ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landsböcker, mantalslängder och verifikationer  (läst 1406 gånger)

2015-02-15, 21:07
läst 1406 gånger

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Vet någon här vad som i landskontorens arkiv skiljer landsböckerna från mantalslängderna? Är verifikationerna avskrifter av de föregående eller de senare? Är någon av dessa källor att föredra i något avseende?
 
Jag har ingen avsevärd erfarenhet av landskontorens mantalslängder, utan har mest använt mig av dem som förvaras i Riksarkivet och som senare har filmats av SVAR och digitaliserats.
 
Jag undrar också om häradsskrivarens exemplar av mantalslängderna har filmats och om någon Internet-tjänst i så fall tillhandahåller bilder ur dessa, samt huruvida det, utöver de mantalslängder som finns i Kammararkivet, finns flera serier av mantalslängder i Riksarkivet eller ej.

2015-02-15, 21:18
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
AD har både landskontorens och häradsskrivarnas mantalslängder. Vad som finns för vilka län kan du se här:
http://www.arkivdigital.se/volymer

2015-02-15, 21:52
Svar #2

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Kristina,
 
Tack för ditt snabba svar!
 
Jag ser nu att man har börjat publicera häradsskrivarnas mantalslängder, men det måste ha skett ganska nyligen eftersom jag aldrig har observerat dem tidigare. Olyckligtvis så verkar det emellertid som att dessa antingen är mycket fragmentariskt bevarade eller att hela serien inte har filmats ännu.
 
Jag forskar mest i Västbo härad i Småland och där verkar endast mantalslängderna från åren mellan 1770 och 1822 samt 1941 ha bevarats till eftervärlden. Nästan lika fragmentariskt bevarade är arkiven i andra fögderier.
 
Har det tänts eld på häradsskrivarnas arkiv?

2015-02-22, 12:48
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Mantalslängderna är en del av landsbokens verifikationer, men som man vanligtvis numera brutit ut till en egen serie.
Som alltid är verifikationerna underlag.
Ulf Berggren

2015-02-23, 13:56
Svar #4

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Ulf,
 
Är landsböckerna följaktligen förstahandskällan när det gäller denna sorts personupplysningar, varur såväl mantalslängderna som verifikationerna av landsböckerna har utbrutits?
 
Vad skiljer, förutom benämningarna, dessa tre källor åt när det kommer till personupplysningar?
 
Du får ursäkta om jag framstår som något långsam, men jag har som nämnt mycket ringa erfarenhet av forskning i just landskontorens arkiv. Tidigare har jag mest använt mig av Riksarkivets mantalslängder och de består, såvitt jag vet, bara av en serie.

2015-03-01, 12:14
Svar #5

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:11
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag har egentligen redan besvarat dessa frågeställningar, men måste uppenbarligen vara ännu tydligare:
 
Eftersom verifikationerna är underlag är dessa förstahandskällan.
 
Det som har utbrutits är mantalslängderna, dvs. dessa är egentligen en del av verifikationerna, men
man har i modern tid vanligen tagits ur dessa och bundit in i en egen volym.
 
Landsboken är huvudsakligen ett sammandrag av inkomster och utgifter. Personupplysningarna finns
alltså i mantalslängden. Med kompletteringar i resten av verifikationerna.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna