ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Källa - beroende på kyrkohistoria?  (läst 528 gånger)

2011-09-25, 09:15
läst 528 gånger

Utloggad Yvonne Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2013-05-14, 13:26
    • Visa profil
Hej!
Jag har förstått i min tidigare research att kyrkorna byter moderförsamling och församlingar bryts ut ur sitt sammanhang osv. Nu letar jag efter en anfader som sägs vara född 1717 i dec i Thorsby närmare bestämt Hermansby. Då jag fått uppgiften ifrån Husförhörslängd Lundby (Göteborg) tänkte jag mig Torsby församling utanför Kungälv, men där finns inte födelsebok för det angivna året. Skall jag leta i någon annan församlings kyrkobok, eller är det slut där tro? Någon som vet?
Kanske t o m någon som kan tipsa mig om var man kan hitta sådan kyrkohistorisk information, så man lättare kan följa var någonstans man skall leta?

2011-09-25, 15:49
Svar #1

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Yvonne
 
I många fall, finns utförlig information om respektive församling och volym i SVAR, som man kan se även utan abonnemang.  
 
Vid Torsby C:1 (1760-1791) står:
Häri även vigselbok s.å., lucka 1761, dödbok s.å., anteckn. om revision av charta sigillatæ för lysningar i past. 1771-1783, anteckn. om föreg. kyrkoböckers brand 1760 samt om kyrkobokens uppläggande.
 
I Sveriges församlingar genom tiderna kan du se vilka församlingar som ingår i ett pastorat och vid vilken tid.  
 
I NAD (Nationell ArkivDatabas) kan man se vad som finns arkiverat och var.  
 
I Ortnamsregistret kan du söka by- och gårdsnamn.
 
mvh Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna