ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nyare kyrkböcker  (läst 699 gånger)

2007-08-29, 22:32
läst 699 gånger

Utloggad Cecilia Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2009-11-23, 22:10
    • Visa profil
    • fotogallerian.zoomin.se
Jag har inte hållt på så länge med släktforskning, men har äntligen hittat något jag älskar att hålla på med.
Men min fråga är nu om det finns någon  
annanstans man kan hitta nyare kyrkböcker, slutet på 1800-talet-början på 1900-talet. Förutom på Genline & Scb reistret. Landsarkivet kan man ju vända sig till men det kostar ju lite varje gång man kör fast. Finns det någon/några med goda råd?
 
Mch cicci

2007-08-30, 06:32
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Cecilia, det går tyvärr inte att ge ett generellt svar över möjligheten, mer än att det finns möjligheter att se de nyare kyrkböckerna!
 
Beroende på vilka församlingar det gäller kan det finnas mikrokort att låna hos SVAR till 1936 som är originalboken (inte SCB), det kan finnas cd-skiva eller i SVAR:s abonnemang (till 1906), eller i AD Online (se Anbytarforum: Källor: Arkiv Digital: AD OnLine - allmänna frågor) (f.n. till 1906), eller så får du besöka landsarkivet (se skannade boken till 1936), eller kontakta pastorsexpeditionen (de få som har den kvar - den kan finnas kvar i Västergötland, Bohuslän, Dalsland, Halland, Skåne, Blekinge, några få i Stockholmstrakten, men många är inlämnade till landsarkiven även i dessa landskap - alla övriga har lämnat in till landsarkiven), eller använda SCB-utdragen.  
 
Jag skrev om detta i Släkthistoriskt Forum 2003 (nr 3 och 4) [om man prenumererar nu får man DVD:n med alla gamla nummer] och har beskrivit en del nyligen här på Anbytarforum. läs t.ex. här  
 
Inlägg av av Eva Dahlberg – tisdag den 21 aug 2007 kl. 12.46 och onsdag den 22 aug 2007 kl. 09.59 i tråden :  
Anbytarforum: Källor: Internet: SVAR - Efterlysningar (Folkräkningarna)
 
och i inlägg lördag den 06 jan 2007 kl. 11.57 här Anbytarforum: Hur gör jag? (Metodfrågor): Dödsdatum, hur hittar man det bäst?
 
Det finns dessutom möjligheten att släktforska vid något av de forskarcentra som finns som har mikrokort för 1900-talet (dvs. Arninge utanför Täby, Släktforskarnas Hus i Leksand och Svar i Ramsele), i tråden Anbytarforum: Källor: Kyrkböcker: Riks-uppsättning av kyrkoböcker på mikrofiche? nämns även Kyrkhult men det har lagts ner och mikrokorten finns till viss del på Landsarkivet i Lund tror jag och till viss del i Kallinge. Men som nämns i den tråden så har Arninge inte originalkyrkböckerna på mikrokort, endast SCB-materialet.
 
Jag är själv heltidsarbetande, och började släktforska som högstadieelev, så man får hitta de möjligheter som passar en bäst.
 
Hälsningar,
Eva

2007-08-30, 10:34
Svar #2

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Cicci,
ville bara tillägga att om du skulle ha tur och vara hallänning så håller Hallands Genealogiska förening på och digitalfotograferar fram till 1935 ungefär i alla socknar. Finns att köpa på CD, se Hallandsrötter.
Britt

2007-08-30, 10:50
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Britt, det framgår även av informationen på några av länkarna ovan.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna