ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dataregisterte kirkebøker m.v.  (läst 673 gånger)

2001-05-09, 12:22
läst 673 gånger

Skogly Robert Christian H.

I hvilken grad er det igangsatt registrering fra kirkebøker elektronisk rundt om i Sverige? I en rekke sogn overalt i Norge er det blitt vanlig å (1) registrere fra kirkebøker elektronisk, og (2) publisere materialet i form av (a) utgivelser til salg, eller (b) på internett (se f.eks. Digitalarkivet/Digitalpensjonatet). Jeg har sikkert vært uheldig i min kontakt med offentlige museer o.l., men jeg pleier sjelden å få hverken direkte avskrift eller utfyllende opplysninger. Er dette vanlig? (Det må tilføyes at jeg har hatt meget god erfaring med private kontakter). (For egen del er jeg mest interessert i Dalsland). I Norge er også folketellingene fra 1801, 1865, 1875 (delvis) og 1900 dataregistrerte og fritt tilgjengelige, i tillegg til en rekke lokale og en rekke andre kilder (skatt, emigranter mv.) I Sverige kjenner jeg kun ft. 1890 for enkelte län. Hvilke kilder foreligger og hvilke planer finnes?

2001-05-09, 17:18
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Robert Om det är en myndighet som lägger ut nånting i Sverige så det går söka via nätet, vill dom säkert ha betalt. Det enda som finns är väl folkräkningen 1890. Privata är mycket bättre i det fallet, för dom lägger ut och ska inte ha betalt. Rätta mej gärna om jag har fel. Här verkar det mesta kretsa runt money, money. För det finns INTE pengar att göra nånting gratis även om det är arkiv, som ska tillhandahålla det dom har gratis. mvh rune

2012-05-15, 21:28
Svar #2

Utloggad Erna Schou

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2013-10-17, 19:05
    • Visa profil
Fandt lige denne side og er nødt til at spørge om det er rigtigt, at der ikke findes svenske hjemmsider med arkivalier, der ikke skal betales for at bruge? Dem jeg har været inde på i dag, der skal man have en eller anden form fo rabbonement for at kunne læse oplysningerne fra arkivalierne...

2012-05-15, 21:37
Svar #3

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10392
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:36
    • Visa profil
    • Gensvaret
Hej Erna, jag tror du hittar svaret .

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna