ge alla invånare samma tillgång till olika typer av handlingar. Det tar tid innan allt finns tillgängligt och efterfrågan styr givetvis prioritering både inom det privata och offentliga. Allt sker stegvis och man kan inte komma undan att man måste få vissa fördelar när man bor i eller nära tätbebyggda områden. Ligger man på Genline så kan säkert något hända där, de måste ju som sagt var erbjuda något mer snart om de ska kunna leva kvar som företag.
 
Jag vet att det finns en del hobbyforskare med mer vidsynta forskningsmål (har själv mer eller mindre övergett släktforskningen för ett större crossover-projekt, dock kommersiellt inriktat) men det är trots allt en minoritet och hur gärna man än vill så går det inte att motivera att man tillgodoser alla minoriteters önskemål inom vilket område det än gäller. När det gäller offentliga medel så har det inte alltid så stor betydelse om det handlar om mycket pengar eller inte. Det är många intressenter och verksamheter som ska dela på / slåss om dessa pengar och många bäckar små... De allra flesta betalar för sina hobbys och det finns ingen anledning till att man inte ska göra det inom detta område också. De allra flesta, om inte alla, hobbys har också fysiska, sociala och mentala värden...
 
Missförstå mig inte, jag har precis samma önskemål som du men tycker inte att offentliga medel ska användas på det viset. Tror som sagt man gör bäst i att pressa Genline lite grann eftersom de har allt att vinna nu. Ville egentligen köra mitt nuvarande projekt genom dom men gillar inte riktigt sättet det företaget skötts på.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-09-19, 19:43
Svar #8

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:42
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Valde att skriva två inlägg eftersom det förra inte direkt hade med den ursprungliga frågeställningen att göra. Olle, exakt vad menade du med sådana personuppgifter? Är det mer än namn och gård?
 
Har aldrig tidigare sett termerna gårdsmantalslängd och förmedlingsrannsakning användas men det förra torde väl innebära ungefär samma sak som de tidiga vanliga mantalslängder och den senare en genomgång av de gårdar vars mantal / skattebörda minskats.
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-09-19, 20:39
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vincent,
Tack för Ditt svar!
Du skriver också vad menade du med sådana personuppgifter? Är det mer än namn och gård?
Det var ett tag sedan jag skrev frågan och kommer inte riktigt ihåg vad jag menade; Förmodligen avsåg jag gård, namn men också jordnatur, vilket för större byar kan vara avgörande, när jag försöker identifiera individer...
När jag, sedan jag skrev ovanstående, långsamt arbetar mig fram genom dessa handlingar antecknar jag givetvis alla noteringar om individer och gårdar oavsett vad längden råkar kallas.
 
Göran,
Du skriver: Landskapshandlingarna (för att ta ett intressant exempel) finns redan som mikrofische på SVAR i Ramsele. Detta kände jag ej till och förändrar utgångsläget i mitt resonemang ovan ...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-09-19, 22:28
Svar #10

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Olle
Öppna SVAR:s hemsida, gå till arkivsök och skriv in kammararkivet så hamnar du så småningom på landskapshandlingar. Jag kollade listan i kväll och konstaterar att alla landskap inte finns med. Östergötland saknades t.ex.. Volymerna för Medelpad, som jag nu studerar, är ofta mycket små med 1-2 mikrokort per volym (år). Finns det fler kort så tycks det bero på att det finns två omgångar med olika exponeringar. Troligen helt onödigt i de flesta fall.
Vänlig hälsning
Göran

2007-09-20, 17:19
Svar #11

Utloggad Hans Gidoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 17:14
    • Visa profil
Har för någon vecka sedan ställt frågan till GENLINE om huruvida de har för avsikt att inom en snar framtid erbjuda sina abonnenter t.ex. juridiskt eller militärt arkivmaterial, för att på så sätt kunna fortsätta erbjuda sina kunder nytt material förutom kyrkböckerna.  
 
Svaret blev tyvärr att så inte kommer att bli fallet, utan GENLINE kommer enligt svaret jag fick, istället att jobba med kvalitetsarbete samt att filma svarta hålen som finns i deras material.
 
Man får väl således avvakta och se vem som blir först med att erbjuda dessa tjänster.  
 
Mvh Hans Gidoff

2007-09-20, 19:29
Svar #12

Kjell C.

Som jag har förstått det, så har SVAR redan generalmönsterrullorna för sina abonnenter och ArkivDigital fotograferar juridiskt material.
 
Mvh
Kjell C.

2007-09-21, 15:21
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran och ni andra intresserade,
Du skrev ovan Göran:
Landskapshandlingarna (för att ta ett intressant exempel) finns redan som mikrofische på SVAR i Ramsele. Det torde således inte handla om stora pengar att åtminstone förse de olika landsarkiven med en rikstäckande omgång för läsesalsstudier.
Jag kommenterade; Detta kände jag ej till och förändrar utgångsläget i mitt resonemang ovan ...  
Nu har jag varit i kontakt med SVAR och har följande information:
- De landskapshandlingar som finns på fische hos SVAR, är de som finns under Kammararkivet, SE/SVAR/RA-111010004, Lanskapshandlingar, vilka också är möjliga att låna och köpa.
- Några planer på att producera fler mikrokort från mikrofilmerna kommer ej att ske. Svar saknar t o m numera den tekniska utrustningen för detta, den s k jacketeringsmaskinen.
- Om något skulle göras, blir det en scanning från originalen.
 
Om man går igenom förekomsten av landskapshandlingar under Kammararkivet, SE/SVAR/RA-111010004, Lanskapshandlingar, önskar jag att jag forskade på Västergötland eller Uppland. Förekomsten av mikrofische är som följer:
 
Småland             - 1533 (ett år alltså)
Västergötland       - 1539 - 1633
Uppland             - 1535 - 1638  
.....
Det är med andra ord högst skiftande vad som finns på mikrofische för de olika landskapen ..
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-09-21, 16:04
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

För den som är intresserad av det materialet kan jag rekommendera en CD som Riksarkivet (eller möjligen Svar) säljer, innehållande ett register över alla räkenskaper. Det är över 22.000 olika häften som är registrerade efter innehåll. Sökning på Medelpad ger 247 träffar där de äldsta räkenskaperna är biskopstionden från 1540 och de yngsta är landsboken för 1630.

2007-09-21, 17:46
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Carl,
Även jag vill rekommendera CD:n som Du nämner. Dessvärre var den för några år sedan slutsåld på RA och några nya ex togs ej fram då.
Om någon har lyckats köpa den under senare år vore det bra om det kan meddelas här - var och hur man får tag på den.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-09-21, 20:34
Svar #16

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Intressant att det finns register på CD. Uppenbarligen är den okänd av såväl SVAR som RIKSARKIV!
 
Fråga till SVAR:
Min  förfrågan gäller landskapshandlingar för Medelpad 1575, 1600, 1615 och 1623. Men innan jag beställer något som vill jag vara säker på att Torps socken finns med och att ägarnas/brukarnas namn också  redovisas. Egentligen skulle jag nöja mig med papperskopior av de sidor i landskapshandlingarna som kan bli aktuella.
 
SVAR:s svar:
Om vi ska söka efter Torps socken så kostar det 100 kronor/ 15 min
(forskningsavgift). Det står Medelpad och då bör alla församlingar vara med som fanns under
den tiden.
 
Fråga till RIKSARKIVET:
Beställer scannade kopior (låg kvalitet) av landskapshandlingar för Medelpad, Torp socken åren 1619-1623. Vad kostar det?
 
RIKSARKIVETS svar:
De landskapshandlingar du söker för Medelpad 1619-23 finns på en mikrofilm med namnet CD 2035. Kopia av denna mikrofilm eller scannade kopior beställs från vår enhet SVAR i Ramsele. Kostnaden för en mikrofilm är 375 kr enl vår prislista.
 
Vänlig hälsning
Göran J.

2007-09-21, 21:25
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Göran,
CD 2035 bör Du kunna låna från Länsbiblioteket i Västernorrland, som väl bör vara aktuellt för Medelpads del. Detta kan ske genom lån från Ditt vanliga bibliotek.
När jag går in i register CD:n och kollar den aktuella volymen, ser det inte ut som om socknarna är särredovisade/registrerade för just denna volym/dessa volymer, inte ens tingslagen - som det väl heter i denna del av Sverige, om jag läser Socken-Sök rätt. Man får helt enkelt gå igenom rullen. Om jag inte missminner mig, har Du arbetat med landskapshandlingar tidigare. Du vet då att de är förhållandevis logsikt uppställda, när man väl kommit på strukturen.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-09-29, 09:10
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

Jag har nu varit i kontakt med Riksarkivet för att höra om den CD med register till landskapshandlingarna som man skapade år 2000 och sålde under några år därefter, men sen tog ur sortimentet, i stället kunde ställas till förbundets förfogande för gratis nerladdning. Jag fick dock inget positivt besked om det, men frågan är nu aktualiserad, så Svar kommer att lägga upp det datoriserade materialet i registret på sin sajt. När detta kan ske kom dock inget besked om.
 
I sammanhanget kan också nämnas att Riksarkivet kommer att ge ut en arkivguide under nästa år avseende det kamerala materialet för perioden 1540-1630, dvs i princip landskapshandlingarna, även om gissningsvis även Strödda räkenskaper och handlingar före 1630 kommer att tas med. I den serien finns exempelvis Sveriges första individuella skattelängd Gärder och hjälper, som upprättades 1535. Eventuellt kommer då CDn att ingå som bilaga i boken, vilket låter positivt.
 
Svar kommer inom ramen av mormonavtalet även att lägga upp bilderna av landskapshandlingarna på sin sajt, men det lär ta några år innan det är klart.

2007-12-26, 11:38
Svar #19

Utloggad Bengt Rydh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2023-02-02, 14:23
    • Visa profil
    • Från förfädernas värld
Som konstateras i ett inlägg ovan så har SVAR endast fisch för ett år (1533), men jag antar att det finns filmer.
 
Någon som vet hur man kommer åt landskapshandlingar för Småland och vilken omfattningen av dessa är?

2007-12-26, 16:30
Svar #20

Carl Szabad

På den CD som Riksarkivet tog fram för ett antal år sedan, men inte längre säljer, framgår att Smålands handlingar omfattar 4.970 häften med olika skattelängder omfattande åren 1533-1630. Varför endast ett år av Smålands handlingar skulle vara konverterat till mikrokort förstår jag inte, eftersom samtliga handlingar finns på rullfilm. Det är möjligt att det går att köpa kopior av filmerna, men de finns i så fall hos Svar.

2007-12-26, 18:16
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Carl,
Eftersom det är jag som lämnat uppgiften om förekomsten av Smålands handlingar på fische, vill jag bara visa att det stämmer, men därför inte är mer förklarligt:

Har vi inte haft en diskussion i forumet, om det här med köp av kopior på filmerna, och vad det kostade? Eller om det var möjligt eller ej? Hittar den ej f n.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-12-27, 01:34
Svar #22

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Mikrofilmerna finns väl inte till försäljning hos SVAR? Det är väl Riksarkivet som har hand om den detaljen direkt? De låg länge på priset 330:- per film, men det ska ha ökat nu.  
 
Hälsningar, Mikael Persson!

2007-12-30, 15:10
Svar #23

Carl Szabad

Mikael! Jag tror att Svar tagit över försäljningen av mikrofilmer, även om de inte finns med i katalogen.

2009-08-15, 22:51
Svar #24

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag undrar om någon, kanske Carl Szabad själv, vet mer om det som Carl tog upp med riksarkivet och nämnde i ett inlägg här ovan.
 
Carl Szabad, 29 september 2007 - 09:10  
Jag har nu varit i kontakt med Riksarkivet för att höra om den CD med register till landskapshandlingarna som man skapade år 2000 och sålde under några år därefter, men sen tog ur sortimentet, i stället kunde ställas till förbundets förfogande för gratis nerladdning. Jag fick dock inget positivt besked om det, men frågan är nu aktualiserad, så Svar kommer att lägga upp det datoriserade materialet i registret på sin sajt. När detta kan ske kom dock inget besked om.}
 
 
Mvh
 
Jonas

2009-08-16, 08:45
Svar #25

Carl Szabad

Jonas! Frågan är aktualiserad igen nyligen. Sedan förra gången har det inte hänt något, men det kanske gör det nu.

2009-08-16, 08:57
Svar #26

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Tack för svaret, det är bara att hoppas då!

2009-08-16, 12:12
Svar #27

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag tycker detta är en verkligen angelägen uppgift! Landskapshandlingarna är svårforcerade, inte alldeles lätta att plöja igenom för den oinvigde. Jag försökte få tag på det här registret föut men var för sent ute.
 
Frågan är om det följer de tryckta registren som finns på RA? Jag minns att jag för 7-8 år sedan prövade att söka i registret som fanns/finns här på Stadsarkivet, och jag fick uppfattningen då att man måste veta vad man ska söka efter. Dvs. sökorden var helt avgörande för hur träffarna blev.  
 
Jag tyckte det var svårt eftersom namnen på mina sökområden har förändrats över tiden och delvis ligger under andra län och härader än vad jag kunde förutse. Jag tyckte därför besök på RA gav - och ger - mig mera eftersom jag genom den tryckta versionen får överblick och ser namnen på längder, härader och län.
 
Men är det så att registret helt följer trycket, och jag lär mig rätt sökord, är det naturligtvis ett stort och viktigt hjälpmedel för excerpter i ett brokigt material.

2009-08-16, 13:35
Svar #28

Carl Szabad

CD-registret är sökbart på många sätt. Fast som alltid när man ska söka i en databas måste man veta vad man vill få fram. Men alla ortnamn är normerade, så man behöver inte gissa på stavningar. Några län finns inte med i materialet, eftersom det handlar om landskapshandlingar.
 
Jag bifogar en skärmdump som visar hur en träffbild kan se ut. Sökningen är gjord på Ångermanland i fältet Best[ånds]namn och Tiondelängd ikryssat. Då framgår att det finns 60 häften av de totalt 22.617 som innehåller tiondelängder.
 
Jag vet inte vad du menar för tryckt version. Kammararkivets beståndsöversikt är mycket informativ, men går inte ner på varje häfte i detalj. För det finns rätt utförliga maskinskrivna förteckningar, men i dessa kan man inte korssöka, som man kan i en databas.
 

2009-08-16, 14:09
Svar #29

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ja, du har rätt Carl. Det här ger väldigt bra sökingångar. Det är, som så många gånger, i handhavandet det klickar. Då, för 8 år sedan, kände jag mig nog lite som Bambi på hal is. Nu är jag bättre orienterad i materialet.
 
Jag syftade på förteckningen till, för min del, Västmanlands handlingar:
 
 
 
Så är detta detsamma som Kammararkivet beståndsöversikt eller syftar du på något annat?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna