ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkböcker till landsarkiven  (läst 1979 gånger)

2001-11-24, 15:30
läst 1979 gånger

Ronny Fager

Tack, Tord, för tipset angående Bode Janzons artikel. Så  
enkelt det blev löst, eller hur? Båda jag och min lierade kompanjon Arne Särlöv blir säkert nöjda. Och jag kommer att skicka en speciell hälsning till ,anekdotprästen, att om man har en avvikande mening/ståndpunkt, så förknippas det ibland vissa forskare som en anekdot.:}
Trevlig helg.......

2002-05-23, 21:58
Svar #1

Utloggad Gunnar Zetterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2013-03-06, 18:36
    • Visa profil
Läste i Förbundsrötter om att Kyrkböckerna skickas till Landsarkiven.  
Hur gör de?  
 
Vi har bl.a råkat ut för att vi fått felaktiga personakter i samband med bouppteckning.  
 
Ett exempel: en person avled 1959 och på den personakt som upprättades då hade hon tre barn.  
 
När vi i år begär en ny personakt för samma person i ett nytt ärende har hon två barn.  
En son saknas!  
 
Efter två månader med flera skriftliga och muntliga påpekanden kan de inte komma med en korrekt personakt.  
Detta trots att den saknade sonen var skriven i samma församling som sin mor 1959 och fanns med på den akt som församlingen upprättade då.  
 
De påstår att de skickat EN DEL av materialet till Landsarkivet och meddelar att de ger upp.  
 
VARNING ALLTSÅ!

2003-04-17, 15:41
Svar #2

Annsofi Sterner

Brister i arkivförteckningarna hos Landsarkiven om vad som hänt med saknade kyrkböcker! Det är självklart att det alltid ska stå en förklaring till varför en kyrkbok saknas. Pastorsexpeditionerna i Sverige kan inte ha skött dokumentationen när det gäller beståndet av kyrkböcker för olika tidsperioder. Ingick inte denna redogörelse i kyrkoinventeringen??? Nu hoppas jag att någon som arbetat med dessa arkiv och behärskar ämnet besvarar mitt inlägg.

2003-04-17, 23:59
Svar #3

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Arkivförteckningar ska finnas hos församlingen och det bör finnas även äldre arkivförteckningar. I dessa förteckning ska det finnas uppgifter om vad som är skickat till landsarkivet. Därutöver också vad som har gallrats. Eventuellt kan man följa när en förlust av något föremål i kyrkoinventeringen vid visitationerna.  
Jag arbetar inte med dessa arkiv men jag har nästan lusläst två kompletta kyrkoarkiv och letat efter förlorade handlingar.

2003-04-22, 12:56
Svar #4

Annsofi Sterner

Framgick det vid din inventering av dessa två kyrkoarkiv vad som hänt med dom förkomna handlingarna?

2003-04-24, 21:21
Svar #5

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Jag letade efter när en begravningsplats exakt började användas. Denna uppgift har säkert förekommit i en pålysningsbok. Men en pålysningsbok från sekelskiftet 1700/1800 finns inte bevarad. Jag har idag endast ett ungefärligt årtal med 2-3 års osäkerhet. Denna bok har försvunnit åtminstone före slutet av 1800-talet. Då fanns inga inventarieföreteckningar utan endast i visitationshandlingarna. Oftast var lite udda arkivarier endast uppförda med ett antal böcker och deras storlek, varför man sällan kan lokalisera när sådana handlingar försvinner i visitationshandlingarna. Däremot brukar husförhörslängder, personalieböcker och tryckta böcker vara väl specificerade i visitationshandlingar. Riktiga arkivförteckningar gjordes inte förrän in på 1900-talet.
Den sökte boken liksom tryckta kungörelser försvann troligen vid mitten av 1800-talet, då en hel del kyrkbänkar och annan inredning brändes.

2003-04-25, 13:47
Svar #6

Ing_Brith Engelbrekt

Har läst här att en del säger att man har fri tillgång till längderna så länge de finns på pastorsex. Detta blir jag lite förvånad över då jag själv alltid har fått be andra leta och sedan skicka uppgifterna till mig.
 MVH. Ing-Brith

2003-11-11, 11:54
Svar #7

Siv Johansson

Tord Påhlman!
Är det sant att när böckerna är filmade får församlingarna ett ex av detta?? Jag tillåter mig tvivla på detta påstående. Varför skulle då vår församling lämna ifrån sig både originalböckerna OCH microfischerna (dom fanns nämligen redan). Inget jag har hört hittills bekräftar detta påstående. Men är det sant, tackar jag den eller de personer som gjort det möjligt.
Mvh Siv

2003-11-11, 12:48
Svar #8

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det var sant en gång i tiden, men lär knappast gälla längre eftersom böckerna inte längre filmas, de scannas. Dessutom förefaller intresset hos församlingarna att tillhamndahålla mikrokort för släktforskning ofta ha varit minimalt. Så har jag i varje fall läst någonstans. Läste även att en del församlingar kastade de mikrokort de fick för att slippa investera i en kortläsare och  slippa besvärliga släktforskare. Beträffande förfarandet hos din församling får du nog söka svaret på din fråga hos dem.

2003-11-11, 15:31
Svar #9

Siv Johansson

Tack Tord för ett snabbt svar.
Ja, jag tyckte det var konstigt att man skulle få tillbaka det man lämnat ifrån sig en gång. Och jag vet att församlingen inte är intresserad att köpa tillbaka korten. Nu har vi sån tur att den lokala släktforskarföreningen har sett till att biblioteket tillhandahåller korten, så långt det nu går på 1900-talet.
Mvh Siv

2003-11-12, 00:04
Svar #10

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Den senare filmning av Dalarnas kyrkböcker erbjöds församlingarna att få låna mikrikort från filmningen. Lånet var tänkt som ett evigt lån utan kostnad. Korten är riksarkivets egendom och flera församlingar tackade nej till att få låna korten.
 
Hälsningar
Björn Engström

2005-02-01, 14:50
Svar #11

Utloggad Ulf Löfgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2020-10-27, 13:09
    • Visa profil
Finns någon förteckning över vilka församlingar som redan lämnat sina arkiv till landsarkiven?

2005-02-01, 16:22
Svar #12

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Titta efter på landsarkivens hemsidor.

2005-02-02, 16:22
Svar #13

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej!
Var kan jag få tag på kopia av bouppteckning för en person född i Bollnäs X 1875. Död i Bollnäs 1952.
 
Kjell

2005-02-02, 18:53
Svar #14

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Landsarkivet i Härnösand är grundtipset.

2005-02-02, 20:26
Svar #15

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna