ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Knektar och ryttares friheter - hovman  (läst 433 gånger)

2005-09-12, 08:48
läst 433 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Är det fler än jag som funderat på om de som upptas under Längd på ryttare och knecktars friheter i Landskapshandlingarna är desamma som ryttarna?  
Samma gäller förekomsten av begreppet Hofman allt - Hofman allt fritt o s v som ibland står i kanten framför angivelsen för bonden på gården i t ex Årliga räntan.
 
Har i flera fall upptäckt att den som anges i Knecktar och ryttares friheter säkerligen ej är ryttare eller knekt och dragit slutsatsen att han håller häst och ryttare (sventjänare) eller knekt. Men ofta är det svårt att avgöra.
 
Ändå mer osäkert tycker jag det blir när det gäller skattegårdar med angivelsen Hofman allt.
Nu kan väl också sägas att jag inte har någon djupare kunskap, utan har ordentligt fördjupat mig i ett år nämligen 1600, där också den något så när säkra Hjälpskatten finns att jämföra med.
 
Tacksam för synpunkter!
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna