ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Röriga kyrkböcker  (läst 1997 gånger)

2007-09-20, 14:34
läst 1997 gånger

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jag hittade denna lätt uppgivna anmärkning i en HFL:
 
Warit beständigt hos Jonas Persson i Turlunda men finnes där icke upteknad. - Men hurudan är denna upptekning och Inskrifning - Hvar fanns någon Jonas Persson i Thurlunda, när denna byns läslag omskrefs 1809. - Och hvad hjelper påskrifter i Boken rörande orätta ställen til Inskrifning af Personer, när Comr Loci föracktar alla föreställningar för at hålla boken brukbar. Jonas Persson tjente hos Mig 1809 till Mickelsmässan 1810 och hade ingen hushållning i Thurlunda. Nu är An. Lena Persdr införd på sitt rätta ställe. Men hvarföre har icke Comr Loci infördt hennes Christendoms Kunskap? Den har bordt införas i BarnLängden; men det saknas, som undertecknad observerat, med mycket mera.  
N. Rosinius
 
Inte konstigt att släktforskare kör fast ibland...
 
Anteckningen finns i Mörlunda HFL 1803-1813, uppslag 216 (GID 124.6.8000).

2007-09-20, 19:05
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Nordmark (S) finns följande anteckning:
I C:3 finns på s. 113 (1746) följande notering: Observ.: Ifrån 1737 alt hit tils är förtekningen på  
de som här i församlingen blifwit födde, bortkommen igenom den då warande klåckarens  
Gabriel Erichssons bortrymmande under des sinnes svaghet.
 
Och det är så riktigt så, födelseboken är full av luckor mellan 1737 och 1746, som är smått besvärliga att komma till rätta med.

2010-07-15, 10:36
Svar #2

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Vet inte om den här funderingen hör hemma här, men prästernas bristfälliga anteckningar ger mig ofta huvudbry!  
Som släktforskare vill man ju vara noggrann med alla uppgifter, datum m.m., men vad ska man tro när ett barn är fött 1761 22/3, döpt 23/3 - sedan är barnet inskrivet som dött och begravet samma år och dag, men i februari!
Vilket är fel, födelse- eller dödsdatum? Barnet blev bara en dag gammalt.
Har stött på mycket sånt här - fel datum, namn o.s.v. - i vissa kyrkböcker mer än i andra, och då blir man lite frustrerad!  
Man får förstås göra så i sina egna anteckningar, att man lägger till en extra notering om det osäkra, men ibland kan det ju vara svårt att komma vidare på grund av såna här saker!

2010-07-16, 00:48
Svar #3

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Visst hittar man orimligheter ibland. Då får man försöka fundera ut vad som är mest troligt i det aktuella fallet. Ofta kan man se på notiserna före och efter. Ibland går det inte att komma fram till något rimligt säkert resultat - stor arbetsbörda, hög ålder, mycket brännvin - det finns många tänkbara orsaker till att det blivit fel.
I det aktuella fallet skulle jag se på notiserna före och efter för att se, om det är mest troligt att barnet levde i februari eller i mars (eller en hel månad - det kan ju vara fel på båda datumen!). Sedan skulle jag vara glad att det fanns några notiser att granska. Alldeles för många böcker har brunnit upp eller blivit förstörda på annat sätt.

2010-07-16, 09:29
Svar #4

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Det är sant, man ska inte hänga upp sig på småsaker!
Har ett annat exempel från samma kyrkobok, några år tidigare. Ett barn blir inskrivet som dött, tre veckor gammalt - men följer man husförhörslängderna, så ser man att han lever till vuxen ålder!
Skulle vara intressant om man kunde resa bakåt i tiden och följa prästernas arbete, se hur det egentligen gick till när uppgifter registrerades!

2010-07-16, 11:01
Svar #5

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 648
  • Senast inloggad: 2021-04-15, 20:27
    • Visa profil
Marie, det kan också vara så att barnet verkligen dog och att en annan person står med det döda barnets uppgifter genom hela livet. Jag har några sådana exempel, både inom samma familj (vilket är lätt att förstå) och en del som är en helt annan släkt.

2010-07-16, 12:20
Svar #6

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Det föddes faktiskt ett barn året efter i samma familj, som jag inte har kunnat hitta vare sig i hfl. dödbok eller i faderns bouppteckning. Kanske var det han, som fick sin döde brors uppgifter i böckerna sen!
Tack Lena, för det tankespåret!

2010-07-16, 15:28
Svar #7

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
I Örby glömde prästen att anteckna vigslar för hela året 1791. Just 1791 gifte sig naturigtvis min ffffff och fffffm samt hans syster och hennes bror (utbyte av kvinnoarbetskraft mellan gårdarna); det framgår klart av Hfl.
Men några år senare upptäckte i alla fall dessa två par att deras giftermål inte var antecknat och tjatade på prästen att det skulle in i Vigselboken. Tydligt motviligt går han med på detta 1798 då parens namn är antecknade i Vigselboken med följande anmärkning: följande ingen påskrift varken för utlysning eller vigsel.
 
Sedan var det ju inte bara prästerna som strulade till det: min fars kusin föddes 27 maj 1908, men föräldrarna fattade inte att de skulle anmäla födelsen (hon döptes av annan präst än församlingens) så det skedde inte förrän 26 feb 1909! Så hon står prydligt antecknad i födelseboken året efter hon föddes!  
 
Blir man bara inte alltför hindrad i sin forskning är det ju kul att se så'na här felaktigheter - och hur det betraktades och behandlades!
 
Ingela

2010-07-16, 21:24
Svar #8

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Ja, det får en ju i alla fall att fundera en hel del!

2010-07-16, 21:42
Svar #9

Utloggad Anette Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-05-28, 19:48
    • Visa profil
Jag tyckte att det var bra kyrkböcker i den socken jag forskar i tills jag började med min sockengenealogi. När man har många uppgifter att jämföra hittar man lättare fel som man annars kanske missar. Jag har märkt att prästen ibland döper om föräldrarna. Anders Persson kan bli Per Andersson. Ibland är det barnets farfar som är antecknad som barnafader, men med rätt moder. Jag har tom sett ett barn som fått grannarna till föräldrar. Jag har full förståelse för prästen, att blanda ihop namn är mänskligt. Men det är synd att det händer så ofta.
Anette

2011-12-01, 01:23
Svar #10

Utloggad Eva Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-02-18, 13:29
    • Visa profil
Har snubblat över en kyrkbok som är så rörig och virrig så det är inte klokt: Fryksände Husförhörslängd AI:14 1812-1821 Slå upp vilken sida som helst så förstår ni. Man undrar ju om han var blind eller om han satt och nallade av nattvardsvinet.  
 
I denna röra försöker jag följa min fm ff f när han skuttar runt som dräng mellan gårdarna.
 
Har ni fler skräckexempel?

2011-12-01, 06:56
Svar #11

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
Eva,
 
njae - tycker väl inte den här boken är något rekord i konsten dåligt förda anteckningar, det finns värre, mycket värre!
Eftersom jag själv har en handstil som är direkt undermålig har jag en viss förståelse för att alla inte kan skriva vackert.
Att sedan prästen använt sin husförhörsbok som en arbetsbok där han strukit namn etc efterhand är ju en annan sak. Han kunde nog aldrig i sin vildaste fanatsi tänka sig att det fanns människor som efter tvåhundra år var intresserade av hans skriverier.
 
Mvh
 
Lars

2011-12-01, 07:55
Svar #12

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:20
    • Visa profil
Jag tycker nog också som Lars att det finns mycket värre än detta uppe i vissa Norrlands socknar inklusive Umeå.
Ibland knappt ett årtal eller namn helt rätt när familjerna flyttar runt och där prällarna har angett familjemedlemmarna enligt metoden blanda och ge och detta inkludera även då vissa delar av FB så sent som senare delen av 1700-talet.
 
Min make håller just nu på med Degerfors (Vindeln) FB 1828-40 (C:2,C:3) och den är betydligt värre
Tiden före denna prälle var det relativt OK och likaså efter, men under 1828-40 är det mycket som är helt oläsbart och dessutom behäftat med en hel del fel där så kan konstateras när det är rimligt läsbart.
 
 
 
Vänligen
Susann

2011-12-01, 09:49
Svar #13

Utloggad Eva Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-02-18, 13:29
    • Visa profil
Det låter spännande att det kan bli värre  Jag antar att man lär sig vartefter att tyda och känna igen, jag är ju mer eller mindre nybörjare, så det är nog mycket ovana också. Å andra sidan hade det kanske bara varit tråkigt om det hade varit lätt hela vägen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna