ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olika beteckningar en tickande bomb  (läst 692 gånger)

2004-01-27, 13:16
läst 692 gånger

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Läste Ted Rosvalls artikel i Släkthistoriskt Forum och blev förvånad. Jag visste inte att det fanns olika beteckningar. Det gav emellertid förklaringen till varför jag ibland inte hittar de kyrkböcker jag letar efter när jag i Genline försöker få tag på en by eller gård med hjälp av SVAR:s sockenkataloger. Det känns väldigt snopet när man investerat i dessa kataloger (den för Algutsboda var dyr).  
Så hur göra med källhänvisningarna? Numera skriver jag bara fb, hfl, db.
Konsekvensen blir även att om man använder Genlines kyrkboksbeteckningar när man begär läshjälp i Anbytarforum, så stämmer inte beteckningen för de personer som har microkort från SVAR. Som sagt: snopet!

2004-01-27, 20:54
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Förhoppningsvis kommer Genline i framtiden att använda Riksarkivets/SVARS förteckningar eftersom dessa faktiskt bör vara de normerande. Genline har använt sig av de beteckningar av kyrkoboksarkivalier som stått dem till hands i deras digra arbete med att konverterat mikrofilm till digital bild. Dessa bygger på de äldre mormonfilmningarna som tyvärr inte varit en gång för alla given då nya arkivhandlingar har inkommit till landsarkiven och nyförteckning, och ombindningar, av församlingsarkivalier skett därefter.  
 
Det viktigaste då man vill referera till en arkivhandling är att ange vilket kyrkoboksarkiv man hänvisar till: vilken socken, typ av handling, och årtal och eventuella paginering i handlingen. Detta torde inte orsaka några större problem om man är bevandrad i hur ett kyrkoarkiv verkligen är uppbyggt. Jag brukar personligen inte lita på Genlines förteckningar utan kollar alltid med SVAR:s sockenförteckning (alternativt landsarkivens egna församlingsregister på NAD) så jag inte missar någon viktig källa (exempelvis i pastorat med annexförsamlingar där handlingar för en socken kan finnas i andra kyrkoarkiv vissa perioder - detta framgår ej av Genlines förteckning).  
 
vänligen
Niclas Rosenbalck

2004-01-28, 01:04
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Denna fråga har varit uppe ett par gånger tidigare till diskussion här i Anbytarforum, senast här. Den lösning som du själv är inne på, att bortse från de olika beteckningar som finns (arkivsignum, GID-nummer, etc), tycker jag  är den enklaste och mest ändamålsenliga lösningen på problemet. Den rekommenderar jag när det gäller avdelningen Läshjälp här i Anbytarforum.

2004-01-28, 10:21
Svar #3

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Tack Niclas och Håkan.
Hälsningar
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna