ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frejdbetyg  (läst 5020 gånger)

2000-02-22, 16:44
läst 5020 gånger

Pia Stråhle Nichols

Har hittat i min morfars gamla papper ett Frejdbetyg från Ramsjö, Gefleborgs län daterat 1916. Vad behövde man ett sånt till? Finns inte i min lilla Engelska-Svenska ordbok.
Tack för all upplysning,
Pia Stråhle Nichols

2000-02-23, 18:53
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Pia!
Frejd, eller god frejd betydde i stort sett ”gott rykte”, vilket har haft den största betydelse ända sedan de fornnordiska sagornas tid. Så t ex måste en persons frejd undersökas och godkännas innan han kunde tas upp i vissa sällskap.
I 1734 års lag stadgades att en främmande eller okänd person inte fick vittna inför domstol innan man fått kännedom om hans frejd.  
Domar för vissa brott medförde att man förlorade sin frejd eller som det senare kom att heta ”på juridiska”:  - förlust av medborgerligt förtroende - , vilket meddelades särskilt vid domstillfället. Enligt samma lag skulle Landshövdingen underrätta en för brott dömd persons hemortslän domen,  så att hans vanfrejd blev känd.  
 
1811 skärptes lagen ytterligare då de domar som medförde förlust av medborgerligt förtroende skulle meddelas av domstolen till den dömdes församling. Brottet skulle  antecknas i kyrkoböckerna så att prästen skulle ha nödvändig kännedom av de personer som sökte ett s k Frejdebetyg.
 
God frejd var viktigt långt in på 1900-talet, då det var nödvändigt för att kunna erhålla vissa anställningar, gå in i affärsuppgörelser, eller kunna utnyttja sina medborgerliga rättigheter, som att rösta m.m. m.m.  Man var inte heller godkänd som vittne i rättegångar.
 
Ett exempel på förlorad frejd är den siste avrättade i Sverige, J Ander, som halshöggs 1910.
Han dömdes till ” ... att mista livet och vare medborgerligt förtroende för alltid förlustig...”.
Dvs mötte man honom, med eller utan huvudet under armen, så skulle man inte tro honom.
 
Frejdebetyget upphörde genom Lag 24/5 1918, då straffpåföljden ”förlust av medborgerligt förtroende” avskaffades.  
I Frejdebetygets ställe kom åldersbetyget, ”Prästbetyget” som inte innehåller några uppgifter om brott.  
En kvarleva av de tankegångar som låg bakom det gamla frejdebetyget fanns länge i det nykterhetsintyg en körkortssökande måste uppvisa innan han kunde få ut sitt kort.  
Det finns också de som hävdar att beslut om indraget körkort för brott som inte har med fordon att göra är en annan kvarleva från den tid då man kunde förlora sitt medborgeliga förtroende
 
 
Mvh
 
Rolf L

2000-02-23, 23:41
Svar #2

Pia Stråhle Nichols

Rolf,
Sort tack för lektionen om Frejd Betyg. Tror säkert att det finns fler än jag som inte vissde vad det betyde.
Varma hälsningar från ett snöigt Vermont,
Pia

2005-11-17, 11:03
Svar #3

Karin Bergström (Athen)

Jag blir osäker över hur jag ska tolka ett frejdbetyg så jag undrar om någon kan ge mig ett tips?
 
Först en vågrörelse(= oordentligt leverne),över denna en bakvänd 3:a.Inga kors finns.Det gäller en kvinna i Jämtland.Finns på Genline GID 2688.2.49400.
 
(Jag vet inte hur jag ska göra för att spara bilden från Genline på min hårddisk för att kopiera den hit. Kanske någon vet det också?)
 
mvh Karin

2005-11-18, 11:05
Svar #4

Bernt Eriksson

Hej Karin!  
När du har Genline-bilden framme, tryck på  
Alt+PrintScrn samtidigt. Öppna sedan ett nytt Worddokument och tryck på Ctrl+ V samtidigt.  
Spara sedan dokumentet med lämpligt namn.  
Det bör fungera.
Mvh Bernt

2005-11-18, 12:39
Svar #5

Karin Bergström (Athen)

Bernt,
Det där fungerade ju utmärkt, men när jag försöker få in bilden här på Anbytarforum så svarar den att det är fel filformat.Jag har prövat länge nu, men jag får inte till det. Kan du kanske hjälpa mig med detta också......?
 
mvh Karin

2005-11-18, 12:49
Svar #6

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Karin, det fungerar inte att lägga in bilden i ett Worddokument. Den måste vara i jpg-format för att du ska kunna lägga upp den på Anbytarforum. (Förmodligen går det bra med gif-format också, men jpg-formatet är bäst till bilder.)
Du gör på samma sätt som Bernt beskriver här ovan, men klistrar istället in skärmkopian i ett bildbehandlingsprogram (t.ex. Paint som följer med Windows). Spara sedan som ett jpg-dokument. Då bör det gå att ladda upp bilden.

2005-11-18, 15:51
Svar #7

Karin Bergström (Athen)

Här kommer en bild på den anteckning jag nämnt ovan.I en tidigare hfl har hon fått tecknet för äktenskapsbrott som hon straffats för, men jag undrar nu om någon sett detta tecken förut och vad det i så fall ska betyda?
 
(Tack Bernt o Carin för er hjälp med det tekniska!)
 
 

2006-01-02, 15:56
Svar #8

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
För min farfars mor står följande under Frejd och särskilda anteckningar: ledig, borg. förtroende.
Det sistnämnda står inte om de andra personerna. Vad kan meningen vara? Eftersom hon har borgerligt förtroende kan jag väl knappast hitta någon förklaring i domböckerna. Kanske var det otukt? Tre år senare föddes nämligen min farfar som oäkta barn. Sju år efter det gifte hon sig med en änkling och fick ytterligare tre barn innan hon dog i lunginflammation.

2006-01-02, 23:27
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Är hon nyinflyttad i socknen när dessa uppgifter skrivs? Låter som om prästen skrivit av flyttningsbetyget.  
 
Hon är alltså till äktenskap ledig, och har medborgerligt förtroende, vilket bägge var bra saker.

2006-01-03, 09:20
Svar #10

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
Jag vet inte. Har försökt följa hennes väg som piga. Hon verkar ha flyttat nästan varje år, i början inom Algutsboda, Kronobergs län.  
Ovanstående omdöme står i Förlösa AI:8 s. 98.
Där står även att hon flyttar till Ljungby 14/10 1889. I Förlösa BI:2 står: Från Alg. 20/11 1868. Så jag vet inte när prästen skrev sitt betyg, men det står inte i dessa ordalag om annat tjänstefolk som flyttat, fast det var förstås inte samma år som min farfars mor gjorde det, och när jag tittar närmare efter verkar det vara skrivet med en annan skrivstil. Kanske en ny präst som uttryckte sig annorlunda.  
Efter det att min farfar fötts med fader okänd stannade hon på samma ställe i sex år, tills hon gifte sig.

2006-01-03, 09:53
Svar #11

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Fast jag undrar fortfarande varför prästen skrev medborgerligt förtroende. Det hade väl alla (såvida de inte hade gjort något brottsligt) och var väl självklart. Jag funderade på om min farfars mor hade medborgerligt förtroende men inte kyrkligt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna