ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adel och militärer i mtl  (läst 887 gånger)

2002-02-16, 18:17
läst 887 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Clemensson/Andersson, Släktforska steg för steg (1997), anges på sid 80 att mantalspenningen, utgick från 1630-talet med 1 öre per vuxen mellan 15 och 63 år (adeln med hushåll, sjuka och soldater undantagna). På sid 83 a a, anges att bestämmelsen om att personer mellan 15 och 63 år var mantalsskyldiga bestämdes 1652. Här upprepas också att Adelsmän med hushåll och soldater var också skattebefriade och finns ej med i längderna.
Själv trodde jag att jag var relativt väl insatt i denna fråga, men blir nu osäker - därav citaten ovan. Har nämligen funnit mantalslängder från Småland för t ex 1643 och 1648 där säkert militärer finns upptagna - inte bara knektar och ryttare utan också befälspersoner (löjtnant, kapten). Möjligen finns också adelsmän med hushåll noterade. Vad har ni andra för erfarenheter, dels ang militärer, dels ang adelsmän - i mtl?
Kan någon säker slutsats dras - exempelvis: är man med i mtl, är adelskapet förverkat ...?
Vänligen,
Olle Elm

2002-02-16, 20:38
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Olle!
Har själv tangerat samma problem som du nu är inne på. Min erfarenhet är att icke aktiva militärer (soldater såväl som icke-adliga officerare; avdankade - reformerade) upptas i mantalslängderna. Vad gäller adel så har jag inte sett att någon manlig adelsperson upptagits som mantalsskyldig, däremot har jag sett adelskvinnor som gift ner sig med ofrälse upptas i längderna. Likaså har jag sett att kvinnor gifta med skottska officerare, som allmänt räknades som  adelsmän i domböckerna med epitetet välboren, vilket förbehålles adeln, tas upp medans deras män är ute på krigståg. De torde själva ha tillhört någon utländsk adelsätt men upptas ändå som mantalsskattskyldiga (mitt främsta exempel är en kvinna som var gift med en skotts officerare Rutherfurd och en annan gift Campbell). Kanske gäller mantalsplikten för ointroducerade adelsfruar?  
 
Mvh Niclas R.

2002-02-16, 21:58
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Som läsning i detta ämne kan man rekommendera Gösta Lexts bok om Mantalsskrivningen i Sverige före 1860 som nog finns i Rötterbokhandeln. Den är mycket noggrann och ger upplysningar om vilka förordningar som gällde vid vilka perioder och vilka som var undantagna från mantalspengen etc.

2010-06-10, 23:23
Svar #3

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Min anmoder, Anna Catharina Ekegren, född i 1753 i öja fs. i Kronobergs län var bosatt i Karlshamn med sin mor och far ifrån 1755-1769, flyttade från Karlshamn och komm åter i 1787. Hittade hon i kommunionboken i september 1787, januar 1788 och august 1790.
Hittade hon i mantallslängden ifrån 1791 i Karlshamn, datert nov./des. hos faren snickaremester Magnus Ekegren i hus no. 114, i mantall 1792, dat. nov./des.1791, som innhyst i hus No. 361 i Karlshamn.
Som jag har skrivit ble hon innfört i mantall i Karlshamn.
 
Hon ble den gift den 22. augusti i 1794 vid(med) enklingen, scholemästaren och tidligare verfvad Corporal Johan Christian Thode, i Mörrum fs. i Blekinge län.
I ca. may 1795 ble Johan Christian Thode klockaresubstitut och sen scholemästare i Hellaryd- och Åryds församlinger.
De bosatte sig i Hellaryd fs. och ble boende der frem til början af året 1806.
Anna Catharina födde en oäkta dotter, Maria Charlotta i Karlshamn den 28. May i 1788 och hon bodde hos sin mor och styvfar i Hellaryd fs..
De fikk sonen Christian Jacob den 19. augusti 1795 och han ble dopad i Åryds fs..
 
Nu kommer jag til poenget och frågan.
Jag har inte(ikke) hittatt hustru Anna Catharina Ekegren eller hennes mann innfört i mantallslängden i Hellaryd eller Åryds fs. ifrån 1795 til 1806. Var de skattebefriade?
Jag hittade bare(kun) scholemästar Thodes dottar Charlotta innfört i mantallslängden i Hellaryd for året 1805, dat, 4.11.1804, som boende i hus no. 19 i byen Trensum i Hellaryd fs. Hus No. 19 posiderades av kyrkoherden Pehr Wanskif.
Dottern Maria Charlotta fylte 16 år den 28. may i 1804 och ble mantallskrivit etter confirmationen?
 
Anna Catharina Ekegren döde den 19. january i 1806 i byen Trensum och hennes mann flyttade til Asarum fs. innen juli 1806 och var inspect. och scholemästare i Asarum fs til han dog den 15. september i 1818.
Han finnes ej i husforhörslängdene eller mantallslängdene i Asarums fs. ifrån 1607-1818.
 
Själv om han var undantagen från mantalspengar skulle han bli fört i husforhörslengdene?
Det finne ikke(inte) innflyttingsattest til Asarums fs.?
 
Sporene har jag hittatt kun i födelse och dödboken for denne familj i tiden de bodde i Hellaryd, Åryds och Asarums fs..
De var undantagna från skrivelse i even husforhörslängdene?
Jag trodde at ingen personer var undantagna ifrån husforhörslängdene i årene 1795-1818?
 
Kan familjen ha varit i en speciell situasjon?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna