ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skadade kyrkböcker  (läst 896 gånger)

2013-10-30, 20:22
läst 896 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll!
 
Känner någon till om det finns böcker som inte får fotograferas beroende på dåligt skick?
 
Självklart kan det finnas volymer som vi har missat eller är så skadade att vi inte har fått tillgång till dessa.
Detta är taget från Arkiv Digital.
 
Så tydligen skall man förmoda att så är fallet. Vilka kan det tänkas vara? Någon som har koll på detta?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2013-10-30, 21:42
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Fråga AD som påstår detta. Så slipper du förmoda.

2013-10-30, 22:53
Svar #2

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Det brukar stå i NAD om en volym inte får lånas fram, det borde väl också innebära att AD inte får fotografera den. Om de nu inte fått speciella undantag från detta. Men vad jag förstått så gäller för det mesta samma regler för AD som för oss andra. Rätta mig om jag har fel.
 
/M

2013-10-31, 08:15
Svar #3

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Jag fick följande svar när jag frågade AD tidigare om Hela Dalarnas tingslags häradsrätt:
 
Enligt arkivförteckningen är dock en del av dem skadade, och i de fallen är det upp till Uppsala landsarkivs bokbinderiavdelning att bedöma om de är i tillräckligt bra skick för att vi ska kunna fotografera dem.
 
/Jan

2013-10-31, 16:37
Svar #4

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tackar för svar!
 
Om nu inte ett företag får jobba med dessa, får man då bläddra i de. Varför jag ställde frågan var för att jag undrade ifall det finns böcker som leder framåt i forskningen, som man missar i exempelvis AD tack vare restriktionerna.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2013-10-31, 17:37
Svar #5

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Nej man får inte bläddra i böcker som är skadade (rödmarkerade har jag för mig att de kallas). Möjligen kan tillstånd ges för fotografering (av t.ex. ArkivDigital) för att bevara dem för eftervärlden, men det beror helt på vilket skick böckerna är i.
ArkivDigital har fått tillstånd att fotografera vissa av dessa böcker, just för att de ska vara åtkomliga för forskare, men vilka böcker är vet jag inte. Det får AD själv svara på.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna