ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oklarheter i kyrkböckerna  (läst 1912 gånger)

2000-05-03, 16:49
läst 1912 gånger

Birgitta Almqvist

Torbjörn i Mora! Jag följde ditt råd och tog hem födelse- och dopböcker för Köla sn där min makes mormor föddes. Du hade ju fått fram att Signe Sofia Polkander f 18/5 1856 och att hon 1880 gifte sig 1880-09-11 med Sparr Lars Andersson i V Storbyn i Våmhus. Finns ingen anledning betvivla den uppgiften.
 
Nå i kyrkböckerna för födda/döpta 1856 återfann jag en enda person född 18/5 och hon hette mycket riktigt Sofia Johanna. Inget efternamn men enl en blyertsnot i kanten var hon oäkt. Orten (?) angavs som något liknande Lårås (troligen fel för texten var gyttrig)som jag inte funnit i boken över socknar. I det breda utrymmet på kortet, som väl brukar visa föräldrarnas namn el dopvittnena hittar jag smedsdrängen Olof Andersson och pigan Märta Andersson. I övrigt inga namn som kunde vara föräldrarnas. Min undran är nu: Kan den oä Sofia Johanna ha blivit bortadopterad?till en Polkander? Kan hon ha varit gift med en Polkander?
I vigselboken för Våmhus anges hon ju heta Polkander. Kan hon ha varit g och blivit änka efter en Polkander? Jag litar fullt och helt på ditt fynd och ifrågasätter det jag fann, men?
Hur ska jag gå vidare? Hur (o)pålitliga är kyrkböckerna? Den frågan torde intressa många bland släktforskarna, och kanske någon kan ge ett gott råd.
 
Birgitta Almqvist

2000-05-03, 22:20
Svar #1

Birgitta Almqvist

Ursäkta Torbjörn! Denna mormor kan ju inte få heta vad som helst; jag döpte bestämt om henne till Signe Sofia. Det är fel, men du har de korrekta namnenoch uppgifterna så jag tror inte det är någon fara att jag förvirrar dig. Nog med att jag förvirrar mig själv,,
vimsiga Birgitta

2000-05-04, 15:29
Svar #2

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Birgitta, Johanna Sofia kallas just Olofsdotter Polkander i Våmhus kyrkböcker, så helt klart är väl att du funnit rätt födelsenotis i Köla och att hon är född oäkta.  
Var namnet Polkander kommer från kan jag bara spekulera i, men jag tror knappast att hon är gift en gång innan hon gifte sig med Sparr Lars i Våmhus, dels för att hon är så ung (24 år) och dels eftersom hon kallas piga i vigselboken och inte änka.
Du får väl gå vidare i hfl och leta efter Lårås eller liknande platser i Köla sn. Följa de uppgivna föräldrarna bakåt och framåt i tiden så kanske du får förklaringen till namnet Polkander. Det kan ju t ex vara så att modern senare gifte sig med en man som hette så...
Om jag inte nämnt det tidigare kan jag meddela att  Johanna Sofia dör 1918 10/3 i TBC i Östra Storbyn, Våmhus.
Lycka till /Torbjörn/

2000-05-04, 17:54
Svar #3

Birgitta Almqvist

Torbjörn! Du är toppen. Javisst kan det vara så att modern blev gift med en Polkander efter dotterns födelse. Bör jag kolla adoptioner då i någon kyrkbok? Betyder det här att det faktiskt är smedsdrängen som är fadern och Märta Ansersson som är modern? Borde jag kolla i domböckerna för Köla (eller Karlstad?) ifall fadern har erkänt?
Tack för uppgiften om Sofias dödsdag. Hon ligger enl hennes dotterdotter Eivor 83,begravd i familjegrav i Mora. Ska väl ta och kolla kyrkogårdsinventeringar också.  
Om du inte nu är alldeles matt av mina frågor så önskar jag få återkomma vad det lider.
 
Eftersom Sofia (en  grann kvinna av foton at döma) har två barnbarn i livet och dessa är över 80 så ser jag det mest angeläget att de  
får ett svar på sin fråga. Sedan får jag väl gå över till min rara pappa som var oä han också. Den pappan vill jag få reda på vem det var.
 
Tacksam Birgitta i Sundsvall

2000-05-04, 20:32
Svar #4

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Jag har också stött på samma typ av namnbyte som du antyder, dvs moder med oä barn gifter sig. Efter ett tag (några år) skrivs även oä-barnet med samma efternamn som de barn som fås i äktenskapet (detta märks ju tydligast när det fråga om ett riktigt efternamn och inte patrinymikon). Borde det inte finnas en kommentar i hfl om att oä-barnet adopterats av sin styvfar om så verkligen skett? Är inte detta ett utslag av att man under 1800-talet bytte namn lite som man ville, t.o.m. flera gånger? I mina fall har adoptionspappan inte funnits i närheten när oä-barnen föddes och kan inte vara fadern. Jag har inte undersökt domböcker ännu och inte heller bouppteckningar. Om jag förstått allting rätt kan bouppteckningarna ge en hel del information om barn och släktskap.
 
Mvh Bibi (som har rötter i Sundsvall...)

2000-05-05, 08:29
Svar #5

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Birgitta, jag känner inte till Köla och dess kyrkboksbestånd, men jag tror knappast du kan hitta uppgifter om adoptioner där, det faktum att Johanna Sofia föddes så pass sent som 1856 gör att du knappast heller finner något i en dombok, då var det ju så att säga inte straffbart längre att avla oäkta barn. Dessutom verkar ju smeddrängen Olof Andersson ha accepterat faderskapet eftersom han ståtar med namnet i födelseboken.
Följ familjen framåt och bakåt i husförhörslängderna så finner du säkert förklaringen till namnet Polkander.
 
Det förefaller besynnerligt att hon skulle vara begravd i Mora och inte på Våmhus kyrkogård, där familjen var bosatt och rotad. Menar du att hon skulle vara begravd i Mora (på nya kyrkogården) så  föreslår jag att du kontaktar Mats Häger i Färnäs (Mora), han har registrerat och dokumenterat alla gamla gravar på kyrkogården.

2000-05-05, 12:55
Svar #6

Birgitta Almqvist

Tack Bibi o Torbjörn för vänliga tips. Att Sofia är begravd i Mora är helt klart. Uppgiften kommer från hennes dotterdotter Eivor f Almqvist, släkten har en familjegrav där. Men jag ska kolla med Eivor igen. Och ska kolla i hfl som Torbjörn föreslår. Mats Häger i Färnäs ska jag också vända mig till. Fint att få tips som dessa som kan föra sökandet ett par steg framåt. Sofia har uppenbarligen sin fars namn i Andersdotter så det är nog som du säger. Men var kommer Mattson in? Det förekommer också i uppgifter kring Sofia.
Enl min svägerska och min svåger (Sofias ännu levande barnbarn)ska hon varit från en bättre familj och gifte ner sig när hon äktade Sparr Lars. Intressant hur som helst.  
Tack för hjälpen
Birgitta

2000-05-05, 14:01
Svar #7

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Birgitta, nu hänger jag inte med! Du skriver:
Sofia har uppenbarligen sin fars namn i Andersdotter, samt var kommer Mattson in
Menar du Johanna Sofia Olofsdotter-Polkander, eller någon annan Sofia?
Av mig är hon inte känd vare sig som Andersdotter eller Matsson. Olofsdotter heter hon väl efter fadern; smeddrängen Olof Andersson.

2000-07-29, 17:21
Svar #8

Birgitta Almqvist

Hrj Torbjörn! Länge sedan vi sågs i anbytarforum. Nu först läser jag att du undrar var jag fått Andersdotter resp Matsson ifrån Skratta nu inte men jag har fått det från dig för länge länge sedan. Se: Har gm Torbjörn Näs fått reda på att min /.../ make Åke Almqvists mormor kom från Köle (sic!). Hennes namn var Johanna Signe Olofsdotter Matsson...f 1856-05-18 icg g m Sparr Lars Andersson i V Storbyn i Våmhus Glöm det där med Andersdotter för det är troligen en hjärnprodukt (min alltså) av mindre värde. Nu har vi alltså ett litet mysterium att lösa. Vad jag nog ska inrikta mig på är det där Olofsdotter dvs söka en galant herrevid namn Olof från mitten av 1800-talet. Visst låter det enkelt!?
Ä man får int va blöt som vi säger här i Norrland.
Nya tag och nya stenar att vända
Tack ändå för alla dina goda råd Torbjörn.
Birgitta

2003-04-17, 15:31
Svar #9

Annsofi Sterner

I Almby/T vigselbok (E:1 s70) för år 1804 finns inga brudpar. I stället står följande skrivet:
 
Alla chartor över utlysta personer och vigda, äro uttagna och avsända till Stockholm på Herr prostens Wid?ns begäran, innan de ännu komma att inskrivas.
 
Vad betyder det här? Kan någon expert förklara vad som hänt med vigselboken för år 1804?

2004-10-18, 14:58
Svar #10

Emelie Hermansson

Hej!
Jag har i min forskning stött på anteckningen P. VII i husförhörslängderna. Vad kan det betyda? Paragraf? I så fall i vad?
 
MVH Emelie

2004-10-18, 22:14
Svar #11

Bo Olsson

Jag har köpt Ekeberga (i Småland) C:1 och C:2 och har hittat en ana där, men jag kommer inte vidare för föräldrarnas namn står inte utan bara barnets och dopvittnenas. Är detta något som är vanligt förekommande och vad skulle skälet i så fall vara? Detta gäller dom äldsta delarna av födelse/dopboken.
 
MVH
 
Bo Olsson

2004-10-19, 12:31
Svar #12

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 23:45
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Emelie,  
min gissning är att P. VII betecknar att personen är en syndare (peccator) som brutit mot sjunde budet, dvs är en tjuv.
 
Om det hade stått P. 7 vore det nog en hänvisning till sidan (pagina) 7 i husförhörslängden.

2005-09-23, 09:34
Svar #13

Rigmor Andersson

Hej!
Undrar om någon kan hjälpa mig lista ut vad H.K. betyder när det står under anmärkningar i ett husförhör.
Mvh Rigmor

2009-03-18, 22:13
Svar #14

Utloggad Mats Åsenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 18:08
    • Visa profil
Hej!
I en husförhörslängd från Ingelsryd 1908-1916 finns en kolumn Värnpliktsförhållanden. För personer av mankön kan det i den kolumnen stå t.ex. 121 20/1901, 375 17/14 eller 276 11/1908. Vad betyder dessa sifferkombinationer?  
Mvh Mats

2009-03-19, 08:14
Svar #15

Utloggad Johan Skog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2016-04-01, 06:11
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Kolla Hans Högmans svar från den 5 januari 2005 i denna diskussion Anbytarforum » Hur gör jag? (Metodfrågor) » Värnpliktsnummer i husförhörslängd.
 
Mvh
Johan

2009-03-19, 12:31
Svar #16

Utloggad Mats Åsenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 18:08
    • Visa profil

2010-09-25, 12:08
Svar #17

Utloggad Krister Rundqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2377
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 09:59
    • Visa profil
Tillförlitlighet i Kyrkböcker.
 
När jag letar mina anfäder i Undenäs så har jag råkat på en underlighet. I Födelseboken så står Skagabygget som födelseort, men i Husförslängde så finns dom bosatta på Udden. Vad gäller? Skall man lita på Födelseboken eller Husförhörslängden?

2010-09-25, 18:31
Svar #18

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Kolla mantalslängden för det året.
Det är den allra säkraste källan för var folk var bosatta.

2010-09-25, 22:13
Svar #19

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det kan finnas naturliga förklaringar till skillnader i bostad mellan husförhörslängd och födelsebok.
 
Jag har funnit ganska många fall där en ung, tämligen nygift kvinna föder sitt barn i sitt föräldrahem, även om hon redan flyttat därifrån. Det kanske kändes tryggt att ha modern i närheten. Detta är speciellt vanligt för barn födda utom äktenskapet.
 
Barn kan också födas i skarven vid en flyttning. Min morfars farfar föddes och döptes i Västra Vingåker. Föräldrarna hade tagit ut flyttbetyg för att flytta till Floda, men planerna ändrades och de finns aldrig införda i Flodas kyrkoböcker. Däremot kom gossen genom hela livet att stå som född i Floda, trots att varken han eller föräldrarna någonsin bott där och trots att han de facto föddes i Vingåker.
 
Det förekommer också att prästen inte bryr sig om att genast föra över en familj som flyttar inom socknen till deras nya adress. Det är förstås ett fel, men sådana förekommer. I ett sådant fall bör det rätta förhållandet framgå av mantalslängden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna