ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sockentorp - reglering av arrenden?  (läst 470 gånger)

2014-12-28, 18:54
läst 470 gånger

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Är det någon som känner till något om var och hur det reglerades vilket arrende som skulle betalas för torp på socknens mark? Eftersom det sockentorp jag just nu intresserar mig för existerade före kommunernas tillblivelse så förmodar jag att det borde finnas uppgifter av detta slag i några av kyrkohandlingarna. Indirekt har jag förstått från sockenstämmoprotokoll att det skulle betalas en avgift/skatt. Det framgår av ett protokoll där en tvist mellan socknen och staten om vem marken tillhörde slutade med att socknen vann. Då gavs i uppdrag åt en person att ansöka om att socknen skulle få tillbaka den skatt som under okänd tid hade betalats till Kungl. Majt. Om det gällde samma belopp i båda fallen vet jag inte.  
Undrar också om sockentorp var något som förekom i hela landet, eller om det var en relativt regional företeelse? Det verkar vara lite magert med information om ämnet överlag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna