ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bilagor till skattelängder  (läst 2092 gånger)

2010-05-02, 14:15
läst 2092 gånger

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jag undrar vad ni vet om BILAGOR (dvs brev och registratur och anteckningar) till jordeböcker och mantalslängder i Sverige under 1600-talet. I synnerhet slutet av 1600-talet och rörande Skåne.
 
Jag bifogar ett brev jag fått från Lunds Landsarkiv rörande frågan:
 
Med anledning av Din fråga av den 20 april kan jag meddela följande.
 
Det kamerala källmaterial, som vi har hos oss i Lund från den aktuella
tidsperioden, är i stort sett samlat i våra guvernements- och
landskontorsarkiv, för perioden 1658 - 1693 företrädesvis i Skånska
generalguvernementskontorets och landsbokhålleriets arkiv
(SE/LLA/10880), avdelningarna E och G, samt för perioden 1693 - 1719 i
Skånska guvernementskontorets arkiv (SE/LLA/10885), avdelningarna E och
G. För Blekinge och Halland finns även landskontorsarkiv med material
från perioden. Förteckningar över arkiven finns tillgängliga i den
nationella arkivdatabasen NAD, www.nad.ra.se.
 
Stora och viktiga delar av det regionala kamerala materialet finns
emellertid på Riksarkivet i Stockholm, i första hand i Kammarkollegiets
arkiv. Fördelningen mellan landsarkiv och riksarkiv är oregelbunden, i
synnerhet när det gäller äldre tid. Man får jämföra förteckningarna från
fall till fall. Eftersom Du befinner Dig i Stockholm, är det väl
lämpligast att Du börjar med att undersöka Riksarkivets bestånd och
sedan kontrollerar i våra förteckningar om vi har supplerande material,
som är av intresse för Dig.
 
Jag kan nämna att en viktig och ofta utnyttjad typ av hithörande
handlingar är skattläggningshandlingar. Hos oss har i synnerhet de s. k.
jordrevningsprotokollen med bilagor (dokumentböcker) från 1671 - 1673
blivit uppmärksammade av forskningen, se Skånska
generalguvernementskontorets och landsbokhålleriets arkiv
(SE/LLA/10880), serie G III c, och artikel av Anders Persson i boken
Skånsk släktforskning (jubileumsskrift utgiven av Skånes Genealogiska
Förening 1987). Även detta material är emellertid splittrat, och delar
av det finns på Riksarkivet i Stockholm.
 
Vänliga hälsningar  XXXX
 
Lund i Landsarkivet

2010-05-02, 14:16
Svar #1

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
I morgon ska jag undersöka vad som finns i riksarkivet, men nån kanske vet mer om detta?

2010-05-03, 13:28
Svar #2

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Sitter på riksarkivet och kollar i länsräkenskaper för Malmöhus Län. Intressant. Men det är ett litet helvete att försöka hantera böcker som är 60 cm till 1 meter breda! Jag plågar de stackars arkivarierna här med att hjälpa mig att packa in volymerna igen!
 
Men redan nu kan jag konstatera att länsräkenskaperna är intressanta. Har kikat i de för 1658, 1681 och 1716. 1715 är på väg in.
 
Delar av Skåne har mer intressanta räkenskaper än andra delar. Men generellt sätt finns här generalmönsterrullor (ja, även i de räkenskaperna som är från 1600-talet!), brev, bilagor om skatterna, listor på soldater i garnisonerna på slottet med info om var de kommer ifrån, socken och allt. Dessutom finns det utdrag ur mantalsregister och jordeböcker med speciell information som gör dem värdefulla. I Malmöhusläns räkenskaper för 1658 finns två kompletta nya mantalslängder för Luggude härad t.ex. Alternativ till den i SVAR.
 
Nu kommer fem böcker till som täcker ca tre hyllmeter! Ska ägna mig åt dem!
 
/Torbjörn
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2010-05-03 13:28)

2010-05-03, 20:24
Svar #3

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Ok. Slutsats efter dagen. Bilagorna till mantalslängderna och jordeböckerna innehåller sånt som ofta är mer intressant än själva huvudlängden plus en massa brev, avskrifter av gamla tingsbeslut och sånt. På sikt kommer nog detta att digitaliseras och då kommer en fantastisk skatt för oss släkt- och hembygdsforskare att komma i dagen. Och vilken källa de är för historikern. hade jag haft tid hade jag bara suttit och bläddrat i dem. fantastiskt!

2010-05-04, 19:27
Svar #4

Björn-Åke Petersson

Hej Torbjörn
 
Det är alltid roligt med forskare som tränger in i lite udda källor. Visserligen är inte mantalslängderna så udda, men resten som finns i Länsräkenskaperna. Jag hoppas verkligen att AD-Online eller SVAR hörsammar din vädjan att inte bara lägga ut mantalslängderna utan även allt annat som finns i dessa ibland ganska mastodontiska böcker. Jag har för mig att Vadstena brukar ståta med en bok som är över metern. Speciellt i sådana län som saknar lännstyrelsens handlingar skulle detta vara guld värt. Jag anundas dig nästan att du bor i Stockholm och har tillgång till Riksarkivet. När du är på Riksarkivet nästa gång kan du ju ta in en bok från Blekinge före 1790 och se om det finns mycket matnyttigt
 
Björn-Åke Petersson
Kallinge

2010-05-06, 08:44
Svar #5

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
På NAD kan du se vad de har. Sök på Länsräkenskaper. Dessutom finns länsräkenskaper från Sölvesborgs Län och Kristianopels Län från den danska perioden, dvs innan 1658.
 
Här kan du se de tidigaste SVENSKA länsräkenskaperna:
 
Referenskod   Tid   Anmärkning     
1   1688   Landsbok. Skadad     
2   1688   Verifikationer     
3   1691   Verifikationer.Skadad     
4   1692   Verifikationer     
5   1697   Landsbok. Skadad     
6   1698   Landsbok. Skadad     
 
(Landboken är en kassabok. Det mest intressanta materialet hittar du i verifikationerna! Det skadade materialet kräver specialtillstånd för att läsas.)
 
Det här danska materialet finns tillgängligt. Det kan läsas på rullfilmer på Riksarkivet i Köpenhamn.
 
362   Kristianopel A. Regnskaber 1612   Kristianopel A. Regnskaber 1621   gå til bestilling
363   Kristianopel A. Regnskaber 1621   Kristianopel A. Regnskaber 1627   gå til bestilling
364   Kristianopel A. Regnskaber 1627   Kristianopel A. Regnskaber 1631   gå til bestilling
365   Kristianopel A. Regnskaber 1631   Kristianopel A. Regnskaber 1636   gå til bestilling
366   Kristianopel A. Regnskaber 1636   Kristianopel A. Regnskaber 1639   gå til bestilling
367   Kristianopel A. Regnskaber 1639   Kristianopel A. Regnskaber 1641   gå til bestilling
368   Kristianopel A. Regnskaber 1641   Kristianopel A. Regnskaber 1643   gå til bestilling
369   Kristianopel A. Regnskaber 1643   Kristianopel A. Regnskaber 1644   gå til bestilling
370   Kristianopel A. Regnskaber 1644   Kristianopel A. Regnskaber 1646   gå til bestilling
371   Kristianopel A. Regnskaber 1646   Kristianopel A. Regnskaber 1648   gå til bestilling
372   Kristianopel A. Regnskaber 1648   Kristianopel A. Regnskaber 1651   gå til bestilling
373   Kristianopel A. Regnskaber 1651   Kristianopel A. Regnskaber 1654   gå til bestilling
374   Kristianopel A. Regnskaber 1654   Kristianopel A. Regnskaber 1656   gå til bestilling
375   Kristianopel A. Regnskaber 1656   Kristianopel A. Regnskaber 1658   gå til bestilling
 
384   Kristianopel D. Kvittanciarums - bilag 1612   Kristianopel D. Kvittanciarums - bilag 1633   gå til bestilling
385   Kristianopel D. Kvittanciarums - bilag 1633   Kristianopel D. Kvittanciarums - bilag 1651   gå til bestilling
386   Sölvesborg & Kristianopel A. Regnskaber 1592   Sölvesborg & Kristianopel A. Regnskaber 1610   gå til bestilling
387   Sölvesborg & Kristianopel A. Regnskaber 1610   Sölvesborg & Kristianopel A. Regnskaber 1612   gå til bestilling
388   Sölvesborg A. Regnskaber 1612   Sölvesborg A. Regnskaber 1616   gå til bestilling
389   Sölvesborg A. Regnskaber 1616   Sölvesborg A. Regnskaber 1619   gå til bestilling
390   Sölvesborg A. Regnskaber 1618   Sölvesborg A. Regnskaber 1622   gå til bestilling
391   Sölvesborg A. Regnskaber 1622   Sölvesborg A. Regnskaber 1626   gå til bestilling
392   Sölvesborg A. Regnskaber 1626   Sölvesborg A. Regnskaber 1630   gå til bestilling
393   Sölvesborg A. Regnskaber 1630   Sölvesborg A. Regnskaber 1633   gå til bestilling
394   Sölvesborg A. Regnskaber 1633   Sölvesborg A. Regnskaber 1637   gå til bestilling
395   Sölvesborg A. Regnskaber 1637   Sölvesborg A. Regnskaber 1644   gå til bestilling
396   Sölvesborg A. Regnskaber 1644   Sölvesborg A. Regnskaber 1646   gå til bestilling
397   Sölvesborg & Kristianopel A. Regnskaber 1646   Sölvesborg & Kristianopel A. Regnskaber 1648   gå til bestilling
398   Sölvesborg A. Regnskaber 1648   Sölvesborg A. Regnskaber 1651   gå til bestilling
399   Sölvesborg A. Regnskaber 1651   Sölvesborg A. Regnskaber 1654   gå til bestilling
400   Sölvesborg A. Regnskaber 1654   Sölvesborg A. Regnskaber 1658   gå til bestilling
417   Sölvesborg D. Kvittanciarum bilag 1604   Sölvesborg D. Kvittanciarum bilag 1632   gå til bestilling
418   & Kristianopel D. Kvittanciarum bilag 1642   & Kristianopel D. Kvittanciarum bilag 1658   gå til bestilling
418   Sölvesborg & Kristianopel D. Kvittanciarum bilag 1646   Sölvesborg & Kristianopel D. Kvittanciarum bilag 1648   gå til bestilling
 
(Mitt tips är att du även kikar i slutet på var jordebok och mantalslängd också där ofta brev och kvitton gömmer sig!)
 
Mvh
 
/Torbjörn
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2010-05-06 08:50)

2010-05-07, 07:18
Svar #6

Björn-Åke Petersson

Tack Torbjörn. Jag har sett ovanstående räkenskaper på mikrofilm i Karlskrona, men de innehåller inte extramaterialet. Originalen finns på Rigsarkivet i Köpenhamn. Det finns inte mycket i Lund eftersom Länsstyrelsens arkiv brann vid Karlskronas brand 1790.  
 
Björn-Åke

2010-05-07, 09:09
Svar #7

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Där är frågan vad du sett. På de rullfilmer som finns finns DELAR av länsräkenskeparna med. Länsräkenskaperna är extramaterialet till jordeböckerna och matnatsllängderna. Det gäller både för de svanska och de danska.
 
Om du har specifika frågor om nåt kan du fråga mig. Jag planerar att åka ner två dagar snart och fota och studera det danska materialet igen. När det gäller det svenska så utreder jag vilka möjligheter det finns att se det skadade (dvs det obundna) materialet i Stockholm.

2010-05-07, 11:13
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Länsräkenskaperna är inte extramaterial till jordeböcker och mantalslängder.
 
De svenska länsräkenskaperna fr.o.m 1630-talet består av två delar, landsboken och verifikationerna.
 
Landsboken är en årsredovinsning av kronans inkomster och utgifter i länet under året, alltså en sammanfattning av de olika posterna. Detta är rena 'pocketboken' jämfört med verifikationsbanden.
 
Verifikationerna består av detaljerade redovisningar av varifrån inkomsterna har kommit och till vad pengarna har använts. Mantalslängder och jordeböcker är en del av dessa verifikationer, men har i dagens arkiv i de flesta fall brutits ut till egna serier. Men det är tillräckligt mycket kvar för att verifikationsbanden ska vara rejält tjocka, trots att det ofta är flera band per år. Där finns inte bara längder över diverse specialskatter, och redovisning av olika utgifter; inte minst viktigt är redovisningar av varför olika skatter och avgifter inte har betalats, t.ex. p.g.a. fattigdom och dödsfall. Och alltihop innehåller som sagt mängder av personupplysningar.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-05-07, 21:20
Svar #9

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jörgen. Begreppet är kanske lite slarvigt. Men extramaterial är det i den bemärkelsen att det ger mer kött på benen åt det material som hembygdsforskare och släktforskare använder, dvs jordeböcker och mantalslängder. Precis som du skriver så är mantalslängder och jordeböcker en del av skatte verifikationerna och räkenskaperna. Och DET är det fascinerande!
 
Det jag är ute efter är att bli av med den olyckliga beteckningen länsräkenskaper å ena sidan och mantalslängder och jordeböcker å andra. Det är samma material.  
 
Men materialet är svårt att hitta, outforskat och NAD (liksom för övrigt danska DAISY) har stora brister i sin katalogisering av materialet! Man kan inte söka på ett län eller ett härad eller en socken och hitta hela materialet. Man kan inte ens söka på själva materialet i sig och hitta allt.
 
Jorderevningsprotokollen med bilagor för Luggude söker jag efter just nu. De finns inte på NAD eller i AD:s avfotograferingar. De finns citerade i källor från mitten av 1900-talet så de ska existera. Men var?
 
/T
 
(Meddelandet ändrat av jerlerup 2010-05-07 21:23)

2010-05-08, 09:39
Svar #10

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
 
Jag har svarat Torbjörn i mail, då han även tillskrivit mig privat om Luggude.  
Men just för Luggude härad har vi bara lyckats att hitta jordrevingsprotokollen. Dessa finns i Kammarkollegiet, Andra provinskontoret FI:553 på RA.  
Vi har fotograferat dessa och de finns i AD OnLine. Några biakter för Luggude härad känner jag inte till.
Niklas Hertzman

2010-05-08, 18:18
Svar #11

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jag letade efter dem på fel ställe. Visste inte att det var på Andra provinskontoret man skulle leta. Bra att de finns fotade på AD.
 
Men biakterna återstår att hitta!

2010-05-27, 07:39
Svar #12

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
En allmän föfrågan till alla. Har någon annan sett längder med böter, pengar betalda i samband med arvsskifte, köp och försäljning (överlåtelse) i LÄNENS arkiv. Dvs LÄNSRÄKNINGARNA? Fogdarna tog emot böter och avgifter på tinget. Det finns därför ofta längder över böter i domböcker. Det är inte det jag efterlyser utan i LÄNSHANDLINGARNA, tex Landeböckerna.
 
Hör av er till mig: tjerlerup@gmail.com
 
/T

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna