ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avskrivna kyrkoböcker  (läst 1242 gånger)

2003-09-20, 11:16
läst 1242 gånger

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej
Har en id? om att alla som har en egen hemsida och som har skrivit av någon kyrkobok skulle kunna skriva in vilken församling det är och hemsidesadressen här.
Skulle bli så mycket enklare att hitta vad man söker då, bland alla de 10 000 tals hemsidor med släktforskning som finns där ute
Givetvis skall det även vara gratis..
 
Skulle det redan finnas någon sådan sida så behövs det ju inte men jag har inte hittat någon sådan.  
Så vad tycker ni?
 
Jag kan börja:
Gamleby födelsebok 1828-1860 (CI:5)  
Gamleby dödbok 1829-1860 (FI:1)
Malmö slottsförsamling (dödsdömda och avrättade personer)
Detta finns på Ninas hemsida.
 
mvh Nina

2003-09-20, 13:29
Svar #1

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Nina
 
Det vore bra om  Släktforskarförbundet kunde skriva en påminnelse om att de som skrivit av någon kyrkbok kan anmäla det och att de sedan kan sökas i Rötters förteckning över kyrkböcker på nätet. Se högst upp till höger på Rötters första sida.
Många sidor är gratis att söka på och de med en asterisk* efter, kostar något.  
Mvh
Margareta

2003-09-20, 15:28
Svar #2

Anna-Carin Betzén

Nina,  
Jag tror att Svenska Avskrifter är ungefär det du söker.

2003-09-20, 19:49
Svar #3

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Anna-Carin och Nina
 
Svenska Avskrifter kände jag inte till, däremot Föreningen Släktdata  http://www.slaktdata.org/  
som delvis innehåller samma kyrkböcker när det gäller västsverige. Det finns säkert många, många fler.
 
Nog är det väl synd att flera olika personer och föreningar ska jobba med samma sak och att det sedan är en slump om någon hittar det. Därför tycker även jag att det vore bra, om allt hamnade på ett ställe och Rötter kunde väl vara en lämpligt samlingsplats. Det  hindrar ju inte  enskilda eller föreningar att lägga ut registren på sina hemsidor.
 
Släktdatas församlingar är inlagda i Rötter och man hamnar till att börja med på deras hemsida.  
 
T.ex. Örebro län, finns inte med i Rötter men i Svenska Avskrifter.  
 
Hoppas att du låter Rötter länka till din hemsida, Nina. Gamleby finns inte med där.
 
Mvh Margareta

2003-09-20, 20:31
Svar #4

Anna-Carin Betzén

Svenska Avskrifter (nedan kallat SA) samlar just länkar till avskrifter - ungefär som Rötters förteckning över kyrkböcker på nätet. Skillnaden är att SA bara har med just avskrifter (inte Genline m.m.) men däremot även andra källor än kyrkböcker (soldatregister, mantal, m.m.).  
 
Att många västsvenska kyrkböcker finns både på Släktdata och SA beror faktiskt på att det är samma filer - SA länkar till Släktdata. (Vem avskriften finns hos står i högerkanten på SA:s sidor, men sidorna är så breda att den texten tyvärr hamnar utanför skärmen.) Släktdata har ju bara länkar till sina egna filer, medan SA försöker ge en överblick över alla avskrifter som finns, oavsett vem som har gjort dem, och alltså utifrån lite andra kriterier än Rötters förteckning. Jag brukar själv rapportera till SA när jag hittar avskrifter som inte finns med där.

2003-09-21, 08:03
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

I Rötter finns avdelningen Register-Sök (länk från tips om hjälpmedel på Rötters startsida) där jag har förskt samla alla kända register på kyrkböcker som finns. Problemet är att det nästan aldrig kommer in några uppgifter frivilligt utan uppdatering av registret beror på när det finns tid att surfa runt och leta.
 
Den avser i och för sig register, inte rena avskrifter, eftersom register är värdefullare för en forskare.

2003-09-21, 10:01
Svar #6

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Carl
varför är register värdefullare än avskrifter? Vad är skillnaden?
/Nina

2003-09-21, 10:44
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ett register är normalstavat och sökbart. I en avskrift står det däremot till exempel Deen 14de Martii föödes utij ByyHoolla Erichz dåter Cathrina. Det senare är betydligt svårare att söka.

2003-09-21, 11:18
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Anders har beskrivit poängen bra. Men samtidigt kan man i ett register begränsa sig till att söka på ett särskilt efternamn, bynamn, förnamn, eller annat sökbegrepp som inte fungerar i en ren avskrift.

2003-09-21, 11:29
Svar #9

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
I min avskrift tex i födelseboken kan man sortera på både:  
Datum,  
Barnets namn,  
Boplats,  
Faderns förnman,  
Faderns efternamn,  
Moderns förnamn,
Moderns efternamn
...så jag kan ju tycka att det går lika bra att söka i en ren avskrift.
I ett register står ju också sällan var man har hittat uppgifterna och sidonummer i kyrkoboken så man får ju ofta leta endå.  
Jag har även sidnummer med, vilket gör att man lätt hittar uppgiften och kan själv kontrollera att det stämmer.
 
/Nina

2003-09-21, 13:26
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nina, du har väl ett register, inte en avskrift. Alltså mer värdefullt!

2003-09-21, 13:53
Svar #11

Carl Szabad (Carl)

Nina! Vad som ingår i ett register bestämmer man ju själv, och källa (volym med sidnummer) är en viktig parameter. Förbundet har sedan ett par år ett vilande projekt där det framgår vilka fält som bör ingå i ett presentationsprogram. Du kan läsa mer om det i Förbunds-Rötter > Projekt > Presentationsprogram.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna