ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skrönor i släkten?  (läst 2622 gånger)

2011-10-18, 19:28
läst 2622 gånger

Utloggad Eva Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-02-18, 13:29
    • Visa profil
Hur gör man med berättelser som man får fram i samtal med släktingar? Sparar ni dom som kuriosa i er dokumentation av släktforskningen även om ni inte kan verifiera dem?
 
Tanken kom upp nu när min far berättade om sin farmors bröder. Det var en så rolig historia, så man vill ju gärna ha den kvar, men hur ser det ut i dokumentationen? Jag tänker om jag lägger in den som Egen personlig händelse som det heter i MinSläkt som är det program jag använder. Är det oseriöst? Frågan är kanske konstig - det är ju min släktforskning så till viss del gör jag väl som jag vill ;) Men som nybörjare är man ju lite nyfiken på hur man gör på riktigt.
 
Berättelsen i fall nån vill höra den:
Min farfars mor hade två bröder som var tvillingar. En av dem hade förlorat ett finger på ena handen och när det var dags för bröderna att åka och mönstra så åkte bara han som var skadad. Han fick frisedel. Senare åker samma broder in och mönstrar för sin bror så han också får frisedel. I en husförhörslängd har jag hittat att det står vid den ena brodern frånvarande vid inskrifning 94! så ett visst belägg har jag ändå för historien. Enligt min far var detta en bidragande orsak till att båda dessa bröder senare emigrerade till USA.

2011-10-18, 23:26
Svar #1

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Eva!
 
Ett av det första man får lära sig som nybörjare i Släktforskning är att intervjuva far, mor och alla de nära släktingar man har.
 
Muntliga berättelser är aldrig med säkerhet helt överensstämmande med verkligheten. Våra minnen spelar oss ofta ett spratt.
Det har, så vitt jag har sett för länge sedan, gjorts en undersökning om hur sannfärdiga och överensstämmande två, eller fler, vittnen relaterar exakt samma händelse. Oftast framkommer skilda beskrivningar.
 
Men vad har vi att luta oss emot när ingen exakt dokumentation finns tillgänglig.
För övrigt är inte heller våra Kyrkböcker 100%-igt tillförlitliga. Även Prästerna gjorde många fel.
Därför, om det finns möjlighet, dubbelkolla alltid alla uppgifter.
 
Om du kallar din Fars berättelse för skröna, så beror det kanske mest på att du själv tvivlar på den. Men betänk talesättet ingen rök utan eld.
 
Och vår Släktforskning bör absolut inte bara bestå i ett uppräknande av Personnamn med födelse- och dödsdag. Vardagen omkring dem är minst lika viktig.
Om du kan kolla gärna bygdens historia i Bygdeland.se.
 
Jag skulle absolut föra in berättelsen i min Släktforskning.
MEN var noga med att tala om källan, d v s din Far. och är du mycket tvivlande, varför inte skriva efter berättelsen Skröna, eller ...?
 
(Meddelandet ändrat av Tom 2011-10-18 23:28)

2011-10-19, 10:11
Svar #2

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Hej igen Eva!
 
Jag skulle vilja lägga till en liten Brasklapp.
 
Det finns rätt många historier/skrönor om hur tvillingar utbyttjar sin likhet på samma sätt som i din berättelse.
 
Därför bör kanske ett varningens finger trots allt höjas för sanningshalten där.
 
Jag skulle ändock föra in berättelsen i Släktforskningen. Möjligtvis med en notering om ditt tvivel.
 
Sedan skulle jag konfrontera din Far med att säga Nu för jag in din berättelse i min Släktforskning. Och anger dig som källa. Det kommer därmed att visas för alla, att det är du som berättat.
Om historien då är påhittat, kanske din Far får kalla fötter och bekänner.
 
Ytterligare en aspekt är, att lägger du in den, så kanske någon annan så småningom får syn på den, och kanske kan verifiera riktigheten. Eller dementera!

2011-10-19, 20:53
Svar #3

Utloggad Lars Wahlmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2022-10-24, 12:58
    • Visa profil
Eva jag skulle definitivt skriva in det antingen personlig händelse eller under notering. Är själv en tvilling, vet att vi lurade endel lärare med att byta plats varannan gång på lektioner för att höja betyget,
kan ju kallas fusk, klasskompisarna trodde bara att vi drev med lärarna, Allt du har om släkten skriv in blir trevligare släktforskning än bara torr fakta.
H/Lars Wahlmark

2011-10-19, 21:29
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Eva,
 
Självklart ska du berätta historien i din släktforskning precis som din far berättade den för dig. Du ska inte ändra en stavelse ens.
Hittar du något bevis för eller emot historien så ska du skriva in det också.

2011-10-20, 10:02
Svar #5

Utloggad Eva Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-02-18, 13:29
    • Visa profil
Tack alla! Jag tror nog att pappa tror att detta är sanna historier, men som Tom säger har man ju hört liknande historier förr. Det handlar ju om bröder till min pappas farmor som han inte ens träffat själv så han har ju fått dessa historier berättade för sig. Hur som helst är det en rolig historia och jag har skrivit in det i programmet nu. Börjar skriva in lite olika saker som jag får berättat för mig av mamma och pappa. Det blir lite krydda och så får man se i framtiden vad man kan hitta för bevis för sakerna ... om ens några.

2011-10-21, 03:55
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det står i Hfl hur det är med värnpliktsförhållandena. Den ene brodern har fått noteringen frånvarande vid mönstring, vilket betyder att historien inte är sann - den ene brodern var där, den andre var inte där och myndigheterna var fullt medvetna om det. Om det förlorade fingret gav frisedel så står det, frikallad.
 
Men historien kan gärna skrivas upp, som familjesägen. Alla familjer har sådana; det brukar finnas ett korn av sanning, men sedan är det ofta ganska fria fantasier som korrigeras av officiella källor.
Men ärligt talat, hur många gånger har vi inte själva, när vi berättat om vad som hänt oss, lagt till den där smarta repliken vi inte kom på just i det ögonblick händelsen inträffade?
 
Ingela

2012-01-08, 22:38
Svar #7

Utloggad Maria Menninga

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-11, 11:51
    • Visa profil
På min mans sida finns ett styvnackat rykte om att han skulle vara släkt med det Preussiska kungahuset via ett oäkta barn. Den förmodade modern ska ha lämnat bort barnet till ett annat föräldrapar.
 
Nybörjare som vi är vet vi inte var vi ska börja leta efter bevis varken för eller emot detta. Vad skulle ni göra?  
Vad kan man göra för dubbelkollar för att undersöka om det skulle kunna vara falskt/sant? Vi har försökt undersöka om den förmodade modern inte födde ett legitimt barn som krockar med ett ev olegitimt barn, men inte hittat något. Några uppslag?

2012-01-09, 16:34
Svar #8

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
Hej Maria
 
Jag skulle strunta i denna typ av släktskrönor och släktforska på det där det finns fakta. Ett kungahus är väl inte mer intressant än t ex en statarfamilj.
 
Låt det fortsätta att vara just en släktskröna.  
 
mvh  
 
Birgitta Eriksson

2012-01-09, 19:45
Svar #9

Utloggad Maria Menninga

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-11, 11:51
    • Visa profil
Vi har försökt gå vidare med det, men det finns t ex inget födelsebevis för denne oäkte son. Plötsligt så bara finns han hos sina föräldrar (fosterföräldrar eller inte). Omständigheterna är lite underliga, men inte underligare än att de skulle kunna förklaras. Vi skulle dock vilja kontrollera äktheten i ryktena, för oss spelar det faktiskt mindre roll om han vore oäkta barn av kungen av Preussen eller av skräddarem Schneider på hörnet. Det intressanta är att kunna komma fram till vad som är sant, eller åtminstone skulle kunna vara en trolig förklaring till att han plötsligt tycks dyka upp ur tomma intet.
 
En okänd flytt skulle kunna vara en förklaring, tänker jag - men jag vet inte hur jag ska undersöka detta - så snälla, ta min fråga seriöst och avfärda det inte som någon önskan av att ärva en kungatitel eller så.

2012-01-09, 21:07
Svar #10

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2997
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:54
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Vad heter han? Var är han född? Vilket datum? Vilken församling? Det är klart att det finns födelsebevis! Jag är övertygad om att ngn här på forumet hittar det ganska så omgående...
 
(Meddelandet ändrat av alexis 2012-01-09 21:16)
Med vänliga hälsningar.

2012-01-10, 13:58
Svar #11

Utloggad Maria Menninga

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-11, 11:51
    • Visa profil
Han heter Friedrich Philip Schädler, född 1807 (15 april troligtvis), förmodligen i Lockhausen, Rhein-Westfalen, Tyskland. Men det finns också uppgifter (äktenskapsbeviset) på att han skulle vara född i Bad Essen, istället. Samhällena ligger inte långt ifrån varandra, så jag utgår ifrån att få undersöka båda alternativen.
Det jag själv har kunnat se ur sonens äktenskapsbevis är att(foster?)mamman hette Eleonora Maria Schniders, Bad Essen (har inget födelsedatum för henne). Fadern heter Casper Adams Schädler (tidigare Heinrich, bytte tydligen förnamn) och arbetade vid kungliga hovet.
 
Äktenskapsbeviset mellan F P Schädler och Ellegien van Lier (Loppersum, Nederländerna) är en av de saker som gör att jag triggas igång att försöka få reda på vad som egentligen hänt. Det är för tiden väldigt långt och omständligt, för att kompensera för bristen på födelseuppgifter och närvarande fader. Han gifte sig i Nederländerna, som är relativt lättforskat för en nybörjare som jag, men i Tyskland stöter jag på patrull. Eftersom han gifte sig i Nederländerna i en kalvinistisk protestantisk kyrka, så torde han komma ifrån en lutheransk/protestantisk församling i Tyskland också, annars hade äktenskapsbeviset varit än mer tillkrånglat.
 
Ryktena säger alltså att Friedrich Schädler skulle vara son till Wilhelmina Henrietta von dem Bussche Ippenburg och Friedriech III av Preussen.
 
CA Schädler ska ha dött rätt tidigt i sonen Friedrichs liv, och förmodligen kom mamma Schniders också från en familj av skräddare, eftersom det var det yrke Friedrich Philip fick, och han gifte även in sig i en familj av skomakare och skräddare.

2012-01-10, 16:35
Svar #12

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
På den här länken http://www.genealogieonline.nl/genealogie-schedeler/I4.php finns uppgifter om en Friedrich Philip Shaedler föddd 1807 i Bad Essen (Lockhausen). Där är även en bild på hans födelsenotis, men stämmer inte det alltså?
 
Läser jag lite närmare (översättning via Google) anges en notis på sidan om de riktiga föräldrarna, Wilhelmina Sophie Henriette von den Bussche Ippen-Burg, f.. 19-1, 1781 i Osnabr?ck, dog. 28 till 10 (eller 11), 1856 i Leuchtenburg (Bad Essen) och att fadern skulle vara Friedrich Wilhelm III von Hohenzollern (1770-1840).  
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2012-01-10 16:39)

2012-01-10, 17:48
Svar #13

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2997
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:54
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Med vänliga hälsningar.

2012-01-10, 21:59
Svar #14

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Det är lite förvånande när man läser på om Friedrich Wilhelm IIII av Preussen att han pekas ut som fadern, när han istället såg ner på sin egen far Friedrich Wilhelm II och desss lösa leverne med flera utomäktenskapliga förhållanden till och med bigami, och ville återupprätta moralen i Preussen... Disgusted with the moral debauchery of his father's court (in both political intrigues and sexual affairs), Frederick William's first endeavor was to restore morality to his dynasty. från engelska Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_William_III_of_Prussia
 
Varifrån ska den här skrönan (som det verkar) komma ifrån, när har den uppstått och vem sprider den? Kan det vara någon annan gren av släkten än just via denna Schädler, om det alls stämmer..?

2012-02-14, 15:37
Svar #15

Utloggad Maria Menninga

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-11, 11:51
    • Visa profil
Det är fler i släkten som forskar just på det här, och de nyaste uppgifterna är faktiskt att det stämmer och ska finnas fastlagt hos notarie hur Friedrich Wilhelm III faktiskt köper bort faderskapet genom att ge (återställa)en titel till modern. Modern ska också tvingas avstå från barnet och det ges vidare till fosterföräldrarna.
Nu har jag inte sett dokumenten ännu, och jag vet inte varför de här dokumenten nu plötsligt har dykt upp/offentliggjorts. Å andra sidan har man i Tyskland överhuvudtaget inte varit värst sugna på att öppna arkiven för släktforskning, pga hur släktforskningen missbrukades på 30-40-talen där.
 
Jag avvaktar dokumenten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna